Citat:
Ursprungligen postat av
Alpha101
Vill inte säga att det skulle vara fel, men jag kan tycka att jag borde ha hört talas om det. Om man anlitade en läkare privat så kanske det kan stämma. Men de borde ha varit utrotade då.
Jag har också släktingar som fick vända sig till sjukvården, och då var det bara att ta sig till sjukhuset som gällde.
Då tror jag mer på Fri att det kan ha funnits i någon mån under första halvan av förra århundradet innan Sverige-förstöraren Tage Erlander tilläts löpa amok.
Dock har jag aldrig hört sådant nämnas av mina äldre släktingar.
Däremot har hembesök återinförts i viss mån de senaste åren. Men det jag svarade på implicerade att den nivån var detsamma som inget.
Min mamma som är född i mitten av 50-talet har berättat om hur deras husläkare (Jag antar att det är därifrån uttrycket husläkare kommer) brukade komma hem till dem när hon var sjuk och hon har sagt att hon är rätt säker på att det fortfarande skedde när hon hade börjat i skolan, vilket då var en bit in på 60-talet.
De var en normal medelklassfamilj utan särskilt mycket pengar så det torde varit så det fungerade på den tiden.
Men nej, Sverige har naturligvis blivit bättre på allra upptänkliga sätt, särskilt sedan Reinfeldt sänkte det totala skattetrycket med 3 %.
Undrar om det där med att läkare numera aldrig kommer på hembesök annat än till äldre som är helt immobila kan ha något att göra med att invandrare har gjort den svenska välfärden sämre med mindre välfärdsresurser över till den arbetande och närande etniskt svenska befolkning som betalat för välfärden? Att utomeuropeiska invandrare ("flyktingar") överutnyttjar vården har ju alla med ett uns visdom förstått sedan länge men det är glädjande att en rapport från Västra Götalandsregionen nu slår fast detta och att överutnyttjandet dessutom ligger på skyhöga 30-60% beroende på vårdtyp och vårdnivå.
https://vgrfokus.se/2019/03/invanare...KUKSx12qaPxRc8
Fortsätt gärna hävda att invandringen inte påverkat det svenska samhället nämnvärt som den nyliberal du är. Alla handlingar som misskrediterar liberalismen är extremt välkommna.
Om något decennie kommer folket skrika efter en traditionalistiskt konservativ stark man som representerar hierarki, auktoritet, ordning, stabilitet, manlighet och tradition a la Bolsonaro eller Franco.