2019-03-14, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Jag har upplevt hembesök på 1970 talet.
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
70-talet
Vill inte säga att det skulle vara fel, men jag kan tycka att jag borde ha hört talas om det. Om man anlitade en läkare privat så kanske det kan stämma. Men de borde ha varit utrotade då.
Jag har också släktingar som fick vända sig till sjukvården, och då var det bara att ta sig till sjukhuset som gällde.

Då tror jag mer på Fri att det kan ha funnits i någon mån under första halvan av förra århundradet innan Sverige-förstöraren Tage Erlander tilläts löpa amok.
Dock har jag aldrig hört sådant nämnas av mina äldre släktingar.

Däremot har hembesök återinförts i viss mån de senaste åren. Men det jag svarade på implicerade att den nivån var detsamma som inget.
Citera
2019-03-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Efter de senaste rapporterna från migrationsverket om asylströmmarna till Sverige talar invandringskritiker om att Sverige står inför en systemkollaps. Det talas om att välfärden, sjukvården, skolan håller på att brisera på grund av söktrycket. Det talas om att kostnaderna för kommunerna och landstingen är så stora att pengarna snart är slut.

Men vilka är de konkreta bevisen för att påståendet om att vi går mot en systemkollaps faktiskt stämmer? Vilka är källorna på att välfärden, myndigheterna och staten inte klarar av trycket?

Tänker mig en samlingstråd för eventuella artiklar, inslag eller liknande som styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps.
du behöver bara fundera själv lite grann så förstår du väl hur det ligger till
Citera
2019-03-14, 19:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Vill inte säga att det skulle vara fel, men jag kan tycka att jag borde ha hört talas om det. Om man anlitade en läkare privat så kanske det kan stämma. Men de borde ha varit utrotade då.
Jag har också släktingar som fick vända sig till sjukvården, och då var det bara att ta sig till sjukhuset som gällde.

Då tror jag mer på Fri att det kan ha funnits i någon mån under första halvan av förra århundradet innan Sverige-förstöraren Tage Erlander tilläts löpa amok.

Däremot har hembesök återinförts i viss mån de senaste åren. Men det jag svarade på implicerade att den nivån var detsamma som inget.

Jag minns det som barn.
https://www.lerumstidning.se/2007/04...ok-som-gallde/

Jag vet det fortfarande fungerade i tyskland på 90-talet.
Citera
2019-03-14, 20:17
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Min mamma som är född i mitten av 50-talet har berättat om hur deras husläkare (Jag antar att det är därifrån uttrycket husläkare kommer) brukade komma hem till dem när hon var sjuk och hon har sagt att hon är rätt säker på att det fortfarande skedde när hon hade börjat i skolan, vilket då var en bit in på 60-talet.

De var en normal medelklassfamilj utan särskilt mycket pengar så det torde varit så det fungerade på den tiden.

Men nej, Sverige har naturligvis blivit bättre på allra upptänkliga sätt, särskilt sedan Reinfeldt sänkte det totala skattetrycket med 3 %.

Undrar om det där med att läkare numera aldrig kommer på hembesök annat än till äldre som är helt immobila kan ha något att göra med att invandrare har gjort den svenska välfärden sämre med mindre välfärdsresurser över till den arbetande och närande etniskt svenska befolkning som betalat för välfärden? Att utomeuropeiska invandrare ("flyktingar") överutnyttjar vården har ju alla med ett uns visdom förstått sedan länge men det är glädjande att en rapport från Västra Götalandsregionen nu slår fast detta och att överutnyttjandet dessutom ligger på skyhöga 30-60% beroende på vårdtyp och vårdnivå.

https://vgrfokus.se/2019/03/invanare...KUKSx12qaPxRc8

Fortsätt gärna hävda att invandringen inte påverkat det svenska samhället nämnvärt som den nyliberal du är. Alla handlingar som misskrediterar liberalismen är extremt välkommna.
Om något decennie kommer folket skrika efter en traditionalistiskt konservativ stark man som representerar hierarki, auktoritet, ordning, stabilitet, manlighet och tradition a la Bolsonaro eller Franco.
Citera
2019-03-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anenome
Min mamma som är född i mitten av 50-talet har berättat om hur deras husläkare (Jag antar att det är därifrån uttrycket husläkare kommer) brukade komma hem till dem när hon var sjuk och hon har sagt att hon är rätt säker på att det fortfarande skedde när hon hade börjat i skolan, vilket då var en bit in på 60-talet.

De var en normal medelklassfamilj utan särskilt mycket pengar så det torde varit så det fungerade på den tiden.

Men nej, Sverige har naturligvis blivit bättre på allra upptänkliga sätt, särskilt sedan Reinfeldt sänkte det totala skattetrycket med 3 %.

Undrar om det där med att läkare numera aldrig kommer på hembesök annat än till äldre som är helt immobila kan ha något att göra med att invandrare har gjort den svenska välfärden sämre med mindre välfärdsresurser över till den arbetande och närande etniskt svenska befolkning som betalat för välfärden? Att utomeuropeiska invandrare ("flyktingar") överutnyttjar vården har ju alla med ett uns visdom förstått sedan länge men det är glädjande att en rapport från Västra Götalandsregionen nu slår fast detta och att överutnyttjandet dessutom ligger på skyhöga 30-60% beroende på vårdtyp och vårdnivå.

https://vgrfokus.se/2019/03/invanare...KUKSx12qaPxRc8

Fortsätt gärna hävda att invandringen inte påverkat det svenska samhället nämnvärt som den nyliberal du är. Alla handlingar som misskrediterar liberalismen är extremt välkommna.
Om något decennie kommer folket skrika efter en traditionalistiskt konservativ stark man som representerar hierarki, auktoritet, ordning, stabilitet, manlighet och tradition a la Bolsonaro eller Franco.

Regeringen Bildt körde med nån husläkarreform i början på 90-talet och då kunde det faktiskt hända att läkare kom hem till helt vanligt folk.
Citera
2019-03-14, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du visar åter att du inte fattar vad tråden handlar om.
Du är mer än lovligt dum i huvudet, hex27. Tråden handlar om argument FÖR och EMOT att Sverige går mot en systemkollaps. Man kan ”googla” och ”googla” utan att hitta något som stöder ditt resonemang. VAD vill du?

Med de argumenten är hela den här tråden totalt meningslös m.a.o.

Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Det överlåter jag åt andra att bedöma. Man kan ju läsa posthistoriken i den här tråden, så klarnar det nog för en normalbegåvad.

Vad generöst av dig att du överlåter det till dina totalt objektiva domdedagsrunkarpolare i den här tråden. Undrar vad de kommer fram till tro.....

Citat:
Du har fått mängder av svar, i den här tråden och otaliga andra. Vi kan tyvärr inte ta ansvar för att du inte gillar svaren du får. Som man ropar i skogen...

Nej du, nu ljuger du igen. Jag har inte fått ett endaste svar angående samerna.
Eftersom du säkert inte vill framstå som den lögnare du är kommer du säkerligen nu hänvisa till vart man hittar det svaret?

Citat:
Vill man räkna påhopp och personangrepp i tråden hamnar du garanterat på topp tre!

Vilka två är värre?

Citat:
Apropå personangrepp och påhopp...?

Så du kände dig lite träffad av det?

Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Ja, om man inte kan upprätthålla samhällskontraktet är det en systemkollaps. Chicago hade t.ex. en större systemkollaps häromåret. Men olika länder har olika samhällskontrakt. Därför kan man inte jämföra med Sverige rakt av. Men principen gäller för samtliga länder.

Ja, och en jävla massa länder och städer runt om i världen ifall vi ska gå efter dina premisser.
Men om man staten inte har något utlovat samhällskontrakt från början så kan den aldrig kollapsa enligt dig alltså?
Citera
2019-03-14, 21:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Nej, det är en mycket värdefull tråd som dokumenterar vår samtid och de tecken som finns på att vi är på väg mot en systemkollaps. Om du hade läst och förstått tråden så skulle det stå klart även för dig. Men du är istället hysterisk och besatt i ditt ständiga förnekande av verkligheten.
Citera
2019-03-14, 22:54
Medlem
När jag var barn på 70-talet kunde doktorn komma hem och undersöka en. Minns att detta hände mig vid minst ett tillfälle.

Kommer även tydligt ihåg att posten delades ut även på Lördagar.

Förstår att vissa yngre i tråden inte tror på sådana här vittnesbörd när man ser hur samhällsfunktioner funkar idag.
Citera
2019-03-15, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27

Vad generöst av dig att du överlåter det till dina totalt objektiva domdedagsrunkarpolare i den här tråden. Undrar vad de kommer fram till tro.....

Nej du, nu ljuger du igen. Jag har inte fått ett endaste svar angående samerna.
Eftersom du säkert inte vill framstå som den lögnare du är kommer du säkerligen nu hänvisa till vart man hittar det svaret?

Vilka två är värre?

Så du kände dig lite träffad av det?

Ja, och en jävla massa länder och städer runt om i världen ifall vi ska gå efter dina premisser.
Men om man staten inte har något utlovat samhällskontrakt från början så kan den aldrig kollapsa enligt dig alltså?

En politiker som inte uträttar ngt blir snabbt avsatt. Mig veterligen finns det inget land utan ett samhällskontrakt. Samhällskontrakt handlar om att politikerna i landet har kontroll på situationen. När man förlorar kontrollen och systemen havererar har man en systemkollaps. När folket ignorerar politiker helt och avsätter dessa har du en statlig kollaps. Politiker har inte kontroll idag i Sverige. Anledningen är att det krävs obehagliga beslut, och det vågar man inte ta i rädsla över att förlora makt.
Citera
2019-03-15, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
”bara”? Varför detta inte har gjorts är nog ett ämne för en annan tråd. Det var ”bara” för vikingarna på Grönland att anamma inuiternas teknologi när klimatet blev kallare, ändå gjorde man det inte. Det hade ”bara” varit för Sovjetunionen att ge fan i att belasta sin budget med en gigantisk försvarsbudget och låta bli att invadera Afghanistan.

Den här tråden listar bevis på att Sverige går mot en systemkollaps, inte varför våra politiker fattar irrationella beslut, för detta kan du lämpligen starta en egen tråd.
Sverige har kunnat bygga ut elproduktionen förr. Importera el borde vi kunna också. Att Sveriges växer så mycket vi riskerar att hamna efter med elförsörjningen är ett tecken på systemförstärkning och inte på förfall.
Citera
2019-03-15, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du, och några till, bara tramsar men jag är tålmodig. Det är den elbrist som beskrivs i artikeln som är ännu ett tecken på att samhällets resurser börjar bli otillräckliga. Alltså tecken på att samhället inte klarar att fungera på avsett vis. Alltså tecken på att det samhälle som vi betalar skatt för kan vara på väg att kollapsa. Bristen på el talar knappast för motsatsen, eller hur? Varför tramsar du?
Nej, bristen på el talar för att Sverige växer och är ett attraktivt land för intustrietableringar.
Citera
2019-03-15, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
När jag var barn på 70-talet kunde doktorn komma hem och undersöka en. Minns att detta hände mig vid minst ett tillfälle.

Kommer även tydligt ihåg att posten delades ut även på Lördagar.

Förstår att vissa yngre i tråden inte tror på sådana här vittnesbörd när man ser hur samhällsfunktioner funkar idag.
Idag kan man googla om medicinska symptom och behöver därför inte en läkare som kommer hem. Post behöver man inte få på lördagar, för inte många använder vanlig post längre när det finns e-post. Detta är båda två exempel på stora systemförbättringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in