2019-02-24, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Du har fel i det också. Jag har aldrig sett så mycket snö på en gång som denna vinter, på min bostadsort. Jag fick vänta flera dagar innan det var farbart ut från hemmet för att åka på igensnöade vägar för att handla lite mat.

Trösten är, att där jag bor vill inte Mena bo. Därmed sliper jag integreras.
Men begrip du int att det är ju det som är tur med vädret. Förövrigt så bor jag i Norrbottens inland å snön är min kompix.
Citera
2019-02-24, 20:56
Medlem
tclaessons avatar
Det är ingen naturlag att Sverige alltid ska vara ett rikt och välmående land som en allt för stor skara tycks tro. Länder kollapsar då och då, nu senast Venezuela. Vi befinner oss redan i fritt fall på de flesta områden och med den nya regeringen ser det ut som att fallet kommer att accelerera så Leif och alla andra som varnat för den väg Sverige valt kommer med största sannorlikhet att få rätt. Delar av samhället har redan mer eller mindre kollapsat, det är bara att ta en utflykt till valfritt "socialt utsatt område" och se efter själv eller öppna en dagstidning.

Folk bygger nationer och inte tvärtom.
Citera
2019-02-24, 20:57
Medlem
Soros och hans kompisar sitter bara och väntar på att få sätta tänderna i Sverige. Alla naturtillgångar och annat av värde skall köpas upp precis som de gjorde med Grekland. Tror inte Grekiska staten äger varken dess öar, hamnar, flygplatser mm längre utan det är väl Morgan Stanley och grabbarna som köpt upp dem så grekiska staten kunde få lite pengar i botten på kassakistan som grund för att få nya nödlån.
Soros tvingade ju fram devalveringen av svenska kronan 1992 och tjänade multum - han vet att Sverige är ett lätt byte. Det har vi ju också visat i och med att vi bara stått och sett på medans flyktingströmmen riktats hit av Sorors Open Society. I brochyrerna de spred i Mellanöstern och Afrika stod tydligt vilka länder man kunde leva bäst i - preciserat vilka bidrag man kunde få mm.
Och då Sverige inte ställde ned foten och sa ifrån så kunde de fortsätta slussa fler och fler.
Senast redigerad av Flashybits 2019-02-24 kl. 20:59. Anledning: sf
Citera
2019-02-24, 21:04
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det är exakt det som alla BLT-kramare inte fattar, de tror att det är lika billigt och enkelt att låna pengar när det blir kris. Det blir det inte.
När bolåneräntorna lyfter så kommer medelklassen sitta med gapande munnar och undra vad som hände.

Tror inte det händer. Kronan kommer ta smällen och inflationen kommer hjälpa bolånarna. Realpriser på boende kommer sjunka men de nominella priserna kommer inte göra det. Däremot kommer en större del av lönen gå åt till mat och det kommer drabba alla men främst de med minst marginaler på lönen.
Citera
2019-02-24, 21:05
Avstängd
Uppmanar till att ta del av RB:s senaste skriftliga uttalanden samt den senaste utskottsfrågestunden:

http://riksdagen.se/sv/webb-tv/video...6C220190205ou1

/Johan
Citera
2019-02-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Minusränta är en onaturlig väg för att öka konsumtion och investeringar – alltså ekonomisk tillväxt – när ingenting annat hjälper. Minusränta i en högkonjunktur är hyfsat bisarrt.
Om folk lånar till konsumtion får vi bara inflation. Försök igen.
(Ta först och red ut för dig själv vad tillväxt är och hur det uppstår. Vill du ha hjälp så läs mina inlägg).

Vilka har minusränta? Har du ens funderat på det. Min erfarenhet säger mig att du liksom många andra bara ligger på slagordsnivå. Lite hjälp kan du få. Riksbanken betalar minusränta när de tvångslånar av bankerna. Staten betala minusränta när de emitterar en del obligationer. Men är det så många andra?

Den som lånar av klarna för konsumtion lär betala en effektiv ränta mellan 20-30%. Är det den låga räntan som i din värld leder till att folk lånar och konsumerar.
Citera
2019-02-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
I vilken produktion menar du? Du kan väl gärna belägga siffror med statistik.
Sedan när behöver jag redogöra för det Leif Östling säger. Jag skriver uttryckligen att han säger det.
Du får väl försöka läsa innantill lite grann iaf. Det gällde Scania. Jag har inga skäl att betvivla det. Iaf inte på kontoret. Jag hade väntat mer mer än 25% där. (Jag har träffat på ställen där andelen utlandsfödda er betydligt högre. Föga förvånande).

EDIT:
Denna intervju är från 2010. Och andelen utrikes födda lär ha ökat sedan dess:
– Företagen hade aldrig kunnat göra den expansionen utan den kraftiga invandringen. De stora företagen är egentligen väldigt mångkulturella. Vi tycker att den här debatten känns lite onaturlig, säger han och drar några siffror.

Scania finns i 110 länder, 320 000 anställda. Av de 12 000 som finns i Sverige är ungefär 4 000 inte födda i Sverige. Av de 500 högsta cheferna är bara 25 procent helsvenska, resten är icke-svenska, och ungefär likadans ser det ut i ledningen för SKF, där Leif Östling är styrelseordförande

– Jag har pratat med Leif Johansson och det är ungefär motsvarande för Volvokoncernen.

https://www.nyteknik.se/karriar/ostl...ustrin-6407335
Senast redigerad av Alpha101 2019-02-24 kl. 21:35.
Citera
2019-02-24, 21:27
Medlem
Callebiltes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Svenskarna är i en oändligt mycket sämre situation än grekland.
När staten där kursade, så ägde grekerna fortfarande sina gårdar och olivlundar.
När staten kursar i sverige, så är det enda svenskarna kommer att äga, sina lån till banken.
Precis,
konstigt att inte fler har fattat detta.

Grekland har en fattig stat och rika medborgare (ja kanske inte heroinisterna i Athen) men många äger sina hem och har en hel del tillgångar.

Sverige hade en rik stat och fattiga skuldsatta medborgare. Nu när våra politiker efter år av felinvesteringar sölat bort rikedomen så kommer vi ha en fattig stat med ännu fattigare medborgare. Det kommer bli etter värre nu med S-V-C-L-Mp soppan. Medborgarna kommer genom "blocköverskridande överenskommelser" sugas ut med högre och högre skatter tills korthuset faller och då är det tack och godnatt.. Då kommer hororna i Vietnam framstå som rika eftersom de ligger +-0 medan de flesta Svennar kommer ligga -3+ mille..

Politikerna, tja Röven har en inkomst på över 170 000 / månad så den slopade värnskatten ger honom ett tillskott i kassan som motsvarar en arbetares lön efter skatt (nej jag har inte räknat på det men någon som orkar kan ju räkna ut det exakt.. tror svetsarn hade 172 000 i lön..

De har givetvis kontakter som placerar deras pengar (förmodligen i utländska investeringar) så de kommer fortsätta leva gott..

Edit ok inte en arbetarlön men runt 5800 kr extra i månaden (rent) för Svetsarsteffe (om jag räknat rätt)
Senast redigerad av Callebilte 2019-02-24 kl. 21:29.
Citera
2019-02-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Kan du göra en jämförelse med skattekostnaderna för ovan nämda "tillgångar"?
Vi infödda kostar i snitt 2.9 MSEK under vår uppväxt för skattebetalarna. Det plockar skattebetalarna igen under vårt arbetsliv. Det blir ca 5400 i skatt per månad. Utöver det betalar vi skatt för försvar, rättsväsende, socialbidrag, sjukvård mm.

En utrikes född som kommer hit och arbetar har inte kostat dessa 2.9 MSEK. Men orättvist nog så beskattas de som om de hade kostat under uppväxten. Vi plundrar dessa oskäligen på massor av deras inkomst.
Så inte nog med att dessa invandrare leder till att de företag du nämner nedan kan vara kvar i Sverige (iaf delvis), så bidrar dom till lönsamheten och plundras ohemult av staten.

Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Tror du Ericsson, Volvo och SKF skulle lämna landet för att du gör det din idiot? Designen, koncepten och researchen kommer alltid göras av de med IQ! Admin, tillverkning och logistik kan en apa utföra.
Nej de företagen tvingas lämna landet för att du och andra jagar ut dom, genom att ta av dom arbetskraften. Och jag vill inte vara kvar i det Sverige ni gör till ett Nordkorea.
Citera
2019-02-24, 21:34
Medlem
Annars kan man ju bara ta alla miljarder som invandringen kostat och sänka skatten för företagare.

Göra Sverige till ett skatteparadis för utländska företag och därmed locka kompetent arbetskraft till landet.

Lite smartare än att ta hit miljoner analfabeter och sälja ut hela välfärden för att kunna bekosta det.
Senast redigerad av Naturesprophet 2019-02-24 kl. 21:39.
Citera
2019-02-24, 21:40
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Sedan när behöver jag redogöra för det Leif Östling säger. Jag skriver uttryckligen att han säger det.
Du får väl försöka läsa innantill lite grann iaf. Det gällde Scania. Jag har inga skäl att betvivla det. Iaf inte på kontoret. Jag hade väntat mer mer än 25% där. (Jag har träffat på ställen där andelen utlandsfödda er betydligt högre. Föga förvånande).

EDIT:
Denna intervju är från 2010. Och andelen utrikes födda lär ha ökat sedan dess:
– Företagen hade aldrig kunnat göra den expansionen utan den kraftiga invandringen. De stora företagen är egentligen väldigt mångkulturella. Vi tycker att den här debatten känns lite onaturlig, säger han och drar några siffror.

Scania finns i 110 länder, 320 000 anställda. Av de 12 000 som finns i Sverige är ungefär 4 000 inte födda i Sverige. Av de 500 högsta cheferna är bara 25 procent helsvenska, resten är icke-svenska, och ungefär likadans ser det ut i ledningen för SKF, där Leif Östling är styrelseordförande

– Jag har pratat med Leif Johansson och det är ungefär motsvarande för Volvokoncernen.

https://www.nyteknik.se/karriar/ostl...ustrin-6407335
I ett gobalt företag ditt troll, sålunda är som vanligt dina trollsiffor helt ointressanta, eller skall vi diskutera hur invandringen till Sao Paulo påverkar Oskarshamn?
Citera
2019-02-24, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det enklaste vore att strypa alla nettobidrag. Det kommer bli samma sak som att de blir utjagade för en betydande del av de utlandsfödda. Skulle inte hota näringslivet på något viss, tvärtom.
Fast då är ju invandrarna kvar. Det var ju det som var fel.

Men det du skriver är mer i linje med Lööfs ideer. Och du märker väl hur hatad hon är. Parasiterna här i forumet vill inte höra talas om minskade bidrag. Dom vill få mer av skattebetalarna.

Men vad sägs om att vi tar bort social expenditure helt. Dvs all skattefinansierad välfärd. Och sänker skatten med mer än hälften. Och så köper vi våra försäkringar själva. Och parasiterna får ge sig ut och arbeta och försörja sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in