2015-10-19, 10:09
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
This?

När förskolorna inte kan hållas öppna utan föräldrar uppmanas att hålla sina barn hemma, då är vi i en system kollaps anser jag.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1....pa-timvikarier

Min fetning.

Jo - visst, men...

Du måste göra skillnad på "systemkollaps" och "välfärdskollaps". SD pratar och menar "välfärdskollaps" när de pratar om systemkollaps och artikteln du länkar till visar på något av en välfärdskollaps, men inte en systemkollaps för systemet rullar trots allt fortfarande och kan göra så utan att välfärden fungerar som det är tänkt.
Citera
2015-10-19, 10:19
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-United
Tack för de fina orden till mig och Goran744 ! Det var snällt av dig att nämna våra namn [användarnamn givetvis] i så positiva ordalag. Det stärker en.

Du skriver mycket klokt [ovan] och är en trogen medkämpe [sett dig i olika trådar]. Jag är inte så insatt som du men gör mitt bidrag så gott jag kan.

Jag förstår att hoppet inte ser bra ut. Men själv så är jag glad att vi håller ihop som ett folk och försöker komma igång med demonstrationer mer och mer.

Om alla svenskar kommer med på SDs tåg så kan förändringar gå fort. Allt är möjligt om vi folket vill och tror på det. Politikerna lyder oss [även om de med mycket fuffens försöker manipulera oss och på så sätt få en imaginär makt].
Jag får också tacka. Dålig på det just nu när jag brinner av ilska mot sittande regering.
Tack alla som visar sitt inre.
Känns trotts allt som det finns några starka män och kvinnor kvar i kollapsens tidevarv.
Citera
2015-10-19, 11:10
Medlem
Zurfarn08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Min fetning.

Jo - visst, men...

Du måste göra skillnad på "systemkollaps" och "välfärdskollaps". SD pratar och menar "välfärdskollaps" när de pratar om systemkollaps och artikteln du länkar till visar på något av en välfärdskollaps, men inte en systemkollaps för systemet rullar trots allt fortfarande och kan göra så utan att välfärden fungerar som det är tänkt.
Det svenska systemet innebär att föräldrar tryggt ska kunna lämna sina barn på förskolan från ca 1 års ålder för att själva kunna förvärvsarbeta. När kommunerna uppmanar föräldrar att hålla barnen hemma så anser jag att det är en kollaps av det svenska systemet/modellen.
Citera
2015-10-19, 13:24
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ordet "systemkollaps" låter drastiskt i mångas öron, som att man vaknar en dag och det är totalt kaos på gatorna. Man kanske kan använda ordet "systemreträtt" i stället för att beskriva en situationen där samhället gradvis inte klarar av sina åligganden.
Citera
2015-10-19, 16:38
Medlem
NygammalValss avatar
Välfärdsstaten Sverige nära sammanbrott

En mycket läsvärd krönika i dagens Samtiden av fil.kand. Thomas Franson om flyktingkrisens konsekvenser. Här följer några korta utdrag, men läs gärna hela krönikan via länken:

Citat:
Löfven tycks inte förstå att välfärdssystemen i en nationalstat är till för i första hand landets medborgare. Det kommer nu upp alltfler tecken på hotande systemkollaps i Sverige.

- - -

Samhällskontraktet innefattar inte enbart ett politiskt projekt utan utgör även en försäkringskonstruktion ägnad att tjäna landets medborgare. I nationalstaten har staten ansvar för i första hand sin egen befolkning. Alla insatser därutöver är i princip frivilliga.

- - -

Det gäller brist på resurser för de ankommande flyktingarna såsom lärare och lokaler för skolgång, hälsokontroller, sjukvård och tandvård vid ankomst och på flyktingboenden, psykvård för traumatiserade barn och vuxna, bostäder för utplacering från asylboenden, transitboenden. Lite senare skall både utbildning och arbete erbjudas flyktingarna.

Var det så Löfven tänkte sig utvecklingen när han gjorde upp med Angela Merkel om att förbehållslöst välkomna flyktingarna till Europa, lyfta gränsbommarna till Schengen och dessutom bortse från behov av inre gränskontroll?

- - -

Kostnaderna för att integrera stora årliga volymer flyktingar i det svenska samhället kommer sannolikt att bli så omfattande att man inte längre kan finansiera välfärden för de svenska medborgare som under sitt arbetsliv bidragit med skattepengar. Det innebär att vi kommer att åse hur Sverige omvandlas till en Nattväktarstat.

- - -

Med det tunnelseende och den tondövhet som kännetecknar statsministern och hans regering i kombination med noll förmåga att se problem och att vidta adekvata åtgärder, vandrar vi med snabba steg vidare mot välfärdskollapsen och Nattväktarstaten, föregången av Den stora oredans tid. Och att kalla kostnader för investeringar påverkar inte verkligheten. Det är troligen så att vi måste uppleva systemkollapsen och Den stora oredan för att rätt värdera den Välfärdsstat som just passerar.

http://samtiden.nu/21148/valfardssta...a-sammanbrott/
Senast redigerad av NygammalVals 2015-10-19 kl. 16:40.
Citera
2015-10-19, 16:51
Medlem
Tidigare trodde jag att kollapsen skulle komma redan under nästa år, men eftersom staten nu tänkt lånefinansiera hela folkutbytesprojektet så kommer det ta lite mer tid innan en kollaps kommer.

Jag gissar nu på sommaren 2018, då brakar det ihop. Jag tror inte att regeringen klarar ekonomin längre fram än så.

Detta förutsätter dock att det verkligen kommer 150.000 före årsskiftet, sedan 250.000 under 2016 och 300.000 under 2017 och att varje nyanländ tillåts kosta 250.000 kr eller mer. (behöver inte ens räkna med alla andra investeringar som måste göras för att rymma 700.000 människor)

Det räcker, vi behöver inte ens räkna med fler som kommer under 2018. Samhället står nu inför ett så högt tryck att systemkollapsen är ett faktum och Sverige går in i en fas liknande den som Grekland kämpar med.

Summan som alla nyanlända kommer att kosta varje år är nämligen då uppe i 175,000,000,000 kr och då räknar jag bara de kostnader som migrationsverket kommer att ha. Har inte ens snuddat vid alla andra kostnadsposter som givetvis också finns där.
Citera
2015-10-19, 17:00
Medlem
Badios avatar
Dalarna kommer i alla fall få en kollaps inom sjukvården de närmsta åren. Det har varit krismöte idag om det nya sparpaketet inom Landstinget på 330 miljoner.
600 tjänster ska bort.
Samtidigt ökar befolkningen varje dag då varje liten håla i Dalarna får ta emot en stor del nyanlända människor, så att uppsöka sjukhus i Dalarna de närmsta åren blir inte roligt. Kommer bli kaos för den personal som jobbar kvar.
Citat:
I eftermiddag presenterar landstinget det nya sparpaketet på 330 miljoner kronor.
Nu kan DT avslöja hur landstinget ska spara - bland annat försvinner 600 tjänster.
För patienter och personal väntas också andra höjningar inom vården.
Citat:
För patienterna föreslås höjd egenavgift för taxiresor, från 100 till 150 kronor. Vidare att en egenavgift på 150 kronor införs vid liggande sjukresor och att egenavgift på 150 kronor också införs för dialys- och habiliteringspatienter. Högkostnadsskyddet vid sjukresor höjs från 2 000 kronor till 2 400 per år. Detta sammantaget tros ge landstinget 9 – 10 miljoner i ökade intäkter 2016.
Dygnsavgiften på patienthotell höjs från 80 till 100 kronor och avgiften för hjälpmedel höjs från 100 till 150 kronor i månaden. Detta tillsammans med en del andra åtgärder antas öka intäkterna med 4 – 5 miljoner nästa år.
Personalen kan få börja betala avgift för att parkera på personalparkeringarna på sjukhusorterna. Detta tros ge intäkter på 2 – 4 miljoner nästa år.
Sammantaget ska åtgärderna leda till att landstinget går från ett ackumulerat underskott på 299 miljoner kronor år 2014 till ett ackumulerat resultat på 28 miljoner år 2019.
http://www.dt.se/allmant/dalarna/600...-nya-sparpaket
Citera
2015-10-19, 18:42
Medlem
Om man följer utvecklingen på migrationsverkets hemsida tycker jag man kan se en avtrappning i trycket nu - "bara" 783 personer sökte asyl i går och trenden verkar fortsätta neråt. Kanske kan vi vara tillbaka till mer hanterbara nivåer snart.

Vad kan ha lett till denna utveckling? Stängda gränser i Centraleuropa? Säsongsrelaterade fluktuationer? (Dvs vinter, kort och gott). Rykten om överfulla mottagningsplatser i Sverige, som gör att människor söker sig till andra platser?
Citera
2015-10-19, 18:54
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Om man följer utvecklingen på migrationsverkets hemsida tycker jag man kan se en avtrappning i trycket nu - "bara" 783 personer sökte asyl i går och trenden verkar fortsätta neråt. Kanske kan vi vara tillbaka till mer hanterbara nivåer snart.

Vad kan ha lett till denna utveckling? Stängda gränser i Centraleuropa? Säsongsrelaterade fluktuationer? (Dvs vinter, kort och gott). Rykten om överfulla mottagningsplatser i Sverige, som gör att människor söker sig till andra platser?

Vintern innebär en naturlig paus i migrationen från MÖ då det kräver godtagbart väder för att dels trotsa havet men även till fots. Det är inte bara här i norr som vi har kyla utan den kan vara nog så brutal nere i söder vilket många glömmer. Jag tror inte att det försiggår några direkta rykten då Svenska förhållande fortfarande är de mest generösa i landet och vi har gott om bostadsyta där migranterna knör ihop sig på i våra förorter. Det är inte fullt än.

Vad framtiden har att ge är dock lite svårare att sia om. Om EU lyckas förmå Turkiet att verkligen hålla gränsen så skulle det vara en stor triumf för Juncker och Co. samtidigt som dom nu börjar stänga igen Libyenrutten med militär kraft. Man har till våren på sig, sedan börjar det röra på sig igen så det är den biten man skall bevaka om man vill sia om vad som komma skall.

Det ligger med andra orden i korten att strömmen avtar och att vi ordnar upp det här (vilket Löfvet och de andra hoppas på då som inte lyfter ett finger utan bara tar det på kortet).

Ytterligare en joker i leken är internmigranter inom EU där nu miljoner asylsökande uppehåller sig i bl.a. Tyskland. Drar Tyskland i bromsen och reducerar vilkoren för asylsökande så kan det absolut öka strömmen hit till norr.

Så det finns lite olika sätt hur det här kan spela ut sig.
Citera
2015-10-19, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Jag får också tacka. Dålig på det just nu när jag brinner av ilska mot sittande regering.
Tack alla som visar sitt inre.
Känns trotts allt som det finns några starka män och kvinnor kvar i kollapsens tidevarv.

I tider som dessa när det pratas om kollaps så tror jag det är mycket mentalt. Det gäller att vila emellanåt, att få distans, besöka några goda vänner och prata om annat eller kanske resa bort ett tag.
Det är sant, det ser inte bra ut just nu, men mycket är också skrämselpropaganda, dessutom så kan omständigheter förändras snabbt, och det förhoppningsvis till det bättre nu när det borde bli mer uppenbart att det här bidragsgivandet till alla dessa som vill leva gratis på oss svenskar inte fungerar.

Att inse är också att vi måste vara många fler på det vinnande SD-tåget. Vi två och alla SDare kan inte jobba för alla, utan vi skall inse våra begränsningar, göra våran insats efter förmåga och vara nöjd med det.
Senast redigerad av Sweden-United 2015-10-19 kl. 19:07.
Citera
2015-10-19, 19:33
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweden-United
I tider som dessa när det pratas om kollaps så tror jag det är mycket mentalt. Det gäller att vila emellanåt, att få distans, besöka några goda vänner och prata om annat eller kanske resa bort ett tag.
Det är sant, det ser inte bra ut just nu, men mycket är också skrämselpropaganda, dessutom så kan omständigheter förändras snabbt, och det förhoppningsvis till det bättre nu när det borde bli mer uppenbart att det här bidragsgivandet till alla dessa som vill leva gratis på oss svenskar inte fungerar.

Att inse är också att vi måste vara många fler på det vinnande SD-tåget. Vi två och alla SDare kan inte jobba för alla, utan vi skall inse våra begränsningar, göra våran insats efter förmåga och vara nöjd med det.
Ja så är det. Jag har alltid brunnit i det jag vill genomföra och är medveten om det.
Har koll på min egna förmåga och när jag skall dra mig ur.
Ibland behöver man backa för att inte bli en dreglande fanatiker.
Jag distanserar allvaret genom humor och ironi med massa allvar bakom.
Känner mig mest rädd för att Svensken blivit så hjärntvättad att de låter systemkollapsen fortgå.
Senast redigerad av goran744 2015-10-19 kl. 19:50.
Citera
2015-10-19, 19:42
Medlem
Vi är många som hoppas att vårt klimat ska rädda oss från massinvandringen.

Invandringstakten borde börja minska nu när kylan blir alltmer närvarande.

Men sen är det vår igen...

Det är det som är det jävliga, att det kommer hela tiden nya år och folk bara fortsätter att välla in över gränserna och att sjuklövern tror Sverige klarar att erbjuda dem en svensk levnadsstandard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in