2019-10-19, 10:54
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Jag klagar inte på dessa. Om det uppfattas så har jag varit otydlig. Min poäng är att det är en så laddad fråga att den tar fokus från allt annat och dessutom vänds MOT alla andra av PK på sedvanligt osakligt sätt. VARFÖR sätta detta ”vapen” i händerna på PK? När det gäller alla akuta PRAKTISKA problem är frågan dessutom av underordnad betydelse just nu.

Jag ser frågan som ett typiskt exempel på ”Premature Optimization”:
https://stackify.com/premature-optimization-evil/

OM de som är ansvariga för samhällsförfallet börjar avkrävas svar kommer de som är ytterst ansvariga att grävas fram i slutändan. Det är alltså bättre att låta processen ha sin gång och dra fram den ene efter den andre i ljuset, tycker jag.

I slutändan kommer vi att ha facit. Då VET vi VILKA som gjorde detta mot oss.

Du anser att det finns något problem. Du väljer att kritisera. Det är det jag menar med klaga. Jag lägger ingen större värdering i ordet. Vi pratar om samma sak.

Jag tänker att det är ett sisyfosarbete att försöka "sanera" i de egna leden genom retoriska förmaningar. Det kommer alltid att vara vissa som hänfaller åt kollektivt självsabotage, går händelserna i förväg, utgör dåliga exempel och blir lätt byte för motståndaren. För mig ser det ut som en helt fruktlös strid att ta. Du kanske lyckas med att tillfoga din egen rörelse lite splittring och slösa tid, men du kan inte lyckas med att eliminera retoriska misstag hos dina meningsfränder.

Känner du till begreppet concern troll?
Citera
2019-10-19, 11:13
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Du anser att det finns något problem. Du väljer att kritisera. Det är det jag menar med klaga. Jag lägger ingen större värdering i ordet. Vi pratar om samma sak.

Jag tänker att det är ett sisyfosarbete att försöka "sanera" i de egna leden genom retoriska förmaningar. Det kommer alltid att vara vissa som hänfaller åt kollektivt självsabotage, går händelserna i förväg, utgör dåliga exempel och blir lätt byte för motståndaren. För mig ser det ut som en helt fruktlös strid att ta. Du kanske lyckas med att tillfoga din egen rörelse lite splittring och slösa tid, men du kan inte lyckas med att eliminera retoriska misstag hos dina meningsfränder.

Känner du till begreppet concern troll?
Jag känner till begreppet ”concern troll”. Jag känner också till att man behöver förstå hur ett vapen ska användas för att kunna använda det meningsfullt. Det är ingen större nytta med sådana som skjuter sig själva i fötterna hela tiden, tittar in i pipan när de trycker av och så vidare. Sådana är det bäst att akta sig för innan man får en kula i sig själv när de vevar runt. Förstår du poängen? Det är inte mina ”meningsfränder” för att vi har vissa åsikter som sammanfaller.
Citera
2019-10-19, 14:18
Medlem
Furillens avatar
Ulf Kristersson: "Regeringen har förlorat kontrollen över landet"

Citat:
Sverige har nu blivit så farligt att Moderatledaren Ulf Kristersson känner oro för vad som kan hända hans dotter om hon vistas själv utomhus när det är mörkt. Regeringen har förlorat kontrollen över landet.

https://www.friatider.se/ulf-krister...-och-verfallas
Citera
2019-10-19, 14:30
Medlem
Furillens avatar
Kommunalrådet i Borlänge rånad och misshandlad - fick föras till sjukhus

Citat:
Det eskalerande gatuvåldet har nu börjat nå politiker. Kommunstyrelsens ordförande i Borlänge har blivit rånad och misshandlad i sin hemstad och fick föras till sjukhus.

– När man utsätts för en sådan våldshandling så blir man påverkad – vare sig man vill eller inte.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...digheterna-bra
Citera
2019-10-19, 15:06
Medlem
Furillens avatar
Aftonbladet: "Mest skrämmande är att vi inte får veta vad sjukhuskaoset beror på – eller hur det ska undvikas igen."

Citat:
På sjukhuset i Örebro har man gett sig ut på stan för att köpa toapapper. Vårdcentralen i Oxelösund saknar plåster. Region Dalarna åker runt i akutbilar för att slåss om sjukvårdsmaterial med angränsande län.

Som om det rådde krigstillstånd, en Mad Max-situation i sjukvården. ”Aldrig varit med om nåt liknande”, säger chefsläkaren Göran Günther från Akademiska i Uppsala, där man ställt in alla planerade operationer resten av veckan.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...-sjukhuskaoset
Citera
2019-10-19, 16:36
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Med risk att glida OT: Det finns förstås allt det du räknar upp, men det är framför allt något som känns, snarare än något som låter sig beskrivas genom uppfyllandet av formaliteter som t ex medborgarskap (som dessutom är utspätt i värde, när det lättvindigt delas ut till kreti och pleti utan några som helst svenska sympatier eller värderingar). Det rent faktiska, optiska igenkännandet (hudfärg, om du så vill) är viktigt. Jag hävdar inte att det inte kan i enstaka fall övertrumfas om allt det andra är helt rätt: utmärkta språkkunskaper och kanske rent av dialekt som infödd, svenska värderingar osv. Att det optiska, utseendemässiga är viktigt, är inget jag hittat på; det är evolutionärt grundat och erfarenhetsmässigt bevisat. En rasfrämling syns på långt håll, medan en europé må vara främmande men kan smälta in och många gånger bli en del av en annan europeisk kultur.

Helt enig i din analys, oavsett vad vi säger eller vill så ser vi annorlunda på andra folkslag.
Men som du även säger så finns det utmärkta exempel på de som klarar att sköta sig, och många exempel på de som inte gör det. Känner en del afrikaner från Kenya och Tanzania med master och doktorsgrader som är hårt arbetande, mycket trevliga individer, säkert bättre än mig själv på flera sätt.
Självklart ska det till mer krav för medborgarskap för att bli svensk, asylinvandrarna har en klar fördel där, kan annars se att man ex. tillämpar uppehållstillstånd på typ 10 år vilket ju de flesta krig är över innan, så kan man expatriera de som bott i Sverige i 10 år, och som inte klarar dessa krav.
Klarar man kraven, sköter sig och kan försörja sig själv, självklart ska man få medborgarskap.
Citera
2019-10-19, 16:37
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Just Filippinskorna gör bra ifrån sig i många länder, England har en stor kontingent på sina sjukhus.
Sjuksköterskorna, hembiträden, m.fl. har sina familjer kvar i hemlandet och arbetar som gästarbetare.
För pengarna sjuksystrarna tjänar i England så sker en rejäl uppgradering av livskvaliteten hemma i Filippinerna.

Filippinskorna flyttar i stort sätt alltid hem. Det är inte outbildade "flyktingar" med synnerligen kvinnofientliga klantraditioner som den Svenska vården skall vila på, det borde vara välutbildade gästarbetare.

Om de inte gifter sig med en local dvs, vilket många gärna gör
Citera
2019-10-19, 16:45
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tino formulerade det väldigt väl:

https://twitter.com/avpublicservice/...83977013051395

Svammel? Nej, en medveten strategi. Det är enklare att lägga skulden på en "åldrande befolkning" än den usla matchningen på arbetsmarknaden för vissa grupper.

Kom på en sak angående SCB:s positiva demografiska rapport, är det inte helt enkelt så att de räknat med invandrarna och flyktinarna i denna kalkyl?
Då är det ju självklart att landets befolkning växer, fastän min problematik egentligen var hur man går runt det demografiska problemet samtidigt som man utesluter invandrarna.
Sedan, om Tino (vilken bara skriver om invandringen) har rätt, varför har då Japan så stora problem med ekonomin och befolkningstillväxten?
Japanerna lever ju längst i hela världen och jobbar troligtvis mest av alla, ändå står de på ruinens brand:

https://www.vox.com/2016/4/13/11421162/japan-oecd-chart

Jag tror faktiskt inte på Tino, eftersom rapporterna han drar fram tar med invandrarna i kalkylen.
Jag skulle gärna se en rapport som visar hur Sverige hade klarat sig om vi sållat ut invandrarna och sett på antalet barn som etniska svenska kvinnor föder, det skulle kunna övertyga mig.
Senast redigerad av kato85 2019-10-19 kl. 16:51.
Citera
2019-10-19, 17:18
Medlem
Citat:
Jag klagar inte på dessa. Om det uppfattas så har jag varit otydlig. Min poäng är att det är en så laddad fråga att den tar fokus från allt annat och dessutom vänds MOT alla andra av PK på sedvanligt osakligt sätt. VARFÖR sätta detta ”vapen” i händerna på PK? När det gäller alla akuta PRAKTISKA problem är frågan dessutom av underordnad betydelse just nu.

Jag ser frågan som ett typiskt exempel på ”Premature Optimization”:
https://stackify.com/premature-optimization-evil/

OM de som är ansvariga för samhällsförfallet börjar avkrävas svar kommer de som är ytterst ansvariga att grävas fram i slutändan. Det är alltså bättre att låta processen ha sin gång och dra fram den ene efter den andre i ljuset, tycker jag.

I slutändan kommer vi att ha facit. Då VET vi VILKA som gjorde detta mot oss.

Som jag påpekat tidigare, precis så där kan man resonera om många andra etiketter som PK-maffian stämplat och fortsätter att stämpla folk med. Bästa att inte reta upp dem så att vi slipper bli kallade för diverse saker, eller?

Tillmälen som "rasist", "nazist" och "fascist" håller på att tappa kraft eftersom de kletat dem på så många så länge nu. Jag ser fram emot den dagen samma sak händer med tillmälet "antisemit". Det borde förresten inte ens vara ett tillmäle utan en komplimang. Varför låter vi en så liten men ytterst skadlig och ondskefull etnisk grupp hemmahörande i Mellanöstern utöva en så stor makt över oss och vårt land? Detta är frågan som måste upp på bordet och den ska upp här och nu, i trådar som denna, inte om 25 år i nån tråd om hur man bäst syltar gurka.

De som är ytterst ansvariga för denna utveckling hittar du inte ens i Sverige, det är få svenskar som ens hört talas om dem och de flesta av de få som faktiskt gjort det verkar gå runt och tro att de är nån sorts påhittade sagofigurer som fabror Adolf brukade skrämma småbarn med för att få igenom sin politik.

Du verkar tro att förnuftet och det goda segrar i slutändan, bara man ger det hela lite tid. Du är naiv. Sanningen är att ondskan nästan alltid vinner och anledningen till det är att folk i gemen är så hopplöst okunniga och oupplysta. De fattar inte ens vem som attackerar dem, och varför. Och de skyldiga kommer nästan alltid undan. Det är bara småbovar som hamnar i fängelse och de som torteras ihjäl i krig är aldrig de som verkligen förtjänar det.
Citera
2019-10-19, 18:46
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Jag känner till begreppet ”concern troll”. Jag känner också till att man behöver förstå hur ett vapen ska användas för att kunna använda det meningsfullt. Det är ingen större nytta med sådana som skjuter sig själva i fötterna hela tiden, tittar in i pipan när de trycker av och så vidare. Sådana är det bäst att akta sig för innan man får en kula i sig själv när de vevar runt. Förstår du poängen? Det är inte mina ”meningsfränder” för att vi har vissa åsikter som sammanfaller.

Om poängen är att vidhålla din poäng trots motbevis och tillföra en löjlig jämförelse mellan att vara socialt klumpig och att råka skottskada sig själv eller andra, så förstår jag utmärkt.

Det här är inte en poäng. Det är ett slöseri med energi att försöka eliminera idioter på din sida. ...För att inte tala om att personen du tar som exempel inte ens är särskilt idiotisk utan bara pratat om något vid ett enligt dig ostrategiskt tillfälle. Hur ska du få gehör för det här konstiga kontrollbehovet? Du gör dig irrelevant.

Och jo, du har en sida. Vi som vill samma är meningsfränder - i den här frågan. Ordet betyder inte att man är samma person och tycker likadant om allting, utan bara att man delar åsikt i en viktig fråga. Ett gemensamt intresse. Märk inte ord.

Jag blir alltid lite trött av att försöka kommunicera med dig, Totius.
Senast redigerad av Mjäll 2019-10-19 kl. 18:49.
Citera
2019-10-19, 18:57
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Om poängen är att vidhålla din poäng trots motbevis och tillföra en löjlig jämförelse mellan att vara socialt klumpig och att råka skottskada sig själv eller andra, så förstår jag utmärkt.

Det här är inte en poäng. Det är ett slöseri med energi att försöka eliminera idioter på din sida. ...För att inte tala om att personen du tar som exempel inte ens är särskilt idiotisk utan bara pratat om något vid ett enligt dig ostrategiskt tillfälle. Hur ska du få gehör för det här konstiga kontrollbehovet? Du gör dig irrelevant.

Och jo, du har en sida. Vi som vill samma är meningsfränder - i den här frågan. Ordet betyder inte att man är samma person och tycker likadant om allting, utan bara att man delar åsikt i en viktig fråga. Ett gemensamt intresse. Märk inte ord.

Jag blir alltid lite trött av att försöka kommunicera med dig, Totius.
Du blir trött för du producerar bara en massa ord. Du tycks inte veta vad du vill. Exakt VAD vill du uppnå och VARFÖR? VEM tycker du ska göra VAD och NÄR? HUR ska resultatet se ut?
Citera
2019-10-19, 19:01
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Du blir trött för du producerar bara en massa ord. Du tycks inte veta vad du vill. Exakt VAD vill du uppnå och VARFÖR? VEM tycker du ska göra VAD och NÄR? HUR ska resultatet se ut?

Jag hyser helt enkelt inte en illusion av att vara en general som sitter och flyttar pjäser. Jag har inget färdigt manus som anger vem som ska göra vad och när. Du har svårt att relatera till mitt perspektiv, eftersom du själv utgår från att det är meningsfullt för dig att utdela order till dina meningsfränder istället för att kommunicera och diskutera.

Vad jag vill är att kritisera ditt splittrande, onödiga och världsfrånvända micro-management av dina egna meningsfränder. Har du accepterat det ordet nu förresten?

Agens56 har redan förklarat för dig att ditt resonemang lika gärna kan appliceras på andra fulstämplar, som nu är på väg att tappa sin kraft. Empiriskt motbevisad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in