2015-10-22, 01:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu var det inte pizzastölden utan det faktum att man såg det som nödvändigt att bestraffa den med livstids fängelse som jag anförde som ett tecken på ett sönderfallande samhälle. Se mitt inlägg ovan för mer om detta.

Vad gäller det svenska rättsväsendet, så håller jag med om att det var absurt när mördare bara behövde sitta ett par år i fängelse innan de blev villkorligt frigivna. Här har det dock skett en betydande skärpning de senaste decennierna. Halvtidsfrigivningen - som du nämner - avskaffades redan 1993, alltså för 22 år sedan. Straffen för grova brott har skärpts, och mycket talar för att de kommer att skärpas ytterligare.
Kan jag inte hålla med dig om.
Flink är väl fri idag och livstids omvandlades simsalabim. Men det är klart han dödade ju bara "några" stycken.
Ja,ja!
Hans 30 åriga straff blev 10 år kortare för att han var sååå duktig sååå.
Han borde aldrig mer fått komma ut. Enligt mig.

Vi har varken fungerande polis,militär eller domstol.
Också ett systemfel.
Citera
2015-10-22, 01:51
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Nu är väl det som diskuterades i SvD-artikeln som den enda fungerande lösningen om man vill minska volymerna att stänga gränsen, alltså tvinga folk att stanna på Danmarks sida av gränsen och söka asyl där.

[...]

Ett tag lät det ju som om partierna faktiskt diskuterade att tillfälligt stänga gränsen - vilket man kan göra i 30 dagar enligt Schengen - men det senaste skvallret från SVT är nu att M släppt det kravet

Ja, förslaget från statsvetaren i SvD var en faktisk stängning av gränsen för asylsökande. Men det har väl aldrig luftats som ett förslag från moderaterna? Alltså diskuterar politikerna just nu bara slag i luften.

Om jag läser Schengenavtalet rätt så kan vi bara införa gränskontroller, men vi får inte stänga gränsen för medborgare i Schengen (källa). Vad gäller att vägra personer som kommer genom Danmark/Tyskland att söka asyl är inte rättsläget glasklart.

Sedan har ett SvD ett gravt faktafel i sin artikel:
"Ungern har stängt sina gränser. Om Sverige vill minska strömmen av nyanlända på ett märkbart sätt måste frågan om att stänga gränsen diskuteras, förr eller senare, enligt statsvetaren Andrej Kokkonen." (källa)
Ungern har inte stängt sin gräns för asylsökande:
"Ungarn schließt um Mitternacht seine grüne Grenze zu Kroatien. [...] Für Asylanträge sollen an der Grenze zwei Transitzonen eingerichtet werden." (källa)
(Ungern har stängt sin "gröna gräns" mot Kroatien. För asylsökande inrättas två transitzoner [där de kan ansöka om asyl i Ungern]).

För Ungern funkar detta, folk vill inte stanna där och väljer andra vägar in i EU. För Sverige skulle det inte fungera eftersom vi är slutmålet.

Citat:
Nej, men att förklara Turkiet som ett säkert land - som EU-kommissionen vill - skulle få betydligt större effekter för Sveriges del.

Även om EU trycker igenom Turkiet som ett "säkert land" så spelar det ingen roll för Sveriges del. Tror någon verkligen att politikerna kommer att skicka tillbaka asylsökande i drivor dit?

När regeringen och övriga politiker är ointresserade och oförmögna att hantera den största massinvandringen i Sveriges historia någonsin (länk ,länk) så måste det väl ändå ses ett starkt bevis på förfallet?
Citera
2015-10-22, 01:52
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Jag tror vi lever mitt i en gradvis nedmontering av det svenska välfärdssystemet. Jag anser att detta pågått sedan åtminstone 80/90-talet och att den invandringspolitik vi för närvarande bedriver kommer att påskynda processen. Däremot tror jag inte på någon form av dramatisk "systemkollaps".

Anser du, att polisens och tullens svikt eller att parkeringsvakter tas bort från en del invandrartäta områden pga hot och beskjutning bäst beskrivs som "en gradvis nedmontering av det svenska välfärdssystemet"?

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6277013
Citera
2015-10-22, 02:00
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Flink är väl fri idag och livstids omvandlades simsalabim. Men det är klart han dödade ju bara "några" stycken.
Ja,ja!

Också ett systemfel.

Flink frigavs villkorligt - helt enligt reglerna numera - när han suttit av 2/3 av de 30 år han dömdes till, alltså efter 20 år. Det är inget kort straff även om det inte är livstid. Idag hade han sannolikt fått ett ännu längre straff.

Vad gäller det faktum att vi inte längre har något försvar värt namnet, så var det ju ett politiskt beslut - som sossarna och alliansen var eniga om - att skrota försvaret. Ett otroligt korkat beslut, men knappast ett tecken på att samhället håller på att falla sönder.

Polisen och domstolarna har drabbats av samma nyliberala cancer som vården och skolan: New Public Management. Se vad jag skrev tidigare i tråden om denna farsot.
Citera
2015-10-22, 02:00
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Däremot tror jag inte på någon form av dramatisk "systemkollaps".

Enligt SVT:
"Tidigare i dag uppgav en källa för SVT att man var överens om en tillfällig skärpning av gränskontrollerna. Det har Moderaterna tidigare fört fram som ett krav gentemot regeringen. Men partiet har nu backat. Ökade gränskontroller skulle innebära en alltför stor belastning på polisen samt stora praktiska konsekvenser vid Sveriges gräns." (källa)
Det är alltså inte längre praktiskt möjligt att kontrollera gränsen.
Citera
2015-10-22, 02:07
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Vad gäller det faktum att vi inte längre har något försvar värt namnet, så var det ju ett politiskt beslut - som sossarna och alliansen var eniga om - att skrota försvaret. Ett otroligt korkat beslut, men knappast ett tecken på att samhället håller på att fall sönder.

Det är väl i allra högsta grad ett tecken på nationalstatens förfall när politikerna lägger ner försvaret och glatt släpper kontrollen av vilka som bosätter sig i landet?

Citat:
Polisen och domstolarna har drabbats av samma nyliberala cancer som vården och skolan: New Public Management. Se vad jag skrev tidigare i tråden om denna farsot.

New Public Management ska släpas ut i en mörk gränd och slås ihjäl med ett blyrör.

NPM verkade vara en bra ide på ytan, men har i praktiken visat sig vara en styggelse. Trots detta framhärdar politikerna i att använda det.

Professionell verksamhet styrs bäst enligt den välbeprövade preussiska "uppdragstaktiken" (länk).
Citera
2015-10-22, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Enligt SVT:
"Tidigare i dag uppgav en källa för SVT att man var överens om en tillfällig skärpning av gränskontrollerna. Det har Moderaterna tidigare fört fram som ett krav gentemot regeringen. Men partiet har nu backat. Ökade gränskontroller skulle innebära en alltför stor belastning på polisen samt stora praktiska konsekvenser vid Sveriges gräns." (källa)

"Praktiskt möjligt" är det säkert. Vi gjorde det ju innan vi gick med i Schengen. Däremot verkar Moderaterna/polisen inte anse att det är värt resurserna det skulle kräva. Kanske tror man andra åtgärder kan vara att föredra, kanske är det del av någon politisk kohandel. Svårt att avgöra i dagsläget.
Citera
2015-10-22, 02:12
Medlem
DRD4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja,ja!

Också ett systemfel.

Ja svensk lag är skriven för tiden innan sossarna genomförde psykiatrireformen och innan vi massimporterade människor som befinner sig i stenåldern mentalt.

Den är skriven för skötsamma människor som gärna arbetar.

Vi borde ha samma straffsatser som i Storbritannien.
Citera
2015-10-22, 02:13
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ja, förslaget från statsvetaren i SvD var en faktisk stängning av gränsen för asylsökande. Men det har väl aldrig luftats som ett förslag från moderaterna? Alltså diskuterar politikerna just nu bara slag i luften.

Om jag läser Schengenavtalet rätt så kan vi bara införa gränskontroller, men vi får inte stänga gränsen för medborgare i Schengen (källa). Vad gäller att vägra personer som kommer genom Danmark/Tyskland att söka asyl är inte rättsläget glasklart.
Det finns många sätt att stoppa asylsökande vid gränsen om bara viljan finns. Man skulle tex kunna hänvisa till Dublinförordningen och säga att eftersom personen kommer från Polen/Tyskland/Danmark så har de redan passerat ett EU-land och är inte vårt problem. Eller om man vill vara ful så gäller reglerna att man har rätt att söka asyl, man skulle alltså kunna ha en gubbe vid gränsen som stämplar alla ansökningar med "AVSLAG" så fort de kommer in och lämnar tillbaka dem.

Jag kan inte tänka mig att ett eventuellt beslut om gränskontroll blir mer än ett slag i luften, om ens det när extrempartier som MP som vill ha så mycket invandring som möjligt har sagt sitt. Även en "normal" gränskontroll gör inget för att minska asylansökningarna, vilket är ett måste om vi ska undvika att vitala samhällsfunktioner bryter samman på sikt.

Polisen har även sagt att de inte har möjlighet att hålla gränsen mer än två dagar, sen tar deras resurser slut och bevakningen kollapsar. Så det kanske är en ickefråga utan extraordinära beslut av regeringen.

http://www.svd.se/polisen-vi-har-int...yktingstrommen
Senast redigerad av Unity 2015-10-22 kl. 02:15.
Citera
2015-10-22, 02:13
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Flink frigavs villkorligt - helt enligt reglerna numera - när han suttit av 2/3 av de 30 år han dömdes till, alltså efter 20 år. Det är inget kort straff även om det inte är livstid. Idag hade han sannolikt fått ett ännu längre straff.

Vad gäller det faktum att vi inte längre har något försvar värt namnet, så var det ju ett politiskt beslut - som sossarna och alliansen var eniga om - att skrota försvaret. Ett otroligt korkat beslut, men knappast ett tecken på att samhället håller på att falla sönder.

Jo det var ett kort straff när man dödat så många personer.
Du får väl ta del av kollapsen eller förfallet då och utan att se det som ett problem.
Mer kan jag inte säga till dig.
Jag ser att du bestämt dig för att det inte är ett problem.
Kan inte säga mer då till dig.
Vad du än får till dig eller vad som än sägs så har du din bestämda åsikt om saken och då är det så.
Jag ser i alla fall det inte du ser och jag hör människors rädsla runt mig.
Och jag vet att rädsla är något som är ett tydligt tecken på ett systemfel.
Vilket i sig kan bli den slutgiltiga kollapsen.
Folk kan göra vad som helst av rädsla.
Kollapsen behöver med andra ord inte vara på det området du ser.
Jag ser kollapsen på annat håll.
Inte bara i statistik och siffror.
Och jag både ser och hör hur den gemene Svensk är rädd, känner sig övergiven, tappat respekten för överheten.
Så regeringen har skapat sprickor i systemet som kommer att skada dem själva.
Och då landet.
Citera
2015-10-22, 02:20
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Enligt SVT:
Citat:
"Praktiskt möjligt" är det säkert. Vi gjorde det ju innan vi gick med i Schengen. Däremot verkar Moderaterna/polisen inte anse att det är värt resurserna det skulle kräva. Kanske tror man andra åtgärder kan vara att föredra, kanske är det del av någon politisk kohandel. Svårt att avgöra i dagsläget.
Praktiskt möjligt är det att införa gränskontroller, men inte med dagens regler då resurserna saknas. Det krävs mod och ledarskap från politiskt håll, vilket också saknas. Dåliga omen.

Citat:
”Det verkar vara så att den rådande uppfattningen är att vi varken kan klara av en ordentlig inre utlänningskontroll eller skulle klara av att stänga gränserna och införa gränskontroll” säger en källa till SvD. ”Vi beräknas klara av att hålla gränserna i två dagar och sedan skulle misslyckandet vara mer uppenbart för alla än det haveri som nu sker i någon form av tysthet, eller hur man ska uttrycka det”.
Citera
2015-10-22, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Praktiskt möjligt är det att införa gränskontroller, men inte med dagens regler då resurserna saknas. Det krävs mod och ledarskap från politiskt håll, vilket också saknas. Dåliga omen.

Jag tror nog att det skulle låta sig göras, om den verkliga viljan fanns. Jag är dock inte tillräckligt insatt för att säga om det vore en bra åtgärd. Det finns ju rätt mycket att beakta här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in