2018-06-28, 16:09
Medlem
Totiuss avatar
Idag 2018-06-28: Rapport: Kontroversiell islamism växer i Sverige
Salafismen, en fundamentalistisk inriktning inom islam, har vuxit sig starkare i Sverige, enligt en ny rapport. På flera platser i svenska städer påverkar salafister numera vardagen genom påtryckningar och hot.

Radikala predikanter skrämmer till lydnad, moralpoliser bevakar kvinnor och barn hindras från att leka med barn av annan tro.
[...]
I Västerås förekommer religiös påverkan blandat med kriminalitet. ”Det kan handla om ett gäng grabbar som kommer in i matbutik. Har kassörskan inte slöja på sig tar de vad de vill ha utan att betala, de kallar kassörskan för svennehora och spottar på henne”, berättar en polis i rapporten.
[...]
Samhället tycks samtidigt ha problem att hantera påverkan från salafism. Såväl skola som socialtjänst har svårt att förstå frågan, och brottsbekämpande myndigheter anser det ligger utanför deras befogenheter då det inte är brottslig verksamhet, konstaterar forskarna.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/r...axer-i-sverige

Är någon förvånad? Vad tycker Alpha101 och hex27?
Citera
2018-06-28, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorm Den Gamle
Nej. Det är mer relevant för att de andra skandinaviska länderna är de enda länderna med en realistisk bild av Sverige. De har en seriös och nyanserad rapportering - ofta mer seriös och nyanserad än vad de svenska kollegorna kan prestera - och de har alltid haft det löpande, och inte vid enstaka stora nyheter som i länder där Sverige betyder noll. Det betyder att de också har en bra bild över Sveriges utveckling över längre perioder. Tror du de tycker att Sverige är mer välfungerande nu än Sverige 1985 eller Sverige 1970?

Jag förstår att du tycker att just de två länderna har en realistisk och nyanserad bild av Sverige.
Snarare så rör det sig om typiskt storebrorskomplex. Norge hade förmodligen varit ett U-land utan sin olja. Du tycks värdera Norge och Danmark högst av våra skandinaviska grannar, fast Finland kanske inte har tillräckligt "nyanserad" och "realistisk" bild av Sverige.

Citat:
Du verkar ju på allvar tro att danska och norska medier är jämförbara med Fox News eller Breitbart. Det är iaf rätt uppenbart att du aldrig har läst en dansk eller norsk tidning.

Jag har tagit del av samtliga medier du räknar upp och att jag skulle tycka dessa är jämförbara är ett påhitt. Ganska irrelevant för vad vi diskuterade men fortfarande en, om än förutsägbar, lögn.
Ganska vanlig åkomma när man känner behov av att hitta på saker för att kunna argumentera.

Citat:
Min agenda? Vad fan vet du om min agenda?

Mer än du anar...
Citera
2018-06-29, 06:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Jag förstår att du tycker att just de två länderna har en realistisk och nyanserad bild av Sverige.
Snarare så rör det sig om typiskt storebrorskomplex. Norge hade förmodligen varit ett U-land utan sin olja. Du tycks värdera Norge och Danmark högst av våra skandinaviska grannar, fast Finland kanske inte har tillräckligt "nyanserad" och "realistisk" bild av Sverige.

Nej, jag har bara inte koll på finsk media. Förstår noll finska, och de svenskspråkiga är så få - och skilda från finnarna politiskt - att de inte är representativa.

Citat:
Jg har tagit del av samtliga medier du räknar upp och att jag skulle tycka dessa är jämförbara är ett påhitt. Ganska irrelevant för vad vi diskuterade men fortfarande en, om än förutsägbar, lögn.
Ganska vanlig åkomma när man känner behov av att hitta på saker för att kunna argumentera.

Ska jag behöva citera från den andra tråden om ämnet, där du fantiserar om svenska främlingsfientliga som källor för dansk media? Sorry, men jag tror inte du vet ett skit om skandinavisk media.
Citera
2018-06-29, 21:00
Medlem
Citat:
Vilket fantastiskt oslugt sätt att argumentera. Avfärdar du allt som inte har med saken att göra med att du inte litar på Bonnierägd media?
-Hörru Kinuski, Jorden är rund. -Nej du, det tror jag inte på. Jag litar inte på Bonnierägd media.
-Du hörde väl att Sverige slog Mexiko? -Det tror jag inte på för det står i Bonnierägd media.
Jag avfärdar Bonnierägda nyhetsmedier eftersom de inte bryr sig om sanningen i allvarliga frågor. Det är usel journalistik helt enkelt. Jag avfärdar de flesta MSM.

Hur en match slutade eller jordens klotform är inte några tvistefrågor bland allmänheten; det är lätt kontrollerbara fakta.
Citera
2018-06-30, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Jag avfärdar Bonnierägda nyhetsmedier eftersom de inte bryr sig om sanningen i allvarliga frågor. Det är usel journalistik helt enkelt. Jag avfärdar de flesta MSM.

Hur en match slutade eller jordens klotform är inte några tvistefrågor bland allmänheten; det är lätt kontrollerbara fakta.

Dessutom har de ungefär lika mycket att göra med undersökningen vi diskuterade som vad Bonnierägd nyhetsmedia har.
Fast du förstår väl inte poängen, för du litar ju inte på Bonnierägd nyhetsmedia.
Citera
2018-06-30, 23:00
Medlem
Carbuncles avatar
Massiv skottlossning i Helsingborg.

Ett offer ligger på marken medan en stor pöbel, bland annat bestående av en man med barnvagn, hoppar på honom. Precis bredvid står en polisbuss stilla utan att någon stiger ur och ingriper. Samtidigt åker två målade polisbilar förbi utan att någon polis ingriper. En civil polisbil tvärnitar, vänder och kör därifrån utan något ingripande. Pöbeln kan sedan avlägsna sig från brottsplatsen i maklig promenadtakt utan att någon polis ingriper.

1 död och 3 skadade än så länge enligt källor på Twitter.

FB: (FB) Skottlossning - flera skadade (Helsingborg 30/6-18)
Twitter: https://twitter.com/BreakingNLive/st...57883574476802

Gissa kulör på pöbeln!

Ingen systemkollaps?
Citera
2018-07-02, 01:04
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
”Kan behövas beväpnade skyddsvakter på akuten inom fem till tio år”

Ordföranden för fackförbundet Sjukhusläkarnas Stockholmsavdelning är positiv till fler utbildningsinsatser för sjukhuspersonalen. Men det behövs mer för att stoppa en oroväckande utveckling.

– Med nuvarande trend kan jag inte utesluta att vi kommer behöva beväpnade skyddsvakter på akutmottagningarna inom en fem- till tioårsperiod, säger Andreas Fischer.

Enligt arbetsmiljöenketer som läkarförbundet gjort tidigare bland sina medlemmar så ökade hot och våld med 50 procent mellan 2010 och 2015. Under 2016 och 2017 uppgav en fjärdedel av alla medlemmar att de utsatts för hot och våld. Och sedan dess har det ökat, berättar Andreas Fischer.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...er-inom-fem-ar
Citera
2018-07-03, 20:37
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Mer än varannan lärare har övervägt att lämna yrket under det gångna läsåret.

Det visar en undersökning som Lärarnas riksförbund har gjort.

Det står sedan tidigare klart att lärarbristen i Sverige väntas bli värre under kommande år. I december förra året släppte Skolverket en rapport där man konstaterade att skolorna behöver rekrytera omkring 77 000 lärare och förskollärare under de kommande fem åren.

– Det är mycket oroväckande. Vi behöver ju ha fler lärare. Därför måste vi få alla i yrket stanna kvar, locka tillbaka dem som har slutat och samtidigt rekrytera nya, säger Åsa Fahlén, ordförande för Lärarnas riksförbund.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tt-lamna-yrket
Citera
2018-07-06, 09:38
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
.

Personal på Sahlgrenska slår larm.
Patientsäkerheten hotad då människor tvingas ligga i korridorer.
Personalbrist till följd av besparingar.

Sju ihjälskjutna i Sverige förra veckan.
Ökade kostnader för massinvandringen.
Citera
2018-07-07, 12:57
Medlem
hrwdtjs avatar
Citat:
Malmöbon Sylvias adress är för farlig att leverera paket till

Förgäves väntade Malmöbon Sylvia Ziegler på sin leverans från PostNord. Till slut fick hon beskedet att PostNord inte körde till hennes adress på grund av risk för rån och överfall. Trots det har hon fått flera leveranser.

När den aviserade leveransen från PostNord aldrig kom häromdagen åkte Sylvia Ziegler till PostNords terminal i Toftanäs och fick då beskedet att hennes adress var spärrad. Sylvias adress på Augustenborg, granne med Seved, är inte säker att köra till.

– Vi är inte alla kriminella här, vad händer härnäst, ska inte ambulansen komma om jag får en hjärtattack, säger Sylvia Ziegler.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sk...era-paket-till
Citera
2018-07-09, 01:42
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Hoten mot domare ökar

För sex år sedan inträffade ungefär 50 hot per år, under de senaste två åren har hoten fördubblats. Enligt personer inom rättsväsendet som P1-programmet I lagens namn varit i kontakt med riskerar det här att påverka hur domare dömer.
https://sverigesradio.se/sida/artike...rtikel=6994863
Citera
2018-07-20, 13:26
Medlem
Hela Sverige brinner upp. Snacka om systemkolaps!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in