2018-05-11, 00:35
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Den som inte förstår varför någon roas av denna tråd är rimligen mentalt störd.
Är du mentalt störd?
Du ger ett icke-svar i form av en motfråga som inte är relevant för tråden. Låt mig påminna om trådstarten:
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Efter de senaste rapporterna från migrationsverket om asylströmmarna till Sverige talar invandringskritiker om att Sverige står inför en systemkollaps. Det talas om att välfärden, sjukvården, skolan håller på att brisera på grund av söktrycket. Det talas om att kostnaderna för kommunerna och landstingen är så stora att pengarna snart är slut.

Men vilka är de konkreta bevisen för att påståendet om att vi går mot en systemkollaps faktiskt stämmer? Vilka är källorna på att välfärden, myndigheterna och staten inte klarar av trycket?

Tänker mig en samlingstråd för eventuella artiklar, inslag eller liknande som styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps.
Som påtalats tidigare är denna tråd full av artiklar, inslag och liknande som styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps. Kan du visa något som talar för motsatsen?
Citera
2018-05-11, 00:45
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
En kollaps i en funktion samhället har inträffat när en verksamhet har drabbats av så svåra brister att dess huvudsakliga syfte inte längre kan upprätthållas. Med denna definition följer att verksamheten inte alls behöver ha upphört helt, utan att verksamheten lider av så svåra brister att man inte längre kan anse att dess syfte upprätthålls (pang för pengarna) och att verksamheten med nuvarande resurstilldelning inte kan räddas, utan att bristerna med säkerhet kommer att förvärras.
Kan väl vara en definition som jag kan köpa. En kollaps i en funktion är dock ej detsamma som TS tog upp i trådstarten, dvs om Sverige går mot systemkollaps. Funktionskollaps som t ex Försvaret finns ju kanske. Fast där är ju meningarna delade om dels vad målet är, dels hur förmågan är att uppnå olika mål

Om jag ska våga mig på en analogi så får det bli ett hus som håller på att ätas upp av termiter. Trots att stommen är förvandlad till torrt pulver av termiternas flitiga gnagande kan huset fortfarande se som nytt ut. Tapeterna sitter som de ska och målarfärgen på fasaden glänser och glimmar. I köket finns en sprillans ny köksinredning och i skithuset designade vitvaror. Om man tog dit en byggnadsinspektör skulle han dock döma ut huset och förklara att det bara återstår rivning, eftersom själva innanmätet som ger huset hållfasthet inte längre existerar.

Du påstod förresten nyss att många saker som tas upp i tråden har blivit bättre. Nämn en!
"Samhällskollapsen är oundviklig eftersom den nu har gått in i en fas som är irreversibel." jaja, då är det bara att vänta då. Och samtidigt undra över vilken funktion som inte är reversibel.
"Läs tråden." skriver du. Tråden har blivit sammankopplad med ngn annan, så jag har inte hunnit läsa alla tusentals inlägg och har lite svårt att hitta. Mest verkar det bara vara OT dock hitintills.
Men du har väl läst det själv?
"Ge ett exempel." Kan inte hitta länken, men den beskriver hur flyktingmottagandet var i oordning. Hoppas du läste den. Hur flyktingmottagandet ser ut idag jämfört med denna beskrivning är nog de allra flesta överens om.
Missförstå mig nu inte. Jag menar ej att det är bra idag. Att det inte finns stora problem.
Jag tror dock att de kommer att lösas på ett sätt som gör att det inte blir systemkollaps i Sverige.
Det jag läst hitintills i tråden ger inga bevis för systemkollaps i alla fall.
Citera
2018-05-11, 00:53
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
[...]
Tråden har blivit sammankopplad med ngn annan, så jag har inte hunnit läsa alla tusentals inlägg och har lite svårt att hitta. Mest verkar det bara vara OT dock hitintills.
[...]
Det går inte att bedöma relevansen i ditt inlägg eftersom du inte ger några konkreta exempel. Du skriver dock själv att du mest har läst OT hittills. Jag tycker att du ska läsa om det som TS tar upp och återkomma sen. Hoppa över det som du tycker är OT och fokusera på det som är OnT.
Citera
2018-05-11, 23:04
Medlem
Totiuss avatar
SKL:s tidning Dagens Samhälle varnar:
2018-05-10: Ekonomin blir allt svagare
Citat:
Kommunernas och landstingens soliditet försvagas alltmer, samtidigt som de långfristiga skulderna skjuter i höjden. Det visar en granskning av ekonomin som Dagens Samhälle gjort.
[...]
Siffrorna visar verkligheten. Soliditeten faller i kommunerna och landstingen. Mest dramatiskt i landstingen, där decennier av alltför svaga resultat gröpt ur balansräkningarna. Skulderna var i början av 2000-talet bara några få miljarder och cirka en femtedel av egna kapitalet. Nu är de större än det egna kapitalet.
[...]
– Många landsting har negativ soliditet och resultaten har varit alldeles för svaga.
https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/...-svagare-22088

Skulderna är större än det egna kapitalet och resultaten är alldeles för svaga. VAD kan vända denna trend när vi nu dessutom har massor av invandrare som försämrar ekonomin ytterligare? Detta är självklart en säker väg mot en kollapsad ekonomi om inte trenden vänds.
Citera
2018-05-11, 23:42
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
SKL:s tidning Dagens Samhälle varnar:
2018-05-10: Ekonomin blir allt svagare

https://www.dagenssamhalle.se/nyhet/...-svagare-22088

Skulderna är större än det egna kapitalet och resultaten är alldeles för svaga. VAD kan vända denna trend när vi nu dessutom har massor av invandrare som försämrar ekonomin ytterligare? Detta är självklart en säker väg mot en kollapsad ekonomi om inte trenden vänds.
Ja, att någon jävla "trend" ska vändas lär vi inte få se. I stället har vi dessa alternativ att välja mellan:

1. Drastiskt höja skatterna eller egenavgifterna.
2. Drastiskt försämra servicen med bibehållna skatter och egenavgifter.

Varsågod och välj, Riddarhuset.
Citera
2018-05-11, 23:47
Medlem
Gammaray68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Fritt taget ur minnet.
De senaste 40 till 50 åren har det skrikits om att vi är på väg mot en kollaps. Först var det en oljekris som upprepades med jämna mellanrum. Sedan var det en allmän energikris som kulminerade runt 80-talets slut. Sedan kom en ekonomikris i slutet på -80 talet och början på -90 talet som resulterade i att vi hade räntor på 30%. Så har det fortsatt hela tiden fram till idag.
Självklart har invandringen till Sverige dykt upp med jämna mellanrum med historier om hur människor från södra delarna av Europa grävde upp parketten för att att göra sandlåda till barnen och gjorde hål i väggarna för att barnens tåg skulle kunna passera genom en tunnel från rum till rum. För att inte tala om hur invandrare från södra Europa förstörde ackorden inom industrin. Sedan kom invandringen till Sverige från länder utanför Europa o då trädde nosen fram på rasisternas fula tryne och det talades om hur ointelligenta dessa människor var. Framför allt om de var färgade (läs negrer). Det räckte dock inte till det heller utan numera så är inte hudfärgen avgörande utan den religiösa tron. Jag orkar inte längre utan spyr bara på er domedagsprofeter som bara har förmåga att "svartmåla" Sverige och samtidigt kalla er för Sverigevänner.
Man baxnar, huvudvärk?
Citera
2018-05-11, 23:49
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Precis. Det går inte en dag utan att man hör om signalfel, nerrivna ledningar, personer på spåret eller dörrar som inte går att öppna. Och i samma stund drömmer politikerna om att vi ska bygga höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg för 200 miljarder så att affärsresenärerna (och politikerna förmodar jag) kommer fram en halvtimme tidigare. Det finns ingen sjukdomsinsikt längre, vilket är ännu ett tecken på samhällskollaps.

Kanske lite i utkanten av tråden men rör ändå den förändrade verkligheten när man ska färdas med tåg. åkte förra sommaren till Norrköping med ett tåg som skulle till Malmö. Det kördes av en lågpriskonkurrent och kanske därav ett speciellt segment av resenärer. " Vi låser nu dörrarna när vi lämnar Stockholms central" meddelades det. Två gånger under färden meddelades det att man inte fick gå av tåget när det stannade mellan stationerna. Ja ja, inte något jag blivit upplyst om tidigare på tåg under mitt femtiofemåriga liv. Meddelandet upprepades på engelska, men jag vet inte om dem meddelandet riktades till hade färdigheter att förstå, ja de var nog hur som helst inga som hade höghastighetståg i tankarna.
Citera
2018-05-11, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Kanske lite i utkanten av tråden men rör ändå den förändrade verkligheten när man ska färdas med tåg. åkte förra sommaren till Norrköping med ett tåg som skulle till Malmö. Det kördes av en lågpriskonkurrent och kanske därav ett speciellt segment av resenärer. " Vi låser nu dörrarna när vi lämnar Stockholms central" meddelades det. Två gånger under färden meddelades det att man inte fick gå av tåget när det stannade mellan stationerna. Ja ja, inte något jag blivit upplyst om tidigare på tåg under mitt femtiofemåriga liv. Meddelandet upprepades på engelska, men jag vet inte om dem meddelandet riktades till hade färdigheter att förstå, ja de var nog hur som helst inga som hade höghastighetståg i tankarna.
Det vilar ett slags paradox i detta: samtidigt som de svenska (?) tågen står still, så har, så att säga, tåget gått.
Citera
2018-05-12, 00:01
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset

Så länge Sverige kan låna pengar till en låg ränta så kommer vi inte att drabbas av en systemkollaps.

Å andra sidan kan en statsskuld på 1200 miljarder kronor anses vara ett tecken på någon form av systemkollaps.

Vi får vara glada så länge ingen kräver pengarna tillbaka.
Då ligger vi risigt till.
Citera
2018-05-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Så länge Sverige kan låna pengar till en låg ränta så kommer vi inte att drabbas av en systemkollaps.

Å andra sidan kan en statsskuld på 1200 miljarder kronor anses vara ett tecken på någon form av systemkollaps.

Vi får vara glada så länge ingen kräver pengarna tillbaka.
Då ligger vi risigt till.
Det skuldfinansierade ekonomiska systemet som förutsätter kontinuerlig avkastning och ökad, elektronisk penningmängd, bryr sig inte mycket om bärkraften i detta. Förhoppningsvis genererar det gott leverne åt tillräckligt många, och när en verklig kris sätter in, kan kreditorerna realisera fordringarna i bluffvalutor genom att ta över reala tillgångar. Slutligen måste fordringar backas upp av rättssystem och våldskapital. Abstrakt blir konkret.
Citera
2018-05-12, 00:17
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ja, att någon jävla "trend" ska vändas lär vi inte få se. I stället har vi dessa alternativ att välja mellan:

1. Drastiskt höja skatterna eller egenavgifterna.
2. Drastiskt försämra servicen med bibehållna skatter och egenavgifter.

Varsågod och välj, Riddarhuset.
SKL är på gång med vårens ekonomirapport och flaggar för att det saknas mellan 30 och 50 miljarder fram till 2021:
2018-05-07: SKL: Mångmiljardtillskott krävs för att klara bemanningen
Citat:
Nästa vecka presenteras vårens ekonomirapport och Annika Wallenskog säger att det kommer att krävas betydligt större tillskott från staten än de tio miljarder kronor som det tidigare pratats om för att klara finansieringen av vård, skola och omsorg på samma nivå fram till 2021.

– Siffrorna är inte klara, men det pekar mot mellan 30 och 50 miljarder utan någon utbyggnad.
https://www.dagensmedicin.se/artikla...a-bemanningen/
Citera
2018-05-12, 00:25
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det vilar ett slags paradox i detta: samtidigt som de svenska (?) tågen står still, så har, så att säga, tåget gått.
Så länge tåget kan gå,
så länge Ahmed bidrag kan få,
så länge solen den glittrar på böljorna blå.
Om blott en dag eller två
är samhällets resurser för små,
och det finns många som aldrig en ljusglimt kan få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in