Citat:
Ursprungligen postat av
Carbuncle
En kollaps i en funktion samhället har inträffat när en verksamhet har drabbats av så svåra brister att dess huvudsakliga syfte inte längre kan upprätthållas. Med denna definition följer att verksamheten inte alls behöver ha upphört helt, utan att verksamheten lider av så svåra brister att man inte längre kan anse att dess syfte upprätthålls (pang för pengarna) och att verksamheten med nuvarande resurstilldelning inte kan räddas, utan att bristerna med säkerhet kommer att förvärras.
Kan väl vara en definition som jag kan köpa. En kollaps i en funktion är dock ej detsamma som TS tog upp i trådstarten, dvs om Sverige går mot systemkollaps. Funktionskollaps som t ex Försvaret finns ju kanske. Fast där är ju meningarna delade om dels vad målet är, dels hur förmågan är att uppnå olika mål
Om jag ska våga mig på en analogi så får det bli ett hus som håller på att ätas upp av termiter. Trots att stommen är förvandlad till torrt pulver av termiternas flitiga gnagande kan huset fortfarande se som nytt ut. Tapeterna sitter som de ska och målarfärgen på fasaden glänser och glimmar. I köket finns en sprillans ny köksinredning och i skithuset designade vitvaror. Om man tog dit en byggnadsinspektör skulle han dock döma ut huset och förklara att det bara återstår rivning, eftersom själva innanmätet som ger huset hållfasthet inte längre existerar.
Du påstod förresten nyss att många saker som tas upp i tråden har blivit bättre. Nämn en!
"Samhällskollapsen är oundviklig eftersom den nu har gått in i en fas som är irreversibel." jaja, då är det bara att vänta då. Och samtidigt undra över vilken funktion som inte är reversibel.
"Läs tråden." skriver du. Tråden har blivit sammankopplad med ngn annan, så jag har inte hunnit läsa alla tusentals inlägg och har lite svårt att hitta. Mest verkar det bara vara OT dock hitintills.
Men du har väl läst det själv?
"Ge ett exempel." Kan inte hitta länken, men den beskriver hur flyktingmottagandet var i oordning. Hoppas du läste den. Hur flyktingmottagandet ser ut idag jämfört med denna beskrivning är nog de allra flesta överens om.
Missförstå mig nu inte. Jag menar ej att det är bra idag. Att det inte finns stora problem.
Jag tror dock att de kommer att lösas på ett sätt som gör att det inte blir systemkollaps i Sverige.
Det jag läst hitintills i tråden ger inga bevis för systemkollaps i alla fall.