2018-05-10, 14:19
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Bra artikel.

Jag tolkar det som han skriver om politisk exceptionalism som en kritik mot densamma i och för sig, kanske för att jag själv anser att det är en alltigenom förfelad ideologi, eller snarare attityd, för någon annan substans än en attityd av självgodhet är svår att finna i exceptionalismen. [...]

[...] Är den exceptionalistiska attityden typiskt svensk? Långt ifrån det, anser jag. Det är mest de som ser sig själva som medlemmar av oomkullrunkeliga eliter som propagerar för att Sverige är exceptionellt dvs upphöjt över alla andra länder. [...]

Helt vanliga svenskar då: Tror de att de svenska samhällsformerna är överlägsna? Inget kunde vara mer felaktigt. När de använder argumentet att invandrare måste anpassa sig så brukar de tänka på hur det var förr, innan mångkultur och splittring blev lagstadgat och högsta mode. Eller så använder de ett argument som är svårt att säga emot bara för att de inte vågar stå för att det istället är det svenska folket samt vår kultur och våra intressen som är unika och värda att vårda. [...]
Bra inlägg och bra artikel i GP. Jag tror att exceptionalismen har sin förklaring i en nästan obegriplig inskränkthet och självgodhet hos en självutnämnd elit. Man ser Sverige som den ”humanitära stormakten” och sig själv som bättre vetande. Man tror att alla som kommer hit i grunden vill vara som ”svenskar” eftersom det är det bästa av samhällen. Det är ett närmast patologiskt korkat tankemönster som baseras på gedigen okunskap om hur världen ser ut och fungerar.

Lars Åberg ställer en fundamental fråga i sin debattartikel: ”Hur vet man då om ett samhälle börjar gå sönder?” Han svarar sig själv med en annan fråga:
En undran väcktes då hos mig: om man inte känner till hur saker och ting hänger ihop, hur märker man då när de faktiskt inte längre gör det?
Citat:
Ursprungligen postat av Kwato
Tro dock inte att jag är pessimist. Tvärtom tror jag att Sverige återigen kan bli svenskarnas land. Men självfallet kräver det stora förändringar och uppoffringar. Framförallt kräver det att de svenskar som finns kvar inte kompromissar med sina intressen som folk utan istället säger nej till fortsatt stöd för andras intressen på svensk mark.
Jag är också optimistisk men det kräver som sagt att svenskarna vaknar upp ur sin bekväma dvala och börjar värna folkets intressen.

Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Finner inga bevis på systemkollaps i tråden även om Läget är ansträngt. Dessutom är flera länkar gamla och visar egentligen att det blivit bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Nu ska du inte underskatta en domedagsprofets förmåga att återuppliva gammal skåpmat i sin iver att påvisa varats olidlighet.
Vidare kanske Riddarhuset och hex27 kan utveckla sina inlägg utifrån det som Lars Åberg tar upp i sin debattartikel?
Citera
2018-05-10, 20:36
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Bra inlägg och bra artikel i GP. Jag tror att exceptionalismen har sin förklarin

Vidare kanske Riddarhuset och hex27 kan utveckla sina inlägg utifrån det som Lars Åberg tar upp i sin debattartikel?
Jo jag har läst den tidigare. Hittar inte ett enda bevis som tyder att vi är på väg mot systemkollaps. Däremot en hel del åsikter och peronliga slutsatser som i och för sig är vettiga och som jag kan hålla med om.
Min syn på ordet kollaps är att INGET fungerar. Det störtar samman. Inte ens Migrationsverket störtade samman under 2015-2016 även om de inte klarade av uppgiften till belåtenhet alls. Många asylsökande blev lidande, personalen fick jobba grisen och allmänheten blev orolig, ja tom förbannad ibland. Men ordet kollaps? Nej. Kan man använda odet kollaps på sjukvården idag? Absolut inte. den fungerar utmärkt i de flesta avseenden, men har allvarliga brister i andra. Men kollaps?
Jag tror ordet systemkollaps är fel att använda överhuvudtaget. Det är ett ord som skall måla upp en hotbild av något som förmodligen aldrig kommer att inträffa. Eller ordet haveri. Skutan kanke inte går lika bra, men den är på inga vägar på gång att sjunka. Ord som misslyckande, problem, bakslag etc är lite mer flerdimensionella och beskriver läget på ett mer nyanserat sätt.
Men i tråden vill man ha bevis.
Då krävs
1. En definition av begreppet vi kan enas om att försöka bevisa
2. Bevis
Citera
2018-05-10, 21:28
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Då krävs

Citat:
En kollaps i en funktion samhället har inträffat när en verksamhet har drabbats av så svåra brister att dess huvudsakliga syfte inte längre kan upprätthållas. Med denna definition följer att verksamheten inte alls behöver ha upphört helt, utan att verksamheten lider av så svåra brister att man inte längre kan anse att dess syfte upprätthålls (pang för pengarna) och att verksamheten med nuvarande resurstilldelning inte kan räddas, utan att bristerna med säkerhet kommer att förvärras.

Om jag ska våga mig på en analogi så får det bli ett hus som håller på att ätas upp av termiter. Trots att stommen är förvandlad till torrt pulver av termiternas flitiga gnagande kan huset fortfarande se som nytt ut. Tapeterna sitter som de ska och målarfärgen på fasaden glänser och glimmar. I köket finns en sprillans ny köksinredning och i skithuset designade vitvaror. Om man tog dit en byggnadsinspektör skulle han dock döma ut huset och förklara att det bara återstår rivning, eftersom själva innanmätet som ger huset hållfasthet inte längre existerar.

Citat:
2. Bevis
Läs tråden!

Du påstod förresten nyss att många saker som tas upp i tråden har blivit bättre. Nämn en!
Citera
2018-05-10, 22:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Jo jag har läst den tidigare. Hittar inte ett enda bevis som tyder att vi är på väg mot systemkollaps. Däremot en hel del åsikter och peronliga slutsatser som i och för sig är vettiga och som jag kan hålla med om.
Då krävs
2. Bevis
Du har fått en bra definition av Carbuncle ovan. Definitioner har även diskuterats tidigare i tråden. Faktiska förhållanden visar att välfärdsstaten som vi röstat fram och betalar skatt för INTE fungerar på avsett vis. Det är ett samhällssystem som befinner sig i förfall. Exakt VAD som är att betrakta som ”kollaps” är en personlig tolkning – det finns ingen exakt definition av ”systemkollaps”.

Ett förfall som får fortsätta övergår vid någon tidpunkt till kollaps (oavsett exakt hur den definieras).

Låt mig vidare påminna om trådstarten:
Citat:
Ursprungligen postat av Socialkonservativ
Tänker mig en samlingstråd för eventuella artiklar, inslag eller liknande som styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps.
Tråden handlar alltså om sådant som ”styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps”. Hela tråden är full av sådana tecken, eller hur? Kan du visa något som tyder på motsatsen?
Citera
2018-05-10, 22:15
Bannlyst
Citat:
Min syn på ordet kollaps är att INGET fungerar. Det störtar samman. Inte ens Migrationsverket störtade samman under 2015-2016 även om de inte klarade av uppgiften till belåtenhet alls. Många asylsökande blev lidande, personalen fick jobba grisen och allmänheten blev orolig, ja tom förbannad ibland. Men ordet kollaps? Nej. Kan man använda odet kollaps på sjukvården idag? Absolut inte. den fungerar utmärkt i de flesta avseenden, men har allvarliga brister i andra. Men kollaps?
Jag tror ordet systemkollaps är fel att använda överhuvudtaget. Det är ett ord som skall måla upp en hotbild av något som förmodligen aldrig kommer att inträffa. Eller ordet haveri. Skutan kanke inte går lika bra, men den är på inga vägar på gång att sjunka. Ord som misslyckande, problem, bakslag etc är lite mer flerdimensionella och beskriver läget på ett mer nyanserat sätt.
Då krävs
2. Bevis

Går mot, inte befinner sig i. Skillnad.

Tittar man på vår BNP per capita utveckling samt kommunernas underskott och skulder, så skulle det mycket väl kunna falla ihop som ett korthus när nästa lågkonjuktur kommer. Vi har hundratusentals berikare som kommer få leva på bidrag och de flesta av dem som har skattefinansierade jobb skulle troligtvis addera till den skaran, då det ska sparas in på offentliga utgifter. Bostadsmarknaden kraschar och vi hamnar i en depression där det kan gå väldigt illa.

Scenariot är inte ens särskilt otroligt.
Citera
2018-05-10, 22:42
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Låt mig vidare påminna om trådstarten:

Tråden handlar alltså om sådant som ”styrker tesen om att Sverige står inför en systemkollaps”. Hela tråden är full av sådana tecken, eller hur? Kan du visa något som tyder på motsatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av Jiddraren
Går mot, inte befinner sig i. Skillnad.
Precis, man måste tänka och extrapolera in i framtiden när man diskuterar detta ämne. Dessutom finns det verksamheter som testas först när de behöver användas. Försvaret är ett exempel på det. Vi ser självfallet i nuläget ingen kollaps i försvaret, med beväringar som svälter ihjäl och befäl som kastar bössan och flyr över gränsen till Norge. Vi vet dock alla med bestämdhet att försvaret kommer visa sig vara fullständigt kollapsat om det skulle behöva testas i en skarp situation.

Ett annat område jag anser har gått över gränsen för kollaps är rättsväsendet där vi dels har materiella och personella brister, fullständigt oacceptabel måluppfyllelse, otillräcklig lagstiftning, eroderad respekt för lag och ordning, etc. som gör att verksamheten inte längre kan göra skäl för namnet. Visst, polisen åker fortfarande runt i sina bilar och en och annan skattesmitare hamnar i finkan, men förfallet har gått så långt nu att verksamheten inte kan repareras.

Sjukvården anser jag inte har nått kollapsen än. Oavsett hur byråkratisk och dåligt resursutnyttjande den är så kan man fortfarande ösa på med ännu mer pengar för att få den att stappla fram någorlunda hyggligt.
Citera
2018-05-10, 22:43
Medlem
Förmågan att upprätthålla en godtagbar tågtrafik i Sverige har totalt havererat. Ekonomin tillåter vare sig ny - om -eller tillbyggnad av räls eller tåg.
Exempel på idioti : lokala Krösatågen i Småland måste köra till Malmö för rengöring då man lagt ner allt vad tågunderhåll som fanns i Nässjö.
= brainkollaps i Sverige.
Senast redigerad av regnidagigen 2018-05-10 kl. 22:45. Anledning: Tillägg
Citera
2018-05-10, 22:51
Medlem
Carbuncles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av regnidagigen
Förmågan att upprätthålla en godtagbar tågtrafik i Sverige har totalt havererat. Ekonomin tillåter vare sig ny - om -eller tillbyggnad av räls eller tåg.
Exempel på idioti : lokala Krösatågen i Småland måste köra till Malmö för rengöring då man lagt ner allt vad tågunderhåll som fanns i Nässjö.
= brainkollaps i Sverige.
Precis. Det går inte en dag utan att man hör om signalfel, nerrivna ledningar, personer på spåret eller dörrar som inte går att öppna. Och i samma stund drömmer politikerna om att vi ska bygga höghastighetståg mellan Stockholm och Göteborg för 200 miljarder så att affärsresenärerna (och politikerna förmodar jag) kommer fram en halvtimme tidigare. Det finns ingen sjukdomsinsikt längre, vilket är ännu ett tecken på samhällskollaps.
Citera
2018-05-10, 23:51
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carbuncle
Sjukvården anser jag inte har nått kollapsen än. Oavsett hur byråkratisk och dåligt resursutnyttjande den är så kan man fortfarande ösa på med ännu mer pengar för att få den att stappla fram någorlunda hyggligt.
Hälso- och sjukvården är ett brett område där vissa delar fungerar bra medan andra delar redan är mer eller mindre kollapsade. Somatisk vård som kan hanteras av en enhet fungerar bra, även om det kan vara på tok för långa köer. Vården för multisjuka, äldrevården och psykiatrin är däremot katastrofal. Samverkan mellan socialtjänsten och hälso- och sjukvården fungerar inte alls enligt lagkraven. Vidare är sjukförsäkringssystemet mer eller mindre havererat. Och så vidare. Och dessa problem fanns redan INNAN massinvandringen. Hälso- och sjukvården som den definieras av lagstiftningen är kollapsad i bärande delar eftersom lagkraven omöjligen kan efterlevas.

Ett ytterligare nytt exempel:
2018-05-07: Läkare slår larm: Sjuka nekas sjukskrivning
Citat:
Sedan de nya hårdare sjukskrivningsreglerna infördes nekas många sjukskrivning trots att de har läkarintyg. Vid Åre hälsocentral slår man nu larm om en ohållbar situation.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/lakare-slar-larm-om-ohallbar-situation

Se vidare mitt inlägg den 9/1 för rapporten ”Sjukskrivningarnas anatomi – en ESO-rapport om drivkrafterna i sjukförsäkringssystemet”:
Citat:
[...]
Sjukförsäkringssystemet håller på att kollapsa på grund av skenande kostnader. Detta tas upp i en rapport från ESO (Expertgruppen för studier i offentlig ekonomi):
Sjukskrivningarnas anatomi – en ESO-rapport om drivkrafterna i sjukförsäkringssystemet
http://eso.expertgrupp.se/wp-content/uploads/2014/06/ESO_rapport-2016_2-160201.pdf

Rapporten visar hur brister i samverkan mellan vården, Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen leder till att de sjuka inte får de insatser och den hjälp som de behöver. Den sjuke bollas runt eller hamnar mellan stolarna och blir i värsta fall sämre eller dör. Det blir en ond cirkel med skenande kostnader.

Och såhär ineffektivt är det inom område efter område. Därför håller välfärdsstaten på att kollapsa. Och ovanpå detta har vi en massinvandring som ökar belastningen på redan överbelastade system. [...]
Citera
2018-05-11, 00:19
Medlem
Citat:

Inget västland har kollapsat i fredstid efter andra världskriget, inte ens Grekland och jag är helt övertygad om att inte Sverige blir det första.
Den här tråden är både den absolut löjligaste och en av de mest roande på hela flashback.
Citera
2018-05-11, 00:23
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Inget västland har kollapsat i fredstid efter andra världskriget, inte ens Grekland och jag är helt övertygad om att inte Sverige blir det första.
Den här tråden är både den absolut löjligaste och en av de mest roande på hela flashback.
Den som roas av att den lagstiftning som ska skydda medborgarna inte följs av myndigheter och offentliga verksamheter är rimligen mentalt störd. Är du mentalt störd? Varför roas du annars av denna tråd?
Citera
2018-05-11, 00:25
Medlem
Citat:
Den som roas av att den lagstiftning som ska skydda medborgarna inte följs av myndigheter och offentliga verksamheter är rimligen mentalt störd. Är du mentalt störd? Varför roas du annars av denna tråd?

Den som inte förstår varför någon roas av denna tråd är rimligen mentalt störd.
Är du mentalt störd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in