2018-04-21, 17:32
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Om EUR är intressant kan DKK vara intressant; de följer nämligen varandra. Inga stora fluktuationer mellan dessa valutor, så de rör sig likvärdigt gentemot SEK.

Och mot Euron har SEK tappat över 20% under denna mandatperiod.

20% !!!!, sinnesjuka värden har gått upp i rök för att fördela rikedom "inte att skapa".
Sverige har skapat en räntedriven tillgångsbubbla tack vare massinvandring i huvudsak.

Det kommer vara en av huvudorsakerna Sverige kollapsar mer än den redan gjort.
(Det har inte ens börjat ännu objektivt sett)
Citera
2018-04-23, 10:48
Medlem
Totiuss avatar
Enar fick vänta 16 månader – höften började ruttna
Citat:
Enars hustru [...], har fört anteckningar över datum, tider och ändringar, så hon minns exakt hur det har varit.
Hon jobbar själv som medicinsk sekreterare på Sundsvalls sjukhus och är väl bekant med vården och har därför varit den som skött de mesta kontakterna.
[...]
– Hade det inte varit för Laila så hade jag nog inte varit opererad ännu, säger Enar.
[...]
– Man ska inte behöva ha en tjatig fru eller annan anhörig för att få vård. Är du sjuk så orkar du inte ligga på.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...borjade-ruttna

Förutom det mänskliga lidande som detta innebär är det nationalekonomiskt vansinne. Patienten kan inte jobba och närstående tvingas lägga en massa arbetstid på kontakter, samordning och så vidare. Det strider helt mot lagstiftningen kring hälso- och sjukvården. Det visar på en kollaps av författningsreglerad verksamhet.
Citera
2018-04-23, 17:57
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Det nya Sverige – sjukpensionären Elisabeth, 63, tiggde på gatan för att ha råd att dra ut en tand

STOCKHOLM Elisabeth Nilsson är pensionär och bor i Stockholm. Hon berättar för Nyheter Idag om varför hon kände sig tvungen att tigga för att betala för tandvård, och varför hon inte tänker rösta på Socialdemokraterna i höst.
https://nyheteridag.se/det-nya-sveri...ra-ut-en-tand/
Citera
2018-04-23, 18:25
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ännu en tjänsteman som tvingas vara anonym mejlar angående kaoset på Migrationsverket.

Återkommande avfärdas information som förmedlas på den här och andra bloggar som ”fake news”, att de sprider en felaktig bild av Sverige eller bara rasistisk propaganda. För att döda det argumentet direkt kan jag säga att jag träffade många människor som hade genuina skäl att fly från sina hemländer för att söka skydd i Sverige och genom hårt arbete i skapa en framtid i vårt land för sig själva och sina familjer. Människor som hade två jobb och ändå studerade svenska nätterna igenom och som jag gärna hade lärt känna bättre då de väl etablerat sig i Sverige. I brist på den möjligheten önskar jag dem istället välkomna till vårt land och önskar dem allt gott i sin strävan. Jag tycker också att det är djupt beklagligt att strävsamma och högutbildade individer som har sökt sig till vårt land för att arbeta kastas ut för att de har tagit någon dag semester för lite eller på grund av administrativa misstag som begåtts av deras arbetsgivare. Sverige borde välkomna drivna och hederliga människor.

Tyvärr träffade jag också alldeles för många andra människor som tycktes sakna alla ärliga ambitioner eller vars bakgrund skulle kunna utgöra ett direkt hot mot vårt land. Uppenbart kriminella lycksökare som samvetslöst både utnyttjade vår gästfrihet och alla de förmåner som vår välfärd erbjuder och ändå skrek efter mer. Personer som kan utgöra ett hot mot oss eller sina tidigare landsmän genom deras kopplingar till regimen i sina hemländer eller på grund deras sympatier för terrororganisationer. Det jag såg inom Migrationsverket då dessa människor skulle utredas och handläggas var en häpnadsväckande flathet och likgiltighet.
http://katerinamagasin.se/nar-tillra...astefaettslut/
Citera
2018-04-24, 17:09
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Jag blev hotad – av min egen patient
Överläkare: Förslagen om strängare straff för blåljusbrott är inte tillräckligt hårda

”Gör du inte som jag säger tar jag hit ett gäng kriminella”.
Patienten mitt emot mig uttalar hotet med lugn röst, blicken är stadig.
Det var en tuff dag på jobbet.

Tre patienter hade utsatt mig för hot och jag var tvungen att ha väktare utanför samtalsrummet. Vid ett tillfälle var det nära att jag blev attackerad.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/...n-egen-patient
Citera
2018-04-25, 19:22
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Allt färre vill bli förskollärare, grundlärare och ämneslärare. Totalt minskade andelen sökande till lärarutbildningarna med 5,4 procent inför höstterminen. För utbildningarna till förskollärare var minskningen drygt 13 procent, visar UHR:s analys av antalet sökande till höstens högskoleutbildningar.

– Det är en oroande utveckling eftersom det svenska samhället har och kommer att ha ett stort behov av utbildade lärare och pedagoger inom alla nivåer framöver, säger Karin Röding, generaldirektör för UHR.
https://www.uhr.se/om-uhr/nyheter/pr...forskollarare/
Citera
2018-04-25, 19:31
Medlem
mmais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
https://nyheteridag.se/det-nya-sveri...ra-ut-en-tand/
Men detta har vi råd med!!
http://www.regeringen.se/pressmeddel...nspremie-klar/
Räcker att ta sig en titt på vilka som jobbar i Rosenbad så förstår man att det går utför med Sverige..
Citera
2018-04-26, 09:50
Medlem
Psykisk ohälsa bland våra skolelever ökar, som om det inte vore nog med dåliga skolresultat.
Det mångkulturella fiaskot i landet speglar naturligtvis ochså skolan.
Tex hur mår unga tonårsflickor av att regelbundet kallas för horor ? mm
Citera
2018-04-26, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lars-olle
Psykisk ohälsa bland våra skolelever ökar, som om det inte vore nog med dåliga skolresultat.
Det mångkulturella fiaskot i landet speglar naturligtvis ochså skolan.
Tex hur mår unga tonårsflickor av att regelbundet kallas för horor ? mm
Och hur mår de pojkar som klumpas ihop med misogyna kulturers manliga medlemmar? Skötsamma pojkar förbises systematiskt i vårt "feministiska" land.
Citera
2018-04-26, 14:27
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Och hur mår de pojkar som klumpas ihop med misogyna kulturers manliga medlemmar? Skötsamma pojkar förbises systematiskt i vårt "feministiska" land.
Ett pressmeddelande (från min lista över grejer-att-kolla-bättre-sen) från Stockholms läns sjukvårdsområde ger en antydan:
Citat:
Nu publicerar Centrum för epidemiologi och samhällsmedicin (CES), Stockholms läns sjukvårdsområde, en studie som visar att diagnostiseringen inom ADHD och autism ökar. 3,1 procent av barnen i Stockholms län hade en autismdiagnos 2016 och 7,7 procent en ADHD-diagnos samma år.

Diagnoserna är störst bland tonårspojkarna, där 4,1 procent får diagnos inom AST och 9,9 procent får en ADHD-diagnos. [...]
http://www.mynewsdesk.com/se/stockho...s-laen-2198295

Tio (10) procent av tonårspojkarna i Stockholms län får en ADHD-diagnos! Det är helt otroligt!
Citera
2018-04-26, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ett pressmeddelande (från min lista över grejer-att-kolla-bättre-sen) från Stockholms läns sjukvårdsområde ger en antydan:

http://www.mynewsdesk.com/se/stockho...s-laen-2198295

Tio (10) procent av tonårspojkarna i Stockholms län får en ADHD-diagnos! Det är helt otroligt!
Neuropsykiatriska störningar är inte sjukdomar, men mer att betrakta som extremlägen av det spektrum av egenskaper som definierar normalitet. De ska vara behäftade med funktionella problem, till men för livskvalitet och självförverkligande. Beroende på allmänintellektuella resurser, materiella och kunskapsmässiga resurser och stöttande nätverk, kan stödbehovet från samhället variera. Givetvis finns det skillnader i allvarlighetsgraden i dessa störningar. Och inte enbart svagheter, men somliga styrkor, rätt kanaliserade, kan finnas.

Att prevalensen av sådana störningar ökar behöver inte vara tecken på samhällskollaps, utan snarare tecken på en diagnostisk eftersläpning, ökad medvetenhet och behandlingsbarhet. Men det finns en risk att vad som definieras som en störning flyttar sig till allt mildare grader av störningar, och i oskickliga händer överdiagnostik sker. För vissa stödinsatser och rättigheter krävs det en formell diagnos, vilket också stimulerar viljan att diagnostisera - låta sig diagnostiseras.
Citera
2018-04-26, 18:43
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Att prevalensen av sådana störningar ökar behöver inte vara tecken på samhällskollaps, utan snarare tecken på en diagnostisk eftersläpning, ökad medvetenhet och behandlingsbarhet. Men det finns en risk att vad som definieras som en störning flyttar sig till allt mildare grader av störningar, och i oskickliga händer överdiagnostik sker. För vissa stödinsatser och rättigheter krävs det en formell diagnos, vilket också stimulerar viljan att diagnostisera - låta sig diagnostiseras.
Prevalensen kan bero på att tempo, förväntningar och övriga krav/samhällsförändringar skruvats upp såpass mycket att personer som för 10-20 år sedan inte hade några problem alls numera finner det mkt besvärligt att leva och fungera i samhället. Diagnoskriterierna för t.ex. Aspergers/autismspektrumtillstånd är ju faktiskt att man har problem i vardagen. Om vardagslivet förändras radikalt på några decennier kommer allt fler att ha problem med det, och därför diagnosticeras det fler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in