Citat:
Ursprungligen postat av
Christopher.
Bra exemplar på stor invandring hittar du i arabländerna, tänk Dubai med mera, samt vissa asiatiska länder, tänker på bland annat Singapore. De som kommer dit tar jobb som ingen vill ha, till låg lön. Dock är lönen högre än i hemlandet så det blir win-win över det hela.
Att folk ska få komma hit och leva på bidrag ser jag som konstigt, närmast befängt. Jag är oavsett inte för fri invandring men arbetskraftsinvandring under reglerade former.
Varje emirat i Förenade Arabemiraten har egna regler. Men vad jag vet och jag har varit i både Sharjah och Dubai, så har de inte "fri invandring".
Man kan få ett arbetstillstånd, resident, under 2-3 år om man kan visa att man har en arbetsgivare.
Det tillståndet måste man sedan betala varje halvår till en etnisk emirat(arab). Kan man inte betala kastas man ut. Invandrarna får alltså betala urbefolkningen för att få bo i landet. Mycket bra i den bemärkelsen.
Det är också mestadels folk från närliggande länder som arbetar i landet. Folk från Iran, Pakistan, Indien, Egypten, Syrien samt Libanon. Länder som delar mycket av samma kultur och religion som UAE.
Det mesta är också lågkvalificerade arbeten. Bygg, hotell, parkarbeten osv.
Sverige är en högteknologisk nation som inte är i behov av liknande arbeten.
Gällande Singapore så har de stora likheter med Dubai, då båda i praktiken är stadsstater och inte nationer i vanlig bemärkelse.
Singapore är alltså en enda stor stad med en massa internationella företag som har kontor i stan.
En nation är inte ett gigantisk kontor eller företag där folk bara kan flytta in och börja arbete.
Människan är inte ett vitt blankt papper som bara kan börja om var som helst i världen.
En nation är en precis som i djurvärlden och naturen en oerhört rik och komplex biotop sammansatt av människor som delar samma blod.
Det är verkligheten och den kan aldrig någonsin ändras.
Allt annat är en utopi.