Citat:
Ursprungligen postat av
Mes
Jag håller med dig i att jag grävt ner mig och skulle behöva en injektion av hopp och framtidstro, och jag är innerligt avundsjuk på dig som ser de problem som nu eskallerar i Sverige som övergående och inget att oroa sig för.
Har letat på tecken på att jag har fel men lyckas inte göra det på något sätt. De argument som förs liknar för mig uppdiktad framtid som det vore en sagoberättelse.
Jag försöker vara självkritisk genom att studera vad åsiktsmotsatserna har att komma med, men min fråga till dig, gör du det samma?.
Läser du alternativ media?, tar du del av det Sverige som inte agendajournalistiken låter dig bygga din åsikt/verklighet och framtidstro på?.
För all del, ni är många av din sort så du står inte ensam. Ni är så många så jag allteftersom nu insett att Sverige står utanför all möjlig räddning vilket är en enorm sorg.
Mitt folk, mitt land och vår framtid går i spillror, men att du och dina gelikar i skeendet lyckas leva livet och njuta är något som jag är oerhört avundsjuk på samtidigt som jag förskräckt förvånas att det som sker är möjligt.
Ni är orsaken till det som sker men har ingen förståelse för vilken värld ni skapar genom att blunda för konsekvenserna av ert handlande.
Bara för att jag inte ropar kollaps vid varje långsökt tillfälle, så innebär det inte att man kan oroa sig för vissa saker. Däremot tror jag absolut att det finns möjligheter att lösa de problem som finns.
Jag läser en hel del, och väldigt varierat. Jag kan försäkra dig om att jag sväljer inget jag läser rakt av, varken från de s.k. msm eller alternativmedia. Media överhuvudtaget har mycket lite att göra med hur jag bygger mina åsikter.
Vad är min sort?
Jag tycker du är lite arrogant när du beskyller folk för att ha orsakat saker, att de blundar, att de tror på Sveriges framtid, bara för att de inte delar din bild av tillvaron och lösningen(om du nu inte helt har gett upp?).
Citat:
Ursprungligen postat av
Kinuski
Du tycker kanske att det "känns" så, men det gör inte jag. Det som äter upp kakan är den kortsiktigta slösamentaliteten som ersatt den strävsamma och förutseende investerarmentaliteten som såg till att finansiera sina åtaganden och planera för ytterligare välfärd; inte såga av grenen man sitter på.
Jensevik ställde en befogad och för somliga kanske provokativ fråga, när han utmanade tittaren undrande om det inte kan vara så att de välsituerade kanske har kvaliteter som inte slösarna har. En del går faktiskt att ordna för egen del, nu när samhällskontraktet rivs upp från statens sida. Han ställde den tänkvärda frågan om det ansvarsfulla inte vore för individerna att se om sitt hus, för äldreomsorgen kan komma att dras åt, liksom så mycket annat. Om du som livsvarig arbetare och skattebetalare bespetsat dig på pension och samhällets omsorger på ålderns höst, så kanske det är bäst att förbereda sig för en alternativ tillvaro eller preparera grunden i god tid - för att inte bli gruvligt besviken.
Nej, vi har olika syn där och på att det är så enkelt som om man är rik så är man skötsam.
Möjligen var det påståendet medvetet förenklat för att provocera?
I övrigt har jag inget att invända emot att fler borde se om sina hus och tänka mer ansvarsfullt än som idag-slösaktigt.