2018-10-09, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Så nu är alltså foliehattsbärarna nere på nivån att snatteri och utländska stöldligor ska uppbringa Sveriges kollaps.....
Det här kan nog vara den absolut mest tragikomisk tråden på hela flashback.
Man tager vad man haver. Eller som de skulle ha kunnat uttrycka det "we have to play the hand we've been given".

Citat:
Man får ju i all välmening hoppas att ni inte är hypokondriker också?
Har du inte noterat hur det klagats på sjukvården.

(Dock inte den privata hårvården).
Citera
2018-10-09, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Man tager vad man haver. Eller som de skulle ha kunnat uttrycka det "we have to play the hand we've been given".

Jo, så är det väl. Fast ibland kan det vara smartast att inte spela alls.
Speciellt ifall du inte har något vettigt att komma med i spelet eller ifall det inte ens finns något spel.

Citat:

(Dock inte den privata hårvården).

Svårt att undgå, även om det kanske inte just varit ur den hypokondriska aspekten.
Men det kommer säkert...
Citera
2018-10-09, 08:42
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Så nu är alltså foliehattsbärarna nere på nivån att snatteri och utländska stöldligor ska uppbringa Sveriges kollaps.....
Det här kan nog vara den absolut mest tragikomisk tråden på hela flashback.

Man får ju i all välmening hoppas att ni inte är hypokondriker också?
Det är förstås hex27 och Alpha101 som står för det tragikomiska i denna tråd. De är komiska för de gör sig till åtlöje i varje inlägg. De är tragiska för många inom politik, medier och förvaltning resonerar som dem. Deras skruvade beteende kan kanske också ses som ett tecken på systemkollaps, kompetensen flyr från alltmer dysfunktionella verksamheter. Till slut återstår bara ren oduglighet.

Åter har du missförstått en sakfråga hex27, du är uppenbarligen väldigt dum. Men häng inte läpp för det – jag ska förklara så att du förstår: Det är förstås inte snatteri och utländska stöldligor som orsakar Sveriges kollaps. Men – läs nu noga – det är ett tecken på kollapsande samhälle att polisen inte kan skydda medborgarna.

Nu tycker jag att hex27 och Alpha101 med egna ord ska förklara HUR det svenska rättsväsendet kan anses fungera i enlighet med det regelverk som gäller för verksamheterna; polis, åklagare, domstolar.

Kan hex27 och Alpha101 hålla med om att ett tecken på att Sverige går mot en systemkollaps är att de rättsvårdande myndigheterna inte fungerar på avsett vis?

(Alpha101, jag påminner åter om att hårvård INTE är en författningsreglerad verksamhet. Du kan därför inte jämföra sjukvård med hårvård. Det finns även andra mer tekniska skillnader som gör att jämförelsen haltar.)
Citera
2018-10-09, 16:27
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

(Dock inte den privata hårvården)
.

Med tanke på att den skattefinansierade sjukvården är på dekis så är det troligtvis fog för klagandet. Det är trots allt något som påverkar människors liv ganska mycket.

Den privata frisörsalongen som alltså inte bekostas med skattepengar för det mesta, påverkar inte människors liv särskilt mycket. Såvida man inte är glamourbög och lever med frisyren som USP.
Citera
2018-10-09, 21:40
Medlem
Den gränslösa, svenska socialsekreterarstaten spricker och förtärs både inifrån (omhändertagandets humanitära värdegrund, om än med gracerna spridda) och utifrån (kravmaskiner, klienter, "offer").

PK-dogmerna och den uppfordrande värdegrunden anmodar oss om att ge de lata, de misskötsamma, klantskallarna, slösarna, de "utsatta" stöd och absolution, ansvarsbefrielse. Det välfärdsindustriella komplexet är redo att slå knut på sig självt och ta i så det spricker, för ett ändlöst och omättligt begär och sällan visad tacksamhet.

Jag vill inte kalla det uppenbarelse - jag är för luttrad och förberedd för det - men jag hade idag å min professions vägnar en ändå något skrämmande upplevelse, eller snarare insikten som följde på upplevelsen: en terminal fas i välfärdsstatens livscykel framträdde i öppen dager - innan slukhålets sfinkter hjälpligt åter slöt sig; den där myndigheter börjar lägga mer kraft på att dumpa skit framför annans dörr, för att kortsiktigt skjuta ifrån sig problem och slippa fatta jobbiga beslut. Mitt i allt detta hänsynslösa ombud som använder klienter som proxy eller rekvisita.
Citera
2018-10-09, 22:11
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Den gränslösa, svenska socialsekreterarstaten spricker och förtärs både inifrån (omhändertagandets humanitära värdegrund, om än med gracerna spridda) och utifrån (kravmaskiner, klienter, "offer").

PK-dogmerna och den uppfordrande värdegrunden anmodar oss om att ge de lata, de misskötsamma, klantskallarna, slösarna, de "utsatta" stöd och absolution, ansvarsbefrielse. Det välfärdsindustriella komplexet är redo att slå knut på sig självt och ta i så det spricker, för ett ändlöst och omättligt begär och sällan visad tacksamhet.

Jag vill inte kalla det uppenbarelse - jag är för luttrad och förberedd för det - men jag hade idag å min professions vägnar en ändå något skrämmande upplevelse, eller snarare insikten som följde på upplevelsen: en terminal fas i välfärdsstatens livscykel framträdde i öppen dager - innan slukhålets sfinkter hjälpligt åter slöt sig; den där myndigheter börjar lägga mer kraft på att dumpa skit framför annans dörr, för att kortsiktigt skjuta ifrån sig problem och slippa fatta jobbiga beslut. Mitt i allt detta hänsynslösa ombud som använder klienter som proxy eller rekvisita.
Haha (lätt hysteriskt): ”den där myndigheter börjar lägga mer kraft på att dumpa skit framför annans dörr, för att kortsiktigt skjuta ifrån sig problem och slippa fatta jobbiga beslut. Mitt i allt detta hänsynslösa ombud som använder klienter som proxy eller rekvisita.

Jo tack, att uppleva myndigheter som ska samarbeta i beslut och insatser är som att kliva in i en Kafka-lik mardrömsvärld av struntprat, arbetsvägran och lagtrots. Mängder av skatteavlönade drönare slår nästan knut på sig själva i sin iver att smita undan eller hänvisa till någon annan. Eftersom tillsynsmyndigheterna och de rättsvårdande myndigheterna beter sig likadant går det inte att göra ett skit åt det.

Det finns en långtgående normupplösning inom förvaltningen. Det är surrealistiskt att uppleva.
Citera
2018-10-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expohunter
Med tanke på att den skattefinansierade sjukvården är på dekis så är det troligtvis fog för klagandet. Det är trots allt något som påverkar människors liv ganska mycket.

Den privata frisörsalongen som alltså inte bekostas med skattepengar för det mesta, påverkar inte människors liv särskilt mycket. Såvida man inte är glamourbög och lever med frisyren som USP.
Det jag uppmärksammar är att det man klagar på är offentlig sektor.

Men förmågan att ta in det är obefintligt. I stället försöker man skylla på allt möjligt annat. Trots att privat sektor fungerar med detta "allt möjligt annat".

Folk i tråden har någon slags religiös övertygelse (som verkar vara starkare än muslimers tro på Allah) om att offentlig sektor på något sätt kan fås att fungera.

Enda förklaringen jag kan komma på är att de ser som ett livsmål att kunna parasitera på andra. Det kan de ju inte när saker privatiseras. Att det blir billigare och börjar fungera är av underordnad betydelse för dessa individer.
Citera
2018-10-09, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linguas
Du har rätt i det du skriver, räntan kommer förmodligen inte att höjas inom en överskådlig framtid. Det folk istället borde fråga sig dock är varför bankerna var tvungna att sänka räntorna och vad det innebär om räntorna inte kan sänkas mer framöver.

Det finns en anledning till att dagens räntor aldrig funnits tidigare och att de beskrivs som symptom på en "döende" ekonomi... Det som händer idag har faktiskt hänt minst en gång förut i Sverige (om än under andra former).

Resultatet var att Sverige fick en ny valuta
* Skälet till de låga räntorna är väl utrett. (Dock inte särskilt väl kommunicerat av media.)
De fallande marknadsräntorna världen över de senaste decennierna beror på ökat sparbehov och sparvilja hos hushållen. Fonder får in sparkapital och måste köpa obligationer vilket pressar ned effektiva årsräntor. Och så har det hållit på.
Tillgångar att spara i, så som fastigheter, aktier, obligationer, bostäder i övrigt, har inte räckt till. Många har gått utomlands med sitt sparande och det pressar ned räntorna världen över.
Centralbankerna har bara att anpassa sig.

* Givet att BNP/capita ökar i många länder så stiger också sparandet där. De skall också spara till pension. Så man ska nog räkna med låga räntor 50 år till.

* Den som inte riktigt förstår, men vill förstå, kan vara hjälpta av följande lilla exempel.
Antag för många år sedan. Pensionsålder 65. Medellivslängd 70. antag skälig pension 5k/månad. Man behöver alltså ha: (70-65)*12*5k i pensionskapital när man fyller 65.
Antag efter många års tillväxt. Då är det i stället (85-65)*12*15k i pensionskapital när man fyller 65.
Dvs ett pensionskapital som är 12 ggr större. Då måste det finnas tillgångar för 12 ggr mer.
Antingen måste det lånas mycket mer så att det finns mer skuld att spara i t ex obligationer. Eller så måste börsen växa enormt mycket, eller fastigheter/bostäder stiga mycket i pris. Eller snarare en kombination av detta.

Sparandet är enormt. Det förnekas i den här tråden. Men det är för att ni inte har koll på data från verkligheten, utan förnekar den. Exemplet ovan visar varför räntan är låg, och varför aktierna stiger och varför mark värderas upp.

-----------------------------
Nu ska vi se om detta inte följs av inlägg om att staten borde plundra mer och dela ut till folk i tråden.
Citera
2018-10-09, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det är förstås hex27 och Alpha101 som står för det tragikomiska i denna tråd. De är komiska för de gör sig till åtlöje i varje inlägg. De är tragiska för många inom politik, medier och förvaltning resonerar som dem. Deras skruvade beteende kan kanske också ses som ett tecken på systemkollaps, kompetensen flyr från alltmer dysfunktionella verksamheter. Till slut återstår bara ren oduglighet.

Åter har du missförstått en sakfråga hex27, du är uppenbarligen väldigt dum. Men häng inte läpp för det – jag ska förklara så att du förstår: Det är förstås inte snatteri och utländska stöldligor som orsakar Sveriges kollaps. Men – läs nu noga – det är ett tecken på kollapsande samhälle att polisen inte kan skydda medborgarna.

Nu tycker jag att hex27 och Alpha101 med egna ord ska förklara HUR det svenska rättsväsendet kan anses fungera i enlighet med det regelverk som gäller för verksamheterna; polis, åklagare, domstolar.

Kan hex27 och Alpha101 hålla med om att ett tecken på att Sverige går mot en systemkollaps är att de rättsvårdande myndigheterna inte fungerar på avsett vis?

(Alpha101, jag påminner åter om att hårvård INTE är en författningsreglerad verksamhet. Du kan därför inte jämföra sjukvård med hårvård. Det finns även andra mer tekniska skillnader som gör att jämförelsen haltar.)

Du kan skriva hex27 hur många gånger som helst i fet text, Sverige kommer inte kollapsa p.g.a. utländska stöldligor eller butikssnatteri/stölder hur gärna du än vill det i.a.f.

Nej, det är inte tecken på att et thelt land kollapsar att polisen har vissa besvär, det är ett tecken på att just polisen har vissa besvär.
Vilket land menar du har en polis och ett rättsväsende som fungerar exakt på avsett vis?

Är du hypokondriker?
Citera
2018-10-09, 23:05
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Du kan skriva hex27 hur många gånger som helst i fet text, Sverige kommer inte kollapsa p.g.a. utländska stöldligor eller butikssnatteri/stölder hur gärna du än vill det i.a.f.
Det var precis vad jag skrev också. Jag förklarade vidare att du hade missförstått sakfrågan. Trots att jag tydligt försökte förklara sakfrågan så förstod du inte. Så läs det jag skrev igen.

Citat:
Nej, det är inte tecken på att et thelt land kollapsar att polisen har vissa besvär, det är ett tecken på att just polisen har vissa besvär.
Det är det ingen som har sagt heller. Det jag skrev är att det är ett tecken på kollapsande samhälle att polisen inte kan skydda medborgarna.

Polisen har inte ”vissa besvär” – polisen har olösliga problem och klarar inte alls sin uppgift. När du kallar faktiska förhållande inom polisen för ”vissa besvär” visar du bara att du är en idiot.

Citat:
Vilket land menar du har en polis och ett rättsväsende som fungerar exakt på avsett vis?
Hur det fungerar i andra länder har inte med saken att göra. Dessutom tramsar du med orden igen genom att skriva ”fungerar exakt på avsett vis”. Vem tror du att du lurar? Dig själv kanske?

Citat:
Är du hypokondriker?
Nej.
Citera
2018-10-09, 23:14
Medlem
Ubbe Cykelkedjas avatar
Menade Alpha101 upprätthållandet av hårvård eller horvård? Jag behöver ett förtydligande. Det är lätt att stava fel. Jag menar, med tanke på yrkeserfarenhet, andekdotisk erfarenhet och så.

Det inkluderar horvård/ hårvård bärande slips. Jag har dock mina personliga misstankar. Men, med tanke på den ultraliberala grundsynen är väl dessa skillnader försumbara. Frisör, finanstjänsteman, bankdirektör, hora. Ungefär lika.
Senast redigerad av Ubbe Cykelkedja 2018-10-09 kl. 23:21.
Citera
2018-10-09, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Det var precis vad jag skrev också. Jag förklarade vidare att du hade missförstått sakfrågan. Trots att jag tydligt försökte förklara sakfrågan så förstod du inte. Så läs det jag skrev igen.

Jodå, jag förstår att du tror Sverige kommer kollapsa p.g.a. att du tycker att polisen och rättsväsendet inte fungerar. Jag noterar dessutom att du är aningen kränkt och ledsen i läppen över att majoriteten av svenskarna och världen i övrigt utanför flashbackskulle skrattar åt ett dylikt påstående.

Citat:
Det är det ingen som har sagt heller. Det jag skrev är att det är ett tecken på kollapsande samhälle att polisen inte kan skydda medborgarna.

Fast att du generaliserar över polisens förmåga att skydda medborgarna är inte heller någon som helst definition över ett kollapsat samhälle.

Citat:
Polisen har inte ”vissa besvär” – polisen har olösliga problem och klarar inte alls sin uppgift. När du kallar faktiska förhållande inom polisen för ”vissa besvär” visar du bara att du är en idiot.

Du kommer säkert med en seriös källa här över att polisen har olösliga problem?
Annars är det bara dravel/önsketänkande från din sida.

Citat:
Hur det fungerar i andra länder har inte med saken att göra. Dessutom tramsar du med orden igen genom att skriva ”fungerar exakt på avsett vis”. Vem tror du att du lurar? Dig själv kanske?

Det var du själv som skrev på avsett vis och visst har det med saken att göra då inget västland utom krig har kollapsat i modern tid. Bara en riktigt inskränkt och agendadriven fåntratt skulle tro eller ens påstå att Sverige skulle bli det första.

Citat:
Nej.

Grattis, då kan du ju helt inrikta dig på din kampanj för Sveriges förestående kollaps.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in