Citat:
Ursprungligen postat av
Cannabisministern
Vad är mest oroväckande? Polisens inkompetens eller politikernas acceptans av att läget ser ut som det gör?
I mina ögon är det definitivt politikernas acceptans som är värst. Vill minnas att det är något år sedan då Löfven uttryckte förtroende för Eliasson i ett liknande läge. Sedan rullar det bara på, "resultaten kommer, vi har förtroende, det ska tillsättas resurser", osv.
I själva verket är det nog så att resurserna bara flyttas omkring, t ex att man tar utredare från andra distrikt till Göteborgs och Malmös gängkrig.
Det är alltid svårt att bevisa någon slags "kollapspunkt", men det ledarmässiga förfallet hos våra politiker tycker jag är kännemärket just för en kollapsad stat. De springer och gömmer sig eller ger motstridiga uppgifter från gång till gång.
EDIT: efter lite ytterligare tankar så vill jag hävda att förfallet inom polisväsendet är det yttersta beviset för en systemkollaps. I min värld är just lag och ordning det mest utmärkande för ett fungerande samhälle. Det är där det börjar, och tydligen är det där som det nu kommer att sluta.
Det jag tänker på är gamla begrepp som "land ska med lag byggas" och "nattväktarstat". Utan trygghet för liv och äganderätt är samhället dömt att gå under.
Möjligtvis att försvaret är mer systemkritiskt, men så länge vi inte invaderas av främmande trupp så märks det inte att vi saknar ett försvar. Dock kommer det säkert att behövas inrikestrupper den dag som polisväsendet har kastat in handduken helt för gängen.
Systemkollapsen är alltså här - Quod Erat Demonstrandum