2017-06-12, 03:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Kollapsen sker givetvis inte under ett dygn, från en dag till en annan.

Och för mig är det en systemkollaps när Svensk skola går från Topp 3 till absolut sämst av alla OECD.
För mig är det en systemkollaps att mödrar utbildas i att föda sina barn i bilen.
För mig är det systemkollaps att cancersjukas operationer ställs in pga resursbrist
För mig är det systemkollaps att vi har väntetider på uppemot 3 dygn på akuter
För mig är det systemkollaps att kommun efter kommun får konkursstatus
För mig är det systemkollaps när man drar in sylten till de äldres pannkakor på hemmen pga ekonomi
Jag anser att det fortfarande rör sig om för få sjukhus/äldreboenden/kommuner för att kunna säga att Sverige går mot en systemkollaps. Jag anser inte att det finns något som talar för att det kommer bli mycket värre än vad det är idag. Snarare tvärtom, vi har nåt den lägsta punkten och snart kommer vi se förbättringar.

Jag står fast vid det första jag sa: De som ser en systemkollaps är de som vill ha en systemkollaps.
Citera
2017-06-12, 03:47
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
Jag anser att det fortfarande rör sig om för få sjukhus/äldreboenden/kommuner för att kunna säga att Sverige går mot en systemkollaps. Jag anser inte att det finns något som talar för att det kommer bli mycket värre än vad det är idag. Snarare tvärtom, vi har nåt den lägsta punkten och snart kommer vi se förbättringar.

Jag står fast vid det första jag sa: De som ser en systemkollaps är de som vill ha en systemkollaps.

"Vi har nått den lägsta punkten"

Vi är i en högkonjunktur just nu - och ser redan kaos.

Finns INGET som tyder på att saker kommer att bli bättre. Vänta tills nästa finanskris och lågkonjunktur. Och håll i dig. Det kommer bli en kraftig åktur. Rakt nedåt.
Citera
2017-06-12, 04:41
Medlem
FarbrorBerits avatar
Citat:

Finns INGET som tyder på att saker kommer att bli bättre. Vänta tills nästa finanskris och lågkonjunktur. Och håll i dig. Det kommer bli en kraftig åktur. Rakt nedåt.

Lägg till det ett "om bostadsbubblan brister".

Då blir det åka av, på riktigt, med en fattig medelklass.
Senast redigerad av FarbrorBerit 2017-06-12 kl. 04:43.
Citera
2017-06-12, 06:27
Medlem
Mess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av im3w1l
När det blivit svält historiskt, har det varit adeln eller bönderna som svultit? Eliten skulle inte tveka att fördela dina muskler bland sina tallrikar. Samtidigt som de åt skulle de skryta om hur mycket de står upp för de svaga och prata oroligt om den växande rasismen.

Ja skillnaden nu mot då var att det åtminstone fanns en produktiv bonde att stjäla från.

Nu är bondens grupp samhällstärande offentlig sektor. Till slut kommer inte ekonomin bära att föda den humanitära stormakten och huvuden kommer rulla, huvuden som givet inte tillhör adeln precis som du säger.

När vi artificiellt inte kan skapa tillväxt på redan befintliga värden så är det "game over" för Sverige på riktigt. Det handlar som jag ser det endast om en fråga om tid. Det Sverige som då växer fram kommer inte vara något land som varken media eller drömmande PK-feminister är mentalt/resursmässigt förberedda för.

Den växande rasismen kommer föga hjälpa då Svensken är handlingsförlamad och dessutom i minoritet i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Att vi har problem inom vissa områden är varken nytt eller betyder att landet håller på att kollapsa. Men för all del gräv ner dig du så lever vi livet under tiden.
Eller du kanske har någon enkel, realistisk lösning på de problem du kallar kollaps och förfall?

Jag håller med dig i att jag grävt ner mig och skulle behöva en injektion av hopp och framtidstro, och jag är innerligt avundsjuk på dig som ser de problem som nu eskallerar i Sverige som övergående och inget att oroa sig för.

Har letat på tecken på att jag har fel men lyckas inte göra det på något sätt. De argument som förs liknar för mig uppdiktad framtid som det vore en sagoberättelse.

Jag försöker vara självkritisk genom att studera vad åsiktsmotsatserna har att komma med, men min fråga till dig, gör du det samma?.

Läser du alternativ media?, tar du del av det Sverige som inte agendajournalistiken låter dig bygga din åsikt/verklighet och framtidstro på?.

För all del, ni är många av din sort så du står inte ensam. Ni är så många så jag allteftersom nu insett att Sverige står utanför all möjlig räddning vilket är en enorm sorg.

Mitt folk, mitt land och vår framtid går i spillror, men att du och dina gelikar i skeendet lyckas leva livet och njuta är något som jag är oerhört avundsjuk på samtidigt som jag förskräckt förvånas att det som sker är möjligt.

Ni är orsaken till det som sker men har ingen förståelse för vilken värld ni skapar genom att blunda för konsekvenserna av ert handlande.
Citera
2017-06-12, 07:29
Medlem
Köp en liten skogsgård runt Vänern fortfarande billigt men kommer bli en guldgruva när systemet kollapsar.
Citera
2017-06-12, 07:33
Medlem
Det kommer bli hyperinflation i Sverige.
Citera
2017-06-12, 07:35
Medlem
Jag kommer köpa en bostadsrätt i innercity i Stockholm och en jordbruksfastighet i Dalarna, Värmland där jag kan odla egen mat. Allt annat kommer bli kaos och våld tyvärr. Sverige faller överallt.
Citera
2017-06-12, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Det känns som han försöker skuldbelägga vänstern för kapitalismens baksibaksidor och det ter sig lite som att vija ha kvar kakan när man har ätit upp den.
Sen har jag svårt att smälta den förenklade slutsatsen att om man är rik så har man skött sig. Tror inte ens Jensevik tror/tycker att det egentligen är så enkelt.
Du tycker kanske att det "känns" så, men det gör inte jag. Det som äter upp kakan är den kortsiktigta slösamentaliteten som ersatt den strävsamma och förutseende investerarmentaliteten som såg till att finansiera sina åtaganden och planera för ytterligare välfärd; inte såga av grenen man sitter på.

Jensevik ställde en befogad och för somliga kanske provokativ fråga, när han utmanade tittaren undrande om det inte kan vara så att de välsituerade kanske har kvaliteter som inte slösarna har. En del går faktiskt att ordna för egen del, nu när samhällskontraktet rivs upp från statens sida. Han ställde den tänkvärda frågan om det ansvarsfulla inte vore för individerna att se om sitt hus, för äldreomsorgen kan komma att dras åt, liksom så mycket annat. Om du som livsvarig arbetare och skattebetalare bespetsat dig på pension och samhällets omsorger på ålderns höst, så kanske det är bäst att förbereda sig för en alternativ tillvaro eller preparera grunden i god tid - för att inte bli gruvligt besviken.
Citera
2017-06-12, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av verum.ariolum
Det är väl tvärtom du som ska bevisa ett trovärdig källa på motsatsen.
.

Klassiskt kommunistsvar. Då kommer med ett påstående. Jag vill ha en källa. Du svarar att jag skall presentera källan. Allt taget från kursen.

Återigen, du kommer med ett påstående och jag vill fortfarande ha en trovärdig källa. Kan du inte presentera en trovärdig källa är allt som vanligt bara kommunisttrams.
Citera
2017-06-12, 14:28
Medlem
Karmans avatar
Skatteverket kan inte ens sköta sin egen hemsida. Ett tecken på smygande kollaps?
http://www.di.se/nyheter/skatteverke...rist-forlangs/
Citera
2017-06-12, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Klassiskt kommunistsvar. Då kommer med ett påstående. Jag vill ha en källa. Du svarar att jag skall presentera källan. Allt taget från kursen.

Återigen, du kommer med ett påstående och jag vill fortfarande ha en trovärdig källa. Kan du inte presentera en trovärdig källa är allt som vanligt bara kommunisttrams.
Att slänga ur sig epitetet kommunist mot alla med en annan åsikt är typiskt för nazister. Därför antar jag att de enda källor du anser som trovärdiga är Nordfront och liknande sidor.

Jag tror inte det är någon idé att jag bemödar mig med att leta upp några källor.
Citera
2017-06-12, 14:45
Bannlyst
Citat:

Fortsätt du hoppas på detta om det får dig att må bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in