Citat:
Ursprungligen postat av
Rufos
Halloj alla gräsätare!
Nu tänker jag göra cannabisolja. Vill inte använda oljan till matlagning, utan vill bara ta mig en tesked olja ibland och bli redigt stukad i 4 - 5 timmar.
Nu undrar jag vilken olja som smakar sämst. Vill ha så lite smak som möjligt.
Cocosolja, Kung markattas kallpressade är bra.
Edit: Läste lite fel, jag vet inte vilken olja som är sämst men jag kan tänka mig att typ fiskleverolja är rätt äckligt så skippa det..
Det fina med cocosolja är att den är fast i rumstemperatur och antar ett snyggt mintgrön färg (om du inte låter klorofyllet brytas ned av UV-ljus men skippa det också då det även bryter ner andra beståndsdelar)
1. Aktivera materialet i ugnen på 105 grader C i 120 minuter
2. Kör materialet i en blender till lagom grovhet
3. Tag en stor kastrull och fyll upp med 1/4 vatten, tillsätt cocosolja samt växtmaterial, rör om och koka upp
4. Låt koka på svag värme i 3-4 timmar, temperaturen skall ligga mellan 105-110 grader C
5. Sila av, först genom en sil, sedan genom en ostduk eller kaffefilter
6. Häll över vattnet och oljan i en hög och smal behållare typ en hög, tjockbottnad vas eller liknande
7. Låt svalna i kylskåpet tills det att oljan har stelnat ovanpå vattnet
8. Lyft ut kakan med olja och värm försiktigt upp den
9. Sila ett par gånger till om du är petig, annars häll över på burk och låt stelna
Jag brukade låta burken stå uppockner när den stelnar på så sätt hamnar oljan i botten och eventuellt vatten eller växtmaterial hamnar i burkens topp och kan därifrån tömmas/skrapas bort med enkelhet.
Så gjorde jag på den tiden det begav sig.