Bjuder på en egen specialare, one-hitter för en person som inte stinker ner köket/luktar för mycket. Jag rekommenderar att göra detta tidigt på morgonen dock för säkerhets skull. Bor du i ett gammalt hus så använd inte köksfläkten då detta innebär att doften sprids i hela huset.
Stealth Wake n Bake: Du behöver;
- 1 paket bacon
- kaffe
- ca 0,3-0,5g riktigt bra gräs
- mjölk
- kokosfett
Börja med att grinda gräset, det behöver inte vara allt för finfördelat (går utmärkt att använda kniv om du saknar grinder). Sprid gräset över en pajform och ha över aluminiumfolie (obs tryck igen kanterna). In i ugnen på 110 grader, nu sätter du på kaffe (jag brukar göra 3-4 koppar men det är min standard per mugg). Efter ca 10 min i ugnen så börjar du steka bacon på medelvärme, 10 minuter senare börjar du smälta kokosfett i en liten kastrull på svag- medelvärme (sätt köksfönstret på glänt). När fettet har smält så ta ut pajformen och häll i det nu gyllenbruna gräset i kastrullen, när allt är i så sätt på locket på kastrullen. Jag brukar låta det gotta sig i 10-20min beroende på lukt, efter häll i valfri mängd mjölk och låt det puttra på svag värme en stund till (5-10 min räcker). Avsluta med att tillsätta kaffet och rör ihop det en stund. -> Sila ner i en stor kaffekopp.
Funkar perfekt som en one-hitter om man är orolig för doft av decarb/tillagning, gillar du inte kaffe går det att ta mindre mjölk men sedan ha i 1-2 ägg i kastrullen och göra äggröra istället. Bacon och kaffedoften maskerar gräset väldigt bra så länge som du inte tar för mycket gräs. Själva decarben luktar i princip ingenting (kanske 0,5m från ugnen) och tillagningen på spisen luktar lite, dock luktar det inte gräs utan typ "fett+örter". obs: Samma metod men för 2 personer luktar
betydligt mycket mer och lukten sitter dessutom i mycket längre, är ni flera så satsa på sous vidé metoden. Detta är mer en smidig one-hitter baserat på basvaror.
Jag känner av ovanstående inom 60min med en ihållande peak ca 30min efter, brukar hålla sig minst 6 timmar. har du ingen våg så är en bra tumregel att ta lite mer än en vanlig gås. Skillnaden mellan decarb och inte decarb är väldigt påtaglig.