2017-02-18, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Varför skulle jag surfa osynligt? Det är bara att acceptera, i de trådar som jag är mera aktiv i så måste jag välja tillfällena när jag kan debattera.

Det vet väl du som expert och superjurist att det är ett allvarligt fel att inte ta upp de omständigheter som kan tala till den misstänktes fördel?
Det går ju för i helskotta som en röd tråd genom det Svenska rättsväsendet, från förundersökning till domstolsförhandling.
Allt annat är vansinne i en rättsstat!

Domstolen har funnit skäl att anta att det fanns en tredje man i källaren eller att en tredje man vid det tillfället höll på att ta sig in i källaren. Att med raljerande kommentarer ignorera det faktumet imponerar inte på mig.
I domen så är den tredje mannen ett faktum. Det är rent ut sagt sorgligt att se hur du, när det passar dina mordteorier, hänvisar till domen och när det inte passar dina mördarteorier raljerar över domen!
Pajas!

Du styrs i resonemanget av mig. Då blir allt fel.

Med Mållgan menas okänd, vill du så kan vi döpa om "källarmannen" till NN, ingen ålder,
inget kön,inge´t kort och gott. Denne oidentifierade skall således ha en egen rubrik i
domskälen vad den tänkas kunnat hitta på för jävulskap tillsammans med Sim*n, Fredr*k ?

Vi hade haft en dom på säkert 5000 sidor då om alternativa möjligheter och därtill Mållgan
skall tas i beaktande åt alla håll och kanter, jag menar ingen av dessa tre har möjligheten att
bemöta något, två döda en okänd. Fritt fram för HR liksom, på dom döda och okända bara.
Fria K-G gäller.

Funkar kanske i tråden men i HR kan man inte riktigt resonera som du önskar....

Herre gud säger jag.
Senast redigerad av LKVN 2017-02-18 kl. 14:13.
Citera
2017-02-18, 14:14
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsFold
För att varken KG eller åklagare påstår det. Rätten kan inte fantisera fram scenarion hur gärna du än vill det.

Vänta nu, vadå "påstår"?
Säger inte åklagaren vadå?

Kan du acceptera att det är rättsväsendets skyldighet, hela vägen, att ta upp varje sak som talar till den misstänktes fördel.

Citat:
Fakta står i domen att KG vare sig varnat verbalt eller med varningsskott och det blir honom naturligtvis till last då han hade ett övertag i våldsanvändningen med skjutvapen. Därför blir dina påståenden fel, faktafel. Vi håller oss till fakta tycker jag.

Ok, jag förstår att det blev lite svårt för dig så jag skall ta det en gång till!

Se detta inlägg: https://www.flashback.org/sp59937344

Det var DETTA inlägg som jag kommenterade vad det gäller laga befogenhet kontra nödvärn. Skall du en gång för alla försöka att ta det till dig nu?

Sedan så vill jag återigen notera att då rätten meddelar att ett varningsskott kunde/borde ha avlossats av den gamle mannen så innebär det inte att varningsskott alltid måste avlossas i samband med brukande av skjutvapen som nödvärnsvåld.
Det finns inget sådant krav i lagstiftningen.
Förstår du bättre nu, eller?
Citera
2017-02-18, 14:30
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du styrs i resonemanget av mig. Då blir allt fel.

Med Mållgan menas okänd, vill du så kan vi döpa om "källarmannen" till NN, ingen ålder,
inget kön,inge´t kort och gott. Denne oidentifierade skall således ha en egen rubrik i
domskälen vad den tänkas kunnat hitta på för jävulskap tillsammans med Sim*n, Fredr*k ?

Vi hade haft en dom på säkert 5000 sidor då om alternativa möjligheter och därtill Mållgan
skall tas i beaktande åt alla håll och kanter, jag menar ingen av dessa tre har möjligheten att
bemöta något, två döda en okänd. Fritt fram för HR liksom, på dom döda och okända bara.
Fria K-G gäller.

Funkar kanske i tråden men i HR kan man inte riktigt resonera som du önskar....

Herre gud säger jag.

Du har så oerhört höga tankar om dig själv, samtidigt som jag verkligen börjar att känna ett vist förakt för dig pga ditt sätt att resonera tillsammans med din självgodhet som du verkligen inte har orsak att känna.
Din osnygga självgodhet lyser allt för ofta igenom. Men jag har dåliga nyheter för dig, du saknar teckning för den!

Och jag inser att du inte hör till rättssystemet utan att du troligen känner ett personligt engagemang då du är redo att bortse från viktiga resonemang som kunde ha talat till den gamle mannens fördel - personligt engagemang (vänner/släktingar) är ju sällan garanter för att rättssäkerheten skall hållas på en acceptabel nivå.

Ett viktigt resonemang skall uteslutas då domen får för många sidor - sinnessjukt!

"Sätt dit gubbfan för mord, bara skit i detaljerna, domen blir så lång!"

Jag tar det igen, domstolen finner det troligt att den tredje personen befann sig i källaren. Det är ett fakta. Det går inte att lalla bort!
Att domstolen noterar det faktumet och samtidigt meddelar att man bortser ifrån det, det är ju för i helvete hårresande.

Allt som talar till gärningsmannens fördel skall tas i beaktning, allt annat är nys!
Citera
2017-02-18, 14:49
Bannlyst
Citat:
Vänta nu, vadå "påstår"?
Säger inte åklagaren vadå?

Kan du acceptera att det är rättsväsendets skyldighet, hela vägen, att ta upp varje sak som talar till den misstänktes fördel.
Åklagaren är en part i målet under rättegången och för bevisning mot anklagad. Då får väl KG säga att Simon var på väg mot ett annat fönster och ta det i bevis då. Gjorde han det? Nej rättsväsendet sysslar inte med fria fantasier det måste du förstå.

Citat:
Ok, jag förstår att det blev lite svårt för dig så jag skall ta det en gång till!

Se detta inlägg: https://www.flashback.org/sp59937344

Det var DETTA inlägg som jag kommenterade vad det gäller laga befogenhet kontra nödvärn. Skall du en gång för alla försöka att ta det till dig nu?

Sedan så vill jag återigen notera att då rätten meddelar att ett varningsskott kunde/borde ha avlossats av den gamle mannen så innebär det inte att varningsskott alltid måste avlossas i samband med brukande av skjutvapen som nödvärnsvåld.
Det finns inget sådant krav i lagstiftningen.
Förstår du bättre nu, eller?
Du behöver inte bli frustrerad då du diskuterar OT nämnligen, var i domen berörs Laga Befogenhet?
Citera
2017-02-18, 15:22
Bannlyst
Citat:

Redan konstaterat av mig nu även bekräftat av dig att du hamnar på glid i debatten
p g a dina känslomässiga utspel rörande mig. Blir tokigt för dig det.

Citat:
Jag tar det igen, domstolen finner det troligt att den tredje personen befann sig i källaren. Det är ett fakta. Det går inte att lalla bort!
Att domstolen noterar det faktumet och samtidigt meddelar att man bortser ifrån det, det är ju för i helvete hårresande.

Allt som talar till gärningsmannens fördel skall tas i beaktning, allt annat är nys!

Börja med att ge NN en identitet så kan vi leka en stund.

Hur gammal är NN ?
Vilket kön ?
Kroppsvikt ?
Hälsa ?
Drogad ?
Full ?
Rullstolsbunden ?
Halt ? Blind ?
Döv ? Stum ?
Stark ? Svag?
Snabb ? Långsam ?
Blond eller brunett ?
Svensk eller utlänning ?
Vapen i hand, i så fall vad ?
osv...

Lite får du bjuda på om du vill ha mig med mot min vilja bör tilläggas men shoot,
let the game begin. Seså ge mig lite om Mållgan nu! Men förstå att denna lek
hör hemma här eller i konspirationer inte i domskälen, vilket du med egentligen förstår
men vägrar erkänna, putt och trotsig som du blir runt mig.

Senast redigerad av LKVN 2017-02-18 kl. 15:53.
Citera
2017-02-18, 18:24
Medlem
Citat:
Debattören gör skillnad i Laga Befogenhet och Nödvärn.

Det finns inget i hela världen som kräver att en utsatt måste varna innan nödvärnsvåld brukas. Finns inte i lagstiftningen och inte i några myndighetsinstruktioner.
Nödvärn tar alltid över annan lagstiftning och myndighetsinstruktion då nödvärnsvåld måste brukas.

Däremot så kan en polis mycket väl få problem om han skjuter verkanseld direkt efter en flyende mördare. Att skjuta i ett sådant läge kan vara berättigat men då handlar det om våld enligt Laga Befogenhet och då gör polismannen säkrast i att först skjuta ett varningsskott.

Inget att invända, vi är överens. Eller...jag är i alla fall överens...
Citera
2017-02-18, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stoffestofil
Jag kanske feltolkar dig, men det är ingen myt att militär och polis ska skjuta varningsskott, det är en del i våldsupptrappningen. Samma sak gäller att man ska varna innan man släpper en hund. Att höja batongen för att visa att man är beredd att använda den är också en våldsupptrappning, men behöver inte föregås av samma varning.

Men vi ska komma ihåg att de som har denna rätt att använda vapen/hund m m skall ha utbildning och vara tränade och förväntas därför kunna bedöma och hantera situationen enligt gällande lagar. Är hotet eller faran för människor eller skyddat objekt omedelbart får man avge verkanseld utan föregående varningsskott, även direkt dödande.
I ett skarpt läge kan även dessa personer såklart bli stressade och ta till för mycket våld vilket vi alla vet har skett.

Myten (kanske det du syftar på?) är att detta skulle gälla privatpersoner och så är inte fallet. Som privatperson får du också använda det våld som situationen kräver, men du är inte bunden till samma lagar som polis/militär/väktare m fl. och har därmed inte heller samma rätt att inneha eller använda vapen/batong/OC-spray etc.

Både privatpersoner och tjänstemän kan få lägre (eller ingen...) påföljd efter att ha använt övervåld om rätten tillämpar lagen om nödvärnsexcess.

1. Nej, det är en föreskrift och inte något som har med nödvärn att göra. Varningsskott kan avlossas långt innan något överhängande angrepp föreligger.

2. Föreskrifter och utbildning är ej samma sak som gällande lagar.

3. Myten är alltså varningsskott skulle vara en förutsättning för nödvärn.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Och jag som trodde att K-G laddade med hagel. Men du menar att han sköt med slug? För en väst klass IIIA klarar av att skydda mot hagel, .44M och 10mm. Däremot skyddar den inte mot en AK eller en pistol laddad med M/39B.

1. Separera ditt tv-spelande från verkligheten.
Citera
2017-02-18, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Nej, det är en föreskrift och inte något som har med nödvärn att göra. Varningsskott kan avlossas långt innan något överhängande angrepp föreligger.

2. Föreskrifter och utbildning är ej samma sak som gällande lagar.

3. Myten är alltså varningsskott skulle vara en förutsättning för nödvärn.

1.2.3. Självklart, bedömning görs i varje enskilt fall och nödvärn är ett brett och situationsanpassat begrepp. Det är en självklart att KG eller annan person med en låst dörr mellan hade tid och möjlighet att avbryta angreppet genom sitt massiva överläge i våld som ett dubbelpipigt och osäkrat hagelgevär utgör. Verbalt, visuellt göra det tillkänna. Varningsskott. Till detta skall läggas att han hade ammunition för ett mindre krig utlagt runt om huset trots att han inte jagat på många år. Själv tycker jag det lyser genom att han mentalt förberett sig på en situation, det är också vad KG säger själv.
Citera
2017-02-18, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Om du använder argument byggda på fakta istället för angrepp ad hominem, kommer du kanske att bemötas med mer respekt. Jag har gång på gång påpekat att du använder argument och påståenden som saknar empiriskt stöd, du svarar med nya stolligheter och personangrepp. Jag är rädd att jag från och med nu sorterar in dig i samma fack som Sebnie. Det är inte meningsfullt att diskutera med någon som bygger sina argument på fantasi istället för verklighet. Du tror att du vet mer om vapenlagstiftningen än mig, en sportskytt som skjuter tre ggr/vecka och tävlar i riksmästarklass. Jag har slagit polismyndighetens vapenhandläggare på fingrarna ett par gånger genom att vinna i förvaltningsrätten. Men du tror att du vet bättre. Hur många skjutvapen har du licens för, om man får fråga? Och när jag ändå är inne på ämnet, vilket krut (och hur många grains), och vilken typ av kula (samt kulvikt), och vilken tändhatt rekommenderar du till handladdning av .38S? Själv är jag väldigt nöjd med 4,5 grains N340 med en 158 grains plätterad hålspets och tändhatt Federal SP. Men du kanske har ett bättre recept? Du gör uttalanden om skyddsvästar som helt saknar substans. När jag rättar dig använder du argument som ovan. Du är som sagt i samma klass som Sebnie och därmed ointressant att längre läsa eller bemöta. Tack för mig.
Citera
2017-02-18, 19:50
Medlem
Reimers avatar
Någon som vet om de tossiga kärringarna också begärt PT?

Kan ju vara lite intressant i sammanhanget, vilken part får PT i så fall.

Frågan är ju om HD vill skapa ett prejudikat eller inte.
Citera
2017-02-18, 21:31
Medlem
ArseneLupins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Någon som vet om de tossiga kärringarna också begärt PT?

Kan ju vara lite intressant i sammanhanget, vilken part får PT i så fall.

Frågan är ju om HD vill skapa ett prejudikat eller inte.
Vinner man diskussionsfördelar genom att uttala sig nedlåtande om åklagare?

På vilket sätt skulle det vara lite intressant i sammanhanget vilken part som får PT? Enligt RB 55:8 får motparten yttra sig efter att PT beviljats innan beslut fattas.
Citera
2017-02-19, 02:20
Medlem
Citat:
1.2.3. Självklart, bedömning görs i varje enskilt fall och nödvärn är ett brett och situationsanpassat begrepp. Det är en självklart att KG eller annan person med en låst dörr mellan hade tid och möjlighet att avbryta angreppet genom sitt massiva överläge i våld som ett dubbelpipigt och osäkrat hagelgevär utgör. Verbalt, visuellt göra det tillkänna. Varningsskott. Till detta skall läggas att han hade ammunition för ett mindre krig utlagt runt om huset trots att han inte jagat på många år. Själv tycker jag det lyser genom att han mentalt förberett sig på en situation, det är också vad KG säger själv.

1. Inte helt korrekt.

2. Finns inga legala krav på att nödvärnsutövaren ska göra en rationell bedömning. I övrigt är det en mycket besvärande omständighet med beväpnade intränglingar som åtminstone idkar grov skadegörelse. HD har prejudikat föreskrivit att inget annat än fängelse kan ankomma för sådana brottslingar. För att få en faktuell beskrivning av sådana legala situationer får man titta i HD:s domar och den 4:e rättskällan - dvs. den juridiska doktrinen.

3. Man kan inte heller ha en sådan rättsordning av flera olika skäl.

4. Nu tror jag att du fabulerar eller saknar kunskaper. Ammunition för ett litet krig brukar ligga kring 40+40kg ammunition per skaft.

Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Om du använder argument byggda på fakta istället för angrepp ad hominem, kommer du kanske att bemötas med mer respekt. Jag har gång på gång påpekat att du använder argument och påståenden som saknar empiriskt stöd, du svarar med nya stolligheter och personangrepp. Jag är rädd att jag från och med nu sorterar in dig i samma fack som Sebnie. Det är inte meningsfullt att diskutera med någon som bygger sina argument på fantasi istället för verklighet. Du tror att du vet mer om vapenlagstiftningen än mig, en sportskytt som skjuter tre ggr/vecka och tävlar i riksmästarklass. Jag har slagit polismyndighetens vapenhandläggare på fingrarna ett par gånger genom att vinna i förvaltningsrätten. Men du tror att du vet bättre. Hur många skjutvapen har du licens för, om man får fråga? Och när jag ändå är inne på ämnet, vilket krut (och hur många grains), och vilken typ av kula (samt kulvikt), och vilken tändhatt rekommenderar du till handladdning av .38S? Själv är jag väldigt nöjd med 4,5 grains N340 med en 158 grains plätterad hålspets och tändhatt Federal SP. Men du kanske har ett bättre recept? Du gör uttalanden om skyddsvästar som helt saknar substans. När jag rättar dig använder du argument som ovan. Du är som sagt i samma klass som Sebnie och därmed ointressant att längre läsa eller bemöta. Tack för mig.

1. Nu svamlar du bara.

2. Ifall vad du skrev rent hypotetiskt var sant så skulle det vara väldigt enkelt att ta reda på vem du är genom att ringa förvaltningsrätten eller polismyndigheten.

3. Återigen en massa irrelevant svammel. Jag konstaterar bara att det är osannolikt att du överlever träff från ett hagelgevär på så kort avstånd oavsett om du bär en skottsäker väst eller inte och oavsett om västen penetreras eller inte. Det är bara tv-spels folk som tror på riddarrustningar och skyddsvästar - detta eftersom de saknar reella kunskaper och erfarenheter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in