2016-06-01, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlutoJ
Jag förstår din invändning, och i grund och botten håller jag med dig.

Problemet är att i nuläget har staten i viss mån kapitulerat från sitt ansvar att i rimlig grad skydda medborgarna, men staten vill ändå inte låta medborgarna skydda sig själva. Om förtroendet för staten saknas får man till slut det samhälle som vi egentligen inte vill ha, men staten verkar inte särskilt intresserad av att återupprätta förtroendet.

Idag lades ett förslag om att göra polisutbildningen till en högskoleutbildning. Jag tycker det är ypperligt. Det innebär att poliser kan ägna sig åt fördjupningar och forskningsområden som i förlängningen kan ge oss specialutbildade professionella poliser inom t.ex vittnespsykologi.

En riktig kraftig resursförstärkning blir det hur som. Mer resurser behövs till polisen.

Personligen vill jag absolut inte ha det samhälle som man har i t.ex. USA. Nej tack!
Citera
2016-06-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Ja, det uppenbart negativa är att vårt land i grunden skulle förändras. Det ska inte vara så att de som har jaktlicens skiter i att ringa polisen och skjuter istället.

Jag anser inte att medborgarna "måste få skydda sig själv".

Enligt detta inlägg framgår av FUP:
(FB) Vallåkra: Misstänkt dubbelmord 2015-10-14

"Karl-Gustaf säger till ene polisen som kommer att en polis en gång sagt till honom att "kommer inbrottstjuvar så skjut dem och gräv ner dem i skogen...""

Det kan bara vara på ett av två sätt:
a) Polisen/samhället skyddar medborgarna
b) Medborgarna får skydda sig själva

Det tredje alternativet kan bara beskrivas som "den starkes rätt" eller "anarki".

Vårt lander håller på att förändras i grunden, eller har förändrats i grunden, av att vi har en sorgligt naiv syn på grova kriminella (speciellt/inte minst psykopater). Människor upplever sig väsentligen rättslösa när samhället genomgående ser saker ur brottslingens perspektiv och lämnar brottsoffren åt sina egna öden.

Men det är klart att det kommer som en chock för många att man har rätt att döda på det vis som KG gjort. Tidningarna får förklara nödvärnsbegreppet om och om igen.

Jag vill inget hellre än att staten/polisen/rättsväsendet står upp för sitt våldsmonopol och att vanliga människor slipper bruka våld för att skydda sig. Men staten har abdikerat från våldsmonopolet och sagt upp samhällskontraktet. Därför kommer vi tyvärr att få se fler sådana här fall. Och som vanligt, i de allra flesta fall, kommer brottslingarna att gå fria i brist på bevis. Så dessa fall lär förbli undantagen där brottslingarna drar det korta stråt.
Citera
2016-06-01, 20:05
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag vet faktiskt inte. Jag tenderar att hålla med dig och jag tycker det mycket väl kan klassas som nödvärn. Samtidigt förstår jag synpunkten att objektivt sett var möjligen inte alla andra handlingsvägar än att skjuta uttömda. I så fall är det inte givet att det var fel av åklagarna att åtala och jag har svårt att klandra dem för att utföra vad de ser som en del av sitt syfte, att få fallet prövat, om det inte är klart att inget brott begåtts. I sådana här fall om än inte i alla fall kan man ju argumentera för att de även vid viss egen tveksamhet är skyldiga målsägandens det.

För mig är det självklart nödvärn och det är obegripligt att åklagarna har drivit den linje som de har, bara rent sunt förnuft talar om att han bara försvarade sig, vad fan skulle han ha gjort om han skjutit ett varningsskott och fått kåken övertänd som tack, bara som ett exempel.

Han visste inte vad fan de skulle kunna ta sig till helt enkelt.
Citera
2016-06-01, 20:16
Medlem
[quote=cossinus|57447150]tre veckor är snarare längre tid. normalt sett är det 2 veckor.,[/QUO

I tunga mål som avser åtal om dubbelmord?
Citera
2016-06-01, 20:24
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flash9000
Enligt detta inlägg framgår av FUP:
(FB) Vallåkra: Misstänkt dubbelmord 2015-10-14

"Karl-Gustaf säger till ene polisen som kommer att en polis en gång sagt till honom att "kommer inbrottstjuvar så skjut dem och gräv ner dem i skogen...""

Det kan bara vara på ett av två sätt:
a) Polisen/samhället skyddar medborgarna
b) Medborgarna får skydda sig själva

Det tredje alternativet kan bara beskrivas som "den starkes rätt" eller "anarki".

Vårt lander håller på att förändras i grunden, eller har förändrats i grunden, av att vi har en sorgligt naiv syn på grova kriminella (speciellt/inte minst psykopater). Människor upplever sig väsentligen rättslösa när samhället genomgående ser saker ur brottslingens perspektiv och lämnar brottsoffren åt sina egna öden.

Men det är klart att det kommer som en chock för många att man har rätt att döda på det vis som KG gjort. Tidningarna får förklara nödvärnsbegreppet om och om igen.

Jag vill inget hellre än att staten/polisen/rättsväsendet står upp för sitt våldsmonopol och att vanliga människor slipper bruka våld för att skydda sig. Men staten har abdikerat från våldsmonopolet och sagt upp samhällskontraktet. Därför kommer vi tyvärr att få se fler sådana här fall. Och som vanligt, i de allra flesta fall, kommer brottslingarna att gå fria i brist på bevis. Så dessa fall lär förbli undantagen där brottslingarna drar det korta stråt.

Har en polis sagt det K-G säger och som du citerar så hoppas jag att han redan i morgon lämnar tillbaks sin polisbricka. Sådana poliser behöver vi inte.

Nej, jag tror inte att vårt land har förändrats i grunden även om laglöshet råder i vissa kretsar. Sedan är det faktiskt positivt att vilken åsikt vi än har om detta fallet så är vi rörande överens om att polisen ska stå upp för lag och ordning. Att säga att staten har har sagt upp sitt samhällskontrakt är ju inget vi som medborgare ska tolerera.

Det är vi som röstar, det är vi som är medborgare i vårt land det får vi inte glömma. Rycker vi bara på axlarna och säger att polisen gör inget "jag tar hagelbrakaren själv", så är det förödande. En sådan utveckling vill jag inte se..

Nu är detta fallet inte speciellt vanligt, däremot väldigt viktigt.

Därför hoppas jag att det studeras ur alla tänkbara vinklar, helst upp till HD. För får K-G gå lös med bössan kan det inspirera andra och det vore djupt olyckligt.
Citera
2016-06-01, 20:26
Medlem
Husbilssemester1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
För mig är det självklart nödvärn och det är obegripligt att åklagarna har drivit den linje som de har, bara rent sunt förnuft talar om att han bara försvarade sig, vad fan skulle han ha gjort om han skjutit ett varningsskott och fått kåken övertänd som tack, bara som ett exempel.

Han visste inte vad fan de skulle kunna ta sig till helt enkelt.

Att inte veta vad man ska ta sig till är ingen rättslig ursäkt att skjuta någon i ryggen.
Citera
2016-06-01, 20:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husbilssemester1
Att inte veta vad man ska ta sig till är ingen rättslig ursäkt att skjuta någon i ryggen.

Det får vi se när domen kommer, signalen från TR är att han hade den rätten.
Citera
2016-06-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Har en polis sagt det K-G säger och som du citerar så hoppas jag att han redan i morgon lämnar tillbaks sin polisbricka. Sådana poliser behöver vi inte.

[...]

Därför hoppas jag att det studeras ur alla tänkbara vinklar, helst upp till HD. För får K-G gå lös med bössan kan det inspirera andra och det vore djupt olyckligt.

Jag håller egentligen med dig om det mesta. Nu var ju det positiva i KGs fall att han faktiskt ringde polisen. En fällande dom skulle kunna innebära att människor beväpnar sig och...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skjut,_gräv_och_tig
I vilket utsträckning är det redan så - vi vet inte - för de ringer inte polisen.
Citera
2016-06-01, 20:47
Medlem
Oformads avatar
Citat:

Fast skjuter han båda i snabb succession, så känns det inte som någon större sak att den ena hinner vända sig om.

Känns som att det är situationen när han faktiskt börjar skjuta som är det relevanta.

Självfallet ytterst tveksamt agerande, men det handlar om dörren emellan dem och inte att den ena killen hinner vända sig.
Citera
2016-06-01, 20:55
Medlem
Citat:

"inte veta vad man ska ta sig till" betyder väl ungefär samma sak som att "inte se någon annan möjlighet". Vi kan ju ställa upp 20 olika scenarier för hur angreppet på KG skulle kunnat utvecklats beroende på hur han agerade. Ett flertal av dem skulle sluta med hans död. Hans agerande kanske var det agerande som rent faktiskt maximerade hans chanser att överleva. Lagen kräver inte att vi spelar rysk roulette med våra liv bara för att vi blir angripna av några drogpåverkade psykopater.

Det var för övrigt någon tidning som visade klipp från polisens rekonstruktionsvideo. Det var ju inte det lilla fönstret KG hade i ytterdörren. Skulle ju nästan gå att kliva in.
Citera
2016-06-01, 21:00
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Jag hoppas att du har rätt. Och då hoppas jag att åklagaren drar slutsatsen att målet nu är prövat och låter bli att överklaga. Nu har vi inte läst domen och jag har inte sett alla detaljer, men...

Åklagaren ska bevisa precis hur allt gått till, och ha en vattentät version, som beskriver hur den misstänkte gjort sig skyldig till brott utom rimligt tvivel.

I detta fall har försvaret producerat en någorlunda trovärdig nödvärnsversion. Åklagaren å sin sida har försökt injicera tvivel i denna version (kan det ha varit så att KG såg mer ut än de såg in, och att det därmed handlade om överlagt mord - ett desperat halmstrå från åklagarens sida, som jag ser det). Det kan aldrig räcka. Det krävs MYCKET MER av åklagaren.

Så min inställning är att åklagaren gjort ett förfärligt dåligt jobb och att detta har varit slöseri med tid (inte minst med tanke på att KG är 68 år gammal och sjuk). Så jag hoppas att du har rätt, att åklagaren ser det som sin uppgift att få saken prövad, och att hon därmed låter bli att överklaga detta till synes hopplösa fall.

Fast först får vi väl egentligen vänta på domen.

Fast måste man ha lampan tänd på kvällen inomhus så ser man väl alltid bättre utifrån och in än tvärtom?

Citat:

Det finns forskning i USA som visar att ett och två skott definitivt hinner avlossas innan hjärnan på skytten uppfattat att personen vänt dig om. Eftersom det skjuts väldigt mycket mer där kan vi nog lita på den forskningen framför den som finns i Sverige. Trots allt har fall som dessa varit väldigt få i Sverige.

Däremot att kallblodigt skjuta någon i ryggen är ju något helt annat men det är det väl inte frågan om här?
Citera
2016-06-01, 21:04
Medlem
why123s avatar
Citat:
Jag håller egentligen med dig om det mesta. Nu var ju det positiva i KGs fall att han faktiskt ringde polisen. En fällande dom skulle kunna innebära att människor beväpnar sig och...
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skjut,_gräv_och_tig
I vilket utsträckning är det redan så - vi vet inte - för de ringer inte polisen.

Ja, jag förstår vad du säger och jag håller med dig. Men du, det finns en viktig skillnad, de som sysslar med det tillhör den gruppen jag pratade om innan. Det är inte "vi Svensson" om jag säger så. .De har redan ställt sig utanför samhället, vi vill inte ha fler som står utanför (när de inte sitter inne ). Vi vill att det ska gå rätt till..

Sedan var det ju problematiskt med K-G:s poliskontakt, han ringde sin syster först och han berättade inte att han skjutit någon.

Det har jag väldigt svårt att komma över, det är något han borde skrikit i luren "Gud, jag har skjutit någon".
Senast redigerad av why123 2016-06-01 kl. 21:10. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in