Citat:
Ursprungligen postat av
7una
Må vara så att han på grunden självförsvar borde frias men hur rimligt är det att han skjuter och lyckas skjuta båda två till döds? Det låter inte så simpelt som enbart en fråga om "självförsvar". Kan ändå vara en fråga om övervåld som inte är försvarbart.
Några har nämnt Rödeby-fallet där en hel familj systematiskt trakasserades under flera år, utan att samhället vidtog några effektiva åtgärder mot dem som anstiftade och upprätthöll trakasserierna. Man vidtog en del åtgärder, som att försöka "prata" de äldre ligisterna tillrätta. Man bad dem bli snälla och sluta vara dumma mot den drabbade familjen. Fadern i huset hade tagit sig en whisky och gått och lagt sig, när gänget mitt i natten trängde sig på. Jag minns inte om det stod i domen att hans alkoholintag ansågs som förmildrande, då hans omdöme självklart påverkades, eller om rätten bortsåg från alkoholpåverkat omdöme. Det bör självklart vara tillåtet att i sitt eget hem ta en "sängfösare" och gå och lägga sig utan att behöva ha beredskap för att våldsverkare är i antågande. Det skiljer sig radikalt från att dricka alkohol och sätta sig bakom ratten och köra ihjäl medtrafikanter. Då används ju alkoholen som en "förmildrande" omständighet, att rattfyllot inte tänkte köra ihjäl någon.
Bland mycket som är beklagligt i Rödebyfallet, så är det att mopedägaren som sköts till döds var "wannabee" bland ligisterna och utnyttjades just för att han hade moped. Han var yngst och begrep inget av vad gänget gjorde.
Intressant i det du säger 7una, är begreppet
'övervåld'. Det används rättsmedicinskt och innebär att någon som slagit, huggit, skjutit ihjäl någon fortsätter att slå, hugga, skjuta efter att döden inträffat hos brottsoffret. I Vallåkra har MGM inte utövat något sådant "övervåld" eller excesser i något avseende! Han har skjutit respektive inkräktare med vars ett skott. Den ene av dem tycks ha förflyttat sig efter att ha träffats. Bra hade naturligtvis varit om MGM hade träffat under midjehöjd och kanske i benen. Någon tvekan om MGM:s rädsla och upplevelse av 'nöd' kan inte råda. Han har flera gånger trakasserats och utsatts för hot. Men han har inte fått något särskilt stöd av samhället och det är vad han vet och kan: Samhället hjälper inte mig i min nöd.
Han kan inte anklagas för att ha brukat
'övervåld'. Ingen kan förneka att han i den mörka oktobernatten var särskilt värnlös. I sitt eget hem!! Han har inte använt något särskilt kraftfullt vapen försett med mörkersikte. Han har inte agerat under lång tid (från det att inkräktarna anlände tills han skjutit och larmade SOS). Han har omedelbart lagt ned sitt vapen och larmat när inkräktarna oskadliggjorts. (Skicka ut hovrättsledamöterna på nattlig skjutövning för att de ska få en uppfattning om möjligheterna att freda sig och träffa t.ex. inkräktarnas fötter).