2017-02-06, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den tredje mannen är nog inte så svår att finna om nu rättsväsendet skulle vilja, den personen finns i absolut närhet till de skjutna och är den person som eldat på de labila gossarna att begå sitt idiotdåd, förhoppningsvis tänker personen på det varje dag, om inte personen styrt dem i den riktning de valde så hade båda troligen levt idag.

Håller med dig i sak. Däremot behövde inte de gossarna någon tändhjälp, de självantände lättare än en linoljedränkt trasselsudd i varm sågspån. Tror snarare på det omvända förhållandet, den tredje personen är den som blivit påeldad att följa med, utan att ha varit medveten om risken han/hon skulle försättas i.
Citera
2017-02-06, 19:17
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Den tredje mannen är nog inte så svår att finna om nu rättsväsendet skulle vilja, den personen finns i absolut närhet till de skjutna och är den person som eldat på de labila gossarna att begå sitt idiotdåd, förhoppningsvis tänker personen på det varje dag, om inte personen styrt dem i den riktning de valde så hade båda troligen levt idag.

Det borde prövas i HD men frågan är ju om någon av parterna kräver det, åklagarna har ju fått stryk så ända in i helvete så deras vilja kanske är stukad, K-G kanske vill men frågan är om K-G orkar en sväng till, vi får se vad som händer.
Rätt lustig tolkning. De vann ju - KG fälldes.
Citera
2017-02-06, 19:59
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Rätt lustig tolkning. De vann ju - KG fälldes.

Du menar att åklagarna fick igenom alla sina yrkanden och kan glatt visslande bege sig mot solnedgången?

Det enda de lyckades få till var en osedvanligt mild dråpdom som förhoppningsvis rättas till av HD så att K-G frias helt.

Det var ju inte mycket som gick kärringarnas väg.
Citera
2017-02-06, 20:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Du menar att åklagarna fick igenom alla sina yrkanden och kan glatt visslande bege sig mot solnedgången?

Det enda de lyckades få till var en osedvanligt mild dråpdom som förhoppningsvis rättas till av HD så att K-G frias helt.

Det var ju inte mycket som gick kärringarnas väg.
Nej, jag menar att en åklagare som får personen fälld när han väcker åtal knappast kan påstås ha "förlorat".. Tvärtom har den åklagaren "vunnit" - eftersom huvudmålet är just en fällande dom. Straffet har alltid varit något som överlåts åt domstolen - åklagaren yrkar (önskar/föreslår) och det ändras i princip alltid, även när domstolen går helt på åklagarens linje i övrigt.
Citera
2017-02-06, 20:37
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Nej, jag menar att en åklagare som får personen fälld när han väcker åtal knappast kan påstås ha "förlorat".. Tvärtom har den åklagaren "vunnit" - eftersom huvudmålet är just en fällande dom. Straffet har alltid varit något som överlåts åt domstolen - åklagaren yrkar (önskar/föreslår) och det ändras i princip alltid, även när domstolen går helt på åklagarens linje i övrigt.

Om åklagarna valde att överklaga tingsrättsdomen på 4 års fängelse så anser de nog inte att det var en vinst. Om man valde att överklaga 4 år så lär nog inte 2 års fängelse i straff ses som en vinst heller.

Jag tror det mesta rättvisa man kan säga med bägge domsluten ur resp parts perspektiv är att de var inte nöjda med utgången.

Vi får la se var det här slutar...
Citera
2017-02-06, 20:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Klart som fan att de anser att de har "förlorat" troligen är de lika bittra som åklagarna i Bodenfallet,
kommentaren som fälldes där var fan nästan obetalbar i sin lustighet "vem har hört talas om ett styckdråp", dessa tossiga kärringar gick in i målet med en djävligt hög svansföring och har fått rejält med pisk i två instanser, nu hoppas jag att det blir tredje gången gillt och att HD fullbordar deras nesa.
Senast redigerad av Reimer 2017-02-06 kl. 20:42.
Citera
2017-02-06, 21:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Om åklagarna valde att överklaga tingsrättsdomen på 4 års fängelse så anser de nog inte att det var en vinst. Om man valde att överklaga 4 år så lär nog inte 2 års fängelse i straff ses som en vinst heller.

Jag tror det mesta rättvisa man kan säga med bägge domsluten ur resp parts perspektiv är att de var inte nöjda med utgången.

Var det inte KG som överklagade först?

68-åringen som erkänt skotten i Vallåkra dömdes till fyra års fängelse för dråp. Nu överklagar försvaret domen till hovrätten.
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/hel...-av-68-aringen
Senast redigerad av micro113 2017-02-06 kl. 21:12.
Citera
2017-02-06, 22:17
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl

Klart att de är bittra och missnöjda med hur utfallet varit hitintills, de har gått all in för att få K-G fälld för mord och vad har de fått i ansiktet?

Två domar för dråp och inget av vad de yrkat på har i princip bifallits, om jag varit åklagare i det här målet skulle i alla fall jag fundera lite över vad som gjort att domstolen inte lyssnat på de argument som jag och min kollega framlagt, de har fått fett med stryk hela vägen och fan vet varför de har framhärdat i sina försök att få K-G dömd.
Citera
2017-02-06, 22:20
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Klart att de är bittra och missnöjda med hur utfallet varit hitintills, de har gått all in för att få K-G fälld för mord och vad har de fått i ansiktet?

Två domar för dråp och inget av vad de yrkat på har i princip bifallits, om jag varit åklagare i det här målet skulle i alla fall jag fundera lite över vad som gjort att domstolen inte lyssnat på de argument som jag och min kollega framlagt, de har fått fett med stryk hela vägen och fan vet varför de har framhärdat i sina försök att få K-G dömd.
De fick honom ju dömd - två gånger dessutom
Citera
2017-02-06, 22:29
Medlem
Reimers avatar
Citat:
De fick honom ju dömd - två gånger dessutom

Jag vet ju att du är helt dum i huvudet men måste du visa det så öppet?

Domen är felaktig och bör rättas av HD.

De har inte fått igenom ett enda av deras yrkande, de fick stackaren dömd för dråp men med en rabatt som är helt ossanolik egentligen, de har förlorat allt hitintills i det här målet, kolla på vad dumdjävlarna yrkade på i första hand så ser till och med du hur djävla illa det gått för åklagarsidan, förhoppningsvis orkar K-G traggla sig igenom en ny sväng så kommer den felaktigheten att rättas till.
Senast redigerad av Reimer 2017-02-06 kl. 22:38.
Citera
2017-02-07, 02:03
Medlem
sebnies avatar
Citat:
.

>> Domen är felaktig och bör rättas av HD.
Håller med. Bästa hade varit om man kom upp till åtminstonde 6 år eller 8 år.
Straffvärdet på 2 människoliv bör, och ska, vara högt.
Citera
2017-02-07, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
>> Domen är felaktig och bör rättas av HD.
Håller med. Bästa hade varit om man kom upp till åtminstonde 6 år eller 8 år.
Straffvärdet på 2 människoliv bör, och ska, vara högt.

Varför inte 10 år; vilka förmildrande omständigheter kan du se?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in