Citat:
Ursprungligen postat av
Grejhujta
.
1: Varför tror du då polisen kommer undan med att ha "gissat" i en nödvärnssituation? Jo just för att de kan visa på varför. De kan motivera detta, de har både spaningsuppgifter och inringda uppgifter att luta sig på, de kan t.ex. se i registret att t.ex. någon som ska gripas har tidigare haft kniv på sig eller liknande. För en civilperson så blir det bara tomma ord... "jag TRODDE han hade pistol" men när det kommer till kritan så har han varken pistol eller pistolatrapp på sig.
2: Det står inte explicit. Utan är gömt i orden "övriga omständigheter". Det säger ju sig själv att man inte kan gissa i en nödvärnssituation, för det skulle innebära att vem som helst fick döda vem som helst så fort det är en nödvärnssituation. Självklart skall våldet doseras efter hur situationen är, inte hur man tror att situationen är.
(Sedan är det en annan sak om angriparen drar fram en knivatrapp/pistolatrapp, då har du ett skäl, dvs putativt nödvärn, att tro att den är äkta och därmed agera som om den vore äkta)
Men att regelmässigt hävda att "de kunnat vara tre stycken" eller "de kunnat ha en pistol i fickan" går inte.
Det är därför jag misstänker att surpuppegärningsmannens "försvar" inte kommer hålla en millimeter i hovrätten heller. Man kan inte säga att man trodde att det var 3 stycken om man bevisligen bara såg 2.
Nu kanske ni undrar varför jag drar upp pistol i tråden. Det är för att flertalet här i tråden har sagt ungefär "Man vet inte vad de kan vara beväpnade med, bröderna rausching kunde ju haft med sig en pistol därför ska man få döda dem även om de har tomma händer".
Fast så fungerar inte svensk nödvärnsrätt.
De hade en påk och en brödkniv, det är det du ser.
PUNKT. Spelar ingen roll om de hade hela fickorna fulla av atombomber, stridsvagnsgranater och minor, det ger dig fortfarande inte rätt att utöva mer våld än vad som är försvarligt mot några beväpnad med en påk samt en brödkniv, eftersom du inte har röntgensyn och kan se vad som finns i deras fickor.