Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-27, 20:09
  #5329
Medlem
Mimurs avatar
https://www.hd.se/2017-12-27/mannen-...ansoker-om-nad
Han verkar ju inte i bättre skick nu än vid rättegången. Någon som vet hur lång tid effektivt han har suttit? Det borde väl inte vara så lång tid kvar på straffet om man drar av tiden han har suttit häktad? Jag har svårt att tro att han inte får avdrag för gott uppförande. Själv tycker jag han borde beviljas nåd
Citera
2017-12-27, 20:21
  #5330
Medlem
Lian.Vendls avatar
Beklagligt att läsa. Sympatiserar till fullo med mannen.
Citera
2017-12-27, 20:43
  #5331
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Är detta den största rättskandalen någonsin?
Heeeeelt sjukt att man inte får försvara sig när inte bara en utan TVÅ personer försöker mörda dig.
Du har missförstått. Om två personer försöker mörda dig får du försvara dig. Vad tror du egentligen?
Citera
2017-12-27, 21:35
  #5332
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Är detta den största rättskandalen någonsin?
Heeeeelt sjukt att man inte får försvara sig när inte bara en utan TVÅ personer försöker mörda dig.
Rätten kom väl fram till att han fick försvara sig/använda sin nödvärnsrätt, men inte med så mycket våld så tidigt i skedet. Därför fick han "bara" två år. Ju längre in de hade kommit ju kortare straff hade han fått.
Själv tycker jag han inte skulle behöva avtjäna mer fängelsetid. Den tiden han suttit häktad borde räckt
Citera
2017-12-28, 03:19
  #5333
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Rätten kom väl fram till att han fick försvara sig/använda sin nödvärnsrätt, men inte med så mycket våld så tidigt i skedet. Därför fick han "bara" två år. Ju längre in de hade kommit ju kortare straff hade han fått.
Själv tycker jag han inte skulle behöva avtjäna mer fängelsetid. Den tiden han suttit häktad borde räckt
Nu minns jag inte exakt, men var det inte så att när han sköt pojke nummer två så hade den pojken börjat fly/vända om, eftersom pojke nummer ett var skjuten? Alltså ingen akut nödvärn när han skjuter pojke nummer två?
Domstolen menade att det troligen hade räckt med ett skott för stunden?
Citera
2017-12-28, 04:23
  #5334
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
https://www.hd.se/2017-12-27/mannen-...ansoker-om-nad
Han verkar ju inte i bättre skick nu än vid rättegången. Någon som vet hur lång tid effektivt han har suttit? Det borde väl inte vara så lång tid kvar på straffet om man drar av tiden han har suttit häktad? Jag har svårt att tro att han inte får avdrag för gott uppförande. Själv tycker jag han borde beviljas nåd
Oavsett hur du sköter dig så släpps du per automatik efter 2/3 delar.
Citera
2017-12-28, 07:43
  #5335
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Oavsett hur du sköter dig så släpps du per automatik efter 2/3 delar.
Jaså är det så? Jag trodde i min enfald att man hade NÅGRA krav på skötsamt beteende... Nähä!
Citera
2017-12-28, 07:45
  #5336
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Nu minns jag inte exakt, men var det inte så att när han sköt pojke nummer två så hade den pojken börjat fly/vända om, eftersom pojke nummer ett var skjuten? Alltså ingen akut nödvärn när han skjuter pojke nummer två?
Domstolen menade att det troligen hade räckt med ett skott för stunden?
Jo, det har jag nog också något minne av. Å andra sidan då att det hann gå så kort tid mellan skotten
Citera
2017-12-28, 08:22
  #5337
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Rätten kom väl fram till att han fick försvara sig/använda sin nödvärnsrätt, men inte med så mycket våld så tidigt i skedet. Därför fick han "bara" två år. Ju längre in de hade kommit ju kortare straff hade han fått.
Själv tycker jag han inte skulle behöva avtjäna mer fängelsetid. Den tiden han suttit häktad borde räckt

Hade han släpat in dem över tröskeln så kanske han klarat sig med HR dom i åtanke. Men, vem är så kall i ett sådant ögonblick? HR dömer enligt lagboken, men i detta fall så känns det mer som han varit i dödsskräck för sig och sin hund och borde fått villkorlig dom.
Citera
2017-12-28, 09:03
  #5338
Medlem
PeterNosters avatar
Han har begärt nåd p.g.a. sin hälsa.

Larmsamtalen uppspelade på Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...aringen-om-nad

Han kunde ju klämt ur sig att han skjutit dem redan i första samtalet.

"De mår nog inte så bra".
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2017-12-28 kl. 09:06.
Citera
2017-12-28, 09:19
  #5339
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jaså är det så? Jag trodde i min enfald att man hade NÅGRA krav på skötsamt beteende... Nähä!

Jodå, det finns krav. Du ska äta upp det du lagt på tallriken och även borsta tänderna morgon och kväll...
Citera
2017-12-28, 09:56
  #5340
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Han har begärt nåd p.g.a. sin hälsa.

Larmsamtalen uppspelade på Aftonbladet.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...aringen-om-nad

Han kunde ju klämt ur sig att han skjutit dem redan i första samtalet.

"De mår nog inte så bra".

Man kan ju tänka sig att det beror på chock att han inte var tydligare än han var.
Vem hade inte varit chockad över en sådan upplevelse?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback