2016-06-05, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du ger alltså inte ens din man möjligheten att "ifrågasätta" vad ni pratar om .. så då är det ju inte så konstigt att han inte frågar ..

Smusslar du också? Annars har din relation med andra mycket lite gemensamt med mammans relation med KG.

Själv umgås jag med vem jag vill -- men det beror också på att jag alltid är ärlig mot min man .. vi har också den (uppenbarligen) konstiga vanan att kommunicera med varandra -- och dela information om vad vi gjort och vilka vi mött ...

Vi kanske skall skylla det på att vi varit gifta länge -- eller som vi ser det -- det är grunden till att vara gifta länge, ärlighet och kommunikation (uppenbarligen utdöda företeelser för er yngre)

Nu har jag varit gift betydligt längre, vilket är totalt ointressant, men det tycks fungera det också

Jag tycker att K-Gs promenader och möten med Helen var helt oskyldiga och inget att säga om eller moralisera över. Hon hade uppenbarligen inte blivit uppmärksammad och lyssnat på under lång tid.

Han gjorde det med stor respekt för henne, vilket hon uppskattade.

Hon tog på sig stor skuld att hon inte orkat med dessa två pojkar och att det gått så illa i livet för dom. Att det var hennes fel. Det behövde hon också prata om. Hon pratade eller som hon sa "jag berättade allt i mitt liv" till K-G som lyssnade. Vilken befrielse det måste varit för henne. Att bara lätta sitt hjärta.

Att Kenneth (över)reagerade som han gjorde förbättrade väl inte det hela. Han är inte, enlig mitt sätt att se, utan skuld i vad som sedan hände.
Citera
2016-06-05, 00:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu har jag varit gift betydligt längre, vilket är totalt ointressant, men det tycks fungera det också
Ok . .. du är en tvättäkta gammal tacka då med andra ord .. och då får jag väl använda motiveringen som ofta används mot mig här på forumet..

Du är så gammal så du fattar ju inte hur yngre generationer fungerar ( du måste ju vara i ålder men med min mamma eller äldre om du varit gift betydligt längre än 27 år)...

Citat:
Jag tycker att K-Gs promenader och möten med Helen var helt oskyldiga och inget att säga om eller moralisera över. Hon hade uppenbarligen inte blivit uppmärksammad och lyssnat på under lång tid.
Om min man hade valt en strategi som mamman gjorde så hade jag sett det som allt annat än oskyldigt ..
Kan du inte berätta om det så är det något du döljer ..

Citat:
Han gjorde det med stor respekt för henne, vilket hon uppskattade.
Spelar ingen roll -- hemliga möten är inte okej

Citat:
Hon tog på sig stor skuld att hon inte orkat med dessa två pojkar och att det gått så illa i livet för dom. Att det var hennes fel. Det behövde hon också prata om. Hon pratade eller som hon sa "jag berättade allt i mitt liv" till K-G som lyssnade. Vilken befrielse det måste varit för henne. Att bara lätta sitt hjärta.
Nej, det gjorde hon inte -- hon använde däremot sönerna för att väcka sympati hos KG.
Den som tagit på sig ansvar för dem är Kenneth.

Citat:
Att Kenneth (över)reagerade som han gjorde förbättrade väl inte det hela. Han är inte, enlig mitt sätt att se, utan skuld i vad som sedan hände.
Han är faktiskt helt utan skuld. Skulden för hans bitterhet är faktiskt hennes och om jag hade skilt mig med hyfsat stora barn så hade jag berättat varför ..

Kenneths motivering till barnen ...

"Kenneth säger att de har pratat om bland annat Helen och förhållandet som Helen och Axell
eventuellt hade. Kenneth har då förklarat för grabbarna att ibland kan kärleken rinna bort och
det händer alla vid något tillfälle i livet.
Kenneth har då sagt det kan man inte göra så mycket
åt utan nu är situationen som den är och att bråka med någon vinner man inte kärleken
tillbaka.
"

Sid 32 Akt bil 81
Senast redigerad av micro113 2016-06-05 kl. 00:20.
Citera
2016-06-05, 00:21
Medlem
Citat:
Ok . .. du är en tvättäkta gammal tacka då med andra ord .. och då får jag väl använda motiveringen som ofta används mot mig här på forumet..

Du är så gammal så du fattar ju inte hur yngre generationer fungerar ...

Om min man hade valt en strategi som mamman gjorde så hade jag sett det som allt annat än oskyldigt ..
Kan du inte berätta om det så är det något du döljer ..

Spelar ingen roll -- hemliga möten är inte okej

Nej, det gjorde hon inte -- hon använde däremot sönerna för att väcka sympati hos KG.
Den som tagit på sig ansvar för dem är Kenneth.

Han är faktiskt helt utan skuld. Skulden för hans bitterhet är faktiskt hennes och om jag hade skilt mig med hyfsat stora barn så hade jag berättat varför ..

Kenneths motivering till barnen ...

"Kenneth säger att de har pratat om bland annat Helen och förhållandet som Helen och Axell
eventuellt hade. Kenneth har då förklarat för grabbarna att ibland kan kärleken rinna bort och
det händer alla vid något tillfälle i livet.
Kenneth har då sagt det kan man inte göra så mycket
åt utan nu är situationen som den är och att bråka med någon vinner man inte kärleken
tillbaka.
"

Sid 32 Akt bil 81

Kenneths version, inte vad mamman uppfattade. Jag har haft lyckan att arbeta med unga, vakna universitetsstudenter hela mitt liv och inte i häktet, så då håller man sig alert i sinnet.
Senast redigerad av Remark 2016-06-05 kl. 00:26.
Citera
2016-06-05, 00:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Ja det kan man ju undra... kanske någon tipsade KG om vem som
pangat fönstren tidigare?

Och varför dom inte hann fram till KG? Vem vet? Dom kanske tvekade.
Eller så tog dom ett stopp för att peta i sig benso eller heroin eller vad
som fanns för tillfälllet.
På nytt står i fupen och det finns anmälan om olaga hot från aug 2014.
Det är väl det hotet som Helen varnar K-G för i sms.
Du måste vara försiktig nu för Simon har pratat om att det kan hända en olycka , vet ej vad??? / Helen
Inkorg Läst 2014-08-01 21:38:33

Jag år orolig för Dig nu, kanske kan Du åka iväg någonstans???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:43:17

Är allt ok hos Dig???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:51:38

Rutorna pangades runt 18-20 sep 2014. Troligen den 18 sep.

Den 21 sep tidigt på morgonen blev K-G misshandlad när han krävde ersättning för rutorna.

21 september 2014 tid? kväll... Mamman larmar polis när bröderna är på väg till K-G:s hus. Bröderna blir anhållna.

Fup 80 sid 860
Under tiden hämtning till förhör skulle verkställas så ringde misstänktas mamma till polisen och berättade att hennes söner på nytt hade begett sig till målsägande hus.
Polisen körde till den adressen men fann inte de båda misstänkta där.
Målsägandes bil stod däremot med varningsblinkers igång och tjöt och målsägande var inne i bostaden med alla persienner nerdragna. Målsägande var enligt avrapporterande patrull mycket livrädd och ville absolut meddelas om de släpptes.
Han känner stor fruktan inför vad de båda kan göra med honom.

Försöker hitta mer om den här händelsen men är trött och orkar inte leta så mycket.
Fup 80 sid 835 och framåt
Förhör med K-G
FL = förhörsledaren.
FL undrar vad grundar sig händelsen i?
Bröderna Simon och Fredrik Rauschning tolererar inte att K-G går förbi och pratar med deras mamma Helen. Helen har gått förbi där K-G bor och även tittat in i K-Gs trädgård.
K-G har gått förbi hennes hus när han är ute med hunden, han brukar gå en 2 timmars runda upp mot Fjärestad. Ibland tar de följe efter att hon har lämnat barnen, ibland har hon cyklat och ibland går hon. Helen har även gått en genväg när hon ska till skolan med sina tioåriga tvillingflickor. Hon går då förbi K-Gs hus. De har ventilerat kring livet i allmänhet, K-G har förstått att hon inte har haft det så lätt. De har blivit vänner.
Helens söner, Fredrik och Simon, uppskattar inte att deras mamma pratar med K-G.
För ca en månad sedan fick K-G ett sms där det stod att de har sagt att det skulle hända en olycka, att K-G skulle dö. SMS:et fick K-G av pojkarnas mamma, Helen. Helen syftade på Simon i detta sms. I sms:et stod det att Simon sagt i hemmet att det skulle hända K-G en olycka, att Simon skulle fixa det och att det inte skulle märkas att det var Simon som låg bakom. Modern sa att K-G skulle kunna använda sms:et som bevis om det hände något med honom. Det hände dock ingenting. K-G har inte kvar sms:et. Han tror kanske att det går att återskapa det. Pojkarnas pappa ska i detta sammanhang sagt att Simon ska skärpa sig, att det inte skulle utkrävas någon hämnd. Detta sa Helen till K-G.
I lördags upptäckte K-G att fönsterna var sönder, fast fönsterna gick sönder redan under fredagen. Kl sju på lördag morgon gick K-G till pojkarnas adress och knackade på.
Sen följer berättelsen om misshandeln.

Sidan 836 Förhör med K-G 2014-09-22
Igår kontaktade pojkarnas mamma Helen K-G. Hon säger något i stil med "nu får du vara rädd om dig, nu har dom gett sig av, cyklat iväg. Dom har smitt planer på att dom ska döda dig och hunden". Det är ca 500 m mellan K-Gs hus och familjen Rauschnings hus. Helen har även tidigare sagt att pojkarna är helt vilda när dom är tillsammans.
K-G tillägger att pojkarna har varit inblandade i bråk tidigare med grannar när de bodde på annan adress.
K-G säger att han vid ett tillfälle har skjutsat en dotter i familjen Rauschning hem (Nellie) och att detta inte var populärt hos Simon som inte uppskattade att K-G "la sig i deras familj".
FL frågar om någon kan ha sett vem som krossade rutorna. Nej, svarar K-G, det är inte någon som kan ha sett det. K-G säger dock att Helen uppgivit att sönerna hade varit ute och cyklat under fredagskvällen när incidenten troligtvis har inträffat. K-G var ute och promenerade i Sundvik och därefter var han och handlade på Willys. Det måste ha inträffat vid den här tiden. K-G spekulerar i att händelsen måste ha inträffat när det var skymning ute.
Hade det hänt på natten skulle hans hund ha vaknat, han själv också.
När polisen tog dom igår så var dom "på gång" igen. Precis innan polisen kom, ca 10-15 minuter innan, ringde Helen honom. Hon sa att han skulle passa sig jävligt noga nu, att dom, Simon och Fredrik, var på gång. Dom hade legat i sina sängar och pratat om att dom skulle ha hämnd. K-G satte på larmet på sin bil, tänt upp i huset och även utomhusbelysningen.

Fup sid 852 Förhör med mamman Helen 2014-09-23 om vad som hände samma dag efter misshandeln.
Uttalas det något hot i samband med händelsen?
Nej, men efteråt hörde hon hur både Fredrik och Simon pratade sinsemellan. De pratade då om att de skulle tända fyr på Karl-Gustavs hus och vandalisera. Helen hörde också att de pratade om att de ville skada Karl-Gustav. Helen kommer inte ihåg exakt vad de sade mer att de skulle skada honom och misshandla honom. De pratade om hur de skulle kunna gå tillväga. Helen minns dock inte mer detaljerat än så.
Helen ringde sedan till Karl-Gustav och berättade det hon hade hört Fredrik och Simon prata om.

Efter detta blir det kontaktförbud.
Senast redigerad av Timeout 2016-06-05 kl. 00:32.
Citera
2016-06-05, 00:33
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Om jag säger det "lite snyggt" så valde en poliskvinnan och hennes pojkvän fel yrke om de blir så skakis av det Fredrik uttalade ...

Jag kan inte avgöra hur rädda de blev - däremot kan jag självklart avgöra att om man är så känslig bör man nog arbeta med annat ..

Tror inte dom tänker byta yrke för att någon enskild åsikt som inte betyder ett skit. Det är minst 3 poliser som yttrar sig om slöddret som skulle in i cellen.
Nej, du har förmodligen ingen polisutbildning heller, men det har dom här som vittnar om Fredriks psykfallsbryt. Finns inte en enda människa som inte är rädd för den här Fredrik. Båda bröderna förtjänade att skjutas, och polisrapporterna innan visar hur rädd den här äldre mannen var för dom.
Citera
2016-06-05, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
På nytt står i fupen och det finns anmälan om olaga hot från aug 2014.
Det är väl det hotet som Helen varnar K-G för i sms.
Du måste vara försiktig nu för Simon har pratat om att det kan hända en olycka , vet ej vad??? / Helen
Inkorg Läst 2014-08-01 21:38:33

Jag år orolig för Dig nu, kanske kan Du åka iväg någonstans???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:43:17

Är allt ok hos Dig???
Inkorg Läst 2014-08-01 21:51:38

Rutorna pangades runt 18-20 sep 2014. Troligen den 18 sep.

Den 21 sep tidigt på morgonen blev K-G misshandlad när han krävde ersättning för rutorna.

21 september 2014 tid? kväll... Mamman larmar polis när bröderna är på väg till K-G:s hus. Bröderna blir anhållna.

Fup 80 sid 860
Under tiden hämtning till förhör skulle verkställas så ringde misstänktas mamma till polisen och berättade att hennes söner på nytt hade begett sig till målsägande hus.
Polisen körde till den adressen men fann inte de båda misstänkta där.
Målsägandes bil stod däremot med varningsblinkers igång och tjöt och målsägande var inne i bostaden med alla persienner nerdragna. Målsägande var enligt avrapporterande patrull mycket livrädd och ville absolut meddelas om de släpptes.
Han känner stor fruktan inför vad de båda kan göra med honom.

Försöker hitta mer om den här händelsen men är trött och orkar inte leta så mycket.
Fup 80 sid 835 och framåt
Förhör med K-G
FL = förhörsledaren.
FL undrar vad grundar sig händelsen i?
Bröderna Simon och Fredrik Rauschning tolererar inte att K-G går förbi och pratar med deras mamma Helen. Helen har gått förbi där K-G bor och även tittat in i K-Gs trädgård.
K-G har gått förbi hennes hus när han är ute med hunden, han brukar gå en 2 timmars runda upp mot Fjärestad. Ibland tar de följe efter att hon har lämnat barnen, ibland har hon cyklat och ibland går hon. Helen har även gått en genväg när hon ska till skolan med sina tioåriga tvillingflickor. Hon går då förbi K-Gs hus. De har ventilerat kring livet i allmänhet, K-G har förstått att hon inte har haft det så lätt. De har blivit vänner.
Helens söner, Fredrik och Simon, uppskattar inte att deras mamma pratar med K-G.
För ca en månad sedan fick K-G ett sms där det stod att de har sagt att det skulle hända en olycka, att K-G skulle dö. SMS:et fick K-G av pojkarnas mamma, Helen. Helen syftade på Simon i detta sms. I sms:et stod det att Simon sagt i hemmet att det skulle hända K-G en olycka, att Simon skulle fixa det och att det inte skulle märkas att det var Simon som låg bakom. Modern sa att K-G skulle kunna använda sms:et som bevis om det hände något med honom. Det hände dock ingenting. K-G har inte kvar sms:et. Han tror kanske att det går att återskapa det. Pojkarnas pappa ska i detta sammanhang sagt att Simon ska skärpa sig, att det inte skulle utkrävas någon hämnd. Detta sa Helen till K-G.
I lördags upptäckte K-G att fönsterna var sönder, fast fönsterna gick sönder redan under fredagen. Kl sju på lördag morgon gick K-G till pojkarnas adress och knackade på.
Sen följer berättelsen om misshandeln.

Sidan 836 Förhör med K-G 2014-09-22
Igår kontaktade pojkarnas mamma Helen K-G. Hon säger något i stil med "nu får du vara rädd om dig, nu har dom gett sig av, cyklat iväg. Dom har smitt planer på att dom ska döda dig och hunden". Det är ca 500 m mellan K-Gs hus och familjen Rauschnings hus. Helen har även tidigare sagt att pojkarna är helt vilda när dom är tillsammans.
K-G tillägger att pojkarna har varit inblandade i bråk tidigare med grannar när de bodde på annan adress.
K-G säger att han vid ett tillfälle har skjutsat en dotter i familjen Rauschning hem (Nellie) och att detta inte var populärt hos Simon som inte uppskattade att K-G "la sig i deras familj".
FL frågar om någon kan ha sett vem som krossade rutorna. Nej, svarar K-G, det är inte någon som kan ha sett det. K-G säger dock att Helen uppgivit att sönerna hade varit ute och cyklat under fredagskvällen när incidenten troligtvis har inträffat. K-G var ute och promenerade i Sundvik och därefter var han och handlade på Willys. Det måste ha inträffat vid den här tiden. K-G spekulerar i att händelsen måste ha inträffat när det var skymning ute.
Hade det hänt på natten skulle hans hund ha vaknat, han själv också.
När polisen tog dom igår så var dom "på gång" igen. Precis innan polisen kom, ca 10-15 minuter innan, ringde Helen honom. Hon sa att han skulle passa sig jävligt noga nu, att dom, Simon och Fredrik, var på gång. Dom hade legat i sina sängar och pratat om att dom skulle ha hämnd. K-G satte på larmet på sin bil, tänt upp i huset och även utomhusbelysningen.

Fup sid 852 Förhör med mamman Helen 2014-09-23 om vad som hände samma dag efter misshandeln.
Uttalas det något hot i samband med händelsen?
Nej, men efteråt hörde hon hur både Fredrik och Simon pratade sinsemellan. De pratade då om att de skulle tända fyr på Karl-Gustavs hus och vandalisera. Helen hörde också att de pratade om att de ville skada Karl-Gustav. Helen kommer inte ihåg exakt vad de sade mer att de skulle skada honom och misshandla honom. De pratade om hur de skulle kunna gå tillväga. Helen minns dock inte mer detaljerat än så.
Helen ringde sedan till Karl-Gustav och berättade det hon hade hört Fredrik och Simon prata om.

Efter detta blir det kontaktförbud.

Det finns många i FUP som intygar att pojkarna (Fredrik o Simon) hetsade varandra till våldsgärningar. (Nu hade dom pappa på sin sida också).
Citera
2016-06-05, 00:39
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Kenneths version, inte vad mamman uppfattade. Jag har haft lyckan att arbeta med unga, vakna universitetsstudenter hela mitt liv och inte i häktet, så då håller man sig alert i sinnet.

Nej, smög hon med en vänskapsrelation indikerar det bara på att hon var rädd för sin man och barn.
Kan man inte ha en manlig vän utan att smyga, så har man stora problem anser jag.
Att få det se så smutsigt ut som att det är otrohet och annat och kramar som blir till stora kelstunder är bara att strunta i. Hennes man samlade barnen för att berätta men hon fick inte säga ett skit om saken.
Citera
2016-06-05, 00:44
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Tror inte dom tänker byta yrke för att någon enskild åsikt som inte betyder ett skit. Det är minst 3 poliser som yttrar sig om slöddret som skulle in i cellen.
Nej, du har förmodligen ingen polisutbildning heller, men det har dom här som vittnar om Fredriks psykfallsbryt. Finns inte en enda människa som inte är rädd för den här Fredrik. Båda bröderna förtjänade att skjutas, och polisrapporterna innan visar hur rädd den här äldre mannen var för dom.
Dom som har haft med Fredrik att göra är alla rädda och det med all rätt. En påtänd psykopat är inte att leka med och det verkar dom flesta av oss begripa...
Hans fosterfamilj är rädda men dom sitter och ljuger i rätten. Inget nämns om att Fredrik fick transporteras därifrån efter 9 år och att han inte var välkommen tillbaka.
Grannarna är rädda för bröderna... det står i fup.
Ägaren till hotellet där Fredrik bodde när han knivskar en annan boende är livrädd och hela hans familj.

Det pratas bara om att Simon hade kontaktförbud. Faktum är att både Fredrik och Simon fick kontaktförbud 2014-09-23 till 2014-12-23.
Citera
2016-06-05, 00:47
Medlem
Citat:
Nej, smög hon med en vänskapsrelation indikerar det bara på att hon var rädd för sin man och barn.
Kan man inte ha en manlig vän utan att smyga, så har man stora problem anser jag.
Att få det se så smutsigt ut som att det är otrohet och annat och kramar som blir till stora kelstunder är bara att strunta i. Hennes man samlade barnen för att berätta men hon fick inte säga ett skit om saken.

EXAKT. Hon fick inte ens vara med.

Han (pappan) verkar ha ett eget problem Utan tvekan.
Citera
2016-06-05, 00:51
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Dom som har haft med Fredrik att göra är alla rädda och det med all rätt. En påtänd psykopat är inte att leka med och det verkar dom flesta av oss begripa...
Hans fosterfamilj är rädda men dom sitter och ljuger i rätten. Inget nämns om att Fredrik fick transporteras därifrån efter 9 år och att han inte var välkommen tillbaka.
Grannarna är rädda för bröderna... det står i fup.
Ägaren till hotellet där Fredrik bodde när han knivskar en annan boende är livrädd och hela hans familj.

Det pratas bara om att Simon hade kontaktförbud. Faktum är att både Fredrik och Simon fick kontaktförbud 2014-09-23 till 2014-12-23.

Ja en speedad psykopat biter inget på. Det där med att dom smider planer på att döda dig och din hund måste ju varit något som malt i gubben. Va hemskt det måste ha varit under mycket lång tid för den här äldre mannen. Förföljd, misshandlad, vandaliserade rutor, och informationen om hans säkerhet från deras mor via sms. Polisrapporter och kontaktförbud. Kom ut så ska vi slå ihjäl dig din jävel var droppen för gubben. Han såg dom här två rötäggen maskerade och beväpnade utanför dörren då dom slog in dörrfönstret. Han vet också vad dom är kapabla till så han tvekar inte utan skjuter dom rakt av.
Citera
2016-06-05, 01:06
Medlem
Citat:
Om jag säger det "lite snyggt" så valde en poliskvinnan och hennes pojkvän fel yrke om de blir så skakis av det Fredrik uttalade ...

[...]

Jag har - som sagt var - varit i den arbetsstyrka som skall hantera dessa "hemska" människor på daglig basis - år ut och år in, och givetvis får vi ta emot rätt rejält mycket mer hot än en polis som ingriper i ett ärende ...

Polisen hanterar dem vid enstaka tillfällen - vi inom kriminalvården hanterar dem i åratal.

"Han sa att han förstod att folk skjuter polisen, det har han också lust att göra" .. och hu, jag blev jätterädd efteråt .. - mitt tips, byt yrke - och inte till dagis då, för barn kastar också sand och beter sig illa ibland.

[...]

Och jag har arbetat med livstidare och långsittare ...

Så du får väl ursäkta .. men den polisen bör byta yrke ..

Jag har absolut ingen som helst erfarenhet av denna typ av människor. Och jag har ingen anledning att tro att du ljuger eller hittar på.

En tanke som slår mig: du verkar lite avtrubbad. Jag säger inte det som något negativt utan mer som respekt för din yrkeserfarenhet och lugn i farliga situationer.

Jag skulle skita på mig om jag utsattes för den typen av hot som du verkat tycka är vardag i ditt yrke. Det kanske KG också skulle.

Kan det vara så att du har svårt att sätta dig in i hur andra människor (vi "civila" som skriver här, vanliga poliser, KG) reagerar på hot för att du själv har förmågan att hantera dem väldigt lugnt och rationellt?

Något off topic: Jag är dessutom något chockad över att kriminalvårdens personal utsätts för hot och att detta verkar hanteras någorlunda lättvindigt. Är det rimligt ur arbetsmiljöperspektiv? Det kanske är ok med livstidsdömda som inte kommer ut.
Citera
2016-06-05, 01:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det är inte tre poliser som kände stor rädsla, försökte "dölja" sina ansikten och haft efterverkningar - nej...

Däremot fler än Sveriges räddaste polis som kan vittna om att han gjorde motstånd

Citat:
Båda bröderna förtjänade att skjutas,
Det är ju inte helt omöjligt att KG faktiskt delade din uppfattning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in