2016-05-17, 16:22
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Familjen verkar minst sagt ha problem med pojkarna. Grovt kriminella med missbruk.
Pappan har väl varit svartsjuk också och vem vet om han peppat pojkarna.
Jag tror stenhårt på gubbens version.
Jag tror också på K-G:s version.
Hittar det inte nu men en granne i fup hade reagerat på att pappans bil inte var hemma tidigt på morgonen efter skotten och det var tydligen väldigt ovanligt att hans bil inte var vid hemmet.
Kan det vara så att pappan visste att dräggen skulle göra något den kvällen och att han i sin svartsjuka peppade dom till att göra det och för att skydda sig själv mot misstankar så tillbringade han inte natten hemma...?

I fup reagerade jag också på pappans reaktion när han fick dödsbuden från polisen. Han låg kvar i sängen och visade ingen reaktion. Verkade nästan förlamad...
Citera
2016-05-17, 16:23
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Hittar det inte nu men en granne i fup hade reagerat på att pappans bil inte var hemma tidigt på morgonen efter skotten och det var tydligen väldigt ovanligt att hans bil inte var vid hemmet.
Kan det vara så att pappan visste att dräggen skulle göra något den kvällen och att han i sin svartsjuka peppade dom till att göra det och för att skydda sig själv mot misstankar så tillbringade han inte natten hemma...?

I fup reagerade jag också på pappans reaktion när han fick dödsbuden från polisen. Han låg kvar i sängen och visade ingen reaktion. Verkade nästan förlamad...

Ja, men det berodde ju på att han var hos sin fru i Mörarp! Det var där de tillsammans fick ta emot dödsbudet.

Om du nu har läst FUP så borde du veta att föräldrarna var tillsammans. Rimligen har han tagit bilen hem till henne. Grannen kanske inte visste om att föräldrarna var tillsammans igen. Det hade kanske inte K-G meddelat dem om.
Senast redigerad av why123 2016-05-17 kl. 16:27. Anledning: .
Citera
2016-05-17, 16:25
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Naaw skrev dom på bara utan att opponera sig. Det var väl synd om dom då eller?
Gubben fick till ett kontaktförbud

Systern
Anetth säger att Karl-Gustav tog väldigt illa vid sig av händelsen i
våras och berättar att dessa killar som fick besöksförbud ska bo i Vallåkra tydligen.

Dottern
Jag läste i tidningen att pojkarna haft besöksförbud mot pappa. Då har väl polisen förstått att
pappa befunnit sig i en allvarlig situation.
Du sa också i förra förhöret att pappa blivit väldigt gammal, sjuk och inte sig riktigt lik efter
konflikten med pojkarna… Vad beror detta på?
Jag tror att han i sin värld blev ännu mer ensam. Han har nog upplevt att han försökt att göra
allt. När pojkarna blev gripna skulle ju allt bli bra.

Sade han något till dig om vad det var som fick honom att känna sig så hotad att han
tog fram geväret.
Nej men det pågår ju hela tiden att de går runt huset och de har ju besöksförbud

Peter säger att han vet vad som inträffat och att Karl-Gustaf har nämnt de båda grabbarna vid
något tillfälle då de pratats vid. Karl-Gustaf har då berättat att han blivit misshandlad vid
något tillfälle av grabbarna och de ska även ha fått besöksförbud mot Karl-Gustaf. Peter tror
att han hörde om detta i början på detta år.

Är det inte bättre att du citerar besluten?

Sid 887
Beslutstyp: Nedlägges
Beslutsdatum och Beslutstid: 2014-11-21 00:00:00
Skäl till beslutet:
Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen. På det utredningsmaterial som
nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga
till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt. 23
kapitlet 4 § andra stycket rättegångsbalken
Motiv till beslutet:
Inget motiv angivet.

Sid 868
Karl-Gustaf informeras om innebörden av ett kontaktförbud. Han förstår att kontaktförbudet även gäller honom, att
han inte får kontakta bröderna.

Sid 853
Förhörsledaren frågar om Fredriks inställning till ett eventuellt kontaktförbud, hur kommer
han ställa sig till det om åklagaren väljer att utfärda ett sådant? Fredrik menar att han inte har
något problem med det, han kommer godkänna ett sådant.
Fredrik ställer frågan om kontaktförbudet gäller "båda hållen" och förhörsledaren svarar att
det gör det.
Uppläst och godkänt som koncept.

Sid 850
Simon informeras om att K-G har ansökt om ett kontaktförbud.
Simon kommer att respektera detta förbud, han tycker dock inte att K-G har någon anledning
till att ansöka om detta. Simon ombeds utveckla detta? Simon säger att han inte har med detta
att göra, Simon har inte kontaktat honom tidigare, det är K-G som kontaktat honom i
samband med att han kommer hem till Simons hus.

Genomläst och godkänt.

Sid 878 och 879
Förenklad delgivning där bröderna godtar beslutet ...
Citera
2016-05-17, 16:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout

EXPRESSEN Micke Ölander
Åklagaren ifrågasätter varför 68-åringen upplevt att han skulle kunna bli ihjälslagen när han tror sig vara förföljd av den yngre brodern och pappan.
- Det körde så nära, säger 68-åringen.
Pappan har i ett tidigare förhör i dag varit helt oförstående inför anklagelsen att han förföljt 68-åringen.

Mamman i förhör
Men den här gången ni träffades då i närheten av Bårslöv du och Karl-Gustav
och Kenneth och Simon kommer i bilen.
H= Jaha då på kvällen mm…
F= Då skulle ju Simon ha uttalat hot där.
H= Ja han var lite hotfull då ja.
F= Sa han det direkt till Karl-Gustav.
H= Nu stod vi en bit ifrån men jag tror att han hörde vad han sa ja, det tror jag.
Sa han det direkt till Karl-Gustav.
H= Nu stod vi en bit ifrån men jag tror att han hörde vad han sa ja, det tror jag.
F= Kommer du ihåg vad Simon sa.
H= Exakt vad han kommer ihåg det minns jag inte men han sa väl någonting att det
är bäst att vi kör nu innan jag gör något dumt eller jag kan inte komma ihåg
ordagrant vad han sa men kanske någonting sånt.
Citera
2016-05-17, 16:27
Medlem
micro113s avatar
Citat:
EXPRESSEN Micke Ölander
Åklagaren ifrågasätter varför 68-åringen upplevt att han skulle kunna bli ihjälslagen när han tror sig vara förföljd av den yngre brodern och pappan.
- Det körde så nära, säger 68-åringen.
Pappan har i ett tidigare förhör i dag varit helt oförstående inför anklagelsen att han förföljt 68-åringen.

Mamman i förhör
Men den här gången ni träffades då i närheten av Bårslöv du och Karl-Gustav
och Kenneth och Simon kommer i bilen.
H= Jaha då på kvällen mm…
F= Då skulle ju Simon ha uttalat hot där.
H= Ja han var lite hotfull då ja.
F= Sa han det direkt till Karl-Gustav.
Sa han det direkt till Karl-Gustav.
F= Kommer du ihåg vad Simon sa.
H= Exakt vad han kommer ihåg det minns jag inte men han sa väl någonting att det
är bäst att vi kör nu innan jag gör något dumt eller jag kan inte komma ihåg
ordagrant vad han sa men kanske någonting sånt.
Så om min man säger till mig - "Nu går jag hemifrån för annars kanske blir så arg så jag tappar behärskningen" ...

Då bör han åtalas för olaga hot?

Det finns inget hot i att vilja komma bort från platsen ...
Citera
2016-05-17, 16:28
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är det inte bättre att du citerar besluten?

Sid 887
Beslutstyp: Nedlägges
Beslutsdatum och Beslutstid: 2014-11-21 00:00:00
Skäl till beslutet:
Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen. På det utredningsmaterial som
nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga
till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt. 23
kapitlet 4 § andra stycket rättegångsbalken
Motiv till beslutet:
Inget motiv angivet.

.

Helt ointressant eftersom det viktiga handlar om hur rädd gubben varit för pojkarna. Och dom flesta vittnar till gubbens fördel i FU angående dräggen.
Citera
2016-05-17, 16:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Så om min man säger till mig - "Nu går jag hemifrån för annars kanske blir så arg så jag tappar behärskningen" ...

Då bör han åtalas för olaga hot?

Det finns inget hot i att vilja komma bort från platsen ...

Men är det ett enskilt olaga hot mål vi talar om? Nej, vi talar om det som föregått innan dom blev skjutna.
Ditt resonemang förblir undermåligt eftersom du inbillar dig att du kan plocka ut en enskild händelse i en kedja och fråga om det är ett olaga hot. Det är allt som hänt innan som har betydelse för hur gubben har upplevt det ingenting annat.

Polisman, ES befann sig tillsammans med kollega, Fredrik , på plats
hemma hos Karl-Gustav 2014-09-21, i samband med att Karl-Gustaf, bland annat, blivit hotad, av bröderna Simon och Fredrik
Emma informeras om att anledningen till förhöret är att hon ombeds berätta om hur hon
upplevde Karl-Gustaf vid detta tillfälle.
Hur upplevde du Karl-Gustafs rädsla?
Känslan jag fick när jag var där hemma hos Karl-Gustaf var att "jag var lite på tårna". Det
kändes som att pojkarna Simon och Fredrik skulle kunna komma tillbaka när som helst.
Upplevde du Karl-Gustaf som rädd och orolig?
Jag upplevde honom som omskakad och orolig över det som hänt. Anledningen till att vi var
där, var ju på grund av att han blivit hotad av bröderna, Simon och Fredrik . Jag
upplevde Karl-Gustaf som lite speciell. Han hade inga större känslouttryck men han var ju så
pass rädd och orolig att han ringt polisen. Jag minns inte om han hade blivit utsatt för våld av
pojkarna men jag får upp en svag minnesbild av att han hade skadat sitt ena ben. Hur denna
skada uppkommit, vet jag inte.
Senast redigerad av Moosky 2016-05-17 kl. 16:35.
Citera
2016-05-17, 16:31
Medlem
DreamTwisters avatar
Ny syn på "brottsplatsen" i natt kl 02.
Trist att det sen ska behöva gå en vecka innan rättegången fortsätter.
Citera
2016-05-17, 16:33
Medlem
why123s avatar
Det är anmärkningsvärt att K-G i rätten erkänner att han älskade Helen. I förhören pratade han ju bara om ett djupt vänskapsförhållande.

Nu berättar han till och med om att de hade "lösa planer på att flytta ihop".

Det är denne man ni tycker är så trovärdig!
Senast redigerad av why123 2016-05-17 kl. 16:34. Anledning: ..
Citera
2016-05-17, 16:38
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det är anmärkningsvärt att K-G i rätten erkänner att han älskade Helen. I förhören pratade han ju bara om ett djupt vänskapsförhållande.

Nu berättar han till och med om att de hade "lösa planer på att flytta ihop".

Det är denne man ni tycker är så trovärdig!

Det beror på hur man tolkar ordet älskar. Ordet i sig kan vara uttryck för en djupare vänskap och att man kan älska på flera olika plan.
Citera
2016-05-17, 16:39
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Så vem trakasserade vem under besöksförbudet?

Den 11 oktober 2014 anmälde den yngre brodern 68-åringen för att denne ofta körde förbi familjens hus. Det ska ha skett flera gånger och av 21-åringen uppfattats som en provokation.
Eftersom det fanns ett kontaktförbud som gällde fram till december 2014innebär detta att inte heller 68-åringen fick närma sig bröderna.
Den yngre broderns anmälan avskrevs.
Jag tror jag förstår vart du vill komma, allt ska vägas in och känslorna ska inte få styra utslaget.

Men får jag fråga vad du egentligen tycker om mannens agerande, har du nån förståelse för hans agerande den där mörka kvällen?
Citera
2016-05-17, 16:41
Medlem
why123s avatar
Citat:
Det beror på hur man tolkar ordet älskar. Ordet i sig kan vara uttryck för en djupare vänskap och att man kan älska på flera olika plan.

Ja, visst kan det vara det! Men när en man säger att han älskar en kvinna och att de pratade om att flytta ihop, hur tolkar du det?

Det går inte precis att jämföra med att föräldrar säger att de älskar sina barn, eller att man älskar sina föräldrar. Det kan vi väl vara överens om.
Senast redigerad av why123 2016-05-17 kl. 16:43. Anledning: .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in