Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-10-31, 09:48
  #1801
Medlem
sebnies avatar
Enligt vad jag läst i tråden så har de uppenbarligen blivit skjutna i ryggen.
Citera
2015-10-31, 09:57
  #1802
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag har uppfattat situationen såhär:
1) Han kommer hem, TÄNKER gå in i huvudingången, men hunden markerar att det är obehöriga i huset. Han vet att det är dem där killarna med besöksförbud eftersom han haft påhälsning av dem tidigare. Han väljer således källaringången för att inte avslöja sig.
Eller så ville han bara stänga in hunden pannrummet innan han gick in och pratade med inkräktarna.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Eftersom inkräktarna enligt uppgifterna blev skjutna i ryggen så kan man tänka sig att inkräktarna flytt, och att mannen då skjutit dem i ryggen för att "bli kvitt dem för alltid".
Det skulle kunna vara så. Jag vet inte vilka uppgifter du refererar till. Står det i media eller i någon pålitlig läckt uppgift att de är skjutna i ryggen?

Han har rätt att betraktas som oskyldig tills han är dömd. Domstolen har att ta hänsyn till hur han upplevde situationen och vad åklagaren kan bevisa. Inte hur du eller någon annan tänker att det skulle kunna vara.

Saxar från domen från 2005:
I likhet med vad som gäller för ansvarsförutsättningar i allmänhet har åklagaren bevisbördan för att nödvärn inte förelegat, liksom för att nödvärnsrätten överskridits. Detsamma gäller i förekommande fall även frågan om omständigheterna inte varit sådana att den tilltalade svårligen kunnat besinna sig.

Du kan tycka att det är dumt att göra så, men 67-åringen hade rätt att gå upp och be dem lämna hans hem. Han hade också rätt att be dem stanna kvar i väntan på att polis skulle komma och gripa dem. De kan då ha blivit hotfulla och han kan ha varit tvungen att skjuta dem i självförsvar.

Det är upp till åklagaren att bevisa att så inte var fallet.

Mina egna tankar: om det var så att han kallblodigt mördade dem, så tycker jag att det är underligt att:
1) ringa en bekant och låta spela in brottet
2) låta göra det i sitt eget hem (eventuellt på altanen) när det finns massa vildmark i omgivningen
3) alls blanda in polisen
Han har ju i så fall haft lång tid på sig att planera detta, och kunde skaffat vapen med ljuddämpare, skjutit dem utomhus och grävt ner dem.
Citera
2015-10-31, 10:36
  #1803
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Enligt vad jag läst i tråden så har de uppenbarligen blivit skjutna i ryggen.

Ja, i så fall är det inte nödvärn förstås och vår diskussion om dess gränser rätt överflödig, men det verkar inte vara en så säker uppgift.
Citera
2015-10-31, 10:50
  #1804
Medlem
bushtuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Varifrån kommer uppgiften att de blev skjutna i ryggen? Det är mig veterligen ingenting som åklagaren offentliggjort. Det finns väl inga som helst uppgifter huruvida de blev skjutna inomhus, utomhus, framifrån, bakifrån, eller på vilket avstånd.

Helt rätt.
Det finns ingenting hittills av det som offentliggjorts som berättar om hur eller var dom blev skjutna, så det vet vi faktiskt inte. Det där med "skjutna i ryggen" har blivit något av en trådsanning.
Citera
2015-10-31, 11:08
  #1805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det betyder att man skall ta hänsyn till vad som skyddas genom ditt nödvärn. Med andra ord, agerar du på sätt X istället för Y, så skall du kunna motivera det, att ditt liv var i fara på riktigt.

Absolut.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
I det här fallet som sagt, så hade 67-åringen möjlighet att vända om väldigt tidigt, och då klara sig utan minsta lilla skråma.

Men resten du gjort är en tolkning av lagen som är helt åt helvete fel. Nej, man skall inte fly sitt eget hem. Han har rätt att be de lämna sitt hem. När killarna står beväpnade i hans hem är det de som gjort fel.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Dessutom, så blev ju de 2 killarna skjutna i ryggen, dvs flykt från platsen, och det är ju inte rätt.

Det vet vi inte. Varken det första eller andra.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Även om 67-åringen visste att killarna skulle komma tillbaka en annan dag - det spelar ingen roll, det är polisens uppgift att skydda en hotad person från framtida hot.

Nja, polisen har inte resuser att vara ute hos alla som är hotade 24h. Sen så spelar det ingen roll. Nödvärn har ingenting att göra med polisen. Även om du är på polisstationen så har du rätt att använda nödvärn i en sådan situation.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Det betyder att det som verkligen var i fara av de 2 killarna, var 67-åringens hus & annan egendom som fanns i huset. Och sådant får man inte döda för. Även om killarna hade gjort innehållet i huset till slarvsylta så hade 67-åringen kunnat ta det med polisen och rättsväsendet.

Mer eller mindre rätt. Men han har rätt att avbryta och gripa de (envarsingripande) och använda våld om de i det lägget hotar gubben. Men hitils har inget framgått att de var där för skadegörelse (fönstret var i ett tidigare skede) eller stjäla saker. Som det ser ut nu är det hemfridsbrott och han har agerat efter 3:e stycket i nödvärnsrätten.
Citera
2015-10-31, 11:24
  #1806
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie



Dessutom, så blev ju de 2 killarna skjutna i ryggen, dvs flykt från platsen, och det är ju inte rätt. Även om 67-åringen visste att killarna skulle komma tillbaka en annan dag - det spelar ingen roll, det är polisens uppgift att skydda en hotad person från framtida hot.

Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Enligt vad jag läst i tråden så har de uppenbarligen blivit skjutna i ryggen.
Jaha, det var helt nytt för mig att det skulle vara klarlagt att de blev skjutna i ryggen. Om det stämmer så faller ju nödvärnssituationen helt. Snälla, hänvisa till var de uppgifterna kommer ifrån och snälla, snälla, snälla hänvisa inte bara till en spekulation i tråden
Citera
2015-10-31, 14:38
  #1807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jaha, det var helt nytt för mig att det skulle vara klarlagt att de blev skjutna i ryggen. Om det stämmer så faller ju nödvärnssituationen helt. Snälla, hänvisa till var de uppgifterna kommer ifrån och snälla, snälla, snälla hänvisa inte bara till en spekulation i tråden

Inte klarlagt att bägge blev skjutna i ryggen. Men om en blev det kan det ju vara fråga om vådaskott.
Det kan även ha varit så kaotisk- och dessutom mörkt. Lägg därtill att åldringen kan ha varit paralyserad av skräck för dessa två rånare och knarkare. I så fall är det sannolikt läge för nödvärnsexcess så att åldringen likväl går fri.
Citera
2015-11-01, 12:39
  #1808
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Inte klarlagt att bägge blev skjutna i ryggen. Men om en blev det kan det ju vara fråga om vådaskott.
Det kan även ha varit så kaotisk- och dessutom mörkt. Lägg därtill att åldringen kan ha varit paralyserad av skräck för dessa två rånare och knarkare. I så fall är det sannolikt läge för nödvärnsexcess så att åldringen likväl går fri.

Det är detta som sebnie inte fattar, men jag misstänker att han antingen är polare med bröderna och därför vägrar inse fakta eller är han själv av samma skrot och korn som de dödade bröderna...
Citera
2015-11-01, 17:37
  #1809
Medlem
Dammigs avatar
Här i mina trakter så är devisen. SGT. Finns många som har en djup grop. Mystiska utlandsreggade bilar finns kvar max 2 dagar, sedan försvinner de "spårlöst" (SGT. Skjut Gräv Tig)
Efter att principen infördes här i trakten så har brottsligheten minskat betydligt och består endast i enstaka skjutna tjuvar. Ingen lokal jägare har lagförts och alla är nöjda och glada.
Citera
2015-11-01, 19:35
  #1810
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Det är detta som sebnie inte fattar, men jag misstänker att han antingen är polare med bröderna och därför vägrar inse fakta eller är han själv av samma skrot och korn som de dödade bröderna...
Jag tror tyvärr det är mycket värre än så! Åtminstone för landets fortsatta utveckling. Han tillhör tyvärr den gruppen av inflytelserika individer bland de styrande eller dess påhejare som är så oerhört förlåtande och överseende med kriminellt slödder. Om det bara hade funnits några isolerade ruttna ägg i korgen hade det varit lätt att sortera ut dem. Men nu har tyvärr den vänster-flum-liberal-feminist-naivistiska hegemonin bestämt sig för att vi ska ta med dessa ruttna ägg i omeletten och dessutom ha förståelse för det och och ovanpå detta tugga i oss den med välbehag. 67-åringen sorterade ut äggen och slängde dem i komposten, vilket inte var den bästa lösningen, men under omständigheterna har jag full förståelse för det.
Citera
2015-11-01, 22:27
  #1811
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Jag tror tyvärr det är mycket värre än så! Åtminstone för landets fortsatta utveckling. Han tillhör tyvärr den gruppen av inflytelserika individer bland de styrande eller dess påhejare som är så oerhört förlåtande och överseende med kriminellt slödder. Om det bara hade funnits några isolerade ruttna ägg i korgen hade det varit lätt att sortera ut dem. Men nu har tyvärr den vänster-flum-liberal-feminist-naivistiska hegemonin bestämt sig för att vi ska ta med dessa ruttna ägg i omeletten och dessutom ha förståelse för det och och ovanpå detta tugga i oss den med välbehag. 67-åringen sorterade ut äggen och slängde dem i komposten, vilket inte var den bästa lösningen, men under omständigheterna har jag full förståelse för det.

Nej, han tillhör ingen inflytelserik grupp. Just där finns ingen anledning till oro.
Citera
2015-11-01, 23:00
  #1812
Medlem
Nilsboks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dammig
Här i mina trakter så är devisen. SGT. Finns många som har en djup grop. Mystiska utlandsreggade bilar finns kvar max 2 dagar, sedan försvinner de "spårlöst" (SGT. Skjut Gräv Tig)
Efter att principen infördes här i trakten så har brottsligheten minskat betydligt och består endast i enstaka skjutna tjuvar. Ingen lokal jägare har lagförts och alla är nöjda och glada.
Bilarna kan du inte gräva ner. Det är nig lite logistik som ska till här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback