Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-16, 15:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groen555
Det här visar väl ändå lite på att rättssystemet inte håller. Om det stämmer att GM har anmält de två pojkarna två gånger tidigare och polisen lagt ner båda ärendena så är det ju något som är fel. När han sedan hamnar i en kritisk situation där han verkligen fruktar för sitt liv och tar lagen i egna händer så måste någon skuld ligga på polisen som inte gjorde något. Förstår självklart att polisen inte kan göra något åt alla hot-anmälningar som strömmar in varje dag. Men finns det bevis på att mannen kände sig hotad och anmälde, och sedan behövde skjuta pojkarna och förmodligen få sitta av ett straff p.g.a det, så finns det ett större problem än hurvida mannens agerande var rätt eller fel i den rådande situationen han befann sig i under kvällen då pojkarna dödades
Är det?
Du menar att om jag anmäler dig två gånger för någonting så skall polisen agera - i så fall hur? Och med vilken lagstöd?
Citera
2016-05-16, 15:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groen555
Det här visar väl ändå lite på att rättssystemet inte håller. Om det stämmer att GM har anmält de två pojkarna två gånger tidigare och polisen lagt ner båda ärendena så är det ju något som är fel. När han sedan hamnar i en kritisk situation där han verkligen fruktar för sitt liv och tar lagen i egna händer så måste någon skuld ligga på polisen som inte gjorde något. Förstår självklart att polisen inte kan göra något åt alla hot-anmälningar som strömmar in varje dag. Men finns det bevis på att mannen kände sig hotad och anmälde, och sedan behövde skjuta pojkarna och förmodligen få sitta av ett straff p.g.a det, så finns det ett större problem än hurvida mannens agerande var rätt eller fel i den rådande situationen han befann sig i under kvällen då pojkarna dödades

Japp jo det hade väl varit enklare för rättsystemet om det mer mer gått som brukligt. En död gammal en och sedan två yngre som skyller på varann där ingen blir dömd för mord. Att nu freda sig själv och tom ge igen det gillar inte svensk lag. Polisen ska ha våldsmonopol och nåde den vanliga medborgare som ens binder fast en tjuv.
Citera
2016-05-16, 15:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercashier
Ja, i förhör uppger gubben att han blivit påhoppad tidigare och bl.a. att hans hund då bet en av tattarungarna.
De övriga frågorna får du utveckla. Jag förstår inte vad du menar?
Ja, när han sökte upp dem i deras hem för att bråka om fönster ..

Och skall ett påstående av någon räcka för att polisen skall ingripa? I så fall vad skall polisen göra menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Japp jo det hade väl varit enklare för rättsystemet om det mer mer gått som brukligt. En död gammal en och sedan två yngre som skyller på varann där ingen blir dömd för mord. Att nu freda sig själv och tom ge igen det gillar inte svensk lag. Polisen ska ha våldsmonopol och nåde den vanliga medborgare som ens binder fast en tjuv.
Fast de stod utanför dörren - så jag köper inte det där.
Att hålla någon utanför ett fönster som de måste klättra in genom kräver inte att man skjuter dem.
Citera
2016-05-16, 16:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercashier
Varför ska inte polisen kunna ingripa vid ett påstående menar du? Alla larmsamtal till polisen innehåller väl någon form av påstående att något inträffat, eller vad menar du?
Därför att han hade inga som helst bevis för att det var killarna som krossat hans rutor - han hade inte sett dem och ingen annan heller, han bara antog att "det måste vara de"..

Sen åker han hem till dem och bråkar -- det är inte de som söker upp honom och bråkar.

Vad skall polisen göra menar du?
Citera
2016-05-16, 16:06
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast de stod utanför dörren - så jag köper inte det där.
Att hålla någon utanför ett fönster som de måste klättra in genom kräver inte att man skjuter dem.

Jo det finns saker här som nu gör detta med självförsvar lite svårt att bevisa. Skulle man nu våga sig på en gissning handlar det nog mycket att nog blev nog för denna gubbe. En gång till och jag skjuter skarpt! oavsett typ. Polisen gör ju liksom inte ett skit för att att skydda heller.
Citera
2016-05-16, 16:27
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Därför att han hade inga som helst bevis för att det var killarna som krossat hans rutor - han hade inte sett dem och ingen annan heller, han bara antog att "det måste vara de"..

Sen åker han hem till dem och bråkar -- det är inte de som söker upp honom och bråkar.

Vad skall polisen göra menar du?

Nu kommer jag inte på den rätta termen, men bröderna har ju varit ålagda ett "kontaktförbud" som hade upphört gälla strax innan "olyckan". Så att de haft med varandra att göra innan KA åkte hem till deras farsa och anklagade dem för fönsterkrossningen är ju solklart

Du verkar tro att bröderna var några gullgosar. Jag läste precis detta från FUP, som iofs inte har så mycket om fallet att göra, mer än att man kan förstå att KA fruktade för sitt liv med Fredrik som fiende
Citat:
Fredrik sa att han inte rökt på sitt rum. Han
tog en kniv, som han hade på sitt rum, sprang ut ur rummet och ramlade på trappan. Bertosz
tog kniven från Fredrik och Fredrik gick tillbaks till sitt rum. Han ville ha tillbaks kniven. Jag
sa till Fredrik att han inte fick tillbaks kniven. Fredrik tog en galge och hoppade upp i luften
samtidigt som han bröt galgen mitt itu. Fredrik attackerade mig och Bertosz med galgen.
Fredrik sprang ut från sitt rum. Både jag och Bartosz fick tag i Fredrik och höll fast honom
tills polisen kom. Jag såg att Bertosz hade en rispa på halsen som han fått av Fredrik med
kniven//.....//Vad tänkte du då?
Ångest. Svårt att beskriva. Det hade gått för långt. Fredrik ställde till röra här på hotellet.
Polisen kom. Min 13-årige son och min fru är oroliga för vad Fredrik kunde gjort här. Han
hade kunnat sticka ner oss alla med kniven! Fredrik vände på en sekund

Men inte lätt att vara Fredrik heller. Både Asperger och kraftig epilepsi som tvingade honom dosera kraftigt med benzo
Senast redigerad av PeaceOnEarth 2016-05-16 kl. 16:39.
Citera
2016-05-16, 16:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth
Nu kommer jag inte på den rätta termen, men bröderna har ju varit ålagda ett "kontaktförbud" som hade upphört gälla strax innan "olyckan". Så att de haft med varandra att göra innan KA åkte hem till deras farsa och anklagade dem för fönsterkrossningen är ju solklart
Ett kontaktförbud som ges - inte för att de direkt hotat honom, utan för att deras mamma skickat ett sms om att de kanske skulle göra något mot honom...

Om jag ringer upp/sms:ar person X och hävdar att person Y hotat denne -- bör man då sy in person Y för olaga hot?

Mig veterligen är det ren hörsägen.

Sid 823

Karl Gustaf berättar att han för omkring en månad sedan fick ett sms från Simons mor. Hon
skrev då att hon hört Simon prata med sin far. Simon hade sagt att Karl Gustaf skulle råka ut
för en olycka och att ingen skulle veta att det var Simon som låg bakom den.
Idag [2014-09-21], efter att Karl Gustaf varit hos familjen Rauschning, ringde Simons och
Fredriks mor till Karl Gustaf mellan tre och fyra gånger. Hon ringde från dolt nummer. Över
telefonen berättade killarnas mor att Karl Gustaf borde bege sig hemmifrån
eftersom hennes
pojkar smed planer på att döda såväl Karl Gustaf som hans hund. Modern sade också att
pojkarna är helt vilda då de är tillsammans.

Bevis för vad?

Såvitt jag kan se så godtar de dessutom kontaktförbudet -

Simon informeras om att K-G har ansökt om ett kontaktförbud.
Simon kommer att respektera detta förbud, han tycker dock inte att K-G har någon anledning
till att ansöka om detta. Simon ombeds utveckla detta? Simon säger att han inte har med detta
att göra, Simon har inte kontaktat honom tidigare, det är K-G som kontaktat honom i
samband med att han kommer hem till Simons hus.
Genomläst och godkänt.

Förhörsledaren informerar Fredrik om att han inte kommer delges någon brottsmisstanke utan
endast tillfrågas om sin inställning till ett eventuellt kontaktförbud. FL undrar om det går bra
att hålla detta förhör utan försvarare närvarande? Fredrik godtar att förhör hålles utan Peyron
närvarande.
Förhörsledaren frågar om Fredriks inställning till ett eventuellt kontaktförbud, hur kommer
han ställa sig till det om åklagaren väljer att utfärda ett sådant? Fredrik menar att han inte har
något problem med det, han kommer godkänna ett sådant.

Fredrik ställer frågan om kontaktförbudet gäller "båda hållen" och förhörsledaren svarar att
det gör det.
Uppläst och godkänt som koncept.

KG har alltså inte ens behövt bevisa att skäl för kontaktförbudet faktiskt finns -- eftersom grabbarna godtar det redan bara på ansökan, TR behöver aldrig pröva frågan.
Citera
2016-05-16, 16:45
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Jag stör mig på den precision han skjutit de båda med. Tittar man på offrens tröjor, sitter skotten exakt lika på dem båda. Ingen panikskjutning precis. Hittar inte tröjbilderna.
Citera
2016-05-16, 16:46
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeaceOnEarth

Du verkar tro att bröderna var några gullgosar. Jag läste precis detta från FUP, som iofs inte har så mycket om fallet att göra, mer än att man kan förstå att KA fruktade för sitt liv med Fredrik som fiende

Men inte lätt att vara Fredrik heller. Både Asperger och kraftig epilepsi som tvingade honom dosera kraftigt med benzo
Kontaktförbud är rätt term - ja.

Det gäller åt båda håll - de får inte söka upp honom och han inte dem....

Karl-Gustaf informeras om innebörden av ett kontaktförbud. Han förstår att kontaktförbudet även gäller honom, att
han inte får kontakta bröderna.

Edit:
Nej, jag tror inte det är frågan om några "gullgossar" - och jag anser att det är skitsamma - man får inte skjuta ihjäl folk för att man inte gillar dem, och man kan inte kräva att människor döms bara för att man inte gillar dem.
Senast redigerad av micro113 2016-05-16 kl. 16:49.
Citera
2016-05-16, 16:47
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Däremot har hon inte flyttat tillbaka till pojkarnas pappa , åtminstone inte på pappret. När polisen skulle ge mamman dödsbeskedet var Kenneth hos henne i Mörarp (om jag inte missförstått det helt). Hon står fortfarande skriven där ensam i Mörarp. Däremot är föräldrarna fortfarande gifta.
Korrekt. Boendesituationen var densamma, även när de senare förhören hölls.
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Jag vet väldigt lite om aktuell situation, men det förefaller som de två bröderna var labila våldsbenägna kriminella typer som definitivt var ute efter 68-åringen. Bara det faktum att de maskerade befinner sig kvällstid vid hans hem beväpnade, krossar rutor och hotar att döda honom skulle ju få vem som helst att frukta för sitt liv. Polisens video från hans hem visar ju att det inte vore särskilt svårt att bryta sig in där, varken genom dörr eller fönster.
Instämmer med din uppfattning om brödernas karaktärer. Däremot måste du ta in deras tidtagare relation och kontakt, samt ta i beaktande att K-G är en ganska säregen personlighet. Att bryta sig in där var snarare svårare än hos någon annan, allt annat lika (singelbostad på landet, etc).
Senast redigerad av Overkokt.Blomkal 2016-05-16 kl. 16:53.
Citera
2016-05-16, 16:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Jag stör mig på den precision han skjutit de båda med. Tittar man på offrens tröjor, sitter skotten exakt lika på dem båda. Ingen panikskjutning precis. Hittar inte tröjbilderna.
Det stör mig också - mycket. Han har - som jägare - siktat på först den ena och sedan den andra .. Det är ingen panikhandling och effekten att skrämma bort dem eller skada dem hade uppnåtts med ett skott i mitten - rakt ut genom rutan.
Citera
2016-05-16, 16:52
Medlem
Overkokt.Blomkals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Skrev kort om det tidigare. Om båda hade varit skjutna framifrån var det, mer eller mindre, exakt i hjärtat. Att skjuta i hjärttrakten är grundläggande inom jakt, och K-G ska ha jagat sedan ung. Personligen tror jag att han instinktivt skjuter för att döda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in