2019-04-22, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
De har nog varit lite för sugna på en flådig bil, och precis som i vanlig ordning så har de inte gjort sin matte, vare sig på milantal eller månadskostnad.

Jag vet inte vad du säger, men själv tycker jag det verkar vara en stor överrepresentation om önskan av att bli av med avtal på lite "flådigare" bilar än på typ vanliga Polo o Yaris mm.

Lär ju bero på det jag skrev lite tidigare i tråden.

Gå in till bilhandlaren, skriv på att papper och vipps får man hämta ut en fabriksny Audi A6 utan att ha pröjsar en enda krona.
"under 5000kr i månaden är inte så farligt" - kanske inte första eller andra månaden. Först senare kommer förnuftet och då sitter mab där med dryga fyra år kvar på avtalet.
Citera
2019-04-22, 16:09
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Lär ju bero på det jag skrev lite tidigare i tråden.

Gå in till bilhandlaren, skriv på att papper och vipps får man hämta ut en fabriksny Audi A6 utan att ha pröjsar en enda krona.
"under 5000kr i månaden är inte så farligt" - kanske inte första eller andra månaden. Först senare kommer förnuftet och då sitter mab där med dryga fyra år kvar på avtalet.
Ja, det stämmer och jag håller med dig. Många tänker nog "wow, jag får en ny fräck A6 att glänsa med för grannarna o kompisarna" sen att de tar kortaste miltalet tänker de inte på, likaså att bränslet kostar samt att man alltid kör mer än man tänkt sig.
Citera
2019-04-22, 17:55
Medlem
Blocket.ses avatar
Citat:
De har nog varit lite för sugna på en flådig bil, och precis som i vanlig ordning så har de inte gjort sin matte, vare sig på milantal eller månadskostnad.

Jag vet inte vad du säger, men själv tycker jag det verkar vara en stor överrepresentation om önskan av att bli av med avtal på lite "flådigare" bilar än på typ vanliga Polo o Yaris mm.

Jag håller med, ungefär som att dom sitter på ett jättebra avtal, som absolut inte går att förhandla fram idag.
Blir väldigt dyr milkostnad med en så dyr bil och få mil i avtalet.
40kr/mil, och då är varken bensin, skatt eller försäkring medräknat.

Många gånger läser man att ”Måste överlåta min fantastiska bil, då jag fått bil från jobbet”.
Jaha, chefen har tvingat på dig bilen? Eller tackade du ja, fast du har 30månader kvar på ditt fantastiska leasingbilsavtal? Oftast dessa personer som prompt ska ta en dyr E-klass, a6 eller V90.
Självklart med Amg, R-design eller S-line paket, och gärna vinterdäck som är köpta separat för 26000kr.
19” såklart.

https://www.blocket.se/stockholm/Ove...?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Pri...?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Jag...?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Aud...?ca=11&w=3
https://www.blocket.se/stockholm/Ove...?ca=11&w=3

Med andra ord tror jag det är i princip omöjligt att bli av med dessa avtal.
Som jag skrivit förut, så går det säkert med bilar som gått bra mycket mindre än avtalet tillåter.
Där det är kort tid kvar. Dessa annonser brukarförsvinna. Där har dom som skrivit avtalet varit smarta att inte ta något svindyr extrautrustad bil. Utan nöjt sig med en Fabia eller polo med en månadsavgift på ca 2000kr.
Citera
2019-04-24, 12:04
Medlem
Mycket märkligt det där att människor som inte har råd med en ny bil plötsligt tror det bara för att kostnaden redovisas per månad.
Citera
2019-04-27, 17:37
Medlem
Malkalens avatar
Jag leasar själv elbil, betalar dryga 6000 i månaden och där ingår försäkring, service, vinterdäck med förvaring och 6000mil. Tar ingen risk gällande andrahandsvärdet om nu teknologin skulle springa ifrån bilen på ett par år och lämna den värdelös(i.e. alla elbilar förutom Tesla som e 3 år gamla). Hade helt klart haft råd att köpa bilen ny men varför ta risken på andrahandsvärdet. Nu har jag istället insatsen som i vanliga fall skulle betalats för lånet insatt i fonder.

Leasing är ofta ett bra avtal om man vet varför man gör det, inte ett sätt att ha råd med en dyrare bil.
Citera
2019-04-27, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malkalen
Jag leasar själv elbil, betalar dryga 6000 i månaden och där ingår försäkring, service, vinterdäck med förvaring och 6000mil. Tar ingen risk gällande andrahandsvärdet om nu teknologin skulle springa ifrån bilen på ett par år och lämna den värdelös(i.e. alla elbilar förutom Tesla som e 3 år gamla). Hade helt klart haft råd att köpa bilen ny men varför ta risken på andrahandsvärdet. Nu har jag istället insatsen som i vanliga fall skulle betalats för lånet insatt i fonder.

Leasing är ofta ett bra avtal om man vet varför man gör det, inte ett sätt att ha råd med en dyrare bil.

6000 i månaden låter ju mycket om man sen inte äger bilen. Vad uppskattar du andrahandsvärdesrisken till?
Citera
2019-05-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ja, det stämmer och jag håller med dig. Många tänker nog "wow, jag får en ny fräck A6 att glänsa med för grannarna o kompisarna" sen att de tar kortaste miltalet tänker de inte på, likaså att bränslet kostar samt att man alltid kör mer än man tänkt sig.

Själv kör jag alltid mindre än jag tänkt mig. Körde bara 2600 mil under 3 år med en privatleasingbil jag hade tidigare.
Citera
2019-05-26, 20:25
Medlem
Funderar på att leasa en seat cupra efter min Leon-leasing gått ut. Men detta ser ut att gå på ca 5000 i månaden. Finns det några andra modeller som är billigare? Snygg och snabb letar jag efter främst. Andra bilmärken funkar med.
Citera
2019-05-27, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macklin
Funderar på att leasa en seat cupra efter min Leon-leasing gått ut. Men detta ser ut att gå på ca 5000 i månaden. Finns det några andra modeller som är billigare? Snygg och snabb letar jag efter främst. Andra bilmärken funkar med.

under 5k har du ett gäng.

mercedes c200
audi q5
audi a4
bmw 3-serie
vw tiguan
seat tarraco
skoda kodiaq

kanske inga supersnabba bilar?
Citera
2019-05-27, 21:00
Medlem
Hej!

Dags att privatleasa en bil, då försäkringen på en 2-4 år gammal bil kostar ca 2-3k/månaden (Helförsäkring) ifall jag köper en.

Jag tänkte hamna på max 4k/månaden för bilen.

Tips på en bra, stabil bil för detta leasingpris?
Citera
2019-05-28, 10:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banjuicy
Hej!

Dags att privatleasa en bil, då försäkringen på en 2-4 år gammal bil kostar ca 2-3k/månaden (Helförsäkring) ifall jag köper en.

Toyota Corolla. Du kan få en kombi som är hybrid och automat för det priset. Och då ingår allt, inkl försäkring. Det är bara fordonskatt som kommer till.

Vinterdäck rekommenderar jag att du köper till vid sidan om. Bra bil, seriös handlare, Toyota själva.
Citera
2019-05-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banjuicy
Hej!

VW gör bra bilar och för 4K/mån kan du lägga till en del utrustning eller fler mil också.
Köp dock vinterdäcken själv separat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in