Citat:
Ursprungligen postat av
Grizlo
Man kan ju lämna tillbaka bilen i förtid annars.
Hos vw får man betala 30% av återstående kostnad har jag för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Gissningsvis har folk som lägger ut sådana här annonser om överlåtelse inte pengarna till det. Om en bil kostar 100k på 3 år så är det alltså över 30k som skall hostas upp direkt vid återlämnandet.
Privatleasing verkar var en ekonomisk fälla i klass med mobilkontrakten på 90-talet. Många kommer troligen hamna hos fogden tack vare detta.
Vem är för övrigt så dum att den tar över en begagnad bil för samma kostnad som det kostar att ta ut en helt ny?
Ja, jag tror du har rätt, många hoppar på detta för att kunna ta ut en fin helt ny bil. Sällan nöjer folk sig med en basmodell, utan det ska gärna vara någon fet bil. Precis samma som det är, och ännu mer har varit med mobiler. Har man råd, så visst, kör på då, om man nu har lust, men grejen är ju den att allt för många INTE har råd. Sen bara för att man har råd första månaden, så innebär det inte att man har det kommande om man nu inte har en säkerställd inkomst.
Jag tror att många inte tänker på vad det verkligen kostar att ha en bil, utan tänker "wow, jag kan leasa en XC60 för 6.000 i månaden" men de "glömmer" att de måste tanka bilen med, och det är ju några tusenlappar där med, samt att de ska vinterdäck, sen så ska de gärna plocka på någon extrautrustning eller fin färg, och då drar det iväg ännu mer.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grizlo
Ja självklart. Sen är det ju värt att testa, även om chansen att någon nappar är ganska liten.
Visst kommer leasing säkert sätta många i skiten, man är ju helt fast i ett avtal i 3år. Och till en väldig hög kostnad jämfört med mobiler tex.
Vi leasat en Passat, tycker det funkar bra. Jag var totalt emot leasing innan men jag räknade på att ta billån med restvärde på 36 månader istället. Där tyckte jag leasing kändes bättre.
Får man vara efterklok så hade jag hellre köpt en billigare beg. Bil i 100k kr klassen, vilket lär bli när Passaten lämnats tillbaka.
Leasing kan vara bra och ett attraktivt alternativ. Framförallt om man kanske bara tänker att ha den i tre år, då kan det bli "break even" kostnadsmässigt. Vet man att man har råd och kommer ha samma inkomst över dessa tre år så är det ju lugnt. En fördel med att leasa är ju att man slipper försäljningssteget sedan om man nu inte ska ha kvar sin bil, och alla vet ju hur stökigt det kan vara med den saken. Just därför skulle Leasing skulle nog kunnat passa mig, hatar att sälja grejer på annons.
Citat:
Ursprungligen postat av
sucuk
Det är för det mesta inga problem för medelålders med stabil ekonomi, även om det högst troligt blir betydligt mycket dyrare än att köpa en bil och köra den längre än 3 år.
Problemen verkar uppstå för framförallt unga killar som leasar dyra bilar med rejäl motor - arbetslöshet eller helt enkelt att de bara inte gjort kalkylen innan påskrift är det som brukar ställa till det.
10% av bilens värde försvinner de första 100 milen så för att ta över ett leasingkontrakt skall man få med antingen rejält med övermil alternativt minst 3-4 månadshyror annars är man lurad.
Japp, här har du helt rätt tror jag! Har en gudson som ville leasa en dyr Merca för att den var "fräck" men jag lyckades tillsammans med hans far sätta stopp för detta. Han köpte sig en 30K bil istället av lite enklare snitt. Han hade då inte fast jobb, vilket skulle kunna slutat mindre väl. Nu har han i o f jobb, men han lägger pengar på resor och sånt nu istället, plus att han sparar.
Även unga brudar hoppar gärna på leasing, då gärna i en lite stylad Mini, och de är inte billiga om man plockar på lite lull-lull.
Men vi har dessvärre fått en lånekultur i Sverige, så att även om man inte har råd så lånar man gärna.
Citat:
Ursprungligen postat av
erper
Klapp på axeln. Du är verkligen duktig!
Ja visst är jag!

Nä, skämt åsido, om man vill ha en vräkig bil på leasing och har råd med det, kör på! Det jag vänder mig emot är det där tramsiga tävlandet "att nu har de flesta grannar i området Audi Q7 och därför måste jag också ha en". Jag lägger hellre mina pengar på annat än ett transportmedel.