2019-02-10, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det är för det mesta inga problem för medelålders med stabil ekonomi, även om det högst troligt blir betydligt mycket dyrare än att köpa en bil och köra den längre än 3 år.

Problemen verkar uppstå för framförallt unga killar som leasar dyra bilar med rejäl motor - arbetslöshet eller helt enkelt att de bara inte gjort kalkylen innan påskrift är det som brukar ställa till det.

10% av bilens värde försvinner de första 100 milen så för att ta över ett leasingkontrakt skall man få med antingen rejält med övermil alternativt minst 3-4 månadshyror annars är man lurad.

Ja det beror ju på. 30% kontant, avbetalning i 36 månader sedan en restskuld på 50%. Det var mitt alternativ till leasingen.

Det hade blivit kontantinsats på drygt 100k samt en månadskostnad på 3200 exl ränta, service och försäkring.
Citera
2019-02-10, 08:23
Medlem
erpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
[/b]
Det ser vi redan, jag har sett en annons där någon erbjöd 10.000 plus två "månadshyror". Detta var innan jul någon gång, minns inte exakt vilken biltyp, men jag kommer ihåg att det var frågan om en lite fetare Volvo i alla fall.

Som sagt så är jag inte emot privatleasing i sig, men som alla avtal man skriver på, eller affärer man gör, så får man faktiskt göra sin matte. Har man inget säkert jobb, eller lever på marginalen, nä då är leasing inget för den personen.

Känns som många skaffar feta bilar bara för sak skull, för att de är rädda för vad andra ska tycka. Själv köpte jag mig en helt ny Yaris för två år sedan. En utmärkt bil för mig o frugan. Den har gått snart 4000 mil. Det bästa av allt är att den är betald! Jag har en mycket bra lön, frugan likaså, så visst har vi råd med större, fetare och fräckare, men varför ska vi ha det när vi är nöjda med denna lilla bil. Har kollegor som tycker det är knepigt att jag kör en sån, men jag behöver ingen XC90, så varför ska jag då lägga pengar på en undrar jag.
Klapp på axeln. Du är verkligen duktig!
Citera
2019-02-10, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Helt klart! Ekonomi är nog inget huvudämne i "Livets hårda skola". Det är ganska enkelt att se vad en bil kostar per månad och jämföra med vad som finns på lönekontot, det verkar dock vara svårt att räkna ut vad bilen kommer att kosta på ett år, och ännu svårare att se kostnaden över en treårsperiod.

Vi har nog bara sett början av den här typen av annonser, det är bara en tidsfråga innan folk börjar betala för att bli av med sina kontrakt.

Jag valde Privatleasing 2016 av flera anledningar.

Jag hade då en över 10 år gammal Saab som jävlades med mig så många ggr och ofta under långkörningar. En gång gick kopplingen sönder när jag var 10 mil hemifrån. En annan gång gick generatorn sönder mitt under en het sommardag 30 mil hemifrån mitt ute i ingenstans med två katter i bilen också.

Jag hade inte råd att köpa ny bil, men var så förbannat less på alla bilproblem så jag ville ha en ny bil för att slippa sånt. Månadskostnaden hade jag inga problem med och med tanke på hur mycket pengar jag lagt på reparationer av aset så vet jag så här i efterhand, tre år senare att det var värt det.

Idag har jag betydligt bättre ekonomi än då och har flera hundra tusen på sparkontot och skulle egentligen kunna köpa två nya bilar kontant, men väljer att plocka ut en ny leasingbil ändå.

Varför? Jo för att jag bryr mig inte så mycket om själva ägandet. Jag skiter i om det är jag eller ett företag som äger den så länge jag får köra som jag vill.

Men största anledningen just nu är att jag har tänkt att köpa hus och behöver sparpengarna till det och kommer så klart behöva lån till det också.
Citera
2019-02-10, 11:39
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Man kan ju lämna tillbaka bilen i förtid annars.
Hos vw får man betala 30% av återstående kostnad har jag för mig.
Citat:
Gissningsvis har folk som lägger ut sådana här annonser om överlåtelse inte pengarna till det. Om en bil kostar 100k på 3 år så är det alltså över 30k som skall hostas upp direkt vid återlämnandet.

Privatleasing verkar var en ekonomisk fälla i klass med mobilkontrakten på 90-talet. Många kommer troligen hamna hos fogden tack vare detta.

Vem är för övrigt så dum att den tar över en begagnad bil för samma kostnad som det kostar att ta ut en helt ny?
Ja, jag tror du har rätt, många hoppar på detta för att kunna ta ut en fin helt ny bil. Sällan nöjer folk sig med en basmodell, utan det ska gärna vara någon fet bil. Precis samma som det är, och ännu mer har varit med mobiler. Har man råd, så visst, kör på då, om man nu har lust, men grejen är ju den att allt för många INTE har råd. Sen bara för att man har råd första månaden, så innebär det inte att man har det kommande om man nu inte har en säkerställd inkomst.

Jag tror att många inte tänker på vad det verkligen kostar att ha en bil, utan tänker "wow, jag kan leasa en XC60 för 6.000 i månaden" men de "glömmer" att de måste tanka bilen med, och det är ju några tusenlappar där med, samt att de ska vinterdäck, sen så ska de gärna plocka på någon extrautrustning eller fin färg, och då drar det iväg ännu mer.

Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Ja självklart. Sen är det ju värt att testa, även om chansen att någon nappar är ganska liten.
Visst kommer leasing säkert sätta många i skiten, man är ju helt fast i ett avtal i 3år. Och till en väldig hög kostnad jämfört med mobiler tex.

Vi leasat en Passat, tycker det funkar bra. Jag var totalt emot leasing innan men jag räknade på att ta billån med restvärde på 36 månader istället. Där tyckte jag leasing kändes bättre.

Får man vara efterklok så hade jag hellre köpt en billigare beg. Bil i 100k kr klassen, vilket lär bli när Passaten lämnats tillbaka.
Leasing kan vara bra och ett attraktivt alternativ. Framförallt om man kanske bara tänker att ha den i tre år, då kan det bli "break even" kostnadsmässigt. Vet man att man har råd och kommer ha samma inkomst över dessa tre år så är det ju lugnt. En fördel med att leasa är ju att man slipper försäljningssteget sedan om man nu inte ska ha kvar sin bil, och alla vet ju hur stökigt det kan vara med den saken. Just därför skulle Leasing skulle nog kunnat passa mig, hatar att sälja grejer på annons.
Citat:
Det är för det mesta inga problem för medelålders med stabil ekonomi, även om det högst troligt blir betydligt mycket dyrare än att köpa en bil och köra den längre än 3 år.

Problemen verkar uppstå för framförallt unga killar som leasar dyra bilar med rejäl motor - arbetslöshet eller helt enkelt att de bara inte gjort kalkylen innan påskrift är det som brukar ställa till det.

10% av bilens värde försvinner de första 100 milen så för att ta över ett leasingkontrakt skall man få med antingen rejält med övermil alternativt minst 3-4 månadshyror annars är man lurad.
Japp, här har du helt rätt tror jag! Har en gudson som ville leasa en dyr Merca för att den var "fräck" men jag lyckades tillsammans med hans far sätta stopp för detta. Han köpte sig en 30K bil istället av lite enklare snitt. Han hade då inte fast jobb, vilket skulle kunna slutat mindre väl. Nu har han i o f jobb, men han lägger pengar på resor och sånt nu istället, plus att han sparar.

Även unga brudar hoppar gärna på leasing, då gärna i en lite stylad Mini, och de är inte billiga om man plockar på lite lull-lull.

Men vi har dessvärre fått en lånekultur i Sverige, så att även om man inte har råd så lånar man gärna.

Citat:
Ursprungligen postat av erper
Klapp på axeln. Du är verkligen duktig!
Ja visst är jag! Nä, skämt åsido, om man vill ha en vräkig bil på leasing och har råd med det, kör på! Det jag vänder mig emot är det där tramsiga tävlandet "att nu har de flesta grannar i området Audi Q7 och därför måste jag också ha en". Jag lägger hellre mina pengar på annat än ett transportmedel.
Citera
2019-02-10, 11:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Jag hade då en över 10 år gammal Saab som jävlades med mig så många ggr och ofta under långkörningar. En gång gick kopplingen sönder när jag var 10 mil hemifrån. En annan gång gick generatorn sönder mitt under en het sommardag 30 mil hemifrån mitt ute i ingenstans med två katter i bilen också.

Jag hade inte råd att köpa ny bil, men var så förbannat less på alla bilproblem så jag ville ha en ny bil för att slippa sånt. Månadskostnaden hade jag inga problem med och med tanke på hur mycket pengar jag lagt på reparationer av aset så vet jag så här i efterhand, tre år senare att det var värt det.

Idag har jag betydligt bättre ekonomi än då och har flera hundra tusen på sparkontot och skulle egentligen kunna köpa två nya bilar kontant, men väljer att plocka ut en ny leasingbil ändå.

Varför? Jo för att jag bryr mig inte så mycket om själva ägandet. Jag skiter i om det är jag eller ett företag som äger den så länge jag får köra som jag vill.

Men största anledningen just nu är att jag har tänkt att köpa hus och behöver sparpengarna till det och kommer så klart behöva lån till det också.

Tycker jag absolut kan vara ett gott skäl till att leasa istället för att äga. En gammal skorv kan vara mycket dyr att hålla i drift och har man ekonomin som du har så kan det absolut vara ett alternativ att leasa. Gör man bara sin matte, att räkna ordentligt på milen och på ekonomin så är det ju inget bekymmer.
Citera
2019-02-10, 11:47
Medlem
Min nuvarande bil som jag ska lämna tillbaka strax har kostat 1995 kr per månad, inte så stora pengar direkt. Men saker har hänt under åren med priset. Hämtar man idag ut samma modell så går det på ca 1500 kr om man inte gör en massa tillval.
Citera
2019-02-10, 11:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund

Du hade inte "råd" att köpa en bil men du kunde lägga lika mycket i leasingavgift varje månad som vad ett lån kostar? Det är den typen av matematik jag inte begriper mig på.

Köra som du vill? Det är ju en av de största skillnaderna mellan köpa och leasa, att du inte kan köra som du vill med en leasingbil! Men visst, tycker du det är bra med leasing och du ändå tänkt byta bil vart tredje år så har det ingen större betydelse om du köper eller leasar.
Citera
2019-02-10, 16:25
Medlem
Citat:
Du hade inte "råd" att köpa en bil men du kunde lägga lika mycket i leasingavgift varje månad som vad ett lån kostar? Det är den typen av matematik jag inte begriper mig på.

Köra som du vill? Det är ju en av de största skillnaderna mellan köpa och leasa, att du inte kan köra som du vill med en leasingbil! Men visst, tycker du det är bra med leasing och du ändå tänkt byta bil vart tredje år så har det ingen större betydelse om du köper eller leasar.

Nej man bör ju tänka på hur långt man tänker köra under tre år. 1500mil om året visar sig räcka med råge för oss, men hade vi inte haft en bil till så hade det nog blivit onödigt svettigt
Citera
2019-02-10, 18:47
Medlem
Blocket.ses avatar
Jag håller med om det ni skriver. Man bör nog hålla sig till mindre billigare modeller som Fabia, Clio osv.
Att leasa en dyr välutrustad bil möste vara oerhört dyrt. Väljer man dessutom att ta ett avtal där man får köpa max 1500mil/år, så blir dessutom milkostnader brutal.

Hittade några exempel (:

Här framgår inte mycket info om miltalet, men svindyrt blir det iaf:
https://www.blocket.se/stockholm/Alf...?ca=11&w=3 Notera att det är ex moms (:

En bil som kostar 7.700kr i månaden, och som dessutom inte används? Här låter det som att impulshandlingarna var starka.
https://www.blocket.se/stockholm/Vol...?ca=11&w=3

Denna måste ta priset, 10200kr, men då ingår försäkring 👍
https://www.blocket.se/stockholm/Mer...?ca=11&w=3

Om det är 1500mil/år som detta avtal gäller, så är det kraftiga övermil redan efter 15 månader.
Dock så erbjuder nuvarande ägare att swisha 1000kr i månaden avtalstiden ut, till den som tar över.
https://www.blocket.se/stockholm/Xc_...?ca=11&w=3

Jag har blivit smått beroende av att hitta dessa annonser. Smånjuter faktiskt lite av det
Citera
2019-02-11, 08:48
Medlem
Citat:

Hade faktiskt inte råd att ta ett billån. Som jag förstår det så måste man lägga in viss mycket i kontantinsats och jag hade nära noll kronor sparat, men med leasing behövde jag ingen kontantinsats.

Sen är det skönt att slippa tänka på restvärde och att behöva stå och sälja bilen.

Sant att jag inte kan köra helt 100% som jag vill, men mitt nya leasingavtal är bättre än mitt gamla från 2016. Med gamla avtalet hade jag 4500 mil på tre år, men jag kom inte ens upp i närheten av det. Fick också bara köra med bilen inom Norden utan att ansöka om att få köra utanför.

Med nya avtalet får jag köra vart som helst i EU (och självklart Norge), men ska jag utanför det så måste jag ansöka om det. 6000 mil ingår också på 3år.
Citera
2019-02-11, 18:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
Jag håller med om det ni skriver. Man bör nog hålla sig till mindre billigare modeller som Fabia, Clio osv.
Att leasa en dyr välutrustad bil möste vara oerhört dyrt. Väljer man dessutom att ta ett avtal där man får köpa max 1500mil/år, så blir dessutom milkostnader brutal.

Hittade några exempel (:

Här framgår inte mycket info om miltalet, men svindyrt blir det iaf:
https://www.blocket.se/stockholm/Alf...?ca=11&w=3 Notera att det är ex moms (:

En bil som kostar 7.700kr i månaden, och som dessutom inte används? Här låter det som att impulshandlingarna var starka.
https://www.blocket.se/stockholm/Vol...?ca=11&w=3

Denna måste ta priset, 10200kr, men då ingår försäkring 👍
https://www.blocket.se/stockholm/Mer...?ca=11&w=3

Om det är 1500mil/år som detta avtal gäller, så är det kraftiga övermil redan efter 15 månader.
Dock så erbjuder nuvarande ägare att swisha 1000kr i månaden avtalstiden ut, till den som tar över.
https://www.blocket.se/stockholm/Xc_...?ca=11&w=3

Jag har blivit smått beroende av att hitta dessa annonser. Smånjuter faktiskt lite av det
Jag vet inte om man ska skratta eller gråta åt de här exemplen.

Kort leasingavtal, endast två år och fyra månader kvar. Ja, då tar jag nog hellre ut en sprillans ny bil på tre år istället, och inte en Alfa!

Ska vi gissa på att det inte är Annica som kryssat i utrustningslistan för V90:n? Hur i helvete kan man ta ett leasingkontrakt på tre år utan att ha analyserat sitt behov? Att sen kryssa i varenda pryl som går att få är inte direkt genomtänkt.

Mercan är troligen en grabb som fått sina första lönekuvert och tycker att en fet Merca är det bästa att lägga pengar på.
"Är inte den billigaste men du slipper lån och kontantinsats och oförutsedda utgifter och får åka lyxbil!" Ja, kontantinsatsen slipper man, men med en månadskostnad på 10 papp så kanske man kan cykla några månader till så har man genast 30-40 tusen till en kontantinsats och kan betala på ett rimligt billån. Vad det är för "oförutsedda utgifter" som skulle kunna dyka upp på en bil med nybilsgaranti och försäkringar vet jag inte heller.

Swisha 1000 spänn i månaden i ett år? När kontraktet väl är underskrivet lär det inte komma några pengar. Minst 15 000 direkt i näven så att det kompenserar lite för övermilen också.

Lyxfällan behöver nog inte direkt leta efter nya klienter de närmsta säsongerna......
Citera
2019-02-11, 18:46
Medlem
Nu kan det ju vara så att Annica har god ekonomi och tänkt ha den sketna Volvon som andrabil eller nått.

Bara för att man vill bli av med en leasingbil betyder det ju inte per automatik att man är kandidat till Lyxfällan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in