2017-10-07, 13:13
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
De ringde idag under lunchen och sa att allt är klart. Det var inga konstigheter på testet förutom lite repor på fälgar men de var "inom normalt slitage". Så det tog nästan en vecka... Något att räkna med för er som skall skaffa en privatleasingbil.

Vad skönt! Ja seriösa borde ju inte krångla allt för mycket. Ryktet lär ju sprida sig om de krånglar och då lär ju ingen vilja leasa deras märke i framtiden. Ska ta ut en ny?
Citera
2017-10-07, 14:56
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Normalt behöver du inte besiktiga en leasingbil då avtalat löper ut innan besiktning blir aktuellt. Beroende på vad du vill ha så kostar det olika. Kolla med olika märken vad som ingår hos just dem. I många fall kan du göra ett allt inklusive avtal där försäkring och service ingår. T ex en Toyota Yaris inkl 1500 mil per år samt ovan nämnda går på ca 2.000 kr per månad. Peugot 208 är någon hundring billigare. VW Polo någon hundring dyrare. Sen finns ju mindre bilar, typ Aygo, C1 mm, men om man vill ha en bil som man orkar åka mer än 10 mil på motorväg så ska man nog välja någon av de jag först nämnde.

TV reklam om priser från 1500 kr är utan försäkring och i vissa fall service. Som sagt, kolla avtal noga. Jag tror absolut att privatleasing är framtiden. Jag var själv negativ tills för något år sen, men priser och avtal är rätt bra numer. Jag har flera vänner som leasar privat och skitsnacket om att det alltid blir dyrare att privatleasa ska man inte lyssna på. Det man måste göra är att räkna själv. Ta då med det som ingår i leasing typ service, försäkring mm. Om man köper så måste ju även lånekostnad räknas in.

EDIT: Vanligen löper ett leasingavtal på 36 månader, och att försöka häva det är näst intill omöjligt. Det gör att du måste veta att du klarar ha den de närmsta åren.

Sen så tror jag inte att leasing är något för hundägare och barnfamiljer som svinar ner bilarna.

Vad tror du om att leasa en mini cooper? De är ju lite snygga i alla fall.
Undrar vilket avtal som her mig flest mil per år? Om man skulle vilja köra en sväng utomlands t. ex.
Citera
2017-10-07, 15:20
Medlem
Baalzamons avatar
Kan man ens teckna ett leasingavtal om man är student och inte har någon riktig inkomst?
Citera
2017-10-07, 16:05
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhaleMale
Vad tror du om att leasa en mini cooper? De är ju lite snygga i alla fall.
Undrar vilket avtal som her mig flest mil per år? Om man skulle vilja köra en sväng utomlands t. ex.
Ja, jag tycker att de är för dyra till vad du får. http://www.privatleasing.mini.se/?gc...vD_BwE#content På sidan anges priser med 1000 mil om året. Ska du ha en Mini Cooper så får du betala minst 2.595 kr. Då ingår bara 3000 mil på tre år. Det är lite lite anser jag. Ska du ha mer mil så drar priset iväg. Dessutom ingår inte försäkring. Så jag tycker du ska kolla på en Yaris. Där kostar 1500 mil per år (4500 mil på tre år) utan försäkring 1895, och med försäkring 2194 kr. https://flexprivatleasing.toyota.se/...FUzPsgodDI0I-A

För min del så tycker jag att Mini är löjligt dyra mot vad man får. Glöm inte kolla vad som ingår och inte, då det kan skilja mellan märkena. Jag hade kollat på Toyota, Seat, m fl innan jag bestämt mig. Men jag vet att Mini är poppis bland unga. Men som sagt så anser jag dem dyra.

Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Kan man ens teckna ett leasingavtal om man är student och inte har någon riktig inkomst?
Det är tveksamt.
Senast redigerad av godboy 2017-10-07 kl. 16:08.
Citera
2017-10-07, 16:08
Medlem
afrodisiaks avatar
Volkswagen Golf
Citera
2017-10-07, 16:18
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afrodisiak
Volkswagen Golf

Den är ju i storleken större än Yaris. Golfen ser ut att kosta 2495 per månad utan försäkring för 1500 mil per år. Jag hade ju lätt valt den före Mini som ligger i samma prisklass. Men jag kan tänka att det är för mycket för en student.

Vidare kan jag ju fråga om TS verkligen måste ha bil. Klarar TS sig mestadels utan så är det ju bättre att hyra på sommaren eller helger när du verkligen behöver. Det är ofta "billigt" att hyra på helgen och runt jul, långhelger och sommar så brukar de finnas diverse erbjudande. Och dessutom så blir man inte bunden på tre år. Och då är det ju bara att avstå hyrbil om det är lite trångt i kassan.
Citera
2017-10-07, 21:12
Medlem
WhaleMales avatar
Citat:
Ja, jag tycker att de är för dyra till vad du får. http://www.privatleasing.mini.se/?gc...vD_BwE#content På sidan anges priser med 1000 mil om året. Ska du ha en Mini Cooper så får du betala minst 2.595 kr. Då ingår bara 3000 mil på tre år. Det är lite lite anser jag. Ska du ha mer mil så drar priset iväg. Dessutom ingår inte försäkring. Så jag tycker du ska kolla på en Yaris. Där kostar 1500 mil per år (4500 mil på tre år) utan försäkring 1895, och med försäkring 2194 kr. https://flexprivatleasing.toyota.se/...FUzPsgodDI0I-A

För min del så tycker jag att Mini är löjligt dyra mot vad man får. Glöm inte kolla vad som ingår och inte, då det kan skilja mellan märkena. Jag hade kollat på Toyota, Seat, m fl innan jag bestämt mig. Men jag vet att Mini är poppis bland unga. Men som sagt så anser jag dem dyra.

Det är tveksamt.

Har ett jobb vid sidan av.
Citera
2017-10-08, 07:15
Medlem
Reparationer på vad?
Karosskador och sånt du själv råkar ha sönder får man fixa via försäkringsbolaget alt. helt själv om beloppet på skadan kostar mindre än 7500kr att åtgärda.(vw försäkring/IF) Jag skulle lägga till extra drulle som täcker inredning och borttappade nycklar mm.
Försäkring ingår på alla VWs privatleasingavtal.

Går bilen sönder så täcks det Av nybilsgarantin, som borde vara 3-år (på VW ingår ett års extra iaf)

Tror inte det är några problem att leasa för barnfamiljer. Överdragsklädsel och allmänt hyfs så skulle jag tro att det går galant. Men visst, risken för kladd ökar ju en aning. Är själv inne på ett leasa en Passat som dagisfraktare, men som sagt man får hålla efter och lära ungarna att bilen inte är någon klätterställning.
Senast redigerad av Grizlo 2017-10-08 kl. 07:46.
Citera
2017-10-09, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Skönt. Ska du leasa en ny nu?
Nej, jag har redan köpt en begagnad Opel Astra.
Citera
2017-10-09, 19:28
Medlem
Citat:
Sen så tror jag inte att leasing är något för hundägare och barnfamiljer som svinar ner bilarna.
Det beror på. Jag hade alla tre år ett barn i bilen och klarade att sköta bilen så att jag klarade återlämningen utan någon anmärkning.
Citera
2017-10-09, 20:06
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av azzimuth
Det beror på. Jag hade alla tre år ett barn i bilen och klarade att sköta bilen så att jag klarade återlämningen utan någon anmärkning.

Nä, det behöver inte bli några bekymmer, det är ju föräldern som bestämmer hur ungarna beter sig i bilen. Jag har nog kollat lite för mycket på Lyxfällan och i vissa vänners bilar som ser ut som svinstior eller soptippar, men jag känner också folk med ungar som har välskötta bilar. Sen kan man ju alltid slänga in en överdragsklädsel, i alla fall i baksätet.

Ett bekymmer jag upplever är väl att folk gärna stannar på McD, B.K eller liknande ställen och låter ungarna grisa i bilen, men det är ju deras problem.
Citera
2017-10-12, 08:15
Medlem
Nu har jag bestämt att det blir en Passat SC på leasing.

DSG, dragpaket samt nån digital instrumentpanel är tillval. Dragpaketet ”fick” man på köpet.

Försäkring med drulle samt vilrförsäkring la jag till.
Senast redigerad av Grizlo 2017-10-12 kl. 08:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in