Citat:
Ursprungligen postat av
Grizlo
Jag har som sagt inte heller varit något fan av leasing och defenitivt inte av Vag-bilar. Så mina principer har rasat samman rejält kan man ju säga.
Ska bli lite intressant att se hur beg. Marknaden ser ut om några år nu när leasing blivit så vanligt. Kommer ju finnas massor av f.d Privatleasade bilar som ska säljas vidare.
Finns ju en risk att de märken som satsar så hårt på leasing dödar sin beg. marknad vilket lär leda till att leasingen blir dyrare framöver.
Jag har också tänkt lite så. Men tydligen så har vissa märken som tanke att flytta den begagnade leasingflottan utomlands. Så tanken är väl att dessa tre år gamla bilar ska hamna någon annanstans, var har jag ingen aning om. Gud vet hur de tänkt sig få ihop ekonomin kring den saken, men jag vågar nog tro att de flesta stora aktörer tänkt igenom hur de ska gå till väga. Handlar säkert mycket om skattplanering, vilket jag inte begriper ett jota av då jag är fullkomligt ointresserad.
Personligen så tror jag att priserna för leasing inte kommer sjunka så mycket mer, men veta kan man ju aldrig. Å andra sidan så tror jag att leasing kommit för att stanna. Det är ett bekvämt sätt att ha bil.
Du slipper sälja den när det gått tre år eller när du nu haft den så länge som du nu vill ha den.
Vanligt nu för tiden är att du kan baka i hop försäkring, service och leasing i ett attraktivt pris, i alla fall för de lite mindre bilarna. Bekvämt med andra ord. T ex Toyota kör med omförhandlíngsbara avtal, dvs att du kan ändra den totala milsträckan fram till och med månad 23. Så om du t ex tecknar dig för 1500 mil / år så och du märker att du ligger närmare två tusen mil per år, så får du bara betala retroaktivt och slipper på så sätt den mindre fördelaktiga övermilskostnaden.
Men detta är väl det moderna sättet att ha bil på. Saker och förutsättningar ändras med tiden och det där med att äga verkar gå allt mer ur tiden. Som före detta motståndare till leasing så anser jag nu att leasing kan vara bra, men som med alla större inköp eller långt löpande avtal så gäller det att göra sin hemläxa innan man skriver på.