2017-10-12, 16:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Nu har jag bestämt att det blir en Passat SC på leasing.

DSG, dragpaket samt nån digital instrumentpanel är tillval. Dragpaketet ”fick” man på köpet.

Försäkring med drulle samt vilrförsäkring la jag till.

Kul!
- Tog du det på tre år?
- Vad kommer det kosta allt som allt per månad inkl försäkring och service?
- Hur många mil per år?
Citera
2017-10-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Kul!
- Tog du det på tre år?
- Vad kommer det kosta allt som allt per månad inkl försäkring och service?
- Hur många mil per år?

Japp, tre år. Tog 1500/mil om året.

Landar på 4000/månaden. Har aldrig varit ett fan av konsumentleasing men när jag försökt med någon form av beräkning så tycker jag ändå att det känns helt ok jämfört med att betala 30% i kontantinsats och ha ett restvärde på 50% efter tre år.

Service och försäkring ingår samt ett års extra nybilsgaranti, som annars är på två år.
Nu har jag inte räknat med vinterhjul, det kommer jag nog lägga till. Samt djur och drulle på försäkringen. Så det kommer landa på 4300/månade isf.
Citera
2017-10-12, 21:29
Medlem
godboys avatar
Citat:
Japp, tre år. Tog 1500/mil om året.

Landar på 4000/månaden. Har aldrig varit ett fan av konsumentleasing men när jag försökt med någon form av beräkning så tycker jag ändå att det känns helt ok jämfört med att betala 30% i kontantinsats och ha ett restvärde på 50% efter tre år.

Service och försäkring ingår samt ett års extra nybilsgaranti, som annars är på två år.
Nu har jag inte räknat med vinterhjul, det kommer jag nog lägga till. Samt djur och drulle på försäkringen. Så det kommer landa på 4300/månade isf.
Japp. Tycker jag ändå låter okej. Som jag tidigare nämnt i tråden så "glömmer" folk ofta att räkna in lånekostnader när de räknar på ägande.

Jag har faktiskt också blivit mer positiv till privatleasing sista året då priser sjunkit och avtalen blivit bättre.
Citera
2017-10-12, 22:27
Medlem
Jag har som sagt inte heller varit något fan av leasing och defenitivt inte av Vag-bilar. Så mina principer har rasat samman rejält kan man ju säga.
Ska bli lite intressant att se hur beg. Marknaden ser ut om några år nu när leasing blivit så vanligt. Kommer ju finnas massor av f.d Privatleasade bilar som ska säljas vidare.
Finns ju en risk att de märken som satsar så hårt på leasing dödar sin beg. marknad vilket lär leda till att leasingen blir dyrare framöver.
Citera
2017-10-13, 22:22
Medlem
godboys avatar
Citat:
Jag har som sagt inte heller varit något fan av leasing och defenitivt inte av Vag-bilar. Så mina principer har rasat samman rejält kan man ju säga.
Ska bli lite intressant att se hur beg. Marknaden ser ut om några år nu när leasing blivit så vanligt. Kommer ju finnas massor av f.d Privatleasade bilar som ska säljas vidare.
Finns ju en risk att de märken som satsar så hårt på leasing dödar sin beg. marknad vilket lär leda till att leasingen blir dyrare framöver.

Jag har också tänkt lite så. Men tydligen så har vissa märken som tanke att flytta den begagnade leasingflottan utomlands. Så tanken är väl att dessa tre år gamla bilar ska hamna någon annanstans, var har jag ingen aning om. Gud vet hur de tänkt sig få ihop ekonomin kring den saken, men jag vågar nog tro att de flesta stora aktörer tänkt igenom hur de ska gå till väga. Handlar säkert mycket om skattplanering, vilket jag inte begriper ett jota av då jag är fullkomligt ointresserad.

Personligen så tror jag att priserna för leasing inte kommer sjunka så mycket mer, men veta kan man ju aldrig. Å andra sidan så tror jag att leasing kommit för att stanna. Det är ett bekvämt sätt att ha bil.
Du slipper sälja den när det gått tre år eller när du nu haft den så länge som du nu vill ha den.
Vanligt nu för tiden är att du kan baka i hop försäkring, service och leasing i ett attraktivt pris, i alla fall för de lite mindre bilarna. Bekvämt med andra ord. T ex Toyota kör med omförhandlíngsbara avtal, dvs att du kan ändra den totala milsträckan fram till och med månad 23. Så om du t ex tecknar dig för 1500 mil / år så och du märker att du ligger närmare två tusen mil per år, så får du bara betala retroaktivt och slipper på så sätt den mindre fördelaktiga övermilskostnaden.

Men detta är väl det moderna sättet att ha bil på. Saker och förutsättningar ändras med tiden och det där med att äga verkar gå allt mer ur tiden. Som före detta motståndare till leasing så anser jag nu att leasing kan vara bra, men som med alla större inköp eller långt löpande avtal så gäller det att göra sin hemläxa innan man skriver på.
Citera
2017-10-14, 06:15
Medlem
Ja så kan det nog vara, för det lär bli svårt att sälja
Citera
2017-10-14, 06:25
Medlem
Ja, så kan det nog vara. Nu vet jag inte hur leasing har påverkat åtgången av nya bilar till privatpersoner men jag antar Att den ökat och ökar rejält.

Pratade med en kompis som jobbar med försäkringar mot vag-koncernen. Han sa att det snarare kommer att bli dyrare med leasing inom en ganska snar framtid.
Iaf på de märken som subventionerar Privatleasing.
Citera
2017-10-14, 09:21
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ja, så kan det nog vara. Nu vet jag inte hur leasing har påverkat åtgången av nya bilar till privatpersoner men jag antar Att den ökat och ökar rejält.

Pratade med en kompis som jobbar med försäkringar mot vag-koncernen. Han sa att det snarare kommer att bli dyrare med leasing inom en ganska snar framtid.
Iaf på de märken som subventionerar Privatleasing.

Kanske har du rätt. Problemet i sig är inte privatleasingen, utan att det kommer ut för många bilar på begagnatmarknaden efter tre år. Vissa märken kommer nog ha mer problem med avyttra dessa än andra. SEAT och MINI som har mycket hög andel av sina fordon leasade kommer nog få bekymmer. Toyota, som är ganska eftertraktade kommer nog inte få samma bekymmer med den saken. Även VW är ju rätt eftertraktade, men inte lika som Toyota.

https://www.hd.se/2017-09-04/svagt-t...-privatleasing Länken ovan här visar att privatleasing nog börjat nå sin peak. Runt 30% av alla nya personbilar är privatleasing och den siffran kommer nog att hålla sig däromkring, kanske stiga lite, beroende på det ekonomiska läget i landet. (min slutsats)

Självklart är det, vilket tidigare diskuterats i tråden, att ordentligt sätta sig in i avtalet och vad det innebär. Jag är övertygad om att det kommer komma massa snyfthistorier i Aftonhoran om folk kommer kört för långt, svinat ner bilarna, varit allmänt ovarsamma mm, men för alla som är normala i skallen och kan läsa innantill så bör inte privatleasing vara ett bekymmer.

Vidare så har MRF nu utkommit med en broschyr med rekommendationer till konsument. Ögnade den lite nu, och det står mest självklarheter i den, sånt som i a f jag redan visste innan. Man ska vara rätt hård mot bilhandlarna och begära papper på allt, är de det minsta tveksamheter så går man bara vidare. https://www.mrf.se/plb/
Citera
2017-10-14, 09:55
Medlem
Var ju uppe på Rapport för nån månad sedan.
En snubbe hade leasat en suv, vet inte om det var en Audi eller Vw. Strut samma.
Vad jag minns hade han kört för långt och inte tagit hand om bilden speciellt väl.
Det resulterade ju i att han fick betala extra. Ett praktexempel på snyfthistorier som kommer upp titt som tätt.

Kör jag mer än 4500mil så kostar varje mil 7,5kr. Alltså ingen katastrof om jag kör säg 4800mil tex.
Nått jag reagerade lite på var att däcken ska ha ett visst mönsterdjup kvar när avtalet går ut, tycker det borde vara med i beräkningen hur mycket däcken slits efter 3-år.
Enl. Säljaren var det väldigt ovanligt att tilöbakalämnandet ledde till att man blir skyldig pengar. Övermil är vanligast.

Bilfirmorna skulle ju skjuta sig själva i foten om de blir allt för petiga. Får jag betala en massa pengar för ”bagateller” så lär jag knappast leasa där igen om det skulle vara aktuellt.
Senast redigerad av Grizlo 2017-10-14 kl. 09:58.
Citera
2017-10-14, 19:23
Medlem
godboys avatar
Citat:
Var ju uppe på Rapport för nån månad sedan.
En snubbe hade leasat en suv, vet inte om det var en Audi eller Vw. Strut samma.
Vad jag minns hade han kört för långt och inte tagit hand om bilden speciellt väl.
Det resulterade ju i att han fick betala extra. Ett praktexempel på snyfthistorier som kommer upp titt som tätt.

Kör jag mer än 4500mil så kostar varje mil 7,5kr. Alltså ingen katastrof om jag kör säg 4800mil tex.
Nått jag reagerade lite på var att däcken ska ha ett visst mönsterdjup kvar när avtalet går ut, tycker det borde vara med i beräkningen hur mycket däcken slits efter 3-år.
Enl. Säljaren var det väldigt ovanligt att tilöbakalämnandet ledde till att man blir skyldig pengar. Övermil är vanligast.

Bilfirmorna skulle ju skjuta sig själva i foten om de blir allt för petiga. Får jag betala en massa pengar för ”bagateller” så lär jag knappast leasa där igen om det skulle vara aktuellt.

Ja, att ta hand om bilen är ju en viktig aspekt. Eg inte konstigare än om man skulle köpt den. Just det där med övermil verkar vara återkommande, men det är ju det tydligaste i kontraktet, för det står ju specifikt! Likt förbannat så kommer folk och lipar över övermildebiteringen. Gör man det så är man blåst i skallen. Just det där med normalt slitage är ju till viss del en definitionsfråga. Men precis som du säger så bör nog återförsäljarna vara försiktig med petigheten, är de för petiga så kommer folk dra till andra märken. Just detta gör att jag tycker nog att man bör leasa direkt av t ex Mazda och inte genom Kurt.s bil.
Citera
2017-10-21, 11:03
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Kan man ens teckna ett leasingavtal om man är student och inte har någon riktig inkomst?

Jag undrar samma sak.

Jag har anställning fram till i sommar och kommer sen att läsa en masterutbildning till hösten. Är det möjligt att teckna ett leasingavtal på säg tre år i dagsläget? Jag utgår ifrån att de gör en kostnadskalkyl mot bakgrund av min inkomst när jag tecknar avtalet, men hur långt sträcker sig den?
Citera
2017-10-21, 12:17
Medlem
Det görs bara en kreditupplysning, är den ok så grottar sig inte finansbolaget i hur din ekonomi ser ut i övrigt.

Så det borde inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in