2016-03-15, 15:44
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
En stor nackdel är också att du inte får ränteavdrag vid privatleasing.

Ja, det är nog inte många som tänker på det Aimbert.
Allra bäst är ju naturligtvis att köpa bilen kontant, men hur många klarar av det?

Näst bäst och optimalast är att köpa bilen på avbetalning, men då gäller det att man har pengar till kontantinsats. Och efter fem år så är bilen din. Det är den aldrig vid privatleasing, dessutom vore det intressant att veta hur det gått för de som privatleasat och vad som hänt vid leasingstidens slut.
Citera
2016-03-15, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P55
Allra bäst är ju naturligtvis att köpa bilen kontant, men hur många klarar av det?

Näst bäst och optimalast är att köpa bilen på avbetalning, men då gäller det att man har pengar till kontantinsats. Och efter fem år så är bilen din. Det är den aldrig vid privatleasing, dessutom vore det intressant att veta hur det gått för de som privatleasat och vad som hänt vid leasingstidens slut.

Om man ska vara riktigt krass så kan man ju undra om man verkligen har råd med en bil som man inte hade klarat att köpa kontant. Sen om man väljer att göra det eller inte är en annan sak. T.ex. räntefria erbjudanden är alltid trevligt - om än sällsynt.

Fast å andra sidan, hade det inte varit för alla dessa människor som leasar/lånar till bil, hade det inte funnits så pass många nästan nya bilar att välja mellan där man själv slipper stå för den enorma initiella värdeminskningen.
Citera
2016-03-15, 18:36
Medlem
P55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Om man ska vara riktigt krass så kan man ju undra om man verkligen har råd med en bil som man inte hade klarat att köpa kontant. Sen om man väljer att göra det eller inte är en annan sak. T.ex. räntefria erbjudanden är alltid trevligt - om än sällsynt.

Fast å andra sidan, hade det inte varit för alla dessa människor som leasar/lånar till bil, hade det inte funnits så pass många nästan nya bilar att välja mellan där man själv slipper stå för den enorma initiella värdeminskningen.

Nej, naturligtvis inte. Vi i Europa och övriga västvärlden lever ju på lånade pengar. Vi lånar och lånar och staten lånar och lånar. Och räcker inte pengarna så är det bara att trycka upp lite mer så hänger vi med en runda till.

Det är ju därför som bilindustrierna går så bra som dom gör! Det är ju också motorn i vår ekonomi, även om kommunister och miljöpartister tycker annat.
Citera
2016-03-19, 16:15
Medlem
godboys avatar
Citat:
Nej, naturligtvis inte. Vi i Europa och övriga västvärlden lever ju på lånade pengar. Vi lånar och lånar och staten lånar och lånar. Och räcker inte pengarna så är det bara att trycka upp lite mer så hänger vi med en runda till.

Det är ju därför som bilindustrierna går så bra som dom gör! Det är ju också motorn i vår ekonomi, även om kommunister och miljöpartister tycker annat.

Du har så rätt!!

Om du leasar privat går det väl troligtvis genom något finasföretag. Bilhandlarna lär ju inte kunna ligga ute med alla pengar själva. Och då får du ju betala (en dold) avgift till finansföretaget som självklart ska ha sin del av kakan. Eg samma sak som med ett billån, där du betalar ränta och avgifter till banken. Skillnaden är vad du får för pengarna, och hur du värderar de olika alternativen själv.

Visst lever vi på lånade pengar idag. Du kan ju köpa en kaffebryggare för 500 kr på avbetalning om du vill. Där anser jag väl att om man inte kan avvara den femhundringen så ska man inte köpa kaffebryggan heller. Men allt går ju ut på att ÖKA konsumtionen för att få de ekonomiska hjulen att rulla allt fortare. Samt att man vill på så sätt ha in mer pengar till stat och kommun, om inta annat p g a de skenande utgifter vi har idag p g a dåliga politiska beslut.
Citera
2016-03-28, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Antaganden för billån
Nybilspris: 154.000kr (pris 165.400kr med vinterhjul, 7% rabatt på allt)
Försäljningspris efter 3 år: 94.000kr (värdeminskning 20.000kr/år)
Räntan betalas på en snittskuld av ca 80.000 kr under åren
Fri service med SEAT finansiering
Försäkringskostnad samma som vid leasing
Uppläggningsavgift och aviavgift för lånet samma som vid leasing

Månadskostnad vid köp av bilen
Värdeminskning 1.667kr (60.000/36)
Räntekostnad 146kr (80.000x0,0313x0,7/12)
Försäkring 295kr
Fakturaavgift 45kr
Uppläggningsavgift 12kr (420/36)
Fordonsskatt 30kr (360/12)
Summa: 2195kr

Jämförelse månadskostnad
Privatleasing: 2296kr
Köp och lån: 2195kr

Samtidigt är det massa folk som postar strunt i de här trådarna och hävdar att privatleasing alltid är mycket dyrare. Men det brukar se ut så här. Kostnaderna är ungefär likvärdiga. Det kan skilja någon eller några hundralappar åt det ena eller andra hållet. Det finns också en osäkerhet i värdeminskningen på bilen i köp-alternativet.

Sen finns det ju olika för och nackdelar med de två alternativen.

Vid köp kan du välja att sälja bilen tidigare än 3 år eller behålla den längre. Du kan också köra längre än 1.500 mil/år utan extra avgifter.

Vid leasing behöver du inte betala 30.000kr i kontantinsats. Om du placerar dessa pengar på börsen istället så kan ju avkastningen efter 3 år ses som en reducering av månadskostnaden för leasingalternativet. Du får inte heller besväret att sälja bilen med allt vad det innebär.

Äntligen ett sunt och konkret inlägg. Jag räknade själv på "Seat-fallet" och kom faktiskt fram till att det är billigare att privatleasa än att köpa. Håller i stort sett med om din kalkyl men räknade givetvis på att man ska låna till hela köpet då du, som du själv skriver, normalt sett får en alternativ avkastning på de 30.000:- i kontantinsats som bör räknas in i kalkylen.

Dessutom är det väl osäkert om bilen verkligen är värd 94.000:- efter tre år (jag räknade att den är värd 85.000:-).

Ang försäkringen; är det rimligt att tro att en privatperson får en lika billig premie som en bilfirma?
Citera
2016-03-28, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
En stor nackdel är också att du inte får ränteavdrag vid privatleasing.

Det är ju lika mycket inbakat i privatleasingpriset som allt annat.
Citera
2016-03-28, 17:47
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sall2001
Det är ju lika mycket inbakat i privatleasingpriset som allt annat.

Vad menar du? Lånar du pengar och köper en bil får du ränteavdrag. Privatleasar du en bil är det en slags kredit som du inte får ränteavdrag för.
Citera
2016-04-07, 16:57
Medlem
MrRasks avatar
Citat:

Fast det beror väl på, man kan väl inte säga att det är så generellt.

Köper du en ny bil och sen säljer den efter tre år, då har du ju en väldigt stor värdeminskning som man måste ta in i beräkningen, man brukar räkna med 20% per år, de tre första åren.

Men köper du en ny bil och har den länge, alternativt köper en bil som är minst tre år gammal då instämmer jag i det du säger.
Citera
2016-05-06, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Antaganden för billån
Nybilspris: 154.000kr (pris 165.400kr med vinterhjul, 7% rabatt på allt)
Försäljningspris efter 3 år: 94.000kr (värdeminskning 20.000kr/år)
Räntan betalas på en snittskuld av ca 80.000 kr under åren
Fri service med SEAT finansiering
Försäkringskostnad samma som vid leasing
Uppläggningsavgift och aviavgift för lånet samma som vid leasing

Månadskostnad vid köp av bilen
Värdeminskning 1.667kr (60.000/36)
Räntekostnad 146kr (80.000x0,0313x0,7/12)
Försäkring 295kr
Fakturaavgift 45kr
Uppläggningsavgift 12kr (420/36)
Fordonsskatt 30kr (360/12)
Summa: 2195kr

Jämförelse månadskostnad
Privatleasing: 2296kr
Köp och lån: 2195kr

Samtidigt är det massa folk som postar strunt i de här trådarna och hävdar att privatleasing alltid är mycket dyrare. Men det brukar se ut så här. Kostnaderna är ungefär likvärdiga. Det kan skilja någon eller några hundralappar åt det ena eller andra hållet. Det finns också en osäkerhet i värdeminskningen på bilen i köp-alternativet.

Sen finns det ju olika för och nackdelar med de två alternativen.

Vid köp kan du välja att sälja bilen tidigare än 3 år eller behålla den längre. Du kan också köra längre än 1.500 mil/år utan extra avgifter.

Vid leasing behöver du inte betala 30.000kr i kontantinsats. Om du placerar dessa pengar på börsen istället så kan ju avkastningen efter 3 år ses som en reducering av månadskostnaden för leasingalternativet. Du får inte heller besväret att sälja bilen med allt vad det innebär.

Tack för det! Åtminstone en person till som har räknat på det och sett att det faktiskt kan gå att hitta rimlig privatleasing! Om man ser t.ex en SEAT Leon Kombi på vägen och kollar upp reg. skylten så kan jag nästan garantera att hälften går på leasing. Jag tackar för kalkylen och ser att du har inkluderat ränteavdraget och jag tycker snittskulden är lite på låga sidan om man lånar 123.200 kr i början av 3års perioden och landar på 94.000kr på slutet, då borde man kanske ta 100.000 som lite rimligare genomsnitt skuld (om inte lite högre). Då hamnar man på 183kr i månaden på den posten. Då blir skillnaden 64kr i månaden......och man har inte tagit hänsyn till att man måste binda kapital (30.800) på en tillgång som alltid minskar i värdet.

Att svara några som säger att man kan köra en köpt bilen längre än 3 år så säger jag "fine" men då kan det inte vara en sann jämförelse eftersom längst tid är 3 år med privatleasing, då skulle man inte kolla på leasing som ett alternativ om man tänkte köra bilen i 7 år.

Om man lägger till att försäljningen av bilen privat är ingen självklarhet (åtminstone för min del) så kan man se att efter 3 år om man måste komma ner 2.000kr i pris för att sälja bilen så blir det jämnt med leasing kostnadsmässigt i det här fallet och det är snällt sagt för att man gick in med de 30.800kr kontant OCH fick bli en säljare för en kommission av 0kr (alt. 2.000kr om man är en duktig säljare).

Har själv kört leasing och det har varit inga extra kostnader eller konstigheter i samband med överlämningen på slutet och dessutom när vi tog ett nytt leasingavtal under en kampanj så "fick" vi ett kreditkort med 2.000kr laddat på det. Om man är medveten om villkoren och de är rimliga så ser jag inget fel eller jättedyrt med rimlig privatleasing (eller företagsleasing) jämfört med ett billån.
Citera
2016-05-10, 20:18
Medlem
godboys avatar
Jag har säkert nämnt det tidigare i tråden, men det skadar inte att påminna: lusläs avtalet innan du skriver under något. Be gärna att få ta hem avtalet och läs igenom i lugn o ro då det i vissa fall kan vara rätt omfattande. Får du inte ta med dig avtalet hem, stoppa upp det i rectum på säljaren och gå därifrån.

Har själv haft leasingtankar, men jag köper nog hellre. De flesta avtal löper över tre år, och ens situation kan ändras, man kanske behöver en annan typ av bil, eller vill göra sig av med den. Detta är i princip omöjligt att lösa då avtalen är synnerligen strikta.

Sen finns ju fördelar också, som att man inte binder upp kapital på samma sätt osv.
Citera
2016-05-11, 21:38
Medlem
Nu vet jag inte exakt hur det går till med tex mönsterdjupet på däcken men jag antar att det blir ett monetärt avdrag på kanske någon tusenlapp om alla är under angivet minimimått. Knappast att man får betala en ny uppsättning däck.

Kolla runt i bilhallar det finns gott om gamla leasingbilar med lite mönsterdjup, och om de då blåser folk genom att sälja bilen utan nymonterade däck kan ju kunden snabbt se hur det går till.

Säkert finns det idioter från båda håll där däcken är blankslitna respektive det är 4,9mm kvar.

Vore det min leasade bil och de ska ha mer mönsterdjup hade jag krävt att de ger mig de däcken jag får betala för så jag kan slänga dem åt helvete. Sen brer man på med att ja nu vet jag var jag inte ska leasa min nya bil iaf

Morsan leasar en Golf och är kalasnöjd men det är klart inte klår månadskostnaden min 15år gamla häck inte
Citera
2016-05-11, 22:10
Medlem
Sikkans avatar
Går säkert att hitta sjysta leasingdeals, men för min del skulle det kännas absurt att inte äga den bil man kör. Och hålla på att nojja för bucklor, mm-djup i däck m.m vid 3-årsdagen känns väldigt avlägset.

Men visst, vill man ha en sprillans ny bil så.

Vi valde en 3 år gammal BMW kombi istället, och visst, betydligt dyrare än en passat eller liknande, men en ny BMW eller att leasa är inget att tänka på

Klart det är några sura år sålänge billånet finns, (3,5 år kvar) men när det är borta hoppas jag att bilen håller 5 år till (minst).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in