2016-01-01, 23:51
Medlem
godboys avatar
Kul att detta ämne diskuteras igen. Finns minst ytterligare en tråd i ämnet.

Jag var mycket inne på privatleasing tidigare. MEN jag har ändrat mig av flera skäl:
1 . Milbegränsing. Mitt körbehov o mina körvanor kan ändras under dessa tre år. Det är mycket svårt att få ändra kontraktet som ingicks från början.

2. Förändrad egen ekonomi. Kanske händer något som gör att man behöver skära i kostnader eller inte har råd att ha kvar bilen. Nästan omöjligt att bryta kontraktet. I a f utan hutlösa kostnader för leasingtagaren.

3 . Återlämnandet efter tre år. VAD är normalt slitage. Självklart har en tre år gammal bil lite blessyrer. Kommer uthyraren hävda att jag måste hosta upp 20-40k för saker som ändå är normalt? + däck s+v.

Det här med p-leasing är ju rätt nytt o de flesta har inte börjat lämna tillbaka än. Jag tror många kommer uppleva det som bra ända fram till Återlämnandet. Om några år kommer det hagla med ärenden från missnöjda leasare i tidningarna då de tvingas betala massa s k extraslitage.
Citera
2016-01-02, 01:12
Medlem
Mr.Swedens avatar
Har en god vän som står inför liknande beslut. Men vi har kommit fram till andra förutsättningar.

Att köpa en helt ny bil privat/kontant får anses vara ekonomiskt självmord bl a pga värdeminskingen i början. Går definitivt bort.

Att lesa en bil betyder att bilhandlaren ska vara med och tjäna pengar på affären (kolla effektiv ränta på upplägget). Dessutom tvingar det en att välja en splitter ny bil, får inte vara beg. Blir garanterat dyrare, och går därmed bort.

Att gå till banken och låna till ett kontantköp är med dagens låga ränta inget problem. En bil av god kvalitet som gått några tusen mil är i princip att betrakta som ny, men till kraftigt reducerat pris.

Frågor på det?
Senast redigerad av Mr.Sweden 2016-01-02 kl. 01:32.
Citera
2016-01-02, 09:51
Medlem
godboys avatar
Inga frågor på det MR. SWEDEN. Jag anser också att det är rätt väg att gå.

Tänk efter först, före köp.
Hur stor bil behöver jag?
Det är väldigt få dom behöver t ex en V70. Räcker det med en Aygo eller kanske Yaris?

Anser du att t ex 70k är rimligt att lägga så får du mycket mindre problem om du väljer en nyare, mindre, enklare bil än en större äldre "lyxigare". Äldre bilar kostar ju oftast som vi alla vet mer i underhåll.

Jag skulle nog välja en Yaris eller liknande i det läget. Enkel o schysst kvalitet.
Citera
2016-01-09, 14:41
Medlem
Hej!

Har skummat igenom den här tråden och den andra som handlar om "Billån vs Privatleasing" och skulle behöva lite hjälp med beräkningar.

Fick en offert på en Seat Ibiza St som jag skulle vilja ha hjälp att studera, dvs jämföra med att köpa bilen. I offerten ingår allt utan fordonsskatt och den är på 360kr/år. Totalkostnaden blir då: 2296kr/mån över 36 mån.

Här är länk till offerten

Jag provade att räkna ihop bilen med samma motor inkl komfortpaketet exkl vinterhjul på www.seat.se då får jag fram att bilen kostar: 158 900kr.

Kontantinsatsen á 20% enligt Seats hemsida är: 31780kr
Restskulden är satt på 50%
Ränta 3,13%
Månadsbetalning: 1556kr/mån på en 36 månaders period.
Tillkommer: Fordonsskatt på 360kr/år, försäkring och service.

Det här är den infon som jag har om jag vill köpa bilen ny. Hur ska jag gå vidare i beräkningen för att ställa kostnaderna mot varandra?

Tack på förhand, ni är grymma!
Citera
2016-01-09, 15:49
Medlem
Värt att tänka på är ju att det verkar ingå fri service upptill 4500 mil/Eller 3 år om du tar finans via Seat + 30% av räntan på avbetalningen är avdragsgill-Torde ju göra kalkylen något mer fördelaktig. http://www.seat.se/bilerbjudanden/nya-ibiza-2016.html
Citera
2016-01-09, 18:32
Medlem
Tjonk: Ser intressant ut! Sen tillkommer försäkringen på bilen isåfall! Vet du hur jag ska kunna räkna ut månadskostnaden för billån inkl värdeminskning och allt som det innebär kontra privatleasing?
Citera
2016-01-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Jag provade att räkna ihop bilen med samma motor inkl komfortpaketet exkl vinterhjul på www.seat.se då får jag fram att bilen kostar: 158 900kr.

Det finns väl ingen som betalar listpris för en ny bil? "Kampanjbilar" har återförsäljaren själv fått rabatt på.
Man ska få 5-10% på en ny bil. Ännu mer om det handlar om en lagerbil.
Citera
2016-01-09, 19:50
Medlem
utan.att.stannas avatar
Leasing måste ju vara för snuskigt rika människor alternativt bottenskrapet som ej har andra alternativ samt i behov av pålitlig bil.
Citera
2016-01-09, 19:58
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Leasing måste ju vara för snuskigt rika människor alternativt bottenskrapet som ej har andra alternativ samt i behov av pålitlig bil.

Nja. Jag håller nog inte med hela vägen. Men jag ser många fallgropar med privatleasing. Som det där med återlämnandet efter tre år med "normalt slitage". Synnerligen godtyckligt. Sen tror jag många förväntar sig tre år av problemfritt ägande. Och de kommer nog nästan alla få. Problemen lär komma vid återlämning, då de lär vilja ha betalt för nya däck samt eventuella skitskador som ett stenskott eller mindre repa. Och de har inte leasingtagarna förväntat sig. Äger du en bil så är du mycket friare. Är den "toppenfin" när du säljer den, får du ju mer betalt än om den "ser lite ut". Men leasingtagarna har inte räknat med att bilarna kommer granskas med lupp när de lämnas in.
Citera
2016-01-09, 20:12
Medlem
Akrobaten: Nej den kalkylen vågar jag inte ge mig in på =) Seat räknas ju som ett lite mer udda märke än t.e.x VW-Svårt att veta vad som kan hända med värdet på 3 år om det vill sig illa..=Om dom får för sig att lägga ner märket-Där är ju givetvis privatleasing ett mkt säkrare kort då du inte står i mål för mer än skicket vid återlämnandet+ ev övermil (Halvförsäkringen tillkommer ju även om du tar den på "Leasing")
Senast redigerad av Tjonk 2016-01-09 kl. 20:17.
Citera
2016-01-09, 23:15
Medlem
Ända leasing värd att syssla med är företagsleasing .

Köp bilen cash .
Citera
2016-01-10, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Hej!

Har skummat igenom den här tråden och den andra som handlar om "Billån vs Privatleasing" och skulle behöva lite hjälp med beräkningar.

Fick en offert på en Seat Ibiza St som jag skulle vilja ha hjälp att studera, dvs jämföra med att köpa bilen. I offerten ingår allt utan fordonsskatt och den är på 360kr/år. Totalkostnaden blir då: 2296kr/mån över 36 mån.

Här är länk till offerten

Kontantinsatsen á 20% enligt Seats hemsida är: 31780kr
Restskulden är satt på 50%
Ränta 3,13%
Månadsbetalning: 1556kr/mån på en 36 månaders period.
Tillkommer: Fordonsskatt på 360kr/år, försäkring och service.

Det här är den infon som jag har om jag vill köpa bilen ny. Hur ska jag gå vidare i beräkningen för att ställa kostnaderna mot varandra?

Tack på förhand, ni är grymma!
Antaganden för billån
Nybilspris: 154.000kr (pris 165.400kr med vinterhjul, 7% rabatt på allt)
Försäljningspris efter 3 år: 94.000kr (värdeminskning 20.000kr/år)
Räntan betalas på en snittskuld av ca 80.000 kr under åren
Fri service med SEAT finansiering
Försäkringskostnad samma som vid leasing
Uppläggningsavgift och aviavgift för lånet samma som vid leasing

Månadskostnad vid köp av bilen
Värdeminskning 1.667kr (60.000/36)
Räntekostnad 146kr (80.000x0,0313x0,7/12)
Försäkring 295kr
Fakturaavgift 45kr
Uppläggningsavgift 12kr (420/36)
Fordonsskatt 30kr (360/12)
Summa: 2195kr

Jämförelse månadskostnad
Privatleasing: 2296kr
Köp och lån: 2195kr

Samtidigt är det massa folk som postar strunt i de här trådarna och hävdar att privatleasing alltid är mycket dyrare. Men det brukar se ut så här. Kostnaderna är ungefär likvärdiga. Det kan skilja någon eller några hundralappar åt det ena eller andra hållet. Det finns också en osäkerhet i värdeminskningen på bilen i köp-alternativet.

Sen finns det ju olika för och nackdelar med de två alternativen.

Vid köp kan du välja att sälja bilen tidigare än 3 år eller behålla den längre. Du kan också köra längre än 1.500 mil/år utan extra avgifter.

Vid leasing behöver du inte betala 30.000kr i kontantinsats. Om du placerar dessa pengar på börsen istället så kan ju avkastningen efter 3 år ses som en reducering av månadskostnaden för leasingalternativet. Du får inte heller besväret att sälja bilen med allt vad det innebär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in