2021-01-29, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Vad är då meningen med att leasa?

Varför inte? Jag vill köra en ny bil och jag vill inte betala den kontant eller göra ett kreditköp.
Det passar mig bra att byta var tredje år och då är ju leasing smidigt.
Citera
2021-01-29, 18:51
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Varför inte? Jag vill köra en ny bil och jag vill inte betala den kontant eller göra ett kreditköp.
Det passar mig bra att byta var tredje år och då är ju leasing smidigt.
Ja, om man ändå har råd att byta bil vart tredje år är ju leasing ett alternativ. De flesta som leasar har nog varken råd eller insikt om att "bara 4700 i månaden" är 170 000 kr för en leasingperiod. Det är ju bara att kolla här i tråden på folk som räknat fel, om de räknat alls, och vill sälja sin flådiga Audi efter 8 månader.
Citera
2021-01-29, 19:28
Medlem
Bjurras avatar
7,50 för varje extramil är verkligen inte blodigt men en extra service kan ju bli dyr.

Kan du inte ta skadorna på bilen på försäkringen?
Citera
2021-01-29, 23:39
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Ja, jag tror också marknaden är rätt mättad. Precis som du säger så har många annonser legat ute länge, även på bilar som skulle vara okej att ta över, där det medföljer friköpta vinterdäck, rejält med undermil, och den som vill bli av med den bjuder på två tre hyror plus står för överlåtelseavgiften samt att det är bara är ett till ett och ett halvt år kvar på leasingtiden.

Blir inte ens dessa av med sina bilar så kommer inte folk bli av med bilar som har 33 månader kvar, finns liksom inget skäl att inte plocka ut en helt ny.

Jag är inte emot leasing men det gäller att tänka igenom det ordentligt innan man väl skriver på avtalet.

Fråga på gammalt inlägg. Men vad är egentligen nackdelen med att ta över sådana leasing avtal? Många annonser skriver ju även att det är bilhandlaren själv som gör "besiktning" vid överlåtelse och är det något som behöver åtgärdas får man reda på det innan.

Är man gniden borde väl detta vara det perfekta? Inte låsa upp sig flera år framöver speciellt nu i en pandemi och skatten är väl lägre än att ta ut en helt ny bil nu med nya malus skatten?!
Citera
2021-01-30, 09:50
Medlem
Bjurras avatar
Tänkbara nackdelar:

1. Vissa bilar som annonseras ut har utgått som modell och känns inte lika moderna.
2. Vissa bilar som annonseras ut har högre månadskostnad än vad du kan få om du tecknar ett nytt avtal idag.
3. Du måste träffa tidigare leasingtagare hos bilhandlaren (Han kan mao inte leverera bilen till dig om du bor långt bort)

I övrigt kan jag inte komma på några direkta nackdelar och de som annonserar ut hyfsat attraktiva leasingövertaganden verkar också bli av med dem, åtminstone försvinner annonserna.
Citera
2021-01-30, 09:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Fråga på gammalt inlägg. Men vad är egentligen nackdelen med att ta över sådana leasing avtal? Många annonser skriver ju även att det är bilhandlaren själv som gör "besiktning" vid överlåtelse och är det något som behöver åtgärdas får man reda på det innan.

Är man gniden borde väl detta vara det perfekta? Inte låsa upp sig flera år framöver speciellt nu i en pandemi och skatten är väl lägre än att ta ut en helt ny bil nu med nya malus skatten?!

Självklart är det många faktorer som avgör om det är vettigt med ett övertag eller inte. Det som kan göra det vettigt är om det är:
- Många undermil
- Kort period kvar
- Medföljande vinterdäck
- Du får ett par "gratismånader"
- Självklart skall ju föregående ägare stå för överlåtelsekostnaden.

Då det (enl mig) är dumt att ta över:
- Om bilen precis är uttagen och det är typ 33 månader kvar.
- Om bilen gått för långt.
- Om de inte tänker stå för överlåtelse + ett antal månader.
Då finns ju inget skäl att inte hämta ut en helt ny själv.
Många som leasar har inte fattat att den största värdeminskningen är när bilen är som nyast. Tänk att du köper en bil och säljer den efter två månader, du lär ju förlora duktigt på det.
Citera
2021-01-30, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
7,50 för varje extramil är verkligen inte blodigt men en extra service kan ju bli dyr.

Kan du inte ta skadorna på bilen på försäkringen?

1000 mil för 7500 är helt ok sen servicen är bara att acceptera.
2 rejäla skador så jag misstänker 2ggr 6000 i Självrisk.

Ca 25k totalt gissar jag på.
Citera
2021-01-30, 17:38
Moderator
vfs avatar
Citat:
Nu ska jag inte köpa någon bil då jag är nöjd med den jag har och nog tänker behålla den några år till, men jag brukar alltid ha ögonen öppna.

Såg nu att nya Citroen C3 går att leasa för 1899:- per månad 1000 mil, lägg på 200 kr och du får 1500 mil. Om man går upp en klass i utrustningsnivå samt tar automat så hamnar man på ca 2600 kr för 1500 mil. Har inte provkört den men tror den är helt okej.

Det blir 20 kronor milen om jag räknat rätt, plus bensin då. Ändå rätt billigt?
Citera
2021-01-30, 17:46
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Det blir 20 kronor milen om jag räknat rätt, plus bensin då. Ändå rätt billigt?
Ja, det är helt okej, dessutom så torde ju ingen leasingtagare förvänta sig några bekymmer under de tre leasingåren. Jag skulle kunna tänka mig en sån deal, men självklart skulle jag ju provköra först.
Citera
2021-01-30, 17:47
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ja, det är helt okej, dessutom så torde ju ingen leasingtagare förvänta sig några bekymmer under de tre leasingåren. Jag skulle kunna tänka mig en sån deal, men självklart skulle jag ju provköra först.

Jag tänker direkt shoppingbil till frun, ska fan kolla upp det.
Citera
2021-01-30, 17:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Jag tänker direkt shoppingbil till frun, ska fan kolla upp det.
Ja, det är den nog perfekt till, dock skulle jag nog valt en automat om det var till frun. Men jag skulle absolut kunna tänka mig testa en sån själv. Har idag en Yaris som jag/vi är supernöjd med.
Citera
2021-01-31, 19:32
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjurra
För den som vill ha bra utrymmen och gärna kör en lite mer udda bil kan man leasa en DS7 Crossback för 3300 i månaden. Mycket bil för pengarna!

https://www.dsautomobiles.se/vehicle...remium-offers/

Tack för tips. Vad ligger skatten på dessa per år? Tycker det var lite svårt att försöka få ut CO2/WLTP på dessa. Var tvungen att åka kika på en sådan DS idag och var riktigt fina. Kanske inte världens mest optimala bil på olika sätt med lastutrymmen och liknande men är väl inte riktigt grejen heller. Räcker 130 hk på denna? Skall man gå efter känsla eller skall förnuftet få tala och en Kia Ceed/Niro hybrid med 360 kr i skatt per år och med eldrift i rusning få göra det?

Båda uppfyller helt klart annars behoven. Kia verkar det ju finnas en uppsjö av vinterdäck begagnat att köpa också. Eller passar andra PSA-gruppen bilars däck till DS?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in