Citat:
Ursprungligen postat av
intermittentexplosivitet
Tanken: "Vad händer nu, hela livet är förstört, kommer aldrig få jobb", är intressant när det kommer till hyllade och uppburna personer som Timell. Folk tänker att de bara ska vara på en piedestal i hela livet, vad de än gör.
Det handlar ju dels om problematiken med en mobbmentalitet och häxjakt. Det här har ju fått helt galna proportioner. Man kan i det här virvlet av rykten och påståenden, nu hävda nästan vad som helst om en känd person på nätet och det kommer tas som sanning, eller fläcka ner personens rykte. En kvinna med ett horn i sidan åt person X kan i teorin börja basunera ut allt möjligt påhitt och personens karriär kastas nästan slentrianmässigt som ett vedträ på det redan tända bålet. På nätet är man kort och gott skyldig och dömd enbart ryktesvägen. Jag ger mig inte in i Timells specifika göranden eller icke-göranden men det är onekligen ett problem.
Sedan är även de extrema proportionerna problematiska. Det är häxprocesser det här, rakt av och utpekade personer visas absolut ingen nåd alls oavsett omständigheter. Brott mot värdegrunden straffas värre än mord i det kollektiva sinnet, och det är sjukt någonstans. Jacques Wallner - en dömd mördare - kan utan problem ha en spirande karriär och skriva i DN men Timell ska krossas under stövelklacken precis som Anders Borg behandlades, och aldrig få ett relevant jobb igen.
Jag kan inte tycka annat än att det känns väldigt problematiskt alltihop. Folk kan inte hålla isär yrke och privatliv och det är politik i bakgrunden som ligger och pyr. Innan en person är dömd i domstol tycker jag man ska vara väldigt försiktig med hur man agerar.