2015-10-02, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Knappast. Jag har flera gången fått ta emot smällar och hot, aldrig har jag blivit tilldelad något skadestånd.

Att min mamma skulle bli våldtagen och att han skulle slå ihjäl mig, skjuta mig och sparka in pannbenet när jag inte hade brickan på mig (Vilket jag aldrig hade..) är tydligen "ringa hot mot tjänsteman" och värt dagsböter.

Nej det är ju en bedömningsfråga. Jag har fått 20 000 kr i skadestånd för ett brott som visserligen klassades som grov misshandel men endast renderade i något blåmärke.

Vanligt skadestånd enligt praxis som jag förstår det för vanliga misshandlar, som ju blir våld mot tjänsteman i detta fall skall ju ligga på runt 5000 kr om jag inte minns fel.

Sen är det ju en fråga om hon kommer betala det om han tillldelas det, gör hon inte det skall ju kronofogden först gör utmätning för att se om hon kan betala, går inte det får man ansöka hos brottsofferfonden. Den vägen fick jag gå, tog mer än två år efter brottet att jag fick skadeståndet.
Citera
2015-10-02, 22:07
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Nej det är ju en bedömningsfråga. Jag har fått 20 000 kr i skadestånd för ett brott som visserligen klassades som grov misshandel men endast renderade i något blåmärke.

Vanligt skadestånd enligt praxis som jag förstår det för vanliga misshandlar, som ju blir våld mot tjänsteman i detta fall skall ju ligga på runt 5000 kr om jag inte minns fel.

Sen är det ju en fråga om hon kommer betala det om han tillldelas det, gör hon inte det skall ju kronofogden först gör utmätning för att se om hon kan betala, går inte det får man ansöka hos brottsofferfonden. Den vägen fick jag gå, tog mer än två år efter brottet att jag fick skadeståndet.

Nej - det är ingen bedömningsfråga. Varenda gång tingslottot har sagt sitt så anser man i princip allt som O.V utsätts för ska vara sådant som vi får tåla.

5000? Ja. Men vi får inte rätt till det. Vi ska tåla att bli
  • Spottade på
  • slagna i ansiktet
  • hotade till livet
  • ofredade

Inget av ovanstående har resulterat till skadestånd.
Blev slagen med ett järnrör en gång och fick inget skadestånd heller.
Citera
2015-10-02, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
Nej - det är ingen bedömningsfråga. Varenda gång tingslottot har sagt sitt så anser man i princip allt som O.V utsätts för ska vara sådant som vi får tåla.

5000? Ja. Men vi får inte rätt till det. Vi ska tåla att bli
  • Spottade på
  • slagna i ansiktet
  • hotade till livet
  • ofredade

Inget av ovanstående har resulterat till skadestånd.
Blev slagen med ett järnrör en gång och fick inget skadestånd heller.

Nej jag känner till liknande fall med kollegor där tingsrätten sagt samma sak. Det är bedrövligt. Självklart skall man som polis och OV tåla mera på sätt och vis, men det betyder ju inte att man är värd mindre än andra för det. Därför ska OV/Polis få samma rätt till skadestånd som andra såklart.

Jag har dock faktiskt fått 20 000 kr i skadestånd, och fått pengarna med, utbetalt av brottsoffermyndigheten dock. Gärningsmannen hade ju inte dom pengarna.
Citera
2015-10-02, 22:16
Medlem
johanness avatar
och där drar jag ett streck i meningsutbytet om egna erfarenheter av rättsmaskineriet. här diskuterar vi den händelse som återges i trådstarten.
/mod
Senast redigerad av johannes 2015-10-03 kl. 00:29.
Citera
2015-10-03, 10:26
Medlem
motyls avatar
Att kvinnan beter sig odrägligt är helt solklart, däremot tycker jag att ordningsvakten är en fjant. Spär på precis alla fördomar om ordningsvakter. Varför står han ens och tjafsar emot henne och ställer frågor... "Vaffödåråå?"

Hon försöker provocera honom och han går igång som fan på det, "aah satt på Hall också". Förstår att man lessnar på idioter i det yrket men han får ju träna på att inte gå i diskussion och visa hur sur han blir.

Socialsekreteraren är en alkoholiserad sorglig person men hennes analys (trots fylla) av ordningsvakten är ganska klockren.
Senast redigerad av motyl 2015-10-03 kl. 10:29.
Citera
2015-10-03, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av motyl
Att kvinnan beter sig odrägligt är helt solklart, däremot tycker jag att ordningsvakten är en fjant. Spär på precis alla fördomar om ordningsvakter. Varför står han ens och tjafsar emot henne och ställer frågor... "Vaffödåråå?"

Hon försöker provocera honom och han går igång som fan på det, "aah satt på Hall också". Förstår att man lessnar på idioter i det yrket men han får ju träna på att inte gå i diskussion och visa hur sur han blir.

Socialsekreteraren är en alkoholiserad sorglig person men hennes analys (trots fylla) av ordningsvakten är ganska klockren.

Han svara på hennes tilltal endast. Vad mer kan han göra?

Går igång? Hur då menar då? Han höjer ju inte ens rösten förrän kvinnan petar han i ögat.

Nej hennes analys stämmer inte. Ordningsvakter går igenom liknande säkerhetskontroller med slagningar i belastningsregistret som poliser gör. Hur lång utbildning han har hör ju knappast dit heller då det är hon som beter sig illa, hon som bevisligen har fel om vad ordningsvakter får göra och inte göra.
Citera
2015-10-03, 18:39
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motyl

Spär på alla fördomar om ordningsvakter? Du menar sådana som: Ta någon runt hörnet
för att misshandla dom? Använda batong, spray, tillhyggen för att golva någon oskyldig?
Att inte kunna regler om hur OV får och ska uppträda?

Tvärtom så spär han inte på en enda fördom som du uppenbarligen har om ordningsvakter.
Han retas med henne, ja. Helt ok. Hon vräker ju ur sig skit utan stopp. Det där är inte bara
alkoholen som talar. När han till sist säger att det är synd om henne och att hon behöver
hjälp så vaknar hennes innersta stålhjärta och hon frågar/påstår att hans mor är en omskuren
iransk kvinna.

Den där kvinnan är inget annat än social misär. Och OV'n bör premieras för att han visar
upp misären i dess fulla glans. Hon ska inte ha med utsatta människor att göra.
Citera
2015-10-03, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Spär på alla fördomar om ordningsvakter? Du menar sådana som: Ta någon runt hörnet
för att misshandla dom? Använda batong, spray, tillhyggen för att golva någon oskyldig?
Att inte kunna regler om hur OV får och ska uppträda?

Tvärtom så spär han inte på en enda fördom som du uppenbarligen har om ordningsvakter.
Han retas med henne, ja. Helt ok. Hon vräker ju ur sig skit utan stopp. Det där är inte bara
alkoholen som talar. När han till sist säger att det är synd om henne och att hon behöver
hjälp så vaknar hennes innersta stålhjärta och hon frågar/påstår att hans mor är en omskuren
iransk kvinna.

Den där kvinnan är inget annat än social misär. Och OV'n bör premieras för att han visar
upp misären i dess fulla glans. Hon ska inte ha med utsatta människor att göra.

Att folk gapar om hur den där OV:n provocerar kvinnan visar ju bara hur totalt blinda folk verkligen kan bli då det diskuteras ingripande av Polis/OV. Nu kan man ju inte veta om han verkligen gjorde det före eller efter filmen men det man kan se på filmen är inget sådant. Om man nu inte är av den uppfattningen att en OV provocerar bara för att han svarar, och då svarar aningen ironiskt på all den skit hon verkligen vräker ur sig.

Den kvinnan beter sig ju inte bara mycket illa, hon hotar ju med att nyttja sin ställning som socialsekreterare också. Vet inte om socionomer har någon motsvarighet till PAN men motsvarande beteende hos poliser när dom tex viftat med sitt leg i fyllan och villan på krogen vet då iaf jag har lett till löneavdrag och varningar. Detta med all rätt.

Någon form av påföljd där borde det ju iaf bli för kvinnan, kanske borde man se över om hon är lämplig att jobba med det hon nu gör? Om hon nu gör det.
Citera
2015-10-04, 09:17
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Att folk gapar om hur den där OV:n provocerar kvinnan visar ju bara hur totalt blinda folk verkligen kan bli då det diskuteras ingripande av Polis/OV. Nu kan man ju inte veta om han verkligen gjorde det före eller efter filmen men det man kan se på filmen är inget sådant. Om man nu inte är av den uppfattningen att en OV provocerar bara för att han svarar, och då svarar aningen ironiskt på all den skit hon verkligen vräker ur sig.

Den kvinnan beter sig ju inte bara mycket illa, hon hotar ju med att nyttja sin ställning som socialsekreterare också. Vet inte om socionomer har någon motsvarighet till PAN men motsvarande beteende hos poliser när dom tex viftat med sitt leg i fyllan och villan på krogen vet då iaf jag har lett till löneavdrag och varningar. Detta med all rätt.

Någon form av påföljd där borde det ju iaf bli för kvinnan, kanske borde man se över om hon är lämplig att jobba med det hon nu gör? Om hon nu gör det.

Man kan väl säga som så, att den kvinnan blir omplacerad direkt om hon har några av
dom arbetsuppgifter hon påstår sig ha. Det hon häver ur sig är så långt ifrån soc och
kommunal värdegrund man kan komma. Och fylla är ingen ursäkt.

Så nej, om detta uppdagats till hennes chefer så har hon inte jobbet kvar.

Helt i sin ordning faktiskt.

Folk i tråden som försvarar kvinnan och pratar skit om OV'n är bara sådana som
själva befunnit sig i samma situation, pissraka och störiga och jävliga och därför
blivit omhändertagna/utslängda av en vakt/OV. Och som vanligt så har dom ju
aaaaaaaldrig gjort något. Dom bara satt där helt coola och plötsligt utkastade på
gatan bara sådär.
Citera
2015-10-04, 09:23
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Nej, har hon sparkat och klöst ordningsvakten skall hon åka dit för brottet. Ordningsvakten kan också kräva skadestånd av henne om hon blir fälld.

Jag har själv blivit 20 000 kr rikare på det sättet en gång i tiden( pga av en manlig våldsverkare).

Ordningsvakten skulle ha kunnat agerat mer offensivt i ett tidigare skede, men jag tycker han skötte det bra iaf.

Det enda dumma var att han lade ut filmen.

Sen ser jag inte att det ena måste utesluta det andra. Problem med alkohol verkar ju denna kvinna uppenbarligen ha och får hon hjälp med det kanske hon inte behöver skämma ut sig mera, och färre personer behöver komma i hennes väg då hon får en snedfylla som hon inte kan kontrollera. Bra för dig, bra för mig, bra för samhället och kvinnan själv. Så ser jag på det hela.

Det räcker väl som straff att filmen kommer ut så hon kan känna sig dum resten av livet.

Efter 1.28 så behövde jag inte se mera. Med 10 års vana som ordningsvakt på krogen så vet jag hur det hela utvecklar sig. Många idioter borde få se sig själva filmade på fyllan och se hur j-vla korkade dom blir när dom får i sig alkohol.
Citera
2015-10-04, 09:24
Medlem
Jag tycker det är konstigt att ordningsvakten ens öppnar upp för konversation på detta sätt.
Hade ordningsvakten skött detta snyggt så hade han sluppit gripa kvinnan.
Är det inte jobbigt att arbeta på detta sätt dag ut och dag in och få många fyllisar emot sig?
Borde det inte vara lättare för egen del att bara snacka runt allting och se till att kvinnan kommer iväg och att man kan återgå till sin egentliga arbetsuppgift?
Nu skapar vakten ett scenario som leder till ett gripande helt i onödan.

Visst, kvinnan beter sig otrevligt, men hon är full.
Tänk om man som kassapersonal kunde hetsa alla otrevliga kunder för att sedan brotta ner dem, hur bra är det för affären?

Huruvida kvinnan är socionom eller inte saknar betydelse. Hon är full och kräker ut sig massa skit.
Varför blev hon nekad sin telefon?
Får någon rota i ens väska? Det hade räckt att bara ta bort väskan från den fulla kvinnan.

Ordningsvakter borde lära sig prata istället för att göra folk illa/gripa folk.
Det blir enklare arbetsdag för en själv då och trevligare.
Det är gäster som är där för att göra av med pengar.
Det är dåligt för affärerna att misshandla kunder o gripa dem.
Citera
2015-10-04, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Jag tycker det är konstigt att ordningsvakten ens öppnar upp för konversation på detta sätt.
Hade ordningsvakten skött detta snyggt så hade han sluppit gripa kvinnan.
Är det inte jobbigt att arbeta på detta sätt dag ut och dag in och få många fyllisar emot sig?
Borde det inte vara lättare för egen del att bara snacka runt allting och se till att kvinnan kommer iväg och att man kan återgå till sin egentliga arbetsuppgift?
Nu skapar vakten ett scenario som leder till ett gripande helt i onödan.

Visst, kvinnan beter sig otrevligt, men hon är full.
Tänk om man som kassapersonal kunde hetsa alla otrevliga kunder för att sedan brotta ner dem, hur bra är det för affären?

Huruvida kvinnan är socionom eller inte saknar betydelse. Hon är full och kräker ut sig massa skit.
Varför blev hon nekad sin telefon?
Får någon rota i ens väska? Det hade räckt att bara ta bort väskan från den fulla kvinnan.

Ordningsvakter borde lära sig prata istället för att göra folk illa/gripa folk.
Det blir enklare arbetsdag för en själv då och trevligare.
Det är gäster som är där för att göra av med pengar.
Det är dåligt för affärerna att misshandla kunder o gripa dem.

Jag vet inte.

Agerandet med att få henne att tala och lägga ut det hela tyder på passion. Och mission. Och det lite utöver sina arbetsuppgifter. Det känns väl mer som att hans agerande beror på vem han är, och inte vad han är.

Det är inte en OV som har lagt ut en film. Det är en person.

Min personliga önskan är att hon aldrig jobbar med människor. Någonsin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in