2015-09-29, 13:15
Medlem
J.H.s avatar
Full och omdömmeslös, vakterna lär kunna filma dussintals varjekväll om de vill. Alla kanske inte använder sig av rasistiska benämningar men arga fulla människor häver alltid ur sig en massa kränkningar när de är stupfulla och har dåligt ölsinne.

Hon bör nog jobba med något annat eller gå någon kurs om alkoholensverkningar. Allt hon säger är säkerligen tomma ord och inget hon vare sig skulle göra eller stå för i nykterttillstånd.

Vakten har dock ingen ursäkt för att ha spritid videon annat än att smäda kvinnan.

Jag skulle personligen undvika ställen där vakterna spelar in alla fylltrattar och sedan sprider materialet som de vill. Även om jag inte blir ett mongo hur mycket jag än häller i mig.

Ps. Inget ont om själva filmandet men spara det tills ev rättsprocesser. Att stället de står på uttryckligen skriver att vakterna har kroppskameror lugnar nog ned stämmningen, men när det görs på detta sätt är det endast oseriöst
Ds.
Citera
2015-09-29, 13:18
Medlem
Jag har varken gått
på högskola eller Kumla (haha) men jag är trygg vetskapen om min allmänbildning och intelligens ändå utan att behöva hävda mig på detta sättet.
Citera
2015-09-29, 13:31
Medlem
Leif.Jennekvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Ha, ha...

Väktare, har de längre utbildning än en vecka och det är därför du bli stött?

Killen är tjuv, agerar provocerande och är genuint obildad. Med all sannolikhet begår han såväl lagbrott som tjänstefel. Hans IQ är endast sämre än hans EQ.

Och detta efter/under en situation du som uniformswannabe beskriver som vardagsmat...;0)

Somna om ditt psykmongo.

Antagningskraven för en väktare är betydligt lägre. De går på intervju hos ett företag och får gå utbildningen VU1 på 2 veckor via företaget, och efter 160 timmars arbetade timmar är de berättigade att gå VU2, vilket inprincip är samma smörja som man gick igenom på VU1. Får personen inte anställning via ett företag som är beredda att betala för utbildningen, kan hen köpa sin utbildning via företag som anordnar utbildningar.

Ordningsvaktsutbildningen är betydligt svårare att komma in på, iaf i storstäderna där trycket är högre, och få utbildningar hålls per år. Där får den sökande göra ett skriftligt test, sedan intervju med en polisman och det ingår numera fystest också. Själva utbildningen innehåller betydligt mer juridik än vad utbildningen för väktare gör. Ha även i åtanke att många ordningsvakter även har fullständig väktarutbildningen, de jobbar både som väktare och ordningsvakt på något bevakningsföretag, och jobbet på krogen är ett extraknäck.

Ordningsvakten ifråga har agerat helt korrekt, videon visar att kvinnan är emotionellt störd och fara för sig själv, men även andra. Hon gör dessutom våldsamt motstånd, hon stör den allmänna ordningen mm. Jag kan rada upp mängder med anledningar till varför en gripande av henne är helt enligt regelboken.

Det finns heller inte på kartan att han stulits hennes telefon, den har suggan supit bort.

Vad ordningsvakten borde gjort är att stänga av kameran, ta in henne i ett utrymme där ingen ser och hör och gett kärringen en rejäl omgång, ett par hårda slag i magen och ryck i håret är vad hon behöver (synliga skador ska helst undvikas). Paria av henne kaliber ska dessutom alltid bojas, och transporteras med ett stabilt skuldergrepp så att man kan orsaka så mycket smärta som möjligt.

Kommunikation är tillför individer som är mottagliga, övrigt pack ska bemötas med våld, för det är ända sättet de förstår och förtjänar. Jag har utbildat mängder med ordningsvakter i självskydd, så jag vet vad jag talar om.

Gör om, gör rätt.

/ Leif
Citera
2015-09-29, 13:34
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Du kanske inte inser det för att du är för dum men det är ditt jobb att jobba med vad du föraktfullt kallar för "packade jävlar". De betalar större delen av din lön genom att dricka på din chefs chefs nattklubb. Tror du det hade behövts ordningsvakter om nattklubben varit ett kafe utan spritförsäljning?

Om du har svårt för att fulla människor kallar dig för fula ord så kanske du borde byta jobb istället för att gnälla för döva öron. Att höra sådant gnäll från en ordningsvakt är som att höra en akutsjuksköterska som klagar över patienter som har ont och blöder. Vafan, om du inte tål blod varför jobbar du där? Om du inte tål fulla människor, varför jobbar du som ordningsvakt?

1) Nu är jag privat. Det finns en privat och en professionell sida av varje människa.
Min privata sida är jag här. Det finns trevliga och otrevliga människor. Hon tillhör den otrevliga och fick därför benämningen packad jävel, för att hon var det.

I ärlighetens namn bryr jag mig inte om att "gästerna betalar min lön". Jag är inte där för att slicka krögarens bakdel. Jag är där för att sköta ordningen och förhindra problem.
Det blir en del av jobbet att man får ta krögarens önskningar i beaktning, men om du tvekar att agera mot gäster pga att "de betalar din lön" jobbar du med fel yrke.

Säg åt poliserna att sluta förhindra brott - folket betalar ju deras lön!11!11

2) Jag har inte svårt för folk som kallar mig för hora, kuksugare, misslyckad polis, mongo eller liknande. Det stör mig såklart, skulle du tycka det är kul att någon drygar sig när du försöker vara snäll mot personen? Men det är skillnad på att ta åt sig, och skaka av sig det.

Om du jämför hot och våld mot ordningsvakter/polis med att som sjuksköterska behöva se blod är du ju helt tappad. Skärp dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fingret i ögat och klösningen (samt knät mellan benen) är väl ändå inte klarlagt om det verkligen skedde. Det är något han bara skriver.

Nej, men det hävdar ordningsvakten - jag har svårt att se varför han skulle hitta på.
Det är knappast i syfte att få kränkningspengar i rätten, för det får vi inte.
Källa: Jag fick ett par smockor i ansiktet. Killen fick dagsböter och jag ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av grimas
håller helt med fy fan va för slags person tror det är ok att spöa på en tjej för hon pekar finger till en? antar folk skämtar men för mej med en syrra som levt i ett sånt förhållande är det inte så jävla lustigt

Sluta ljug folk kan bara kolla videon på första sidan. Verkar va många av kvinnomisshandlarens kompisar i tråden

Men snälla, det är skillnad på att som man i ett förhållande spöa på sin tjej. Det är sån otrolig skillnad.

Med ditt resonemang ska alltså alla kvinnor får slå män utan att behöva tro att mannen ska reagera tillbaka?

Om en tjej går fram till mig och börjar bråka och slår mig. Jag kommer slå tillbaka.
Det enda jag kommer ha i bakhuvudet är hennes storlek - jag kommer använda mindre våld mot en liten människa jämfört med en stor människa.
Jag kommer nog troligtvis använda mer våld mot en man än en kvinna dock, men jag kommer fortfarande svara på samma sätt om en kvinna slår till mig.
Om det är att jag knuffar bort henne, fäller henne eller lägger ner henne i backen och lägger fängsel på henne (som i videon) lämnar jag osagt.

Om du enbart läser första stycken och faktiskt inte funderar över vad ovanstående rader säger, så är du riktigt dum.

Säg åt polisen att inte gripa kvinnor, det är fegt att agera mot kvinnor och man är en kvinnomisshandlare om man fredar sig mot en kvinna som använder våld mot dig som man!!1!1

Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Någon som vet hur det filmas? Är det med en mobiltelefon eller dolt på något vis?

Blir på nåt sätt illa berörd av filmen.

Det är antagligen i form av en Go-pro kamera, men pga kamerans vinkel skulle jag snarare tro på en liten mindre kamera som sitter på O.Vs axel eller liknande.
Spionkamerabutiken säljer en del sådana saker, tex Spypro md 8000 är en jag sett på en kollega.
Citera
2015-09-29, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Hur vet du att vakten är muslim? Vart visar videon att han är muslim?(och spelar det någon roll alls i sammanhanget vilken religion han tillhör)
hur vet du hur hårt klippt videon är?? det kan ju vara så att det inte sades ett ord till i konversationen innan polisen kom, därför är den klippt.
Vem är lättmanipulerad här egentligen? Du som utan bevis säger att vakten stulit rasistens telefon, som säger att han misshandlar henne, trots att han gör vad han enligt lagen får, du som sitter och försvarar att en människa står och vrålar till en annan att dennes mor är en omskuren Iransk hora. Du som anser att vakten provocerar kvinnan till att uppföra sig som ett svin, trots att han är lugnet själv. Eller alla andra som ser vad som faktiskt händer?
Om du tog på dig glasögonen och tittade på vad som händer i videon,, istället för att försöka tolka in saker du inte har några bevis för så att det passar in i dina referensramar, så skulle du nog ta bort dina korkade kommentarer.

Du måste vara den mest genomkorkade rasist jag sett här på flashback någonsin.

Tänkte bara flika in att muslim är ingen religion och vad vet du om hans mor? vad hon är och inte är..
Citera
2015-09-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Jag fick längre utbildning för att lära mig VaktB än vad en OV har.. Då skulle jag stå man sin höjd kanske vakta ett skyddsobjekt ute i skogen med en gruppchef som tog alla besluten.

Här skall en ensam person stå och ta skit utanför krogen utan att det skall gå överstyr. OV utbildningen måste bli 1 årig utbildning med flera prov, högre krav och praktik.

Sedan kan man frågasätt om en OV är lämplig som sprider såna här filmer, även om det är underhållande, så skall en OV kunna lagen det innefatta även PUL.

Jag antar att du inte lärde dig PUL under din vakt B, frågan är om du någonsin lärde dig den...

Säg mig, vad i PUL är det du avser att detta klipp skulle bryta mot?
Citera
2015-09-29, 14:06
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ageton
Haha skojar ni?? Vakten agerade väldigt professionellt, själv hade jag inte kunnat låta bli att orsaka slynan grov smärta. Hoppas alla som känner henne får se vilken vidrig människa hon är.

Jag ställer högre krav på en ordningsvakt än så.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
DET är faktiskt en jäkligt viktig poäng han gör när han poängterar att han är ordningsvakt - eftersom befogenheten för väktare och ordningsvakter inte är lika.
Genom att poängtera vad han är vid upprepade tillfällen så har han också undanröjt att hon senare kan påstå att hon missat det och tagit honom för en väktare med lägre befogenhet.

Ok. Ja då kan man säga ”Jag är ordningsvakt.”, utan att ta upp den berusades läskunnighet.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tvärtom - genom hela klippet så uppträder OV definitivt på ett sätt som inger förtroende.

Du kan ju prova att börja peka en polis i ansiktet på samma sätt och se om han/hon är lika tålmodig - alldeles oavsett din nykterhet.

Jag tycker det är allt för enkelspårigt att helt och hållet ta ställning för kvinnan, eller ordningsvakten. Att tänka sig att den ene är oskyldig som ett lamm, medan den andra är enbart ett svin och idiot.

Utan att på något vis försvara kvinnan så måste man vara öppen för att inte heller ordningsvakten gjorde allt helt och hållet rätt. Jag menar att han är onödigt otrevlig mot kvinnan, och att det är onödigt att exempelvis ifrågasätta hennes läskunnighet – jag har väldigt svårt att se det som att ”definitivt inge förtroende”.
Citera
2015-09-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NietzschesHorse
Varför jag blandade in ditt inlägg i mitt ordbajseri är för att det i stort är uttryck för samma diskurs. Det får ju du välja att inte hålla med om. Sak samma. Det är min uppfattning. Men är förstås Off topic.

OK, det är ju bra att du ser det så vad gäller rättstillämpning - men det jag hajade till på var att du stämplade henne som "rasist" efter ett 45 min videoklipp och att du kallade en skribent här "genomkorkad rasse" efter ett inlägg.

Som sagt, hur berusad hon var är omöjligt att svara på. Men vad människor säger i ett berusat och affektivt tillstånd under 45 min av sitt liv är inte grund nog för att stämpla henne som "rasist" även ifall hon klart sade rasistiska saker. Det skulle faktiskt en stor del av befolkningen kunna göra i en pressad eller farlig situation. Detta oavsett om du vill utrota denna människotyp eller inte, som jag ser att du skrev i ett tidigare inlägg, så är det så många människor kan reagera. Ditt inlägg om att "utrota" stärker bara min uppfattning om dina åsikter och politiska hemvist. Ordbajseriet träffade rätt.

Men din syn skulle många i befolkningen vara "sexister" eller "kvinnohatare" eftersom de grälat med sin hustru någon gång och sagt "djälva kossa" - det samma gäller förstås hustrun.

Oavsett, verkar det helt enkelt viktigare för dig att stämpla henne som rasist än som olämplig tjänsteman och fylltratt.

Vad i hennes beteende tycker du då gör henne olämplig som tjänsteman om det inte är de rasistiska uttalandena hon gör?
Vad jag ser på filmen är hon varken i en pressad eller farlig situation som gör att hon uttalar sig rasistiskt. Hon står där av fri vilja och börjar tjafset med honom. Vakten säger ju åt henne hur hon ska lösa problemet med sin telefon. han säger sen åt henne att gå därifrån. Hon väljer ju själv att skita i det han säger.
Sen tycker jag inte om att du jämför att gräla med sin fru med att stå och vråla till en arbetande tjänsteman som man inte känner att dennes mor är en omskuren iransk hora. Kan väl tycka att det är skillnad på de två. Ser inte du skillnaden så finns det ingen idé att du och jag fortsätter den här debatten.
Uppenbarligen tycker inte du att världen hade varit en bättre plats utan rasism så jag kan säga att jag förstår inte hur dina tankegångar går.
Citera
2015-09-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-Villesson
Världsrekord i (felaktigt och ovidkommande) OT?

Det andra vet du inget om eftersom videon är redigerad.

"Leif" är ett tragiskt troll.

Mitt till 100 procent säkert sista inlägg i den här tragiska tråden.
Svara då på frågan om den "stulna" mobilen och "misshandeln" av kvinnan så kan du ju skingra alla tvivel. Annars hoppas jag verkligen att du nu håller dig till dina tidigare utfästelser om att hålla dig borta från tråden.

Det är snarare du som sprider OT då du drar upp irrelevanta saker som vaktens eventuella religiösa tillhörighet, sprider ogrundade rykten om att han stulit någon mobiltelefon, att han skulle behöva flytta med sin "klan" till en etta och jobba svart.
Citera
2015-09-29, 15:16
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Vad i hennes beteende tycker du då gör henne olämplig som tjänsteman om det inte är de rasistiska uttalandena hon gör?
Vad jag ser på filmen är hon varken i en pressad eller farlig situation som gör att hon uttalar sig rasistiskt. Hon står där av fri vilja och börjar tjafset med honom. Vakten säger ju åt henne hur hon ska lösa problemet med sin telefon. han säger sen åt henne att gå därifrån. Hon väljer ju själv att skita i det han säger.
Sen tycker jag inte om att du jämför att gräla med sin fru med att stå och vråla till en arbetande tjänsteman som man inte känner att dennes mor är en omskuren iransk hora. Kan väl tycka att det är skillnad på de två. Ser inte du skillnaden så finns det ingen idé att du och jag fortsätter den här debatten.
Uppenbarligen tycker inte du att världen hade varit en bättre plats utan rasism så jag kan säga att jag förstår inte hur dina tankegångar går.
Fast det är väl skillnad på att säga att en person uttalat sig rasistiskt - och att kunna dra slutsatsen att personen faktiskt är rasist.

Hon är olämplig för det kränkande uttalanden hon gör både om kvinnor, rasistiska loskor, tjänstemän, människor med lägre utbildning osv.. det som sammantaget berättar om en människosyn som inte hör hemma i ett yrke där hon möter människor eller utövar myndighet -- båda dessa saker gäller för en socialsekreterare/socialassistent.

Hon är givetvis också synnerligen olämplig som använder sin makt i egenskap av myndighetsutövare för att hota vakten och vaktens familj med repressalier ...

Det är likställt med när en polis viftar med legget på fyllan och kräver sin vilja annars skall dela ut p-bot, eller göra någon annan opåkallad åtgärd som hämnd.
Inte okej - vare sig på ett personligt plan eller som företrädare för en myndighet eftersom det urholkar förtroendet för myndigheten.
Citera
2015-09-29, 15:22
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
1) [...]

Nej, men det hävdar ordningsvakten - jag har svårt att se varför han skulle hitta på.
Det är knappast i syfte att få kränkningspengar i rätten, för det får vi inte.
Källa: Jag fick ett par smockor i ansiktet. Killen fick dagsböter och jag ingenting.

[...]

Jag kan ju inte säga att det inte har hänt, men det är klart att det ligger i vaktens intresse att framställa henne i så dålig dager som möjligt. Det är väl ändå det som är anledningen till publicerandet av filmen?
Citera
2015-09-29, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag kan ju inte säga att det inte har hänt, men det är klart att det ligger i vaktens intresse att framställa henne i så dålig dager som möjligt. Det är väl ändå det som är anledningen till publicerandet av filmen?
Eller så publicerades den av frustrationen att vakter annars bara syns via mobilfilmer som startat i själva ingripandet som ger en rätt så missvisande bild. Fast jag utesluter självklart inte din tolkning. Det ena utesluter inte det andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in