2015-10-01, 23:12
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Ja den här kvinnan behöver nog hjälp med sitt drickande. Hon mår nog inte så bra nu pga det här och att hänga ut hennes namn här gör ju inte saken bättre så det kan man ju låta bli tycker jag. Ta del av domen dock, men maska dom berördas namn isf anser jag.

För att hon kommer att åka dit på våld mot tjänsteman är mycket troligt om det nu är så att det finns vittnen till att hon klöst och sparkat vakten.

Sen finns det väl en viss risk att det kan komma på tal om förtal i det att ordningsvakten lade ut filmen också.

Ja visst, det viktigaste nu för tiden är ju att ta hand om och gulla med gärningsmannen/kvinnan!
Tänk vad det måste vara synd om henne.

Vad offret, i detta fallet ordningsvakten, har fått utstå i denna formidabla verbala störtsjö av okvädningsord spelar ingen roll va?

Nej, heders till ordningsvakten som med bibehållet lugn hanterade denna sopa till socialarbetare!
Citera
2015-10-01, 23:12
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag älskar att se "veteraner" göra bort sig på det här sättet.
Har det inte fallit dig (och några andra) in att om en en person blir så envist utpekad utan grund på flashback, så är denna någon i behov av stöd. Om det var du eller någon annan som antydde att ett borttaget linked-in-konto eller en stängd sida på facebook skulle antyda skuld, så var det en mer än korkad idé.
Det är klart att vederbörande känner sig träffad, men inte på det sättet som några av er vill hoppas.

Så först anmäla inlägget, sedan svara på det?

Faktum är att jag inte har pekat ut någon alls. Jag skrev att OM det är denna person så har hon
redan slutat som socionom. Sedan undrade jag över huruvida detta var en gammal film. För om
det INTE är det så lär det knappast vara den utpekade (Sop*ia Pa*m) som är med på filmen.

Hur vet du att vederbörande känner sig träffad på något sätt överhuvudtaget? Och vad är det
som några av "oss" hoppas på? Om min kommentar om nyreggade försvarare ses som att jag
"gör bort mig" så får det väl vara så. Du har naturligtvis din fulla frihet att tycka det.

Skulle dock vara kul att få tag på en FU i fallet. Om det nu gick till Doms, vill säga.
Någon i tråden visste ju vem vakten var så med hans namn bör man ju kunna kolla i
tingsrätten om det finns något målnummer.

Edit: missade att det redan länkats till domen, my bad

EDIT IGEN: visade sig ju inte vara domen som det länkades till.. bara OV'n
Senast redigerad av BoyGoneBad 2015-10-01 kl. 23:17.
Citera
2015-10-01, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decubitus
Hennes bild borttagen?

Men det var ju ett skämt FFS! Såhär:
Rastyn outar en Sofia E utan att ange grund.
Jag googlar fram random socionom med E*-efternamn och frågar ironiskt om det är hon, säker på att ingen vettig människa ska tro på att det verkligen ÄR kvinnan i filmen som gått och blivit svart.

Nu har Rastyn kommit med en bättre förklaring till hur hen kan veta vem det är, så det nya namnet är inte helt taget ur luften.
Citera
2015-10-01, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Kul att det kryper fram hur ordningsmakten med våldsmonopol ser på människor. Och kvinnor.
Förstår varför de så lätt skadar kvinnor just när dessa hanteras. Kul att klämma till lite extra utan att begripa att kvinnors kroppar inte klarar samma grepp. Att bryta armar på 15-åriga flickor och så där. Manliga poliser ska egentligen aldrig få hantera kvinnor. Det är för riskfyllt både mental och fysiskt.
Intressant också att den här tråden lockar tydligen fram vissa utgjutelser.

Tycker faktiskt att det låter som en alldeles utmärkt människosyn när man visar en vilja i att försöka minimera skaderisken så långt det går vid ingripanden, både för oss själv och dom vi ingriper emot och det oavsett vad dom är av för kön. Det gör man genom att använda just handfängsel när en person är labil och skall slåss, det är handfängslets syfte nämligen.

Tråkigt att du uppenbarligen tycker något annat.

Min intention med användandet av ordet " honom" var att det jag skrev skulle ha den innebörden att det faktiskt oftast är män vi ingriper emot. Du tolkade det tydligen tvärtemot, tråkigt, men det finns hjälp att få om man har svårt att förstå skillnaden på " han", "hon", " honom" och "henne".

Råkar man förresten ut för en person som slåss och är våldsam så blir skaderisken större och inte mindre om det är en person med fysiska förutsättningar att göra motstånd. De gäller både oss själva och den vi ingriper emot.

Desto större fysiskt övertag vi har, desto mindre blir risken för skador, hos båda parterna.

Tycker ekvationen är ganska självskriven där, om vi nu skall envisas med att göra det hela till en könsfråga.

Även fast det såklart finns mycket vältränade kvinnor och spinkiga soffpotatisar till män så är män i regel fysiskt starkare än kvinnor, och har mer fysiska förutsättningar för att bjuda motstånd i handgemäng.

Sen kan, och kommer det alltid att ske skador vid fysiska handgemäng, det enda vi kan göra är att försöka minimera riskerna på olika sätt beroende på situationen såklart. Våldsmonopolet innebär ju inte att vi kan motverka naturlagarna tyvärr och när en person är riktigt våldsam så blir ju skaderisken större för alla än när någon är lugn och foglig, oavsett kön.
Senast redigerad av E259 2015-10-01 kl. 23:46.
Citera
2015-10-01, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Uphill
Ja visst, det viktigaste nu för tiden är ju att ta hand om och gulla med gärningsmannen/kvinnan!
Tänk vad det måste vara synd om henne.

Vad offret, i detta fallet ordningsvakten, har fått utstå i denna formidabla verbala störtsjö av okvädningsord spelar ingen roll va?

Nej, heders till ordningsvakten som med bibehållet lugn hanterade denna sopa till socialarbetare!

Nej, har hon sparkat och klöst ordningsvakten skall hon åka dit för brottet. Ordningsvakten kan också kräva skadestånd av henne om hon blir fälld.

Jag har själv blivit 20 000 kr rikare på det sättet en gång i tiden( pga av en manlig våldsverkare).

Ordningsvakten skulle ha kunnat agerat mer offensivt i ett tidigare skede, men jag tycker han skötte det bra iaf.

Det enda dumma var att han lade ut filmen.

Sen ser jag inte att det ena måste utesluta det andra. Problem med alkohol verkar ju denna kvinna uppenbarligen ha och får hon hjälp med det kanske hon inte behöver skämma ut sig mera, och färre personer behöver komma i hennes väg då hon får en snedfylla som hon inte kan kontrollera. Bra för dig, bra för mig, bra för samhället och kvinnan själv. Så ser jag på det hela.
Citera
2015-10-01, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Så först anmäla inlägget, sedan svara på det?

Faktum är att jag inte har pekat ut någon alls. Jag skrev att OM det är denna person så har hon
redan slutat som socionom. Sedan undrade jag över huruvida detta var en gammal film. För om
det INTE är det så lär det knappast vara den utpekade (Sop*ia Pa*m) som är med på filmen.

Hur vet du att vederbörande känner sig träffad på något sätt överhuvudtaget? Och vad är det
som några av "oss" hoppas på? Om min kommentar om nyreggade försvarare ses som att jag
"gör bort mig" så får det väl vara så. Du har naturligtvis din fulla frihet att tycka det.

Skulle dock vara kul att få tag på en FU i fallet. Om det nu gick till Doms, vill säga.
Någon i tråden visste ju vem vakten var så med hans namn bör man ju kunna kolla i
tingsrätten om det finns något målnummer.

Edit: missade att det redan länkats till domen, my bad

EDIT IGEN: visade sig ju inte vara domen som det länkades till.. bara OV'n

Det fetade: tror du att jag anmält dig för något?
Det har jag inte.
Om någon anmält dig, så tycker jag faktiskt att det är en aning överkänsligt. Jag föredrar att säga mitt rakt upp i ansiktet.
Javisst, det är en FUP eller rättegång vi alla väntar på.
Vad händer om saken blir nedlagd? Jag frågar, för jag vet inte vad som händer med vad som borde vara offentliga handlingar i sådant fall.
Det är tillräckligt mycket hyena i mig också för att jag ska vara nyfiken på vem det är. Men mitt liv står inte och faller med den kunskapen ("onödig kunskap").

För att förtydliga vad jag sa', som retade dig: den dam som utpekats (även på youtube, där någon kommentator tydligen använt flashback som källa) ger ett seriöst intryck. Nu har hennes namn dragits i smutsen, om man säger så, och jag tycker att det är fullt förståeligt om den som känner henne eller den som vet mer om den rätta identiteten reggar sig och gör ett första inlägg för att på något sätt stödja och lindra. Jag säger vad jag tänker till dig, eftersom det nu blev så i diskuterandet, men det är tänkt att läsas - och begrundas - av större syndare än du.
Citera
2015-10-02, 03:00
Medlem
Bdonks avatar
Citat:
... jag sökt, kommit in och nu jobbat 5 år som polis.
Upptäckte den här tråden för ett par dagar sedan och får säga att dina inlägg tillför mycket, det märks att det du säger kommer från någon som vet vad den pratar om och har erfarenhet av sådana här fall.

Skall bli intressant att följa den här händelsen och vad det blir av det hela. Kvinnan i filmen har uppenbarligen problem och beter sig som en idiot men att ordningsvakten lägger ut filmen är ju heller inte bra. Om han lagt ut den till en begränsad krets på Facebook verkar det inte så farligt (och det var kanske det han gjorde) men att den sen hamnar på Youtube är inte speciellt bra.

Med detta sagt är det ändå av ett visst värde att se hur illa en del kan bete sig (fast det kan man ju i och för sig få se i krogmiljö vilken helg som helst i princip).
Citera
2015-10-02, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Då har jag listat ut vem Rastyn menar. Åldern är 38 vilket känns bra mycket rimligare än 27 som den andre utpekade.

Det är väl lika bra att skriva ut att hon ska heta *ofia E*tby där * är s, så vi slipper spekulera vidare.

Uppsats av kvinnan i fråga.
http://esh.diva-portal.org/smash/get/diva2:418660/FULLTEXT01.pdf

Med tanke på uppsatsen ämne så är det verkligen som skiten träffat fläkten.
Citera
2015-10-02, 11:26
Medlem
Haubits77Bs avatar
Kvinnan ifråga måste rimligen vara släkt med denne man:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fred_Estby
Citera
2015-10-02, 11:32
Medlem
UT64s avatar
Om det är fråga om denna SE så bor hon på.. Södermalm. Stadsdelen där invånarna
är lite extra goda och omtänksamma. För att inte tala om vidsynta och humanistiska.

En stadsdel där en stor del röstar på mp, v eller fi. Men givetvis räcker det att skrapa
lite på den putsade ytan på en södermalmare för att hela den vulgära och hatiska
inre sidan skall komma fram.
Citera
2015-10-02, 19:05
Medlem
Inga nya belägg för att det är rätt person den här sista?
Citera
2015-10-02, 21:31
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Nej, har hon sparkat och klöst ordningsvakten skall hon åka dit för brottet. Ordningsvakten kan också kräva skadestånd av henne om hon blir fälld.

Jag har själv blivit 20 000 kr rikare på det sättet en gång i tiden( pga av en manlig våldsverkare).

Ordningsvakten skulle ha kunnat agerat mer offensivt i ett tidigare skede, men jag tycker han skötte det bra iaf.

Det enda dumma var att han lade ut filmen.

Sen ser jag inte att det ena måste utesluta det andra. Problem med alkohol verkar ju denna kvinna uppenbarligen ha och får hon hjälp med det kanske hon inte behöver skämma ut sig mera, och färre personer behöver komma i hennes väg då hon får en snedfylla som hon inte kan kontrollera. Bra för dig, bra för mig, bra för samhället och kvinnan själv. Så ser jag på det hela.

Knappast. Jag har flera gången fått ta emot smällar och hot, aldrig har jag blivit tilldelad något skadestånd.

Att min mamma skulle bli våldtagen och att han skulle slå ihjäl mig, skjuta mig och sparka in pannbenet när jag inte hade brickan på mig (Vilket jag aldrig hade..) är tydligen "ringa hot mot tjänsteman" och värt dagsböter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in