2015-09-29, 15:39
Medlem
Soc är anstälda av OSS!! Vi bet ders lön i skatt! Fy skäms på dom el har dom inte fattat det??
Citera
2015-09-29, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag ställer högre krav på en ordningsvakt än så.

Ok. Ja då kan man säga ”Jag är ordningsvakt.”, utan att ta upp den berusades läskunnighet.

Jag tycker det är allt för enkelspårigt att helt och hållet ta ställning för kvinnan, eller ordningsvakten. Att tänka sig att den ene är oskyldig som ett lamm, medan den andra är enbart ett svin och idiot.

Utan att på något vis försvara kvinnan så måste man vara öppen för att inte heller ordningsvakten gjorde allt helt och hållet rätt. Jag menar att han är onödigt otrevlig mot kvinnan, och att det är onödigt att exempelvis ifrågasätta hennes läskunnighet – jag har väldigt svårt att se det som att ”definitivt inge förtroende”.

Att kvinnan och mannens vägar möts är ju inte en slump, han jobbar som OV och hon är där för att festa. Att sedan hon uppenbarligen ådrar sig uppmärksamhet från OV, vilket sedermera mynnar ut i den situation vi diskuterar ligger högst på hennes ansvar. Att ni ens diskuterar huruvida hon gjort fel är löjligt, för videon har redan visat att hon är en stor idiot som inte kan uppföra sig. Videon har däremot inte visat att vakten är idiot, så det får du söka bevisför någon annanstans.

Oavsett vad ordningsvakten gjort så agerar man inte som hon gjorde, hon är ful i munnen och hotar honom att i sin tjänsteutövning åsamka honom skada. Jag skiter högaktningsfullt i vad vakten har gjort, hon ska inte jobba på socialkontoret.

Sen att du tycks tro att det skulle vara ok att göra som hon gjorde bara för att en OV har varit dum säger en hel del om dig.
Citera
2015-09-29, 15:52
Medlem
Jag förstår inte riktigt hur hon är oprofessionell. Hon är ju inte på sitt arbete utan är ute och festar, och tagit i sig några glas.

Vilket betyder att hon blir mer eller mindre okontrollerad.

Det har ingenting med hennes arbete att göra, hon kan mycket väl vara en riktig god människa på sitt jobb och i nyktra tillstånd. Men bara för att hon jobbar på soc, betyder det inte hon skall vara fastkedjad.

Att hon är ute och festar, och råkat dricka lite för mycket har ingenting med hennes arbete att göra.

Det är exakt samma sak, när några polismän på deras fritid valde att festa i en lägenhet hos en kollega. Där de blev filmade av deras vänner. För att sedan göra en nyhet av det som stämplade de för att vara oprofessionella poliser. Snälla, det var ju på eras fritid, och samma sak här. Det är på damens fritid.

Varför skulle hon får sparken av detta?

Vem som helst kan dumma sig vid påverkan. Mer eller mindre. Att man säger att hon är en idiot är en annan sak, men att mena att hon borde få sparken eller är oprofessionell i sitt yrke är fel.
Citera
2015-09-29, 16:00
Medlem
pewpews avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag förstår inte riktigt hur hon är oprofessionell. Hon är ju inte på sitt arbete utan är ute och festar, och tagit i sig några glas.

Det har ingenting med hennes arbete att göra, hon kan mycket väl vara en riktig god människa på sitt jobb och i nyktra tillstånd. Men bara för att hon jobbar på soc, betyder det inte hon skall vara fastkedjad.

Att hon är ute och festar, och råkat dricka lite för mycket har ingenting med hennes arbete att göra.

Det är exakt samma sak, när några polismän på deras fritid valde att festa i en lägenhet hos en kollega. Där de blev filmade av deras vänner. För att sedan göra en nyhet av det som stämplade de för att vara oprofessionella poliser. Snälla, det var ju på eras fritid, och samma sak här. Det är på damens fritid.

Vem som helst kan dumma sig vid påverkan. Mer eller mindre. Att man säger att hon är en idiot är en annan sak, men att mena att hon borde få sparken eller är oprofessionell i sitt yrke är fel.
Det går inte att jämföra. Hade poliserna utövat maktmissbruk sa hade det gått att jämföra. Att vara på fyllan och säga dumma saker kan alla göra men här har hon hotat med sin ställning och sagt att OV eller hans barn inte ska få bidrag.

Det är inte ok och det är en form av maktmissbruk.
Citera
2015-09-29, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater

Det va ju hon som drog in sitt arbete i bråket. Typ som en full polis som hotar med vad han ska göra när han är i tjänst imorgon. väldigt olämpligt. Sparken är väl att ta i. Lönesänkning med 25% är väl lagom som varning.
Citera
2015-09-29, 16:09
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag kan ju inte säga att det inte har hänt, men det är klart att det ligger i vaktens intresse att framställa henne i så dålig dager som möjligt. Det är väl ändå det som är anledningen till publicerandet av filmen?

Självklart ska allt vinklas. Men jag tror inte på att vakten ljuger.
Det filmas ju, och man vet faktiskt inte om det syns på kamera eller ej.
Citera
2015-09-29, 16:37
Medlem
Hardingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jurassic
haha, socionom.

Jag är själv full som en kastrull på krogen ibland, men det betyder inte att man på något sätt är ursäktad om man beter sig som ett as mot andra krogbesökare eller vakter. Hoppas både hennes arbetsgivare, kollegor och vänner får se denna.

1. Hon hintar rätt hårt om att hon sköter sitt jobb lite som hon själv vill och inte enligt de rutiner som finns.

2. Hon uttrycker sig grovt rasistiskt och anser det uppenbarligen vara så illa att vara av utländsk härkomst att hon använder det som skällord.

3. Hon verkar ha en ståndpunkt där hon ser ner på de personer hon "hjälper" via sitt jobb.

Snacka om bakfylleångest. Undrar om hon själv ens kunnat se igenom hela filmen i ett svep utan att skämmas så öronen ramlar av.

All cred till vakten.

Folk gör inte bara saker slumpmässigt, hon är helt garanterat en subba nykter också.
Citera
2015-09-29, 16:42
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fast det är väl skillnad på att säga att en person uttalat sig rasistiskt - och att kunna dra slutsatsen att personen faktiskt är rasist.

Hon är olämplig för det kränkande uttalanden hon gör både om kvinnor, rasistiska loskor, tjänstemän, människor med lägre utbildning osv.. det som sammantaget berättar om en människosyn som inte hör hemma i ett yrke där hon möter människor eller utövar myndighet -- båda dessa saker gäller för en socialsekreterare/socialassistent.

Hon är givetvis också synnerligen olämplig som använder sin makt i egenskap av myndighetsutövare för att hota vakten och vaktens familj med repressalier ...

Det är likställt med när en polis viftar med legget på fyllan och kräver sin vilja annars skall dela ut p-bot, eller göra någon annan opåkallad åtgärd som hämnd.
Inte okej - vare sig på ett personligt plan eller som företrädare för en myndighet eftersom det urholkar förtroendet för myndigheten.

Fet text 1: Vari ligger skillnaden? Säger du något rasistiskt så har du sagt något rasistiskt.
Det är inte olagligt att vara rasist, däremot att kränka genom HMF.

Fet text 2: Finns inget som heter P-bot längre. Försvann på 80-talet. Böter hamnar i BR.

Fet text 3: Missbrukande av offentlig tjänst.
Citera
2015-09-29, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Jag har ingen klar uppfattning om i fall det var rätt att omhänderta och avvisa henne. Men antagligen var det motiverat, av vad som framkommer i filmen tycker jag i alla fall inte att det finns skäl att vända sig mot det. Så där har du nog rätt, så långt agerar förmodligen ordningsvakten precis som han ska göra. Å andra sidan är den saken inget som åtminstone jag diskuterat.

Jag är däremot mer tveksamt mot att ordningsvakten ska ifrågasätta hennes läskunnighet, bedöma hennes hälsa ("Jag tror inte du mår så bra".), och överhuvudtaget taget argumentera med henne. Det är ju i alla fall filmat, så om det skett något brott i stil med förolämpning så får väl det i så fall utredas av polisen.

Biten hur han hade kunnat bemöta henne verbalt tror jag hade kunnat lösas på annat sätt. Men jag utbildar inte ordningsvakter så jag kan ha fel, det är möjligt att det bästa en ordningsvakt kan göra när han blir verbalt påhoppad är att vara otrevlig tillbaka. Utanför just väktarskrået skulle jag dock säga att det är en tveksam metod för konflikthantering.

Jag förstår ärligt talat inte vad du vill ha sagt.

Ordningsvakten skall inte få svara henne alls menar du? Och gör han det så måste det bara var med honungslena ord oavsett vad hon själv fullkomligen spyr ur sig?

Utanför väktarskrået? Tveksam konflikthantering? Du menar att personer som beter sig som den där kvinnan blir fromma som lamm om man viker sig och inte säger ifrån då dom beter sig illa? Det är långt ifrån den erfarenhet( och utbildning) jag har av konflikthantering, både i och utanför den polisiära världen. Tvärtom krävs det faktiskt ofta i sådana där situationer att man säger ifrån annars eskalerar dom än mer.

Även fast man inte skall sjunka till samma låga nivå så är det faktiskt inget krav att man bara skall komma med silkeslena ord och formuleringar. Det kan du inte kräva av någon som får skit vräkt över sig som den där vakten faktiskt får i filmen.

Inget av det dåliga bemötande och icke förtroendeingivande beteende du säger dig se förekommer i filmen. Om vi nu håller oss till filmen, vad som händer efter eller innan går ju inte att veta men på filmen kan man klart och tydligt se en person som är full, odräglig och helt klart ordningsstörande.

Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto

Det Men snälla, det är skillnad på att som man i ett förhållande spöa på sin tjej. Det är sån otrolig skillnad.

Med ditt resonemang ska alltså alla kvinnor får slå män utan att behöva tro att mannen ska reagera tillbaka?

Om en tjej går fram till mig och börjar bråka och slår mig. Jag kommer slå tillbaka.
Det enda jag kommer ha i bakhuvudet är hennes storlek - jag kommer använda mindre våld mot en liten människa jämfört med en stor människa.
Jag kommer nog troligtvis använda mer våld mot en man än en kvinna dock, men jag kommer fortfarande svara på samma sätt om en kvinna slår till mig.
Om det är att jag knuffar bort henne, fäller henne eller lägger ner henne i backen och lägger fängsel på henne (som i videon) lämnar jag osagt.

Om du enbart läser första stycken och faktiskt inte funderar över vad ovanstående rader säger, så är du riktigt dum.

Säg åt polisen att inte gripa kvinnor, det är fegt att agera mot kvinnor och man är en kvinnomisshandlare om man fredar sig mot en kvinna som använder våld mot dig som man!!1!1ordningsvakten skall ingripa emot.

Sluta att mata trollet. Det står ju klart sen långt tillbaka att det rör sig om en tramspelle som bara vill förstöra och röra till det i den här tråden.
Senast redigerad av E259 2015-09-29 kl. 16:58.
Citera
2015-09-29, 16:50
Medlem
NejTillAllts avatar
Jag förstår inte varför alla tror att hon är socionom? Det är fritt att dra vilken random historia man vill så länge man inte kan åka dit för att man ljugit eller riskerar någon annan liv eller moral på kuppen!

OM hon varit socionom hade hon garanterat angett på vilket kontor hon jobbade när ordningsvakten frågade henne det! Hon var ju full och utan större hämningar, så varför vara tyst om arbetsplatsen som hon var på filmen när frågan kom upp!

Varför måste man skryta om en lång universitetsutbildning som hon gör. Har man universitetsutbildningen så går man inte runt och försöker göra sig märkvärdig med den. Det finns många ute i samhället som har långa utbildningar!

Nej, den bruden är INTE SOCIONOM hon driver ju med er alla som tror på det!

Sluta leta efter liket ("socionomen") i videon, ni pekar ut folk som är helt oskyldiga!
Citera
2015-09-29, 16:55
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Antagningskraven för en väktare är betydligt lägre. De går på intervju hos ett företag och får gå utbildningen VU1 på 2 veckor via företaget, och efter 160 timmars arbetade timmar är de berättigade att gå VU2, vilket inprincip är samma smörja som man gick igenom på VU1. Får personen inte anställning via ett företag som är beredda att betala för utbildningen, kan hen köpa sin utbildning via företag som anordnar utbildningar.

Ordningsvaktsutbildningen är betydligt svårare att komma in på, iaf i storstäderna där trycket är högre, och få utbildningar hålls per år. Där får den sökande göra ett skriftligt test, sedan intervju med en polisman och det ingår numera fystest också. Själva utbildningen innehåller betydligt mer juridik än vad utbildningen för väktare gör. Ha även i åtanke att många ordningsvakter även har fullständig väktarutbildningen, de jobbar både som väktare och ordningsvakt på något bevakningsföretag, och jobbet på krogen är ett extraknäck.

Ordningsvakten ifråga har agerat helt korrekt, videon visar att kvinnan är emotionellt störd och fara för sig själv, men även andra. Hon gör dessutom våldsamt motstånd, hon stör den allmänna ordningen mm. Jag kan rada upp mängder med anledningar till varför en gripande av henne är helt enligt regelboken.

Det finns heller inte på kartan att han stulits hennes telefon, den har suggan supit bort.

Vad ordningsvakten borde gjort är att stänga av kameran, ta in henne i ett utrymme där ingen ser och hör och gett kärringen en rejäl omgång, ett par hårda slag i magen och ryck i håret är vad hon behöver (synliga skador ska helst undvikas). Paria av henne kaliber ska dessutom alltid bojas, och transporteras med ett stabilt skuldergrepp så att man kan orsaka så mycket smärta som möjligt.

Kommunikation är tillför individer som är mottagliga, övrigt pack ska bemötas med våld, för det är ända sättet de förstår och förtjänar. Jag har utbildat mängder med ordningsvakter i självskydd, så jag vet vad jag talar om.

Gör om, gör rätt.

/ Leif

Håller du inte med om att största skillnaden mellan väktare och ordningsvakt är att den ena har förordnande och är därigenom myndighetsperson?

En väktare har ingen mer laglig rätt på sin sida än av en vanlig medborgare har.
Det enda som skiljer en väktare från mig som vanlig medborgare är att väktaren har utökat rättsskydd genom att han är "tjänsteman" och har rätt att bära batong och handfängsel.

En väktare är en PRIVATANSTÄLLD vakt. Alltså en person som någon betalar för.
I min värld borde väktare rensas bort helt från samhället. De ställer till mer skit än de fixar.
Hur mycket insider förekommer det inte bland väktare? Vem har förtroende för en väktare?
Ytterst få! Juridiskt är jag väldigt tveksam till väktare.
De har inga befogenheter alls utöver vad en vanlig medborgare har.

En ordningsvakt har förordnande och utökade befogenheter.
Det borde på fler sätt tydliggöras att det är oerhört stor skillnad i befogenhet för väktare och ordningsvakter.

Jag tror den här donnan på snefylla hade handlat annorlunda om hon visste skillnaden mellan väktare och ordningsvakt. Hon trodde säkert att det är samma sak.

Fram för fler ordningsvakter, bort med väktare, de kostar bara pengar och gör ingen nytta.
Citera
2015-09-29, 17:03
Medlem
OneStepBeyonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttAnonymtKonto
1) Nu är jag privat. Det finns en privat och en professionell sida av varje människa.
Min privata sida är jag här. Det finns trevliga och otrevliga människor. Hon tillhör den otrevliga och fick därför benämningen packad jävel, för att hon var det.

I ärlighetens namn bryr jag mig inte om att "gästerna betalar min lön". Jag är inte där för att slicka krögarens bakdel. Jag är där för att sköta ordningen och förhindra problem.
Det blir en del av jobbet att man får ta krögarens önskningar i beaktning, men om du tvekar att agera mot gäster pga att "de betalar din lön" jobbar du med fel yrke.

Säg åt poliserna att sluta förhindra brott - folket betalar ju deras lön!11!11

2) Jag har inte svårt för folk som kallar mig för hora, kuksugare, misslyckad polis, mongo eller liknande. Det stör mig såklart, skulle du tycka det är kul att någon drygar sig när du försöker vara snäll mot personen? Men det är skillnad på att ta åt sig, och skaka av sig det.

Om du jämför hot och våld mot ordningsvakter/polis med att som sjuksköterska behöva se blod är du ju helt tappad. Skärp dig.

Nej, men det hävdar ordningsvakten - jag har svårt att se varför han skulle hitta på.
Det är knappast i syfte att få kränkningspengar i rätten, för det får vi inte.
Källa: Jag fick ett par smockor i ansiktet. Killen fick dagsböter och jag ingenting.

Men snälla, det är skillnad på att som man i ett förhållande spöa på sin tjej. Det är sån otrolig skillnad.

Med ditt resonemang ska alltså alla kvinnor får slå män utan att behöva tro att mannen ska reagera tillbaka?

Om en tjej går fram till mig och börjar bråka och slår mig. Jag kommer slå tillbaka.
Det enda jag kommer ha i bakhuvudet är hennes storlek - jag kommer använda mindre våld mot en liten människa jämfört med en stor människa.
Jag kommer nog troligtvis använda mer våld mot en man än en kvinna dock, men jag kommer fortfarande svara på samma sätt om en kvinna slår till mig.
Om det är att jag knuffar bort henne, fäller henne eller lägger ner henne i backen och lägger fängsel på henne (som i videon) lämnar jag osagt.

Om du enbart läser första stycken och faktiskt inte funderar över vad ovanstående rader säger, så är du riktigt dum.

Säg åt polisen att inte gripa kvinnor, det är fegt att agera mot kvinnor och man är en kvinnomisshandlare om man fredar sig mot en kvinna som använder våld mot dig som man!!1!1

Det är antagligen i form av en Go-pro kamera, men pga kamerans vinkel skulle jag snarare tro på en liten mindre kamera som sitter på O.Vs axel eller liknande.
Spionkamerabutiken säljer en del sådana saker, tex Spypro md 8000 är en jag sett på en kollega.

Jag kan inte förstå varför du eller andra OV ska tåla att bli förolämpade!

Skulle en tjänsteman på kommunen tolerera att någon kliver in på deras kontor och skriker förolämpningar så saliven sprutar och vevar med armarna? NEJ!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in