Citat:
Ursprungligen postat av
Leif.Jennekvist
Antagningskraven för en väktare är betydligt lägre. De går på intervju hos ett företag och får gå utbildningen VU1 på 2 veckor via företaget, och efter 160 timmars arbetade timmar är de berättigade att gå VU2, vilket inprincip är samma smörja som man gick igenom på VU1. Får personen inte anställning via ett företag som är beredda att betala för utbildningen, kan hen köpa sin utbildning via företag som anordnar utbildningar.
Ordningsvaktsutbildningen är betydligt svårare att komma in på, iaf i storstäderna där trycket är högre, och få utbildningar hålls per år. Där får den sökande göra ett skriftligt test, sedan intervju med en polisman och det ingår numera fystest också. Själva utbildningen innehåller betydligt mer juridik än vad utbildningen för väktare gör. Ha även i åtanke att många ordningsvakter även har fullständig väktarutbildningen, de jobbar både som väktare och ordningsvakt på något bevakningsföretag, och jobbet på krogen är ett extraknäck.
Ordningsvakten ifråga har agerat helt korrekt, videon visar att kvinnan är emotionellt störd och fara för sig själv, men även andra. Hon gör dessutom våldsamt motstånd, hon stör den allmänna ordningen mm. Jag kan rada upp mängder med anledningar till varför en gripande av henne är helt enligt regelboken.
Det finns heller inte på kartan att han stulits hennes telefon, den har suggan supit bort.
Vad ordningsvakten borde gjort är att stänga av kameran, ta in henne i ett utrymme där ingen ser och hör och gett kärringen en rejäl omgång, ett par hårda slag i magen och ryck i håret är vad hon behöver (synliga skador ska helst undvikas). Paria av henne kaliber ska dessutom alltid bojas, och transporteras med ett stabilt skuldergrepp så att man kan orsaka så mycket smärta som möjligt.
Kommunikation är tillför individer som är mottagliga, övrigt pack ska bemötas med våld, för det är ända sättet de förstår och förtjänar. Jag har utbildat mängder med ordningsvakter i självskydd, så jag vet vad jag talar om.
Gör om, gör rätt.
/ Leif
Håller du inte med om att största skillnaden mellan väktare och ordningsvakt är att den ena har förordnande och är därigenom myndighetsperson?
En väktare har ingen mer laglig rätt på sin sida än av en vanlig medborgare har.
Det enda som skiljer en väktare från mig som vanlig medborgare är att väktaren har utökat rättsskydd genom att han är "tjänsteman" och har rätt att bära batong och handfängsel.
En väktare är en PRIVATANSTÄLLD vakt. Alltså en person som någon betalar för.
I min värld borde väktare rensas bort helt från samhället. De ställer till mer skit än de fixar.
Hur mycket insider förekommer det inte bland väktare? Vem har förtroende för en väktare?
Ytterst få! Juridiskt är jag väldigt tveksam till väktare.
De har inga befogenheter alls utöver vad en vanlig medborgare har.
En ordningsvakt har förordnande och utökade befogenheter.
Det borde på fler sätt tydliggöras att det är oerhört stor skillnad i befogenhet för väktare och ordningsvakter.
Jag tror den här donnan på snefylla hade handlat annorlunda om hon visste skillnaden mellan väktare och ordningsvakt. Hon trodde säkert att det är samma sak.
Fram för fler ordningsvakter, bort med väktare, de kostar bara pengar och gör ingen nytta.