2016-03-16, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Att diagnostisera GM bör vara en grannlaga uppgift för medicinsk expertis.
Jag tror inte att det kommer att bli så väldigt svårt.[/quote]

Det tror inte jag heller.
Citera
2016-03-16, 22:17
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det kan nog variera mellan olika kunder också hur pass mycket ansträngning det kräver att verka intresserad medan andra kunder kanske uppfattas som så avvikande eller obehagliga att de faktiskt avvisas. Tycker det låter lite dådär kvasifeministiskt att förutsätta att han tror på eskortens teater eller vad man ska kalla det (skulle han tro att hon var så förtjust är det tämligen meningslöst att behöva tvånget?). Det är antagligen mer bekvämlighet än något annat, i vart fall kanske inledningsvis, kanske t.o.m. att de normalt sett inte vill känna varandra så väl...något indikerar ju så även här. Eftersom han avbröt projektet när han insåg att hon var saknad ju.
Kvasifeministiskt..? Menar du kanske att jag anser att karlar är dumma och lättlurade? Hm. Jo det tror jag faktiskt, alltså bara när det gäller sex. Driften för män tycks vara så oerhört stark i ganska många fall att männen tänker med fel huvud, vilket vissa kvinnor naturligtvis känner till och utnyttjar.
Beträffande tvånget, om det behövdes eller inte så tror jag att just att få makten över henne, att få utöva makt över en kvinna vilken som helst, är väldigt viktig för honom. Och upphetsande naturligtvis.

Troligen bär han på ett djupt agg mot kvinnor, efter att ständigt ha blivit ratad och/eller övergiven. Att då få binda fast, stänga in, hota och skrämma en fullständigt hjälplös kvinna är nog en ljuvlig hämnd.
Citera
2016-03-16, 23:13
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag är inte bra på att avskilja citat så att det syns vad det är någon annan skriver och vad jag tycker.

Beträffande att ställa rätt diagnos på doktorn, tror jag alltså Inte att det kommer att bli särskilt svårt.
En ungefärlig gissning: "Personlighetsstörning med psykopatiska drag. Högfungerande autistisk störning". Nåt sånt.
Hursomhelst är hela historien tragisk.
Citera
2016-03-17, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag är inte bra på att avskilja citat så att det syns vad det är någon annan skriver och vad jag tycker.

Beträffande att ställa rätt diagnos på doktorn, tror jag alltså Inte att det kommer att bli särskilt svårt.
En ungefärlig gissning: "Personlighetsstörning med psykopatiska drag. Högfungerande autistisk störning". Nåt sånt.
Hursomhelst är hela historien tragisk.
Lite underligt att diagnosen inte är offentlig. Har för mig att han påstod att brottet gjordes under inverkan av psykosk störning.
Citera
2016-03-17, 04:47
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ja frihetsberövandet har ju skett och hans avsikter verkar ju dunkla minst sagt. Det verkar ju inte som att han på något sätt meddelat henne sina egentliga avsikter när hon redogör för händelsen genom antaganden om hans avsikter (fan vet om han själv vet vad han tänkt sig i förlängningen? Att det är relativt väl planert är ju klart men hur länge han avsåg hålla henne?).
En del svar på det fetade ovan finns i det här inlägget som jag postat tidigare.
Citera
2016-03-24, 15:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
En av Sveriges bästa kriminalbloggar Mysterium24 har uppmärksammat "bunkerläkaren" som höll en prostituerad kvinna fången i en bunker och vi får tillgodogöra oss en hel del information som känns högst relevant i diskussioner i anslutning till detta fall, bla får vi se många bilder från bygget och också planlösningar.

http://www.mysterium24.se/

En stilla reflektion när man begrundar detta fall...är inte det ovanligt många läkare som varit inblandade i väldigt uppmärksammade brott genom årens lopp?

Citat:
Att en läkare begår allvarliga brott är inte ovanligt säger Ulf Åsgård. Enligt hans uppfattning är läkare till och med överrepresenterade.
– Enligt min kliniska erfarenhet finns det en påtaglig överrepresentation av läkare.
Vad det beror på kan han inte svara på exakt.
– Men det finns väldigt många märkliga brott som har begåtts av läkare.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/br...cle22148916.ab
Citera
2016-03-24, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
En av Sveriges bästa kriminalbloggar Mysterium24 har uppmärksammat "bunkerläkaren" som höll en prostituerad kvinna fången i en bunker och vi får tillgodogöra oss en hel del information som känns högst relevant i diskussioner i anslutning till detta fall, bla får vi se många bilder från bygget och också planlösningar.

http://www.mysterium24.se/

En stilla reflektion när man begrundar detta fall...är inte det ovanligt många läkare som varit inblandade i väldigt uppmärksammade brott genom årens lopp?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/br...cle22148916.ab
Jag har för mig att psykopater är överrepresenterade inom läkarkåren (samt uniformerade yrken förstås) så det är kanske inte så konstigt. Ett inte ovesäntligt subset av alla människor som klarar av att hantera människokroppen i alla dess former och tillstånd är ju givetvis de som inte ser andra människor som varelser lika dem själva.
Citera
2016-04-03, 18:50
Medlem
Citat:
Bunkermålet tas upp i hovrätten
Åklagaren vill att bunkerläkaren får ett högre straff och döms för grov våldtäkt. Försvaret vill att kidnappningen ska rubriceras som olaga frihetsberövande. På måndag inleds rättegången i Svea hovrätt.

http://www.kristianstadsbladet.se/kr...p-i-hovratten/
Citera
2016-04-03, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.kristianstadsbladet.se/kr...p-i-hovratten/

Intressant. På måndag alltså. Tror ÅK får svårt att få med våldtäkt ungefär lika svårt som försvaret får att få det till "frihetsberövande". Tror det blir bäst jag om tingsrättsdomen fastställs. Dock borde försvaret trycka mer på den rättspsykiatrisk undersökningen. Den räckte inte till APS men långt ifrån
vart det definitivt inte. Depression, långvarig sådan är inte att leka med.. . . . .

. . . .eller hur
Citera
2016-04-04, 17:12
Medlem
Märkligt att målet ska hållas bakom stängda dörrar i hovrätten. Det är precis samma material som ska prövas på nytt. Eventuellt kan något nytt, men knappast revolutionerande att läggas fram.

Det är inte nytillkommet att eventuella diagnoser som är grund för psykiatrikernas beslut om "fängelsehinder föreligger" eller om det inte gör det. Om domen ändras med hänvisning till detta intyg så bör självklart diagnosen offentliggöras. Rör det sig om en psykopatiskt personlighetsstörning, så finns inget fog för att döma till psykiatrisk sjukvård eftersom sådan anses kontraindicerad. Samt är den skadlig för medpatienterna. En psykopat kan självklart bli nedstämd, rentav deprimerad, men det kan behandlas av Kriminalvårdens sjukvårdspersonal. Det som skiljer en psykopat från "svårt sjuka med svår psykiatrisk sjukdom jämställd" är det faktum att en psykopat kan skilja mellan rätt och fel. Människor som drabbas av psykotiska tillstånd kan inte det och de kan t.o.m. vara så sjukdomspåverkade att de inte ens har en aning om att de begått brott.

Den här mannen har kunnat sköta sitt arbete. Rent av varit uppskattad av arbetskamraterna och arbetsgivaren. Han har kunnat planera och bygga hela den här bunkern och inreda den efter sina önskemål. Det är självklart så att han är oerhört besviken på att det hela har avslöjats och omvärlden inte visat sig fullt så "korkad" som han från sin höga häst har uppfattat det. Men sådana missbedömningar är vanliga bland kriminella.

Hoppas att åklagaren har lyckats ändra på vilken egendom som ska tas i beslag och finansiera den f.d. läkarens skadestånd.

Det kan inte finnas någon som helst anledning att hålla stängda dörrar, annat än möjligen när målsägaren vittnar.
Citera
2016-04-04, 22:18
Medlem
Jag har för mig att skadeståndet är redan betalt med medel från läkarens konto, men kan ha fel.
Åklagaren bör ha ändrat så dom kan kräva att bunkern skall rivas.
Östra Göinge kommun kräver oxå planritningar då byggnaden har rinnande vatten och avlopp.
Citera
2016-04-12, 17:05
Medlem
Citat:
Bunkerläkarens offer har skyddad identitet

Citat:
Hon har berättat om hur hon drogades, fördes bort och låstes in i betongbunkern – men också om den rädsla och skräck hon fortfarande känner inför bunkerläkaren Martin Trenneborg, 38.
Efter rättegången i hovrätten – nu berättar målsägandebiträdet Charlotte Nordström om hur kvinnan numera lever:
– Det är många tankar som snurrar i huvudet på henne fortfarande.

http://www.expressen.se/kvallsposten...dad-identitet/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in