Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-13, 01:03
Medlem
Under hovrättsförhandlingarna har det inte tillkommit någon ytterligare bevisning, utan hovrätten har prövat utifrån samma material som tingsrätten.
– Vi tycker att bevisningen är tillräcklig för att han ska dömas för grov våldtäkt, säger Peter Claesson.

Läkarens försvarare Mari Schaub vidhöll i hovrätten att hon å sin sida tycker att tingsrätten gav hennes klient ett för strängt straff.

– Jag yrkar på straffnedsättning och att min klient döms för olaga frihetsberövande i stället för människorov. Oavsett vad min klient blir dömd för tycker jag ändå att han bör få en väsentlig sänkning av straffet. Man får ta hänsyn till att min klient blir deslegitimerad och hans psykologiska tillstånd, även om han inte är allvarligt psykiskt störd har han diagnoser som bör påverka bedömningen av i varje fall påföljdsdelen, säger hon.

Domen från Svea hovrätt meddelas den 28 april.
http://www.kristianstadsbladet.se/kr...kerlakarmalet/
Citera
2016-04-13, 12:26
Medlem
Afrosvensks avatar
Ur Expressens senaste artikel:
Citat:
Kvinnan har också uttryckt att hon kommer att få svårt att träffa en ny man efter det som hände i mötena med Martin Trenneborg.
Det är väl bara för henne att sätta in en ny eskortannons?
Citera
2016-04-28, 06:56
Medlem
Bunkerläkaren får sin dom av hovrätten
http://www.nsk.se/2016/04/27/bunkerl...-av-hovratten/
Citera
2016-04-28, 07:52
Medlem
Besudlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Bunkerläkaren får sin dom av hovrätten
http://www.nsk.se/2016/04/27/bunkerl...-av-hovratten/

Ett litet citat från ovan artikel:

Tio år fängelse dömde tingsrätten bunkerläkaren till.
Straffet överklagades – och på torsdagen kommer hovrättens dom.
Citera
2016-04-28, 11:04
Medlem
emma80s avatar
Hovrätten sänker straffet till 8 år, Tingsrätten dömde tidigare 10 år.

http://www.expressen.se/kvallsposten...m-i-hovratten/

Tio års fängelse i tingsrätten.

På torsdagen sänktes straffet för bunkerläkaren Martin Trenneborg, 38, i Svea hovrätt till 8 års fängelse för människorov med mera.

Samtidigt ska han betala ett skadestånd på 180 000 kronor.
Senast redigerad av emma80 2016-04-28 kl. 11:08.
Citera
2016-04-28, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Afrosvensk
Ur Expressens senaste artikel:

Det är väl bara för henne att sätta in en ny eskortannons?
Vet vi vem hon är, ung eskort tjej gissar jag som flashar runt på innekrogarna?
Senast redigerad av tacost 2016-04-28 kl. 11:52.
Citera
2016-04-28, 12:44
Medlem
SilentVictorys avatar
Stackars lilla Martin då. Det är så synd om honom att han kan antas bli uppsagd från jobbet. Hur fan i satans jävla helvete kan det vara en förmildrande omständighet?

Lås in karln på livstid, för fan.. Om något så bör han få en straffökning med tanke på vad han haft för yrke.

Finns det någon här som delar hovrättens bedömning?
Citera
2016-04-28, 13:25
Medlem
Har letat... men finns FUP att läsa angående detta fall? Länka i så fall gärna. Tack!
Citera
2016-04-28, 14:23
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Stackars lilla Martin då. Det är så synd om honom att han kan antas bli uppsagd från jobbet. Hur fan i satans jävla helvete kan det vara en förmildrande omständighet?

Lås in karln på livstid, för fan.. Om något så bör han få en straffökning med tanke på vad han haft för yrke.

Finns det någon här som delar hovrättens bedömning?

Ja, om alternativet är livstids fängelse och jag tvingas välja mellan deras och din bedömning. Det finns inget självändamål i att spärra in folk på livstid och därför bör man ta hänsyn till återfallsrisk samt ha olika långa påföljder där livstid bör reserveras för ännu värre brott än det här.

Sänkningen kan man dock ha synpunkter på. Jag håller alltså däremot med dig om att det här bruket med att se konsekvenser för yrkesverksamhet och så vidare som en förmildrande omständighet som skall sätta ned straffet är ett tämligen bisarrt bruk man lika gärna kunde avskaffa.
Citera
2016-04-28, 14:23
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duvan75
Har letat... men finns FUP att läsa angående detta fall? Länka i så fall gärna. Tack!
Finns länkat i trådstarten.

(FB) Läkaren Martin Trenneborg dömd till fängelse - höll kvinna fången i bunker
Citera
2016-04-28, 14:34
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Ja, om alternativet är livstids fängelse och jag tvingas välja mellan deras och din bedömning. Det finns inget självändamål i att spärra in folk på livstid och därför bör man ta hänsyn till återfallsrisk samt ha olika långa påföljder där livstid bör reserveras för ännu värre brott än det här.

Sänkningen kan man dock ha synpunkter på. Jag håller alltså däremot med dig om att det här bruket med att se konsekvenser för yrkesverksamhet och så vidare som en förmildrande omständighet som skall sätta ned straffet är ett tämligen bisarrt bruk man lika gärna kunde avskaffa.

Sänkningen var väl knuten till hans psykiska störning och förlorad läkarlegitimation enligt vad jag kunde utläsa av artikeln i DN.
Citera
2016-04-28, 17:03
Medlem
Så kan det gå om man är en "stackars" svensk läkare, bara 8 år, snart ute då med sina sjuka tankar.

Bland våltäkt och död så är väl det här som drabbat denna människa en av de värsta mardrömmarna för en kvinna skulle jag tro. Eller är det någon som skulle uppskatta att vara sexslav åt ett sjukt äckel i åratal och som tom. byggt en bunker för ändamålet? Det verkar som en del i hovrätten gillar tanken.

Åtta år är skrattretande, vad skulle han ha gjort mer då, dödat henne? Kvinnan var smart och spelade med den dumma saten för att han skulle känna sig säker och som en gud. Det gjorde att dumskallen fick för sig att det var en bra idé att gå till polisstationen och föröka sig på en korkad historia. Det räddade denna kvinna från en annars säker död då han efter några år tröttnat och önskade sig ett normalt liv igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in