2016-02-24, 14:21
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Vadå hjärnceller? Även om du är aldrig så mycket en Eliasson och bara beklagar gärningsmannen, så måste du tänka logiskt. Givetvis blir samhället bättre om brottslingar är inlåsta på fängelser. Då har man minimerat risken att allmänheten drabbas av deras brott. Hur kan man tro något annat?

Eller vänd på det - blir samhället bättre desto fler brottslingar vi har ibland oss?
Du glömmer bort att samhället har ett rehabiliteringsansvar. Jag är personligen för hårda straff för grova brottslingar, men ditt resonemang går inte riktigt hem hos mig. Självklart ska det vara låga straffskalor för vissa mildare brott just för att minimera repetitiv brottslighet och istället lägga pengarna på rehabilitering.
Citera
2016-02-24, 15:45
Medlem
NegroidMongoloids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LasseHansson
Visst är det en fördel att vara längre än tjejen, men helst ska du också vara längre än konkurrenterna.

Även 155 cm-damer brukar uppskatta storvuxna män. Är du 170 cm lång så är 90% av de andra hannarna längre än du. Det betyder inte att det är kört, men det betyder definitivt uppförsbacke.

Meh. Jag är 165cm, aldrig haft några problem med tjejer. Finns många män här som är 160-170cm, kanske framförallt utlänningar men relativt ofta ser jag svenska män som är runt min längd, i te.x kön på ICA. De gånger man känt sig ovanligt kort kan jag nästan räkna på en hand :P
Citera
2016-02-24, 16:05
Medlem
Fruity Freshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det gäller naturligtvis alla brottslingar och inte enbart denna killen. Det blir bättre av många anledningar.

1. Brottslingar kan inte sitta i fängelse och göra brott samtidigt ute i samhället eftersom det bryter mot fysikens lagar.

2. Brottsoffer får upprättelse

3. En ökad känsla av trygghet för de som inte är brottslingar.

Bäst av allt vore dock om det var ökad ekonomisk kompensation till brottsoffer som praxis och straffarbete.
Det är rent trams och gammal skåpmat du kommer med. Din enda relevanta punkt är nummer 1, nämligen att om man bedömer att han har extremt hög återfallsrisk så kommer hans nya brott inträffa först efter exempelvis 15 år istället för 10 år. Jag betvivlar å det bestämdaste att BO i det här fallet skulle uppleva en vansinnigt högre grad av upprättelse om hennes baneman fick skaka galler i 15 år istället för 10 år. De själsliga ärr han åsamkat henne sitter där lik förbannat.
Vad punkt tre anbelangar så är den troligen den klart svagaste argumentationsgrunden du kommer dragandes med, om du inte tror att vi kommer lyckas spärra in samtliga brottslingar och dessutom samtliga människor som ännu inte har begått ett brott men som kan tänkas göra det i framtiden. Det är givetvis helt befängt att tro. Inget samhälle har någonsin lyckats bli av med brottslighet genom att öka strafftiderna. Det som ökar tryggheten i ett samhälle är att färre människor ger sig in på den brottsliga banan vilket i hög grad är en socioekonomisk fråga snarare än en påföljdsfråga, samt en allmän känsla av polisiär effektivitet där man kan räkna med att få hjälp om man utsätts för ett brott.

Brottslingar ska inte daltas med och begår man den här sortens brott ska man naturligtvis sitta i fängelse. Det kan i vissa fall handla om att skydda samhället men framförallt att ge brottsoffer en känsla av upprättelse. Att börja argumentera för att låsa in folk och kasta bort nyckeln (Sharia någon?) är barbariskt och anti-intellektuellt och inte sällan ett sätt att reflektera en inre uppmärksamhet från ens egna tillkortakommanden, typ häxbränningarna. Man säger ibland att ett samhälles civilisationsgrad kan bedömas efter hur det behandlar sina brottslingar. Det är inte en slump att länder som Sverige, Norge, Danmark och Nederländerna har drägliga förhållanden på sina anstalter medan länder som Marocko, Uganda, Saudi och Afghanistan brister i sådana avseenden. Men gemene Flashbackare kanske hellre hämtar inspiration från dessa länders samhällsstrukturer?
Citera
2016-02-24, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Oj. Lurade bokens GM också i kvinnan att han var amerikan? Läste att läkaren pratat engelska med kvinnan.

Noterade också att det är otroligt likt boken Uppgörelsen. Silfverbielke pratar amerikansk engelska i den boken, har jag för mig. I en annan bok (Grannen), där han i sin villa byggt en cell/ljudisolerad spa-avdelning där han håller fångar, pratar han svenska med tysk brytning med sina offer.
Citera
2016-02-24, 17:32
Medlem
Afrosvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Hej, den här sanna berättelsen är väldigt kusligt lik, i vissa delar, författarna Buthler&Öhrlunds bok Återvändaren. Jag undrar om GM har läst deras böcker och hämtat inspiration därifrån! Psykopaten Christopher Silfverbielke återvänder från Florida och bygger en bunker i Vittaryd, Skåne, för att hålla flera fångar i förvar. Han ser till att varje bur i bunkern har säng och toalett och han ger dem dagligen färdiginköpta matlådor. Han planerar att forma om kvinnorna så att de ska bli hans livs-och sexpartner, precis som GM har tänkt.

Kusligt likt i många avseende!
Helt otroligt, stämmer detta så är det så många likheter att polisen nog vill komplettera förundersökningen!
Citera
2016-02-24, 19:14
Bannlyst
Så synd att han trillade så tidigt detta hade kunnat bli en svensk fritzl om sådär en 30 år, verkligen beklagligt
Citera
2016-02-24, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Obehagligt att han inte dömdes för grov våldtäkt när han drogat henne, kidnappat och hållit henne inlåst och våldtagit henne upprepade gånger medan hon är hjälplös och försvarslös under inverkan av de droger han gett henne. Snacka om rädsla för sitt liv hon måste ha haft, de stunder hon var "klar" i huvudet. Fy fan vilket äckligt psykkräk han är. Är kvinnan som får värsta straffet, minnet av helvetet hon utsatts för, det kommer vara kvar hela livet. Han själv lär bli fri om 7 år eller nåt. Rättvist? Inte alls tycker jag.

Våldtäkt upprepade gånger? Var i FUP och dom står det att hon skulle våldtagits flera gånger?
Citera
2016-02-24, 20:37
Medlem
Geggamojas avatar
Det skulle kunna vara så att kvinnan skäms för att ha blivit våldtagen och därför inte berättat det. Eller kan det ha varit så att Martin aldrig tog det steget? Varför i så fall?
Citera
2016-02-24, 20:56
Bannlyst
Hur ser en Martin Trenneborg ut?
Citera
2016-02-24, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Hur ser en Martin Trenneborg ut?
Här är han;
http://www.dailymail.co.uk/news/arti...-six-days.html
Citera
2016-02-24, 21:23
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
fast det är skillnad på att vara asocial och vara osocial, asocial är en sjukdomsdiagnos.
Jag skrev "problem i det sociala samspelet", det står för att man (aspergaren) inte klarar att fungera normalt i sociala sammanhang. Han behöver inte alls vara osocial, tvärtom vill han ibland umgås, men då på sitt alldeles speciella sätt där han själv styr och själv håller låda, hur länge som helst, om det som intresserar honom, utan att släppa in någon annan och utan att intressera sig det minsta för andras åsikter. Ett problem han oftast har är med "turtagning". Oftast kan en aspergare lära sig, banka in liksom, hur man gör bland folk, t ex tystna efter några minuter och invänta den andres kommentar (som han alltså inte är intresserad av). Han vill gärna kunna fungera ihop med andra, och blir verkligt ledsen, och äkta förvånad, när andra tröttnar och inte vill umgås med honom.
Citera
2016-02-24, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jollies
Våldtäkt upprepade gånger? Var i FUP och dom står det att hon skulle våldtagits flera gånger?
Han våldtog ju henne första gången när han drogat henne med preparerade jordgubbar hemma hos henne. Sen vet man ju faktiskt inte riktigt vad som hänt när hon varit drogad i bunkern. Hon kan ju ha varit mer eller mindre nedsövd och han har våldtagit henne utan att hon minns. Kanske hon anar men förtränger. Men, att han våldtog henne när hon var drogad innan han körde ut henne i rullstolen, bara det tycker jag borde räknas som grov våldtäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in