Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Har nog inte särskilt mycket med ondska att göra. Däremot en perverterad sexualitet i kombination med grav empatistörning. Återfinns förmodligen någonstans inom autismspektrumet. Han kommer inte att dömas till vård.
Ja, Asperger/högfungerande autism antagligen. Den diagnosen baseras ju i synnerhet på empatistörning, någon gång så grav att man dödar helt utan skam eller ånger. Att vara intresserad av minutiöst planerande, med t ex klockslag på minuten, millimeter-perfekt karta över området där dådet ska ske, inköp av specialutrustning för händelsen, noggrann redogörelse för vad sakerna har kostat etc är typiskt högfungerande autisktiskt beteende
Att skryta över sina bravader på ett sådant sätt att man blir avslöjad är också typiskt för högfungerande autism och hänger ihop med (olika grader av) avsaknad av insikt i hur andra tänker. Det egna jaget är ständigt i fokus, mår jaget bra av att berätta om mina fantastiska bravader så berättar jag, för att detta känns skönt och bra för mig, utan att riktigt förstå att åhörarens inlevelseförmåga, tankeverksamhet och egna slutsatser innebär ett avslöjande.
Jag tror inte att han kommer att klassas som så psykiskt "sjuk" att han slipper fängelse. Men han är farlig, och kommer inte vara ett dugg mindre autistisk när han släpps ur fängelset.