2015-09-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteSturgeon
Söderhamn ligger en bit norrut, ett par mil norr om Gävle för att vara exakt.

Personligen har jag ingen erfarenhet av orten i fråga men enligt andra i tråden verkar det inte vara något paradis direkt, som jag förstått det handlar det om mycket white-trash och invandrare på samma ställe, rätta mig om jag har fel
någon!

Ett par mil? Testa 8 mil, du borde nog gå om geografin i skolan
Citera
2015-09-22, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Citat från åklagaren i artikeln jag länkade till.

"– Det kan finnas uppgifter hos de misstänkta som pekar på att de har en främlingsfientlig inställning. Det kan man hitta i uttalanden gjorda i samband med händelsen och efteråt, säger han."

Vad kräver du för bevis för att du ska tro på media, bandinspelningar? Du tror dock på att de har citerat åklagaren korrekt när han säger det du vill, dina konspirationsteorier verkar vara baserade på vad du vill ska stå, inte vad som faktiskt står.

Diskussionen handlade inte om det fanns ett rasistiskt motiv bakom, jag har skrivit ända från början att det knappast kommer att anses ha funnits ett. Diskussionen handlade om varför media valde att lämna uppgiften om det möjliga motivet, du verkar ju vara lätt bakom flötet då jag tvingas upprepa mig själv gång på gång.
Nu har du snurrat till det ordentligt för dig.
Ingenstans i det som du citerar så säger åklagaren att det skulle kunna vara ett rasistiskt motiv, det är medias påhitt.
Vad jag kräver för bevis, ja att citaten stämmer överens med det som journalisten påstår, utan att citera, att åklagaren säger.
Är det orimligt?

Att de misstänkta kan ha en "främlingsfientlig inställning" säger ju inte ett skvatt om motivet, eller?
Den värsta dödsknarkarnazisten kan ju både misshandla och mörda någon utan att motivet till det begågna brottet har något med hans åsikter att göra.

Och jag har förklarat för dig att media har hittat på det möjliga motivet på egen hand för det finns inget citat ifrån åklagaren där han säger det som media påstår att han har sagt.

Ingenstans har jag skrivit att åklagaren skulle vara felciterad, det jag säger är att det finns inget citat där åklagaren säger att det skulle kunna vara ett rasistiskt motiv. Däremot finns det citat där åklagaren säger att han inte kan säga att det finns ett rasistiskt motiv.
Varför bortser du ifrån det?
Citera
2015-09-22, 20:56
Medlem
mustardens avatar
Häktningsframställan

https://minfil.org/HifQe2puSTF7in24A..._Aktbil_11.pdf

https://minfil.org/eMmPyY7voYphvevnb..._Aktbil_12.pdf
Citera
2015-09-22, 21:13
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Nu har du snurrat till det ordentligt för dig.
Ingenstans i det som du citerar så säger åklagaren att det skulle kunna vara ett rasistiskt motiv, det är medias påhitt.
Vad jag kräver för bevis, ja att citaten stämmer överens med det som journalisten påstår, utan att citera, att åklagaren säger.
Är det orimligt?

Att de misstänkta kan ha en "främlingsfientlig inställning" säger ju inte ett skvatt om motivet, eller?
Den värsta dödsknarkarnazisten kan ju både misshandla och mörda någon utan att motivet till det begågna brottet har något med hans åsikter att göra.

Och jag har förklarat för dig att media har hittat på det möjliga motivet på egen hand för det finns inget citat ifrån åklagaren där han säger det som media påstår att han har sagt.

Ingenstans har jag skrivit att åklagaren skulle vara felciterad, det jag säger är att det finns inget citat där åklagaren säger att det skulle kunna vara ett rasistiskt motiv. Däremot finns det citat där åklagaren säger att han inte kan säga att det finns ett rasistiskt motiv.
Varför bortser du ifrån det?

Nu säger du emot dig själv, tidigare skrev du att rasistiska uttalanden i samband med händelsen och efteråt kunde tyda på ett rasistiskt motiv, vilket var precis det åklagaren sa hade hänt i det här fallet.

Citat:
Det är väl klart att skrika rasistiska saker och senare rasistiska uttalanden kan tyda på att det finns ett rasistiskt motiv, det innebär dock inte det.

Citat:
Det kan det tyda på, men det är inte det åklagaren säger, det är journalisten som, helt utan stöd, påstår att åklagaren säger det.

Det enda jag har sett media rapportera om är precis det, att det finns uppgifter som tydde på att det kunde ha legat ett rasistiskt motiv bakom.

Det här är dock numera en väldigt tråkig diskussion då det mer känns som att du är ute efter att ha "rätt" oavsett hur det går till och den för inte heller tråden framåt på något vis så det är dags att lämna den.
Citera
2015-09-22, 21:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteSturgeon
Källa på det?

De båda svenskarna som tydligen misstänks ha varit de aktiva är båda 17-år. BO vill jag minnas omnämnts som 19-åring – men är inte helt säker på det senare.

Rättelse:
Bo var tydligen 18-år.
Senast redigerad av LeeVan 2015-09-22 kl. 21:25.
Citera
2015-09-22, 21:20
Medlem
Citat:
Nu säger du emot dig själv, tidigare skrev du att rasistiska uttalanden i samband med händelsen och efteråt kunde tyda på ett rasistiskt motiv, vilket var precis det åklagaren sa hade hänt i det här fallet.

Det enda jag har sett media rapportera om är precis det, att det finns uppgifter som tydde på att det kunde ha legat ett rasistiskt motiv bakom.

Det här är dock numera en väldigt tråkig diskussion då det mer känns som att du är ute efter att ha "rätt" oavsett hur det går till och den för inte heller tråden framåt på något vis så det är dags att lämna den.
Vad jag har för åsikt i frågan är oväsentligt, det handlar om vad åklagaren har sagt och han har inte sagt någonting sådant, det är lögn och påhitt.

Det tror pelle det att det inte går framåt när du inte läser de länkar och de fakta som du får till dig.
Varsågod här kommer den igen då, läs den nu och inse att du kan släppa rasistiskt motiv tills något annat framkommer:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-pa-18-aringen
Citera
2015-09-22, 21:24
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Vad jag har för åsikt i frågan är oväsentligt, det handlar om vad åklagaren har sagt och han har inte sagt någonting sådant, det är lögn och påhitt.

Det tror pelle det att det inte går framåt när du inte läser de länkar och de fakta som du får till dig.
Varsågod här kommer den igen då, läs den nu och inse att du kan släppa rasistiskt motiv tills något annat framkommer:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...-pa-18-aringen

Man skriver inte ner ordagrant vad intervjupersoner säger utan man skriver om det, det gör alla journalister. Att du anser att det kan tyda på det, att jag tycker det och att journalisten tycker det är inte oväsentligt.

För tredje gången.... Jag har inte brytt mig om ifall det har funnits rasistiska motiv eller ej, utan bara försvarat varför man valde att gå ut med uppgiften om ett eventuellt motiv till dådet.
Citera
2015-09-22, 21:28
Medlem
burialhexs avatar
Citat:
Man skriver inte ner ordagrant vad intervjupersoner säger utan man skriver om det, det gör alla journalister. Att du anser att det kan tyda på det, att jag tycker det och att journalisten tycker det är inte oväsentligt.

För tredje gången.... Jag har inte brytt mig om ifall det har funnits rasistiska motiv eller ej, utan bara försvarat varför man valde att gå ut med uppgiften om ett eventuellt motiv till dådet.

Motiv för dråp/mord tycker läsarna är relevant.
Om du hör att någon mördats är väl första frågan du ställer dig: varför?
Citera
2015-09-22, 21:29
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mustarden
Häktningsframställan

https://minfil.org/HifQe2puSTF7in24A..._Aktbil_11.pdf

https://minfil.org/eMmPyY7voYphvevnb..._Aktbil_12.pdf

Om de behandlades i den ordning som de lämnades in bör det alltså vara V.L som blev häktad och det bör även ha varit han som höll i kniven?
Citera
2015-09-22, 21:32
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burialhex
Motiv för dråp/mord tycker läsarna är relevant.
Om du hör att någon mördats är väl första frågan du ställer dig: varför?

Håller helt och hållet med dig om det, var ungefär den poängen jag förde fram också. Folk ifrågasatte att media skrev att det kunde röra sig om rasistiska motiv medan jag ansåg att det var helt riktigt att nämna det.

Överlag verkar det dock inte ha handlat om det, påstående om tafsande och liknande verkar inte heller stämma. Två ungdomsgäng har träffat på varandra, börjat bråka och det hela slutade i tragedi.
Citera
2015-09-22, 21:34
Medlem
PainfulTruths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banjoduell
Kan du förklara var någonstans du läser att mordet på IKEA anses vara ok? Såvitt jag ser så har ingen skrivit att det var ok. Däremot har jag läst på väldigt många ställen att många tycks anse att det här mordet var motiverat eftersom det rörde sig om en invandrare.

Vad svammlar du om? Sverige har ju aldrig varit tryggare tack vare IKEA mordet, det sa i allafall expressen, sa det var ju ok, och maste ju vara sannt.
Citera
2015-09-22, 21:43
Medlem
Ska man dra slutsatsen om vem som är häktad nu fortfarande så bör det vara M.Sför det står under bilderna om det är den häktade eller den släppta.
På det släppta bilden ser det mer ut söm V.L.
V.L är smalare och M.S är lite grövre också ser man på gångstilen på videon.

Sen att han varit inloggad på Facebook kan vara för att snuten kollar den.

Tycker allt är så rörigt och det är väl dumt att spekulera mer innan man får veta något.

Sen tycker jag inte om när människor säger att jag sprider rykten när jag tydligt skrev under mitt inlägg att det ej bara var fakta utan även spekulationer och rykten så allt behöver inte vara sant.

Skriv PM om ni har frågor på det skriver helst inte öppet och säger inte vad som helst heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in