Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Givetvis görs en noggran prövning av omständigheterna i det enskilda fallet.
Givetvis har det stor betydelse hur bråket startade, blir GM påhoppad av BO och BO använder kniv så har GM ingen skyldighet att avlägsna sig från platsen och kan försvara sig med kniv, men våldet måste vara försvarligt men ett visst övervåld kan rymmas inom nödvärnsexess, dvs den angripne kunde inte besinna sig.
Det finns rättsfall ( som du får leta reda på själv) och nej HD har inte " öppnat upp" och ditt dravel om Europakonventionen är enfaldigt.
Jag skrev att HD öppnat upp för att dödligt våld kan användas med stöd av nödvärnsbestämmelsen, i allvarliga undantagsfall. Jag har aldrig hävdat att det inte går. I mitt första inlägg skrev jag:
"Dödligt våld är i princip alltid uppenbart oförsvarligt, mig veterligen finns det inte ett enda svenskt fall där någon har friats från dödligt våld med åberopande av nödvärnsrätt." Det skriver också HD i NJA 2005 s. 237. Jag har bett er, som varit så självsäkra, att ge mig ett rättsfall. Ingen av er har kunnat göra det. Vidare diskuterar vi inte nödvärnsexcess, utan nödvärnsrätt. Visserligen hör dem ihop, men rent rättsligt är det två olika bedömningar.
Jag har vidare inte sagt något om att HD öppnat upp "dravlet" om Europakonventionen. Läs om, läs rätt.
Tesen är i alla fall att GM med mycket stor sannolikhet inte kommer kunna åberopa nödvärnsrätt med framgång - vilket en del i detta forum har hävdat att GM av diverse skäl skulle kunna få framgång med - okunskap handlar det om, antar jag.