2015-09-19, 23:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Vilket rättsfall? Vilken domstol friade GM med stöd av nödvärnsbestämmelsen?

Det mest vägledande rättsfall jag sett är NJA 2005 s. 237. Där skrev HD "Nödvärnsbestämmelsen innebär inte att dödligt våld av det slag D.D. använde aldrig kan vara tillåtet. Förutsättningarna är emellertid dels att den angripne befinner sig i ett så trängt läge att sådant våld inte klart avviker från vad som behövs för att avvärja angreppet, dels att det brottsliga angrepp som våldet avser att avvärja är direkt livshotande eller annars riktar sig mot något synnerligen viktigt intresse. Det finns i detta fall anledning att beröra den senare frågan först.".

Visserligen stänger HD inte några dörrar, men det ska mycket till för att man ska kunna åberopa nödvärnsrätten när utgången är dödligt våld. I detta fall tyder det mesta på att man med framgång inte kommer kunna åberopa denna nödvärnsrätt. Dessutom har rättsvetenskapsmän sagt att det kan stå i strid med EKMR art 2 angående rätten till liv att tillåta rätt dödligt våld med stöd av nödvärnsregeln.

Men jag har aldrig sett ett svenskt rättsfall där man friat med stöd av nödvärnsbestämmelsen när våldet fått dödlig utgång. Jag hade i sådana fall varit intresserad av att läsa domen, inte någon flashbacktråd som diskuteras av användare.
Du bad inte om ett rättsfall där GM friades av domstol. Du bad om ett rättsfall där GM friades. GM friades redan under förundersökningen pga nödvärn.
Citera
2015-09-20, 00:03
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nu anses det dock generellt enligt Europakonventionen att man inte kan frias med åberopande av nödvärnsrätten när utgången är döden. Man får använda våld som inte är uppenbart oförsvarligt sätt till motpartens angrepp m.m. Dödligt våld är i princip alltid uppenbart oförsvarligt, mig veterligen finns det inte ett enda svenskt fall där någon har friats från dödligt våld med åberopande av nödvärnsrätt.

Jag har svårt att tro, att BO utsatte GM för livshotande fara - sett till omständigheterna. Som jag förstått det är den andra personen som fått knivskador BO:s vän och inte GM eller GM:s vän. Utan att spekulera i för mycket så tyder det på att GM/GM:s vänner har varit de som utövat det livsfarliga våldet med tillhygge mot BO och hans vän - inte tvärtom.
Uppenbarligen har du noll kunskaper i juridik!
Dödligt våld är visst tillåtet i nödvärn, det beror helt på hur bråket startade. Generellt anses det inte vara nödvärn om någon använder kniv mot en obeväpnad person för att skydda sig.
Citera
2015-09-20, 00:04
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du bad inte om ett rättsfall där GM friades av domstol. Du bad om ett rättsfall där GM friades. GM friades redan under förundersökningen pga nödvärn.

Nej, jag skrev "Okej, hänvisa till ett svenskt rättsfall där en person friats med stöd av nödvärnsrätt vid dödlig utgång."

Ett rättsfall avser dom av domstol. Det du talar om är nedläggande av förundersökning, det är något helt annat än att bli friad från ansvar till brott.
Citera
2015-09-20, 00:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, jag skrev "Okej, hänvisa till ett svenskt rättsfall där en person friats med stöd av nödvärnsrätt vid dödlig utgång."

Ett rättsfall avser dom av domstol. Det du talar om är nedläggande av förundersökning, det är något helt annat än att bli friad från ansvar till brott.
Det behövs ingen dom för att visa att #LeeVan har rätt:
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jo dödligt våld har och får användas om nödvändigt med åberopande av nödvärnsrätt. Dock inte mer våld än vad nöden krävde.
Det var det inlägget diskussionen började med.
Citera
2015-09-20, 00:11
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Uppenbarligen har du noll kunskaper i juridik!
Dödligt våld är visst tillåtet i nödvärn, det beror helt på hur bråket startade. Generellt anses det inte vara nödvärn om någon använder kniv mot en obeväpnad person för att skydda sig.

Komiskt.

Försvarlighetsbedömningen beror inte på "hur bråket startade", utan på angreppets beskaffenhet (kroppskrafter, berusning, ålder m.m), det angripnas betydelse (liv och hälsa eller egendom?) och omständigheterna i övrigt.

Visserligen medger jag att HD öppnat upp för att det är möjligt, men det är oerhört svårt att bli friad med stöd av nödvärnsregeln vid dödligt våld. Omständigheterna måste vara mycket speciella i sådana fall. Hänvisa nu mig till ett svenskt rättsfall som styrker din tes, om det nu är så självklart som du får det att låta som.
Citera
2015-09-20, 00:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Okej, hänvisa till ett svenskt rättsfall där en person friats med stöd av nödvärnsrätt vid dödlig utgång.

Det finns ingen bortre gräns där du inte längre får värna ditt eget liv utifrån nödvärnsrätten. Den gäller utifrån den begränsning jag nämnde i föregående inlägg. ”Jag” kan även få överta Din nödvärnsrätt om du själv inte är i stånd att hävda den samma.

http://www.svd.se/atalad-for-knivmord-frikandes
Citera
2015-09-20, 00:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Snacka om att ha belägg för sina påståenden - hänvisa till flashbacktrådar och andra flashbackanvändares inlägg.
Följ upp det då. Kolla GM:s målförteckning, målet vid aktuell tidpunkt och dagboksbladet. Offentliga handlingar alltihop, om du nu tror att tråden är en konspiration.
Citera
2015-09-20, 00:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Komiskt.

Försvarlighetsbedömningen beror inte på "hur bråket startade", utan på angreppets beskaffenhet (kroppskrafter, berusning, ålder m.m), det angripnas betydelse (liv och hälsa eller egendom?) och omständigheterna i övrigt.

Visserligen medger jag att HD öppnat upp för att det är möjligt, men det är oerhört svårt att bli friad med stöd av nödvärnsregeln vid dödligt våld. Omständigheterna måste vara mycket speciella i sådana fall. Hänvisa nu mig till ett svenskt rättsfall som styrker din tes, om det nu är så självklart som du får det att låta som.
Givetvis görs en noggran prövning av omständigheterna i det enskilda fallet.
Givetvis har det stor betydelse hur bråket startade, blir GM påhoppad av BO och BO använder kniv så har GM ingen skyldighet att avlägsna sig från platsen och kan försvara sig med kniv, men våldet måste vara försvarligt men ett visst övervåld kan rymmas inom nödvärnsexess, dvs den angripne kunde inte besinna sig.
Det finns rättsfall ( som du får leta reda på själv) och nej HD har inte " öppnat upp" och ditt dravel om Europakonventionen är enfaldigt.
Citera
2015-09-20, 00:20
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det finns ingen bortre gräns där du inte längre får värna ditt eget liv utifrån nödvärnsrätten. Den gäller utifrån den begränsning jag nämnde i föregående inlägg. ”Jag” kan även få överta Din nödvärnsrätt om du själv inte är i stånd att hävda den samma.

http://www.svd.se/atalad-for-knivmord-frikandes

Haha, intressant att du stödjer din tes på samma rättsfall (NJA 2005 s. 237) som jag tog upp och diskuterade.

Det du däremot borde göra är att inte endast läsa artikeln från 2004. Du ska ha i åtanke att domar kan överklagas och fallet du länkade till hamnade i Högsta domstolen och där fälldes den tilltalade. HD ansåg att den tilltalade hade använt uppenbart oförsvarligt våld "Gärningen är med hänsyn till det anförda att bedöma som uppenbart oförsvarlig.".

Här kan du läsa hela domen:
https://lagen.nu/dom/nja/2005s237

Gör om läxan nu
Citera
2015-09-20, 00:25
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis görs en noggran prövning av omständigheterna i det enskilda fallet.
Givetvis har det stor betydelse hur bråket startade, blir GM påhoppad av BO och BO använder kniv så har GM ingen skyldighet att avlägsna sig från platsen och kan försvara sig med kniv, men våldet måste vara försvarligt men ett visst övervåld kan rymmas inom nödvärnsexess, dvs den angripne kunde inte besinna sig.
Det finns rättsfall ( som du får leta reda på själv) och nej HD har inte " öppnat upp" och ditt dravel om Europakonventionen är enfaldigt.

Jag skrev att HD öppnat upp för att dödligt våld kan användas med stöd av nödvärnsbestämmelsen, i allvarliga undantagsfall. Jag har aldrig hävdat att det inte går. I mitt första inlägg skrev jag: "Dödligt våld är i princip alltid uppenbart oförsvarligt, mig veterligen finns det inte ett enda svenskt fall där någon har friats från dödligt våld med åberopande av nödvärnsrätt." Det skriver också HD i NJA 2005 s. 237. Jag har bett er, som varit så självsäkra, att ge mig ett rättsfall. Ingen av er har kunnat göra det. Vidare diskuterar vi inte nödvärnsexcess, utan nödvärnsrätt. Visserligen hör dem ihop, men rent rättsligt är det två olika bedömningar.

Jag har vidare inte sagt något om att HD öppnat upp "dravlet" om Europakonventionen. Läs om, läs rätt.

Tesen är i alla fall att GM med mycket stor sannolikhet inte kommer kunna åberopa nödvärnsrätt med framgång - vilket en del i detta forum har hävdat att GM av diverse skäl skulle kunna få framgång med - okunskap handlar det om, antar jag.
Senast redigerad av ZuparN 2015-09-20 kl. 00:27.
Citera
2015-09-20, 00:32
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jag skrev att HD öppnat upp för att dödligt våld kan användas med stöd av nödvärnsbestämmelsen, i allvarliga undantagsfall. Jag har aldrig hävdat att det inte går. I mitt första inlägg skrev jag: "Dödligt våld är i princip alltid uppenbart oförsvarligt, mig veterligen finns det inte ett enda svenskt fall där någon har friats från dödligt våld med åberopande av nödvärnsrätt." Det skriver också HD i NJA 2005 s. 237. Jag har bett er, som varit så självsäkra, att ge mig ett rättsfall. Ingen av er har kunnat göra det. Vidare diskuterar vi inte nödvärnsexcess, utan nödvärnsrätt. Visserligen hör dem ihop, men rent rättsligt är det två olika bedömningar.

Jag har vidare inte sagt något om att HD öppnat upp "dravlet" om Europakonventionen. Läs om, läs rätt.

Tesen är i alla fall att GM med mycket stor sannolikhet inte kommer kunna åberopa nödvärnsrätt med framgång - vilket en del i detta forum har hävdat att GM av diverse skäl skulle kunna få framgång med - okunskap handlar det om, antar jag.
Gick inte ens till rättegång.
http://www.blt.se/blekinge/nodvarn-friade-34-aringen/

Sluta lek domare du är på sin höjd en komplett oduglig amatörjurist, du sitter och plockar saker ur sitt sammanhang.
Nödvärnsrätt har existerar i svensk rättstradition sedan urminnes tid, det är inget nytt påfund.
Citera
2015-09-20, 00:33
Medlem
Blir säkert 3 månaders samhällstjänst för mordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in