Citat:
Ursprungligen postat av
XeniaOnatopp
Flashbacktråden handlar om ett rättsfall.
Vilket rättsfall? Vilken domstol friade GM med stöd av nödvärnsbestämmelsen?
Det mest vägledande rättsfall jag sett är NJA 2005 s. 237. Där skrev HD
"Nödvärnsbestämmelsen innebär inte att dödligt våld av det slag D.D. använde aldrig kan vara tillåtet. Förutsättningarna är emellertid dels att den angripne befinner sig i ett så trängt läge att sådant våld inte klart avviker från vad som behövs för att avvärja angreppet, dels att det brottsliga angrepp som våldet avser att avvärja är direkt livshotande eller annars riktar sig mot något synnerligen viktigt intresse. Det finns i detta fall anledning att beröra den senare frågan först.".
Visserligen stänger HD inte några dörrar, men det ska mycket till för att man ska kunna åberopa nödvärnsrätten när utgången är dödligt våld. I detta fall tyder det mesta på att man med framgång inte kommer kunna åberopa denna nödvärnsrätt. Dessutom har rättsvetenskapsmän sagt att det kan stå i strid med EKMR art 2 angående rätten till liv att tillåta rätt dödligt våld med stöd av nödvärnsregeln.
Men jag har aldrig sett ett svenskt rättsfall där man friat med stöd av nödvärnsbestämmelsen när våldet fått dödlig utgång. Jag hade i sådana fall varit intresserad av att läsa domen, inte någon flashbacktråd som diskuteras av användare.
Jag måste sedan påpeka att jag tycker det är lite tragiskt att jag ska behöva dra upp rättsfall för att bemöta teorin om att "GM har säkert agerat i nödvärn och haft rätt att döda BO". Tråkigt, men känns som att vissa inte har koll på sina lagar som de så gärna vill att andra ska följa.