2015-09-19, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Jag vet inte vad BO kan ha gjort. Det spelar egentligen ingen roll. GM har utan tvekan begått brott och kommer sannolikt också att bli dömd för det.

Alkohol, provokationer och bråk kan inte legitimera en människas död.
Har du hängt med denna sommar och läst alla våldsbrott. Verkar inte så går ju att läsa dagligen hur vi blir behandlade i vårat land.Något du missat tydligen.
Citera
2015-09-19, 22:59
Medlem
Klart det spelar roll.Han kanske försvarade sig mot BO.Vad vet du om det.Bägge två kanske gick på fel person.Bråk uppstod där av en på sjukhus och den andre död.
Citera
2015-09-19, 23:05
Medlem
Doodis avatar
Den här tråden är ett skrämmande tydligt exempel på hur nivån på Flashback har sjunkit drastiskt på senare år. Jag tror och hoppas att det beror på att majoriteten av skribenterna i tråden är väldigt unga människor, kanske till och med under arton och borde således inte skriva överhuvudtaget på forumet.

Varför går så många in för att försvara en gärningsman som tydligen har knivat ihjäl en person och skadat en annan, enbart på grunden att han är av svenskt ursprung? Det är så fruktansvärt löjligt.
Givetvis så har BO provocerat GM såpass kraftigt att han i princip får skylla sig själv att han blev dödat. Det är också helt okej för GM att gå runt beväpnad med kniv, eftersom han är svensk.

Jag har starka åsikter när det gäller invandring, integration och om invandrare i sig. Det är inte sällan som jag kallas rasist pga det, vilket jag dock inte är. Ändå kommer jag inte i närheten av majoriteten i denna tråd. Jag har väldigt svårt att tro att 99% av er skulle våga uttrycka dessa åsikter öppet inför någon alls IRL.

Den/De svenska gärningsmannen/gärningsmännen har betett sig på precis samma sätt som jag upplevt att utländska förortskillar har gjort under min uppväxt - Börjat bråka när man har varit många fler än sina antagonister och haft kniv som tillhygge. Det är ett fegt tillvägagångssätt som inte ska accepteras eller på något sätt uppmuntras. Det finns (nästan) inga ursäkter för att ett sådant beteende kan anses vara acceptabelt. Visst, har BO misshandlat GM:s mamma, mormor eller farmor så har jag en viss förståelse för reaktionen, men risken att något sådant är så försvinnande liten att det faktiskt är löjligt att jag känner att jag måste nämna det.

Vad bakgrunden till detta brott än är så vill jag lova att det inte är någonting så uppseendeväckande att det kan ursäkta utgången. Man är en feg fitta om man ingår i ett stort gäng och ändå känner att man måste använda kniv för att freda sig mot en annan grupp som är en fjärdedel så stor.

Jag hoppas att GM får ett kännbart straff och att de blir ordentligt uppläxade av några äldre interner när dom väl sitter på anstalt. Dock är det ganska osannolikt att det varken blir ett hårt straff eller att det blir någon uppläxning. Dom kommer väl ut om två-tre år, upphöjda med respekt från andra småpundare och försöker sig på att bli någon slags Pablo Escobar eller Tony Montana i miniformat. Det är min gissning. Suck.
Citera
2015-09-19, 23:06
Medlem
Tror inte fler på en .Snarare att de två som åkte på stryk en av dom dog tyvärr gick på fel person.Händer så ibland gäller att hålla igen truten.Annars åker man inte på stryk.Svenskar är inte så fega att flera på en som vissa andra grupper.
Citera
2015-09-19, 23:32
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jo dödligt våld har och får användas om nödvändigt med åberopande av nödvärnsrätt. Dock inte mer våld än vad nöden krävde.

Okej, hänvisa till ett svenskt rättsfall där en person friats med stöd av nödvärnsrätt vid dödlig utgång.
Citera
2015-09-19, 23:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Okej, hänvisa till ett svenskt rättsfall där en person friats med stöd av nödvärnsrätt vid dödlig utgång.
(FB) Leffe Långhår funnen livshotande skadad på hisingen. Avled på sjukhus 11-01-30
Citera
2015-09-19, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Håller med dig. Här var lite av besvikelse att GM var svenskar. TS ångrar sig säkert.
Vill du inte invänta fakta innan du drar slutsatser?
Inget försvarande av GM?
Några förmildrande omständigheter?
Kan det varit en olyckshändelse?
Missförstånd?
Självförsvar?
Citera
2015-09-19, 23:47
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
(FB) Leffe Långhår funnen livshotande skadad på hisingen. Avled på sjukhus 11-01-30

Du hänvisar till en Flashbacktråd, där hittade jag inget av intresse. Det jag ville ha var ett rättsfall. Har du målnumret på fallet du hänvisar till eller annan information om utgången?
Citera
2015-09-19, 23:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du hänvisar till en Flashbacktråd, där hittade jag inget av intresse. Det jag ville ha var ett rättsfall. Har du målnumret på fallet du hänvisar till eller annan information om utgången?
Flashbacktråden handlar om ett rättsfall.
Citera
2015-09-19, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foolson
Vill du inte invänta fakta innan du drar slutsatser?
Inget försvarande av GM?
Några förmildrande omständigheter?
Kan det varit en olyckshändelse?
Missförstånd?
Självförsvar?

Handen på hjärtat: Skulle du ha ställt denna fråga om MGM varit utlänningar?
Citera
2015-09-19, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Handen på hjärtat: Skulle du ha ställt denna fråga om MGM varit utlänningar?
Det hade inte behövts för då hade du redan varit i full färd med att försvara de misstänkta.
Du är en jävla hycklare.
Citera
2015-09-19, 23:56
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Flashbacktråden handlar om ett rättsfall.

Vilket rättsfall? Vilken domstol friade GM med stöd av nödvärnsbestämmelsen?

Det mest vägledande rättsfall jag sett är NJA 2005 s. 237. Där skrev HD "Nödvärnsbestämmelsen innebär inte att dödligt våld av det slag D.D. använde aldrig kan vara tillåtet. Förutsättningarna är emellertid dels att den angripne befinner sig i ett så trängt läge att sådant våld inte klart avviker från vad som behövs för att avvärja angreppet, dels att det brottsliga angrepp som våldet avser att avvärja är direkt livshotande eller annars riktar sig mot något synnerligen viktigt intresse. Det finns i detta fall anledning att beröra den senare frågan först.".

Visserligen stänger HD inte några dörrar, men det ska mycket till för att man ska kunna åberopa nödvärnsrätten när utgången är dödligt våld. I detta fall tyder det mesta på att man med framgång inte kommer kunna åberopa denna nödvärnsrätt. Dessutom har rättsvetenskapsmän sagt att det kan stå i strid med EKMR art 2 angående rätten till liv att tillåta rätt dödligt våld med stöd av nödvärnsregeln.

Men jag har aldrig sett ett svenskt rättsfall där man friat med stöd av nödvärnsbestämmelsen när våldet fått dödlig utgång. Jag hade i sådana fall varit intresserad av att läsa domen, inte någon flashbacktråd som diskuteras av användare.

Jag måste sedan påpeka att jag tycker det är lite tragiskt att jag ska behöva dra upp rättsfall för att bemöta teorin om att "GM har säkert agerat i nödvärn och haft rätt att döda BO". Tråkigt, men känns som att vissa inte har koll på sina lagar som de så gärna vill att andra ska följa.
Senast redigerad av ZuparN 2015-09-20 kl. 00:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in