2015-09-20, 00:37
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Gick inte ens till rättegång.
http://www.blt.se/blekinge/nodvarn-friade-34-aringen/

Sluta lek domare du är på sin höjd en komplett oduglig amatörjurist, du sitter och plockar saker ur sitt sammanhang.
Nödvärnsrätt har existerar i svensk rättstradition sedan urminnes tid, det är inget nytt påfund.

Precis, förundersökningen lades ned och det är inte samma sak som ett rättsfall - det jag efterfrågade. Mannen blev inte "friad", det är medias beteckning.

Jag har, återigen, inte hävdat att man inte kan åberopa nödvärnsrätt vid dödlig utgång - det är möjligt enligt HD, men extremt svårt. Det finns mig veterligen inte ett enda rättsfall på det.
Citera
2015-09-20, 00:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Precis, förundersökningen lades ned och det är inte samma sak som ett rättsfall - det jag efterfrågade. Mannen blev inte "friad", det är medias beteckning.

Jag har, återigen, inte hävdat att man inte kan åberopa nödvärnsrätt vid dödlig utgång - det är möjligt enligt HD, men extremt svårt. Det finns mig veterligen inte ett enda rättsfall på det.
Tror du att en åklagare lägger ned utan att ha stöd i lag och praxis? Jävla tomte
Citera
2015-09-20, 00:44
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tror du att en åklagare lägger ned utan att ha stöd i lag och praxis? Jävla tomte

Jag har har endast hävdat att det i princip alltid är uppenbart oförsvarligt att använda dödligt våld. Det vittnar praxis om och det finns mig veterligen inte ett enda rättsfall där man friat med stöd av nödvärnsbestämmelsen när våldet fått dödlig utgång.

Du tycks uppenbarligen ha lässvårigheter.
Citera
2015-09-20, 00:52
Medlem
Förstod nästan att det var en svensk gärningsman för sveriges radio hade med mordet i deras nyhetssändning, dessutom i ett långt inslag.
Citera
2015-09-20, 00:53
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldsamKnarkare
Ja, jag är helt enig med dig. Men jag är inte på den sidan som tycker att mord bara är förkastligt när det är ett svenskt brottsoffer och ännu mer om mördaren är utländsk. Jag tycker det är tragiskt oavsett.

Bra skrivet. Egentligen ska jag inte behöva skriva det, då det är helt uppenbart.
Citera
2015-09-20, 00:59
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Gör om läxan nu

Här ett citat från ett annat rättsfall.

”Häktningsdomaren Tommy Olausson säger till TT att 19-åringen ostridigt utdelat det dödande hugget, men i hans berättelse fanns det så stort utrymme för möjligheten att han handlat i nödvärn att man inte kunnat bevisa att det handlar om mord eller dråp.
– Enligt svensk rätt är det tillåtet att döda en människa om man själv blir angripen och riskerar detsamma. Det är faktiskt så. Även om det inte så ofta ställs på sin spets."

Slut citat

Om du är läskunnig så bör du begripa den principiella innebörden. Om inte – så ligger det inte på mitt ansvar att se till att du så gör.
Senast redigerad av LeeVan 2015-09-20 kl. 01:02.
Citera
2015-09-20, 01:03
Medlem
Boggymans avatar
Känns som det ofta begås grövre våldsbrott i Söderhamn, Bollnäs och vad all skit heter där uppe, bara en massa uttråkade WT-pundare i hålorna där eller vad händer?
Citera
2015-09-20, 01:05
Medlem
Citat:

Polisen gör det 1-2 ggr om året. Annars har du en privatperson här:

http://www.expressen.se/nyheter/mord...kot-i-nodvarn/
Citera
2015-09-20, 01:11
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Här ett citat från ett annat rättsfall.

”Häktningsdomaren Tommy Olausson säger till TT att 19-åringen ostridigt utdelat det dödande hugget, men i hans berättelse fanns det så stort utrymme för möjligheten att han handlat i nödvärn att man inte kunnat bevisa att det handlar om mord eller dråp.

– Enligt svensk rätt är det tillåtet att döda en människa om man själv blir angripen och riskerar detsamma. Det är faktiskt så. Även om det inte så ofta ställs på sin spets."

Slut citat

Om du är läskunnig så bör du begripa den principiella innebörden. Om inte – så ligger det inte på mitt ansvar att se till att du så gör.

Du måste nog också läsa om mina inlägg. Jag har inte sagt att det inte går att bli friad vid dödligt våld med stöd av nödvärnsrätten. Det jag skrivit är att det i princip alltid är uppenbart oförsvarligt att använda dödligt våld - HD har sagt det och citatet du hänvisar till bekräftar det. En del i tråden talade om att det var helt uppenbart att GM skulle kunna ha agerat med nödvärnsrätt, och at han kanske gjorde det i "självförsvar" - där trädde jag in och förklarade att det inte alls är så enkelt att åberopa nödvärnsrätten med framgång vid dödligt våld. Det finns inga dokumenterade rättsfall på friande domar i ovan beskrivna situation - i vart fall har jag inte hittat något.

Har du och alla andra förstått det nu?
Citera
2015-09-20, 01:14
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boggyman
Känns som det ofta begås grövre våldsbrott i Söderhamn, Bollnäs och vad all skit heter där uppe, bara en massa uttråkade WT-pundare i hålorna där eller vad händer?
Typ. Sen är Hälsingland känt för sina knivarslagsmål och sina bråk sedan urminnes tider. Bal blev Staffan Stalledräng mördad av några hedningar utanför Söderhamn på medeltiden. Thore Skogman sjunger i stil med: "För i Hälsingland där slåss man u med knivar".

Läste dessutom i en annan tråd att de flesta killar i trakten går all-in på gym och väldigt många tar anabola.
Citera
2015-09-20, 01:16
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhujta
Polisen gör det 1-2 ggr om året. Annars har du en privatperson här:

http://www.expressen.se/nyheter/mord...kot-i-nodvarn/

Tack, ska kolla på det. Vet du om det överklagades? Du råkar inte ha målnunmer?
Citera
2015-09-20, 01:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du måste nog också läsa om mina inlägg. Jag har inte sagt att det inte går att bli friad vid dödligt våld med stöd av nödvärnsrätten. Det jag skrivit är att det i princip alltid är uppenbart oförsvarligt att använda dödligt våld - HD har sagt det och citatet du hänvisar till bekräftar det. En del i tråden talade om att det var helt uppenbart att GM skulle kunna ha agerat med nödvärnsrätt, och at han kanske gjorde det i "självförsvar" - där trädde jag in och förklarade att det inte alls är så enkelt att åberopa nödvärnsrätten med framgång vid dödligt våld. Det finns inga dokumenterade rättsfall på friande domar i ovan beskrivna situation - i vart fall har jag inte hittat något.

Har du och alla andra förstått det nu?
Okej, jag har förstått. Lagen säger att det finns nödvärnsrätt, och poliser och åklagare har vid otaliga tillfällen tillämpat lagen och friat misstänkt. Men en domstol har aldrig gjort det. Kan vi återgå till trådens ämne nu?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in