Citat:
Ursprungligen postat av
LinusSarud
Ingen som vet hur det gick till? 8 mot 1 låter fegt, men 7 kan ju vara vittnen och bråket kan ha varit 1-mot-1. Det kan t.o.m ha varit i svenskens självförsvar som syrianen dog och att BO är GM i dramat.
Hur som helst tyder det lilla vi vet på att svenskarna är de ruttna mördarna, utredningen får överbevisa den uppfattningen.
Nu anses det dock generellt enligt Europakonventionen att man inte kan frias med åberopande av nödvärnsrätten när utgången är döden. Man får använda våld som inte är uppenbart oförsvarligt sätt till motpartens angrepp m.m. Dödligt våld är i princip alltid uppenbart oförsvarligt, mig veterligen finns det inte ett enda svenskt fall där någon har friats från dödligt våld med åberopande av nödvärnsrätt.
Jag har svårt att tro, att BO utsatte GM för livshotande fara - sett till omständigheterna. Som jag förstått det är den andra personen som fått knivskador BO:s vän och inte GM eller GM:s vän. Utan att spekulera i för mycket så tyder det på att GM/GM:s vänner har varit de som utövat det livsfarliga våldet med tillhygge mot BO och hans vän - inte tvärtom.