2012-09-02, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bra tråd. Bra frågeställning

Det sägs väl att satan lurar människan så att vi inte känner igen honom (eller henne)
Satan utger sig för att vara det goda, för att vilseleda och förvilla oss.
Tänk om det är kyrkan som är satan?

Kyrkan säger ju att de esoteriska religionerna är kätteri, och att det egentligen är luciferianism.
Alla dessa new age budskap om ljuset inom oss etc, påstår de är ett sätt för satan att lura människan in i sig själv och runt runt som i ett slutet system istället för att vara utåtritade och kärleksfulla mot omgivningen.
Samtidigt framstår de esoteriska och asiatiska lärorna som mycket mer filosofiskt och rationellt utvecklade jämfört med kristendomen. Kyrkan i all ära, men jag har inte märkt att det finns något djupare inom kristendomen. De säger att det bara är uppenbarelserna i Bibeln som är sanna. Vi ska INTE leta efter det gudomliga inom oss. Vill man vara kritisk skulle man kunna påstå att kristendomen försöker begränsa människan.

Det är svårt att veta vem som är vad.

De som t ex viger homosexuella är av satan.
Citera
2012-09-02, 14:35
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleexi
Vi, de troende - Hans folk. Vi hava vittnesbörd om Honom, till Honom.

Vi pratade om Satan och hur man kan deklarera så bestämt att han är si och så, och du följer upp med Vi, de troende - Hans folk? Det låter ju lite fel.

Alltså, hur kan man påstå:

Citat:
Ursprungligen postat av lightened
Satan är allt som är raka motsatsen till Gud. Om Gud är liv så är satan död. Om Gud är kärlek så är satan hat. Om Gud är lycka så är satan förtvivlan. Om Gud är överflöd så är satan tomhet. Om Gud är vishet så är satan dårskap. Om Gud är balans så är satan obalans. Om Gud är ordning så är satan oordning. Om Gud är sanning så är satan lögn. Om Gud är fred så är satan krig. Om Gud är vänskaplighet så är satan fientlighet. Om Gud är evighet så är satan ändlighet. Om Gud är allt så är satan inget.

Det låter ju som om lightened vet mer än vad som får i skrifterna, som om man övat på lite påhittande med sin pastor eller något.. Så, hur vet man att Satan är ovanstående? På vilka grunder?
Citera
2012-09-02, 14:38
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt

Du kanske är av satan som inte vill att homosexuella ska ha samma rättigheter och rätt till kärlek som andra?
Citera
2012-09-02, 14:49
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Men Jesus älskad väl även dessa syndare?
Citera
2012-09-02, 15:10
Medlem
Bogomils avatar
Det är olyckligt, att 'satan' har blivit ett del-fokus för debatten, eftersom denna karaktär i bibelns version är så kronologisk och 'job-description' rörig, att centreringen om honom/(henne?) antar a priori premiss-status (~d.v.s. ett obefogad 'sannings'-antagande man kan bygga på).

Tråd efter tråd med blint troende som deltagare......med konklusion FÖRE fakta som metodologi.........går in i denna återvändsgränd, och blir lika indignerade eller förvånade varje gång rörigheten omkring 'satan' påpekas.

'Satan' har blivit en sorts kristen folklorism.

Men till saken:

1/ Metafysisk ultimativ, absolut etik (till vilket jag för tillfället utöver teism också inkluderar dom metafysiska aspekter av deism och panteism).

Detta ledar oundvikligen till det vanliga 'verklighets'-käbblet, där tro står emot den rationella verkligheten och ytterligare till tro emot tro. Från metafysisk håll blir det predeterminerat metafysisk dogmatik emot annan metafysisk dogmatik, värdelöst stödjat av cherry-picking/quote-mining i större eller mindra cirkel-argument.

Det lille semantiska knepet med att kalla dogmatik-inspirerade upplevelser för 'vittnesbörd' är lika meningslöst; dessa 'vittnesbörd' glidar snabbt från att vara anekdotisk information över till att bli pådyvlande propaganda.

Men för all del, vill religiösa metafysiker snabbt ta död på tråden med dispyter om antalet änglar som kan dansa på en nålspets........ni är ambassadörer för religion och såna skolastiska övninger är OCKSÅ ett budskap om vad religion är/kan vara.

2/ Kosmisk verklighet, som kan betraktas från två persepktiv.

a/ Det kosmisk observerade i en relativistisk ram. D.v.s. naturlagar, tolkninger av naturlagarna, empirism, logik, epistemologi och alla dom verktyg vi i det rationella verklighets-sökandet förfogar över. Denna modell har många gap....det icke-observerade/för-tillfället-icke-observerbara ......men vi kan med viss framgång ändå relatera till dessa gap (åtminstone utanför hard-science området) med pragmatik. Det gåt bra att avpröva olika etiska modeller i praksis, båda m.h.t. utformningen av etiska ideal och dessas praktiska tillämpning.

b/ Det, från ett rationellt perspektiv, kosmisk endast-delvis-observerade, men icke-falsifierade. D.v.s. anomalier (~som ofta kallas paranormala fenomen). Det är en intressant kategori som borde få mera seriös uppmärksamhet, eftersom en mycket stor del av det som kategoriseras som metafysik egentligen hör hemma här.

3/ Filosofisk positivism som ledar till den filosofiska positionen 'absolut materialism', den religiösa metafysikens spegelbild; med samma brister som religiös metafysik: Inget eller mycket dårligt epistemologisk underlag.

Omständligt och delvis perifärt....visst. Men.... anser jag....kanske ändå nödvändigt för att få perspektiven sorterat lite.

Om inte quote-mining kriget kommer att ta över hela tråden, och jag får lite respons på denna post vill jag följa upp den med en senare, mera ämnes-direkt post.
Senast redigerad av Bogomil 2012-09-02 kl. 15:13.
Citera
2012-09-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vi pratade om Satan och hur man kan deklarera så bestämt att han är si och så, och du följer upp med Vi, de troende - Hans folk? Det låter ju lite fel.
Nej, det var ett svar på din frågeställning om inlägget före din. (sida 6 i tråden)

Citat:
Alltså, hur kan man påstå:

Det låter ju som om lightened vet mer än vad som får i skrifterna, som om man övat på lite påhittande med sin pastor eller något.. Så, hur vet man att Satan är ovanstående? På vilka grunder?
Nej, det är ungefär det som sägs i NT, men ännu en gång, skall man använda orden "står för", därför att Gud är Gud, och det finns inget annat sätt att beskriva Honom.

Jo, märk vart din ifrågasättande tar dig...
Citera
2012-09-02, 16:22
Medlem
senhackarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Själv är jag rätt vilsen.
Skulle gärna vilja ha en sådan övertygelse som du besitter.
Förklara gärna din sanning.

Man behöver inte vara ett geni för att fatta, att det där med gud gud och åter gud bara är påhittat svamel. Du verkar vara rätt vilsen än idag. Själv så förljer jag mitt eget innre, skaffar mig egna uppfattnigar, jag har en hjärna att tänka med, och innre att gå efter. Så jag klara mig fint utan gudar och dess sagoböcker, så ser jag på det hela. Jag litar mer på mitt innre än på något som inte finns.
Citera
2012-09-02, 16:34
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senhackaren
Man behöver inte vara ett geni för att fatta, att det där med gud gud och åter gud bara är påhittat svamel. Du verkar vara rätt vilsen än idag. Själv så förljer jag mitt eget innre, skaffar mig egna uppfattnigar, jag har en hjärna att tänka med, och innre att gå efter. Så jag klara mig fint utan gudar och dess sagoböcker, så ser jag på det hela. Jag litar mer på mitt innre än på något som inte finns.
Lite för egocentriskt för min smak. Vi är ju ändå fler än just du i vår livsuppfattning.
Citera
2012-09-02, 16:53
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleexi
Nej, det var ett svar på din frågeställning om inlägget före din. (sida 6 i tråden)

Nej, det är ungefär det som sägs i NT, men ännu en gång, skall man använda orden "står för", därför att Gud är Gud, och det finns inget annat sätt att beskriva Honom.

Jo, märk vart din ifrågasättande tar dig...

Det var inte ett svar, det var en pyttepredikan utan relevans till tidigare frågeställning.
Det ni inte svarar på är hur ni vet allt detta om satansfiguren och hur det inte skulle vara fullständigt fabulerande och påhittande för att vidareutveckla myten enligt eget subjektivt tycke. Hänger du med?

Mitt ifrågasättande tar mig förhoppningsvis till större insikt. Vad tänkte du på?
Citera
2012-09-02, 18:45
Medlem
Citat:
Men Jesus älskad väl även dessa syndare?

Han älska individen, men godkänner inte homosexualitetn.

Vad säger Bibeln om homosexualitet?
Rom. 1:24-27: "Gud [har], i överensstämmelse med de ting deras hjärtan hade begär till, prisgett dem åt orenhet så att deras kroppar kunde bli vanärade ibland dem.
Gud [har] prisgett dem åt skamliga sexuella böjelser, för både deras kvinnor bytte det naturliga bruket av sig mot ett som år emot naturen, och likaså frångick även männen det naturliga bruket av kvinnan och blev häftigt upptända i sin lusta till varandra, män med män, i det att de gjorde vad som oanständigt och på sig själva fick den fulla vedergällning son var tillbörlig för deras förvillelse."

1 Tim. 1:9-11:
"Lag ... utfärdas [inte] för en rättfärdig människa, utan för laglösa och oregerliga, för ogudaktig och syndare, för ... otukts män, män som ligger med män ... och vadhelst annat som är emot den sunda läran enligt den lycklige Gudens härliga goda nyheter." (Jämför 3 Mos, boken 20:13.)

Jud. v. 7:
"Sodom och Gomorra och städerna omkring de; [år], sedan de ... hade gått ut efter kött för onaturligt bruk ställda fram för oss som ett varnande exempel genom a ha undergått det rättsliga straffet bestående av evig eld (Namnet Sodom har blivit grunden för ordet "sodomi", vilka vanligtvis betecknar ett utövande av homosexualitet eller onaturlig otukt.
Jämför 1 Moseboken 19:4, 5, 24, 25
Citera
2012-09-02, 18:47
Medlem
Citat:
Lite för egocentriskt för min smak. Vi är ju ändå fler än just du i vår livsuppfattning.

Det är Bibeln Guds ord som gäller, inte våra uppfattningar.
Citera
2012-09-02, 19:10
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Det är Bibeln Guds ord som gäller, inte våra uppfattningar.
"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga"?

Finns den frasen med eran Bibel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in