Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Från ett symbolisk perspektiv med rationella varderinger....oavsett om det är en del av verkligheten eller inte.....då är det ju Lucifer, 'Ormen'' och liknande karaktärer, som är 'the good guys'.
satan är en bra trolkar, han har trollat bort sig siälv.
Lucifer:
Vem är denne Lucifer? Uttrycket "du lysande", ", förekommer i det som Jesaja profetiskt befallde israeliterna att uttala som en "ordspråksmässig utsaga mot Babylons kung". Det ingår alltså i en utsaga som främst är riktad mot den babyloniska dynastin, den som började med Nebukadnessar. Att det är en människa och inte en andevarelse som beskrivs som "du lysande" förstår vi också av uttalandet: "Ner till Sheol kommer du att föras."
Sheol är mänsklighetens gemensamma grav - inte en plats där Satan, Djävulen, håller till. Dessutom läser vi att de som ser Lucifer försättas i det här tillståndet frågar sig: "Är detta den man som fick jorden att darra?"
Det är tydligt att "Lucifer" avser en människa och inte en andevarelse. (Jesaja 14:4,15,16)
Varför beskrivs då den babyloniska dynastin i så positiva ordalag? Det är viktigt att tänka på att Babylons kung skulle kallas "du lysande" först efter sitt fall och då på ett hånfullt sätt. (Jesaja 14:3) Det var självisk stolthet som fick Babylons kungar att upphöja sig över dem som var runt omkring dem.
Högmodet var så stort hos dynastin att den sägs skryta med orden: "Till himlarna kommer jag att stiga upp.
Ovan för Guds stjärnor kommer jag att upplyfta min tron, och jag kommer att sätta mig på mötesberget, i nordens mest avlägsna delar. ... jag kommer att göra mig lik den Högste." (Jesaja 14:13,14)
"Guds stjärnor" är kungarna i Davids släktlinje. (4 Moseboken 24:17) Från och med David härskade dessa "stjärnor" från berget Sion.
Sedan Salomo hade byggt templet i Jerusalem kom namnet Sion att användas om hela staden.
Under lagförbundet var alla manliga israeliter förpliktade att bege sig till Sion tre gånger om! året. På så sätt blev det "mötesberget".
Genom att besluta sig för att underkuva de Judiska kungarna och sedan avlägsna dem från det här berget tillkännager Nebodkadnesar att han har för avsikt att upphöja sig över dessa "stjärnor".
l stället för att ge Jehova äran för segern över dem sätter han högmodigt sig själv i Jehovas ställe. Det är alltså när den babyloniska dynastin har huggits ner som den hånfullt kallas "du lysande".
De babyloniska härskarnas stolthet återspeglade sannerligen den anda som kännetecknar "denna tingens ordnings gud" - Satan, Djävulen. (2 Korinthierna 4:4) Också han har begär efter makt och vill upphöja sig över Jehova Gud.
Men Lucifer är inte ett namn som används i Bibeln om satan.