2012-09-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
"Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga"?

Finns den frasen med eran Bibel?

Tycker du att det Gud förbjuder är "ett grand"
Citera
2012-09-02, 19:24
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Tycker du att det Gud förbjuder är "ett grand"
Läser du det så?
Du kanske bör kanske studera lite klassisk judisk högmod från gamla testamentet.

Att vara duktig på att citera texter betyder ju inte per automatik att man förstår dessa.
Citera
2012-09-02, 19:43
Medlem
Citat:
Läser du det så?
Du kanske bör kanske studera lite klassisk judisk högmod från gamla testamentet.

Att vara duktig på att citera texter betyder ju inte per automatik att man förstår dessa.

Det står i NT och gäller det inte som Guds ord!

Hur ska du då skydda dig från satan?
Citera
2012-09-02, 23:02
Avstängd
senhackarens avatar
[quote=DenLede]Lite för egocentriskt för min smak. Vi är ju ändå fler än just du i vår livsuppfattning.[/QUOTE

Jag fortsätter ändå att följa mitt eget innre och föredrar att tänka själv, utan med någon sagobok, som om det vore något slags manualbeskrivning i hur man ska tycka och tänka. Jag är en människa och ingen fabriksrobbot. Länge Leve männskliga rättigheter och yttrandefriheten!!!!
Citera
2012-09-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Det var inte ett svar, det var en pyttepredikan utan relevans till tidigare frågeställning.
Det ni inte svarar på är hur ni vet allt detta om satansfiguren och hur det inte skulle vara fullständigt fabulerande och påhittande för att vidareutveckla myten enligt eget subjektivt tycke. Hänger du med?

Mitt ifrågasättande tar mig förhoppningsvis till större insikt. Vad tänkte du på?

Jo, har skrivit inlägg på detta forum förut: har man sett en del grejer och bevittnat saker, vilket man gör varje dag, så vet man, för man lär sig. Det går ihop med monotheisternas syn på djävulen, och jag redan besvarat ämnet under trådens första sidor.

Jag vet att man plågas av djävulen och denne verkar dra nytta av allting som är omoralisk i tankar, handlingar och tro, och det försöker ständigt påverka psyket genom att manipulera den eller omgivningen.

Ditt ifrågasättande begränsar. Hur förväntar du dig att man skall besvara din frågeställning på ett mer tillfredsställande sätt än ovan?
Citera
2012-09-02, 23:48
Medlem
DenLedes avatar
[quote=senhackaren]
Citat:
Lite för egocentriskt för min smak. Vi är ju ändå fler än just du i vår livsuppfattning.[/QUOTE

Jag fortsätter ändå att följa mitt eget innre och föredrar att tänka själv, utan med någon sagobok, som om det vore något slags manualbeskrivning i hur man ska tycka och tänka. Jag är en människa och ingen fabriksrobbot. Länge Leve männskliga rättigheter och yttrandefriheten!!!!
Som någon sorts sekt du följer, eller?
Citera
2012-09-03, 00:19
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flexbärt
Det står i NT och gäller det inte som Guds ord!

Hur ska du då skydda dig från satan?
Vad står i nya testamentet som du bör skydda dig emot?

Som sagt, gäller ju att förstå innebörden av bibelcitaten man slänger sig med.
Förstår verkligen katolicismen irritation gällande Jehovas Vittnen.
Citera
2012-09-03, 00:33
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aleexi
Jo, har skrivit inlägg på detta forum förut: har man sett en del grejer och bevittnat saker, vilket man gör varje dag, så vet man, för man lär sig. Det går ihop med monotheisternas syn på djävulen, och jag redan besvarat ämnet under trådens första sidor.

Jag vet att man plågas av djävulen och denne verkar dra nytta av allting som är omoralisk i tankar, handlingar och tro, och det försöker ständigt påverka psyket genom att manipulera den eller omgivningen.

Ditt ifrågasättande begränsar. Hur förväntar du dig att man skall besvara din frågeställning på ett mer tillfredsställande sätt än ovan?

Så din kunskap om Satans aspekter är baserad på personliga upplevelser menar du? Så du har alltså sett honom personligen?

Du VET att man plågas av djävulen? Hur VET du inte bara det utan också vad han sysslar med? Vad baserar du denna vetskap på?

Mitt ifrågasättande begränsar hur då? För att jag kräver svar på dina postuleringar om hur saker förhåller sig?

Mer tillfredsställande hade varit om du faktiskt svarade på frågorna istället för att hänvisa till andra rökridåer till postulat.
Citera
2012-09-03, 00:38
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Så din kunskap om Satans aspekter är baserad på personliga upplevelser menar du? Så du har alltså sett honom personligen?

Du VET att man plågas av djävulen? Hur VET du inte bara det utan också vad han sysslar med? Vad baserar du denna vetskap på?

Mitt ifrågasättande begränsar hur då? För att jag kräver svar på dina postuleringar om hur saker förhåller sig?

Mer tillfredsställande hade varit om du faktiskt svarade på frågorna istället för att hänvisa till andra rökridåer till postulat.
Är postulat ett nytt ord du lärt dig eller?

Konstigt att du försvarar något som inte finns annars?
Citera
2012-09-03, 01:01
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Är postulat ett nytt ord du lärt dig eller?

Konstigt att du försvarar något som inte finns annars?

Det slog mig nyligt hur väl det ordet passar in i den här sortens diskussioner, så man slipper använda fler ord än vad som behövs för att få sin mening förstådd.

Är det vad du tror jag gör? Nej, jag försöker komma fram till att man ofta har väldigt ingående beskrivningar av både gud och djävulen och deras karaktär, men samtidigt tror jag inte man har någon teologisk grund för detta, utan det framstår som vandringssägner som ökar med varje återberättelse där man ska imponera på åhöraren om aspekterna av objektet och överdriver lite till.
Så, jag ställer kontrollfrågor av de jag tror gör detta misstag och efterlyser hur man kan veta dessa utom-teologiska faktoider i ämnet. Kan man hänvisa till en god källa så är jag överbevisad. Om inte, så vet jag ju att det är någon som fantiserat och är i bästa fall hörsägen.
Citera
2012-09-03, 01:08
Medlem
DenLedes avatar
Citat:
Det slog mig nyligt hur väl det ordet passar in i den här sortens diskussioner, så man slipper använda fler ord än vad som behövs för att få sin mening förstådd.

Är det vad du tror jag gör? Nej, jag försöker komma fram till att man ofta har väldigt ingående beskrivningar av både gud och djävulen och deras karaktär, men samtidigt tror jag inte man har någon teologisk grund för detta, utan det framstår som vandringssägner som ökar med varje återberättelse där man ska imponera på åhöraren om aspekterna av objektet och överdriver lite till.
Så, jag ställer kontrollfrågor av de jag tror gör detta misstag och efterlyser hur man kan veta dessa utom-teologiska faktoider i ämnet. Kan man hänvisa till en god källa så är jag överbevisad. Om inte, så vet jag ju att det är någon som fantiserat och är i bästa fall hörsägen.
Inget fel med ordet postulat egentligen. Ville provocera.

Det jag menar är ju mer att du är en människa och kan tolka livsupplevelsen lika bra som jag. Är egentligen ateism något att föredra i vår förståelse?
Citera
2012-09-03, 01:15
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Inget fel med ordet postulat egentligen. Ville provocera.

Det jag menar är ju mer att du är en människa och kan tolka livsupplevelsen lika bra som jag. Är egentligen ateism något att föredra i vår förståelse?

Det handlar inte om tycke, eller att föredra. Jag är "ateist" för att jag inte sett något som skulle tyda på att saker är på ett annat vis. Om jag skulle uppleva något annat hade jag säkert ändrat uppfattning. Man kan ju inte välja att börja tro på gud, det fungerar ju inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in